Solvej99

Hvor stort er jeres rådighedsbeløb?

64 indlæg i dette emne

Jep :) Vores madbudget er på 300 kr i ugen. Så vi køber ind en gang om ugen, det sparer vi meget på :)

Det forstår jeg simpelthen ikke at man kan :blink

Hvad køber I så? Hvis jeg må spørge :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har et sted mellem 3000-4000 kr om måneden. Jeg er alene med Ayah og arbejder kun 32 timer om ugen som sosu-ass. Så lønnen er ikke ligefrem høj :) min kæreste og jeg bor ikke sammen endnu, så vi har hver vores økonomi.

Vi klarer os fint. Jeg ligger 1500 kr på opsparingen om måneden. Det regner jeg som en fast udgift. :) så det er ikke regnet med i rådighedsbeløbet. Børnepenge er heller ikke talt med :) Der får jeg ca 7000 kr hver 3. måned - så der er selvfølgelig også lidt at tage af hvis det bliver nødvendigt. Vi mangler ingenting :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ca 4500 til mad og andet pr mdr.

Vi bruger ca 2-3000 på mad og husholdning

Og familien består af 2 voksne, 3 børn, hund og kat

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også at vi har ca 4500-5000kr. om måneden plus/minus (der er ikke helt styr på vores budgetkonto længere, fordi en regning kom skævt ind en måned, så nu bliver der trukket lidt hips som haps.)

Jeg er på SU og det skal min mand også til at være fra januar, så det bliver stramt.

Vi er lige pt. kun os to, men jeg kan føde når som helst efterhånden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jep :) Vores madbudget er på 300 kr i ugen. Så vi køber ind en gang om ugen, det sparer vi meget på :)

 

Hold da op. Jeg gætter på, der ikke er madspild hos jer. Jeg tænker, at jeg ville kunne gøre det et par uger, men fast at have så stramt et budget, det ville jeg have meget svært ved. Men du har helt ret i, at der er penge at spare ved at planlægge indkøb og handle sjældnere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar :balloons

Vi flytter i hus i denne måned og får et rådighedsbeløb på 14.500 kr. Så var lige nysgerrig efter at høre, hvad andre har :)

Men det lyder som om, at det sagtens kan løbe rundt :)

 

Ja, det lyder ikke som et beløb, man går kold i at skulle leve for :) Spændende med hus :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm, vi har små 11.000 kr. nu hvor jeg er på SU. Til mad, fornøjelser, gaver, benzin osv. Det synes jeg egentlig er ret priviligeret i betragtning af at jeg er studerende (at vi så på ingen måde havde set at jeg skulle være studerende nu, er en anden sag - der har godt nok skulle rykkes rundt på noget økonomi og nogle fremtidsplaner). Da jeg havde mit job, havde vi et rådighedsbeløb på godt over 20.000 kr. om måneden, men sparede meget op, så vi brugte vel 15.000 kr. om måneden inkl. når vi købte nogle lidt større ting (f.eks. et møbel, eller en køkkenmaskine). Men uden rejser - uha, det har vi brugt mange hundrede tusinde kroner på, og det er faktisk dét jeg savner allermest at have mulighed for. Vi er 2 voksne og et barn i ejerbolig.

 

Jeg har en oplevelse af, at det egentlig ikke er monstersvært at leve for få penge (nu taler jeg mindre end 11.000 kr, f.eks. de 2.000 kr. pr. md jeg havde da jeg var elev og købte lejlighed); det er ligesom bare en omstændighed, hvis man vel og mærke ikke har været vant til at bruge flere penge. Men det her med at gå fra at have ret frie rammer, eller mulighed for at komme på forkant med sine lån og til at have dårlig samvittighed over ikke at have madpakke med i skole, det er sgu en udfordring. Da jeg var bankrådgiver, var det også en helt central del af rådgivningen og kreditvurderingen, at man godt kan købe hus, hvis man hidtil har passet sin økonomi og levet for få penge og får et tilsvarende (omend forsvarligt ift. forpligtelser) rådighedsbeløb, men at hvis man har levet for 20.000 kr. om måneden hidtil, kan man ikke bare leve for 12.000 fremover. Nu kan jeg mærke på egen krop, at det var ret god rådgivning :D

14.500 kr. lydr i øvrigt helt fint, hvis I ikke har været vant til en formue, og hvis I selv har opsparing med, synes jeg slet ikke I skal bekymre jer. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det lyder ikke som et beløb, man går kold i at skulle leve for :) Spændende med hus :glad

Det er super spændende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det forstår jeg simpelthen ikke at man kan :blink

Hvad køber I så? Hvis jeg må spørge :blush

Jamen, vi køber fx ikke økologisk. Vi kigger kilo pris, altid :) derudover køber vi altid rugbrød, pålæg og kød som dato vare :)

Vil du evt se en madplan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, vi køber fx ikke økologisk. Vi kigger kilo pris, altid :) derudover køber vi altid rugbrød, pålæg og kød som dato vare :)

Vil du evt se en madplan?

Ja det vil jeg vildt gerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op... Synes godt nok mange af jer har et stort rådighedsbeløb :D  Vi får udbetalt samlet 28000 hver måned og har ca 9000 tilbage til husholdning og spas. Min mand er i voksenlære og jeg er pædagog på 35 timer  :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har vel omkring 8000,- til mad, benzin og sjov :-) synes vi lever fint, på trods af, at jeg er studerende og vi har to biler, hus(lejet), to børn og plus at min kæreste ikke får den vilde i løn :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, vi har INTET rådighedsbeløb pt ;)

 

Ej, vi har cirka 3500 kr :) Til 2 voksne, 1 barn på halv tid og en hund.. Men det er så nok også på en god måned!!!

 

(Og der er så betalt benzin)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jep :) Vores madbudget er på 300 kr i ugen. Så vi køber ind en gang om ugen, det sparer vi meget på :)

Det er hvad vi lever for på 2 dage :O vildt at i kan klare en hel uge for det beløb!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jep :) Vores madbudget er på 300 kr i ugen. Så vi køber ind en gang om ugen, det sparer vi meget på :)

Wauw! :o

Vi handler også kun een gang om ugen, men det er altså for 700-1.200 kr. hver gang :blink

Men vi køber så selvfølgelig også økologisk i alt mejeri/æg/grønt/kolonial og til dels kød, men det er da alligevel en forskel der er til at tage og føle på!

 

:respekt for det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er 2 voksne og 3 børn.. Og lige nu har vi i gennemsnit ca. 11.000kr i rådighedsbeløb. Heraf går der 2000 kr. ind på en opsparingskonto.

For max et år siden havde vi 6-7000 kr. I rådighedsbeløb om måneden til os alle 5, men det var slet ikke noget problem., og vi havde stadigvæk penge til overs.

Så vi føler os rigtig godt stillet nu.

Vi har begge været vant til at leve for meget få penge, fra dengang vi var i lære og levede for et par tusind kroner om måneden..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan rent hverdagsting kan vi nu også sagtens få til at løbe rundt med de 9500,

Vi hæver 2000kr hver søndag, og så skal det så slå til, og er der overskud så gemmer vi til luksus.

Altså fx bruger vi ca 400-700 på en ugentligt handletur der inkluderer mad, alm husholdning, bleer, mad til dyrene og den slags.

Så har vi et par "luksus-hverdags-poster" som for mig er 150 kr om ugen til mad på skolen, og for Kristian så er 170 kr om ugen til cigaretter.

Så har vi 1000 kr tilbage til ugen ca, som skal dække gaver, tøj, sko, legetøj, mad til weekenden (køber vi ikke om søndagen sammen med det andet, fordi vi ofte (spontant) har gæster eller spiser hos nogen i weekenden) og hvis vi ellers skal noget i løbet af ugen/weekenden som koster penge.

Somme tider kan vi lægge lidt til side, og på andre tidspunkter (som fx nu, hvor der lige er købt vinterudstyr til de af os der manglede, og der begyndes på juleudgifterne) skal hver krone vendes for at finde penge til alt det der hører sig til.....

Sådan noget som ferier er enten gavekort eller noget vi låner os frem til. Det skal helst ikke koste meget mere end alle andre dage :)

Jeg føler ikke vi mangler noget (vigtigt) men kan somme tider godt sukke noget over alle de lækre sko, støvler, jakker og alt andet som der ofte tales om herinde til de små....

Og ville da ønske man fx kunne gå ud og købe sig en ny cykel eller en Odder barnevogn.

Men når alt kommer til alt så er det ren luksus, og ikke noget vi bliver mindre lykkelige af at undvære :)

Kæmpe (ægte!) :respekt til jer som kan få tingene til at fungere for langt mindre.... Det er virkelig godt gået!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når mad og husholdning skal regnes med har vi ca 10.000 kr. Vi sætter 5000 kr af til husholdning om måneden og resten er til hygge, bolig,tøj, børnene mv. Opsparing går under de faste udgifter og der er det 750 kr til vores egen og 100 kr til hver af børnene om måneden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha vi har omkring 4000-5000 kr. Alt efter hvor meget arbejde vi hver især har ved siden af studie og min mands fuldtidsjob.

Vi sidder stramt i det. Men mangler ikke noget. Til gengæld har vi heller ikke til t skeje ud

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Ja det vil jeg vildt gerne :)

Mandag: brændende kærlighed og grønne bønner

Tirsdag: hjemmelavede kartoffelbåde, fisk og grønt( hvidkål/gulerodssalat)

Onsdag: kartoffelmos med kødsovslåg og grøntrester fra tirsdag

Torsdag: stuvet hvidkål og frikadeller

Fredag: tacotærte og broccoli

Lørdag: rester

Søndag: flæskesteg, kartofler og rødkålssalat

:)

Det er vores madplan i den her uge ;) Jeg synes vi lever super godt :D

Elsker at vi nu får grønt hver dag :) Det gjorde vi ikke før Immanuel blev født, det havde vi simpelthen ikke råd til :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wauw! :o

Vi handler også kun een gang om ugen, men det er altså for 700-1.200 kr. hver gang :blink

Men vi køber så selvfølgelig også økologisk i alt mejeri/æg/grønt/kolonial og til dels kød, men det er da alligevel en forskel der er til at tage og føle på!

:respekt for det :)

Ja, økologi koster bare ekstra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mandag: brændende kærlighed og grønne bønner

Tirsdag: hjemmelavede kartoffelbåde, fisk og grønt( hvidkål/gulerodssalat)

Onsdag: kartoffelmos med kødsovslåg og grøntrester fra tirsdag

Torsdag: stuvet hvidkål og frikadeller

Fredag: tacotærte og broccoli

Lørdag: rester

Søndag: flæskesteg, kartofler og rødkålssalat

:)

Det er vores madplan i den her uge ;) Jeg synes vi lever super godt :D

Elsker at vi nu får grønt hver dag :) Det gjorde vi ikke før Immanuel blev født, det havde vi simpelthen ikke råd til :(

 

Det ser mindre skrabet ud, end jeg ville have troet :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mandag: brændende kærlighed og grønne bønner

Tirsdag: hjemmelavede kartoffelbåde, fisk og grønt( hvidkål/gulerodssalat)

Onsdag: kartoffelmos med kødsovslåg og grøntrester fra tirsdag

Torsdag: stuvet hvidkål og frikadeller

Fredag: tacotærte og broccoli

Lørdag: rester

Søndag: flæskesteg, kartofler og rødkålssalat

:)

Det er vores madplan i den her uge ;) Jeg synes vi lever super godt :D

Elsker at vi nu får grønt hver dag :) Det gjorde vi ikke før Immanuel blev født, det havde vi simpelthen ikke råd til :(

Og alt det koster kun 300 kr.? Jeg skal vist blive bedre til at handle :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og alt det koster kun 300 kr.? Jeg skal vist blive bedre til at handle :)

Hvis man handler rigtigt kan det sagtens lade sig gøre. Jeg har handlet for 180kr til hele ugen idag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER