haaningmkl

Kort spørgeskema. Svar meget værdsat!

31 indlæg i dette emne

Hej forældre på babyklar.dk


 


Mig og en lille gruppe af studerende på Aarhus universitet er i færd med at udvikle et smart armbånd til babyer, som skal gøre dagligdagen som forældre nemmere.


 


her er en kort beskrivelse af konceptet.


 


Armbåndet indeholder sensorer der kan aflæse babyens puls, og krops temperatur. Derudover fungere den også som babyalarm med en lille indbygget mikrofon. Det hele styres og aflæses igennem en app på forældrenes smartphone, så de hele tiden nemt kan se den data armbåndet indhenter. Armbåndet tjekker også for uregelmæssigheder i pulsen, og giver forældrene advarsel hvis det er nødvendigt. 


 


En simpel illustration af konceptet kan ses her: http://imgur.com/CHRuaMX


 


Vi er stadig i udviklingsfasen. og det ville hjælpe os utrolig meget hvis i vil svare på et kort spørgeskema om produktet. Spørgeskemaet er naturligvis anonymt og den indsamlede data bruges kun til validering af konceptet. 


 


Spørgeskemaet kan findes her: https://da.surveymonkey.com/s/MQD62Z7


 


Hvis i har nogle spørgsmål eller kommentarer skriver i også bare!


Mange tak på forhånd!


 


Mikkel Haaning. 


Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

En kort kommentar: spørgeskemaet er bygget lidt uheldigt op, synes jeg. Jeg er ikke imponeret af produktet og kunne aldrig drømme om at købe det. Alligevel skal jeg svare på, hvor jeg helst vil have at det skal sidde og hvor meget det må koste. Ting, jeg jo er fuldstændig græsk-katolsk overfor, da produktet ikke interesserer mig. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En kort kommentar: spørgeskemaet er bygget lidt uheldigt op, synes jeg. Jeg er ikke imponeret af produktet og kunne aldrig drømme om at købe det. Alligevel skal jeg svare på, hvor jeg helst vil have at det skal sidde og hvor meget det må koste. Ting, jeg jo er fuldstændig græsk-katolsk overfor, da produktet ikke interesserer mig. :)

:ditto jeg sprang bare de spørgsmål over

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En kort kommentar: spørgeskemaet er bygget lidt uheldigt op, synes jeg. Jeg er ikke imponeret af produktet og kunne aldrig drømme om at købe det. Alligevel skal jeg svare på, hvor jeg helst vil have at det skal sidde og hvor meget det må koste. Ting, jeg jo er fuldstændig græsk-katolsk overfor, da produktet ikke interesserer mig. :)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres feedback! Det er helt fint i bare springer spørgsmålene over hvis de ikke er relevante for jer :) 

 

Emilie, MorAnja, og NadiaDP. Vil i være okay med at jeg skriver en privat besked til jer herinde på et tidspunkt. Det vil være med nogle uddybende spørgsmål om produktet. Det er muligt der opstår nogle spørgsmål vi gerne vil have besvaret af nogle "modstandere" af produktet, så det ville være en stor hjælpe hvis jeg må have lov at skrive til jer herinde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres feedback! Det er helt fint i bare springer spørgsmålene over hvis de ikke er relevante for jer :)

Emilie, MorAnja, og NadiaDP. Vil i være okay med at jeg skriver en privat besked til jer herinde på et tidspunkt. Det vil være med nogle uddybende spørgsmål om produktet. Det er muligt der opstår nogle spørgsmål vi gerne vil have besvaret af nogle "modstandere" af produktet, så det ville være en stor hjælpe hvis jeg må have lov at skrive til jer herinde.

Ja, skriv du bare :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også svaret. Jeg er også vældig negativt stemt (sorry) og I må gerne skrive til mig også, hvis I har lyst. :)

Jeg valgte "ankel" tilfældigt, og laveste pris fordi det var det tætteste på, hvad jeg ville give for sådan en dims ;)

Held og lykke med projektet dog :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres feedback! Det er helt fint i bare springer spørgsmålene over hvis de ikke er relevante for jer :)

 

Emilie, MorAnja, og NadiaDP. Vil i være okay med at jeg skriver en privat besked til jer herinde på et tidspunkt. Det vil være med nogle uddybende spørgsmål om produktet. Det er muligt der opstår nogle spørgsmål vi gerne vil have besvaret af nogle "modstandere" af produktet, så det ville være en stor hjælpe hvis jeg må have lov at skrive til jer herinde.

Yes, du skriver bare. Skal gøre mit bedste for at svare :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres feedback! Det er helt fint i bare springer spørgsmålene over hvis de ikke er relevante for jer :)

Emilie, MorAnja, og NadiaDP. Vil i være okay med at jeg skriver en privat besked til jer herinde på et tidspunkt. Det vil være med nogle uddybende spørgsmål om produktet. Det er muligt der opstår nogle spørgsmål vi gerne vil have besvaret af nogle "modstandere" af produktet, så det ville være en stor hjælpe hvis jeg må have lov at skrive til jer herinde.

Ja, du skal være velkommen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også svaret. Jeg forstår dog ikke, hvad man skal bruge det til. Er det for at holde øje med om barnet får feber? :unsure

For så ville jeg da mene, at det er nemmere at tage temperaturen på normal vis, så barnet slipper for at have armbånd på ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

LilleMi:

 

Formålet med produktet er at give forældre en nem mulighed for at vide deres børn har det godt, uden nødvendigvis at skulle tjekke op på dem fysisk. 

Situationer hvor dette kunne være en fordel, er f.eks. hvis babyen sover, og du gerne vil kunne lave andre ting rundt i huset uden at skulle kigge ind i soveværelset hvert tiende minut. 

Produktet virker som sagt også ligesom en traditionel babyalarm. Hvis babyen begynder at græde vil du kunne høre det igennem applikationen på din smartphone. 

Hvis du lader barnet tage en lur i haven, kan du også hurtigt se på applikationen om barnet har det varmt eller koldt , så du ved om du skal hente ekstra tæpper, eller fjerne et lag. 

 

Babyer kræver utrolig meget opmærksomhed hele tiden. Det er naturligvis en udfordring at hele tiden holde øje med ens baby samt alle andre ting rundt om en, det kan være man har andre børn at holde øje med eller en mand man skal rende og rydde op efter. Der kan være mange bolde i luften samtidig, og det er i de situationer vi gerne vil gøre det hele lidt nemmere. Meningen er at du hurtigt skal kunne tjekke op på den lille, uden at skulle fjerne opmærksomhed fra det du er igang med.

 

Derudover er den også nyttig til at få en hurtig advarsel hvis babyen f.eks. har lagt sig om på maven og ikke kan få vejret, eller lignende situationer hvor det er vigtigt at få hurtigt besked. 

 

Det er i korte træk hvad produktets mening er :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, jeg ved ikke, om I har tid/mulighed, men kunne det være muligt at starte jeres projekt med nogle kvalitative undersøgelser af, hvad mødre føler at de har brug for? Evt interview eller sådan noget?

Fordi, der er nogle ting i det, du skriver i det ovenstående, som lyder helt spøjst i mine ører som mor :) fx:

- Temperaturmåling i barnevogn, når de sover. Det er der også i langt de fleste almindelige babyalarmer.

- Alarm hvis baby vender sig om på maven. Hvis baby ligger i barnevogn bør den ligge i en sele og så vender den sig næppe. Og ellers siger man, at når de kan vende sig, så må de gerne sove på maven.

- Jeg tjekker ikke mit barn hvert 10. minut, når han sover, og mindes ikke at have hørt andre mødre gøre det, medmindre barnet er sygt, og i så fald vil jeg netop gerne kigge til det selv, istedet for at kigge på alarm/app.

- Der er måske nok mange mødre, der rydder op efter deres mænd ;) Men jeg tvivler på at de prioriterer det højere end at kigge til baby.

Jeg er ked af, at være total nej-hat her, men det er ærlig snak :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Jeg kan godt høre at I har salgstalen i orden... Men jeg forstår det stadig ikke helt. Det vil da give en falsk tryghed, selv med en babyalarm bør man stadig tjekke til sin baby regelmæssigt og ikke bare babyen ligge.

Men så tænker jeg umiddelbart at I ser den som en "ny" udgave af babyalarmen.

Men noget som rigtig mange forældre er bekymret for i forhold til babyalarmer er strålingen og den bliver jo ikke ligefrem bedre af at du direkte sætter senderen på dit barn.

Ja, undskyld jeg er nok også lidt negativ stemt.

Jeg tænker om nogle er jer der udvikler det selv har børn... For en ting ef at man sidder og tænker det var smart, det må alle kunne bruge. Noget andet er og tænke hvordan man faktisk tænker når man får børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også svaret. Jeg er også vældig negativt stemt (sorry) og I må gerne skrive til mig også, hvis I har lyst. :)

Jeg valgte "ankel" tilfældigt, og laveste pris fordi det var det tætteste på, hvad jeg ville give for sådan en dims ;)

Held og lykke med projektet dog :balloons

:ditto

Nu har jeg desværre en dreng der bliver hurtigt syg og jeg kunne aldrig finde på at bruge en armbånd. Jeg kan tydeligt se det på ham når han bliver syg. Jeg synes det bliver alt for meget overvågning. Jeg har jo min sunde fornuft og min erfaring som mor til at vurderer om jeg har behov for at F.eks. Tage temperaturen. Derudover vil man helst at børns temperatur bliver målt i bagenden for at få den mest nøjagtige temperatur.

Mht at måle pulsen skal der jo nærmest en vejledning med for at forældre ikke skal blive urolige. Nu har min haft sat måler på i mange dage og bare det han bliver gal/ked kan få pulsen til at stige markant. Og små børn har jo bare en høj puls.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har svaret....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det hele stritter også lidt på mig, når I fremhæver, at man ikke behøver at mærke barnet fysisk. Babyer har netop godt af masser af berøring og nærhed :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Nu har jeg desværre en dreng der bliver hurtigt syg og jeg kunne aldrig finde på at bruge en armbånd. Jeg kan tydeligt se det på ham når han bliver syg. Jeg synes det bliver alt for meget overvågning. Jeg har jo min sunde fornuft og min erfaring som mor til at vurderer om jeg har behov for at F.eks. Tage temperaturen. Derudover vil man helst at børns temperatur bliver målt i bagenden for at få den mest nøjagtige temperatur.

Mht at måle pulsen skal der jo nærmest en vejledning med for at forældre ikke skal blive urolige. Nu har min haft sat måler på i mange dage og bare det han bliver gal/ked kan få pulsen til at stige markant. Og små børn har jo bare en høj puls.

God pointe til det sidste. Jeg tror faktisk, at det ville kunne gøre mange mødre unødvendigt urolige at kunne følges puls og sådan noget. Og medmindre man har et barn med særlige helbredsrisici, så vil jeg heller ikke mene, at man skal bruge det til noget. Det er i hvert fald ikke noget, jeg har savnet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen, mange tak for svarene! Det er fedt at høre jeres meninger, også selvom de er negative!

 

Hvis jeg må have lov at stille et andet spørgsmål til jer af jer der ikke bryder jer om produktet.

 

Hvis armbåndet/ankelbåndet havde den funktion af den også kunne fortælle hvilken søvntilstand din baby er i ( overfladisk søvn, dyb søvn, eller drømmesøvn) (se mere om søvntyper: http://www.sundhedsplejersken.nu/born-0-5-ar/25-born-0-5-ar/1553-born-og-sovn). ville det så gøre produktet mere interessant? Med denne funktion vil man kunne forudsige hvornår babyen vågner op fra sin lur, samt hvor lang tid babyen burde sove for at fuldende sin søvncyklus. 

Denne funktion er ikke beskrevet i spørgeskemaet da det stadig kun er en ide, men det kunne da være interessant at høre hvad i syntes om det? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen, mange tak for svarene! Det er fedt at høre jeres meninger, også selvom de er negative!

 

Hvis jeg må have lov at stille et andet spørgsmål til jer af jer der ikke bryder jer om produktet.

 

Hvis armbåndet/ankelbåndet havde den funktion af den også kunne fortælle hvilken søvntilstand din baby er i ( overfladisk søvn, dyb søvn, eller drømmesøvn) (se mere om søvntyper: http://www.sundhedsplejersken.nu/born-0-5-ar/25-born-0-5-ar/1553-born-og-sovn). ville det så gøre produktet mere interessant? Med denne funktion vil man kunne forudsige hvornår babyen vågner op fra sin lur, samt hvor lang tid babyen burde sove for at fuldende sin søvncyklus. 

Denne funktion er ikke beskrevet i spørgeskemaet da det stadig kun er en ide, men det kunne da være interessant at høre hvad i syntes om det? 

Nix, stadig ikke interessant :) Umiddelbart tænker jeg at man som mor, godt kender sit barns soverytmer, og har en nogenlunde idé om sovetider. 

Nu skal jeg til at føde mit første barn, så jeg kender selvfølgelig ikke til det i praksis. Men det er sådan jeg forestiller mig det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det hele stritter også lidt på mig, når I fremhæver, at man ikke behøver at mærke barnet fysisk. Babyer har netop godt af masser af berøring og nærhed :wub

:ditto 

Plus at jeg tror det ville fremme nervøsiteten, fremfor noget positivt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det ville ikke gøre mig mere interesseret, hvis den sagde noget om søvnrytmer, desværre.

Jeg bryder mig ikke om tankegangen, jeg synes det bliver sådan lidt som om man ser babyen som en lille robot, man kan tænde og slukke for :unsure Og jeg ville heller ikke tro på, at det virkede, babyer kører sgu aldrig efter en manual :D

Og HVIS det virkede, så ville jeg bekymre mig om, hvor meget stråling min babys hjerne mon ville få, for at dimsen kunne give mig de oplysninger :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den udsendte stråling og de farer der følger med, ser ud til at være bekymringer der går igen hos mange af jer. Dette er ikke noget vi havde forudset, og det er egentlig meget interessant. 

 

En google søgning på farene ved wifi stråling giver mange meninger fra begge sider, og det ser ud til at være en ret intens debat.. Om det er skadeligt skal jeg ikke gøre mig ekspert på, men jeg kan dog sige at det er nøjagtig samme stråling (WIFI)som en router, pc, mobil og alle andre apparater med internetforbindelse udsender.

 

Dette er noget jeg vil undersøge meget nærmere, men min umildbare indskydelse er at den lille transmitter i armbåndet, er en meget lille dråbe i det store hav af telefonmaster og trådløse routere vi lever i. 

 

Det er dog en meget vigtig pointe i vores undersøgelse, og i skal have tak for i bragte det på bane! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville heller aldrig spænde en router, pc eller mobil fast på min babys håndled ;)

Men det helt afgørende er, at jeg ikke mærker noget behov for det, som armbåndet kan tilbyde. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igen, mange tak for svarene! Det er fedt at høre jeres meninger, også selvom de er negative!

Hvis jeg må have lov at stille et andet spørgsmål til jer af jer der ikke bryder jer om produktet.

Hvis armbåndet/ankelbåndet havde den funktion af den også kunne fortælle hvilken søvntilstand din baby er i ( overfladisk søvn, dyb søvn, eller drømmesøvn) (se mere om søvntyper: http://www.sundhedsplejersken.nu/born-0-5-ar/25-born-0-5-ar/1553-born-og-sovn). ville det så gøre produktet mere interessant? Med denne funktion vil man kunne forudsige hvornår babyen vågner op fra sin lur, samt hvor lang tid babyen burde sove for at fuldende sin søvncyklus.

Denne funktion er ikke beskrevet i spørgeskemaet da det stadig kun er en ide, men det kunne da være interessant at høre hvad i syntes om det?

Nope. Søvn lige med søvn lige meget søvntilstand og man vækker jo aldrig en baby så det er da fløjtende ligegyldigt for mig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er heller ikke noget for mig. Dels oplysninger man får og jeg ville også bekymre mig om stråling.

Det virker som om baby er en patient der skal overvåges konstant i forhold til puls og temperatur! Og det er lidt overkill når der er tale om raske børn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER