Marianne1983

Tips til hverdag

15 indlæg i dette emne

Nogle der har nogle gode tips til hvordan man kan gøre sin hverdag nemmere? Altså så der ikke er så meget praktisk at sørge for!?

:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

- Hyr rengøringshjælp

- Ønske sig tøjvask og vinduesvask i fødselsdagsgave/julegave af familien

- Lav gryderetter og andet fryseregnet mad i kæmpe portioner og frys ned

- Køb/ønsk jer en robot støvsuger

- Lav madplan og køb ind så få gange om ugen som muligt

- Husk at lufte grundigt ud (så der sætter sig mindre støv)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har lavet en fint skema over hvornår Elliot skal i bad, hvem der laver mad på hvilke dage, hvem der putter, hvornår der gøres rent osv. Det er ikke altid vi følger skemaet, men det er rart for min system-hjerne at have noget at forholde sig til.

Derudover har jeg lavet 10 forskellige madplaner, og så skifter vi bare imellem dem. Vi prøver at handle ind et par gange om ugen, men det går ikke så godt endnu. Det er et arbejdspunkt! 

 

Vores madplan er lidt kedelig, men det virker. Hver mandag er der pasta og kødsauce. Jeg laver som regel en kæmpe portion og så er der til de næste 2-3 mandage! Tirsdag er der altid rugbrødsdag - onsdag har jeg fri, så der bliver der lavet en stor portion af noget mad, som vi så både får onsdag og torsdag. Vi får tit rester, æggekage og andet nemt, men det er okay. I weekenderne får den så gas med lidt mere speciel og lækker mad, der kræver ekstra kærlighed og tid i køkkenet. Eventuelt laves der store portioner af det også, så man har til fryseren :)

 

Rengøring - her prøver jeg at tage et rum ad gangen. Det tager ikke ret lang tid at gøre badeværelset rent (altså - alm. rent, ikke den store omgang), så det kan gøres mens Rasmus putter f.eks.

Nå ja, og så betaler vi os fra snerydning. Det er mit liv virkelig for kort til! Hvis vi havde pengene, så købte vi også rengøring og vinduesvask. Det kommer forhåbentligt når Rasmus er færdig med sin uddannelse og får et job :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg kommer hjem fra arbejde bruger jeg lige 10-15 min på at tømme opvaskemaskinen, rydde op eller forberede aftensmaden inden jeg henter barn i dagpleje. Så er der mere tid til at lege med ham når vi kommer hjem, frem for at jeg skal snitte grønt og forberede ovnkartofler fx...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold rent - istedet for at gøre rent :)
- Helt lavpraktisk betyder det for os, at vi bruger sammenlagt en lille time på at rydde op, tømme og fylde opvasker, sætte en maskine tøj over og lægge det sammen, støvsuge osv. hver dag - istedet for at samle sammen og tage en større omgang med nogle dages mellemrum.

 

Vi laver også tit ALT for meget aftensmad, og fryser resterne ned. Somregel dobbeltportion. Laver vi fx lasagne, så laver vi bare 2 - og så er der en til fryseren. Det er genialt at have på de dage hvor man vitterligt har for travlt til at nå et ordenligt måltid.

 

Smør madpakker og find tøj frem om aftenen, istedet for om morgenen.

 

Lav madplaner og handl ind 2 gange om ugen, på dage hvor der er tid - eller få det bragt ud, fx med osuma.

 

osv.

Jeg synes det der har gjort det aller nemmest for os, er at vi rydder op efter os selv. Hvis man laver nogle systemer, og overholder dem - så bliver der faktisk aldrig rodet. Og når der er noget der skal gøres, så tager det under 10 min at gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lukke øjnene for rod, snavs og vasketøj!!

Jeg er mega dårlig til rod (når det ikke er mit eget struktureret rod)!

Men det kan altså være rigtig godt at lade hus og rod være hus og rod, og så tage det af en omgang istedet for konstant at rende og rydde op, man kan alligevel ikke følge med eller lave andet!

Så jeg lukkede øjnene!

Madplaner er genialt! Ikke fordi man den aften skal have det der stå, men fordi der er handlet ind til en ret/rester pr aften!

Det er nemt og hurtig på dagen - og billigere i længde (undgår mange impulskøb)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

LAD VAERE med at lukke oejnene for rod og snavs! For guds skyld... det bliver man sgu sjaeldent gladere af, for det betyder jo, at noget hober sig op. Blandt andet (livs)energi og goeremaal, for slet ikke at tale om det kemiaffald, der ER i stoev og snavs. Foej, det er det vaerste raad at give smaaboernsforaeldre. 

 

Jeg er saa enig i at det er nemmere og hurtigere at holde rent end at goere rent. Jeg har ogsaa forsoegt at tage stoevsugning af hele huset hver gang, stoev alt af over en gang og tage begge badevaerelser samtidig. No-go her... rum for rum er langt mere effektivt og mindre tidskonsumerende for mig. 

 

Find rytmen

http://deepbreathofparenting.com/2012/09/14/rhythm-2/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

And yes, robotstoevsuger er bare en god ide, men soeg efter den model, der passer til jeres behov. Jeg har lige faaet en billig en, men den kan til gengaeld som den eneste gaa ind under kaempe sofa og 2 skabe, saa jeg er GLAD og skal ikke laengere ligge og kravle for at faa rengoeringsdimser ind og fange stoev og krummer  :loveshower

 

Pas og plej den, toem den ofte :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

LAD VAERE med at lukke oejnene for rod og snavs! For guds skyld... det bliver man sgu sjaeldent gladere af, for det betyder jo, at noget hober sig op. Blandt andet (livs)energi og goeremaal, for slet ikke at tale om det kemiaffald, der ER i stoev og snavs. Foej, det er det vaerste raad at give smaaboernsforaeldre.

Jeg er saa enig i at det er nemmere og hurtigere at holde rent end at goere rent. Jeg har ogsaa forsoegt at tage stoevsugning af hele huset hver gang, stoev alt af over en gang og tage begge badevaerelser samtidig. No-go her... rum for rum er langt mere effektivt og mindre tidskonsumerende for mig.

Jeg er ikke enig!

Seriøst hvis jeg hele tiden skulle følge med, så når jeg aldrig at lave noget af det der giver energi, eller noget af det som jeg lige har lyst til, så går hele livet op i vasketøj, støvsugning, skoldning af sutter/suttefalsker, rene bleer, pludren med den bette (ikke fordi den del ikke er hyggeligt), madlavning, rengøring, tømning af opvaskemaskine, vask af gulve, oprydning , opvask, og forfra igen! Jeg stressede rundt for at følge med i den sparsomme tid vi har, og lige nåede jeg at sætte mig med en bid mad føren en hvis dame igen bad om mad, pludren og ren ble.. Så jo nogen gange skal rod være rod og støv være støv, aldrig har vores folkefærd været så stresset over alt det vi skal nå, aldrig har vores hjem skulle ligne udstillingsvinduer og klinisk rene og aldrig har vi haft mere allergi!

Alt med måde, vi skal bare passe på vi ikke kan sætte os ned mellem vasketøj og støv og bare nyde livet istedet for at stresse over der ikke er støvsuget inden for de sidste 24 timer!

Vi sætter så høje krav til os selv, og spejler os så meget i alle andre perfekte familier som så spejler sig retur og kæmper endnu mere for at følge med! Stop op! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mon ikke sandheden ligger et sted imellem ;) Man skal ikke lade det gro til - så bliver der ikke til at være - men man skal også kunne leve med, at man ikke altid er ajour med det hele :)

https://m.youtube.com/watch?v=MPIb5_T7dyI :p

Well, mit bud er madplaner, nødmad i fryseren, ikke at lade rod og skidt overtage (men at blive venner med de mindre nullermænd), periodevise måltidskasser og et godt samarbejde med gemalen, så det hele ikke hænger på den ene. Jeg har så ting sat i system og i kalenderen med turnus på tjek af olie og dæktryk, skift af tandbørster, vaccination af hund og barn osv. Forstået på den måde at når det står i min kalender, så skal jeg ikke bruge mental energi på at huske på dem - det frigiver nogle ressourcer for mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke enig!

Seriøst hvis jeg hele tiden skulle følge med, så når jeg aldrig at lave noget af det der giver energi, eller noget af det som jeg lige har lyst til, så går hele livet op i vasketøj, støvsugning, skoldning af sutter/suttefalsker, rene bleer, pludren med den bette (ikke fordi den del ikke er hyggeligt), madlavning, rengøring, tømning af opvaskemaskine, vask af gulve, oprydning , opvask, og forfra igen! Jeg stressede rundt for at følge med i den sparsomme tid vi har, og lige nåede jeg at sætte mig med en bid mad føren en hvis dame igen bad om mad, pludren og ren ble.. Så jo nogen gange skal rod være rod og støv være støv, aldrig har vores folkefærd været så stresset over alt det vi skal nå, aldrig har vores hjem skulle ligne udstillingsvinduer og klinisk rene og aldrig har vi haft mere allergi!

Alt med måde, vi skal bare passe på vi ikke kan sætte os ned mellem vasketøj og støv og bare nyde livet istedet for at stresse over der ikke er støvsuget inden for de sidste 24 timer!

Vi sætter så høje krav til os selv, og spejler os så meget i alle andre perfekte familier som så spejler sig retur og kæmper endnu mere for at følge med! Stop op! :)

 

Ved du hvad, du behoever heller ikke vaere enig :) Men det er i MIN verden meget stressende at sidde og nyse og se mit barn komme op fra gulvet med et paent lag stoev paa sig og banke hjemmefutterne af for alt muligt, der sidder under dem. Eller at ballerne klistrer til lokumsbraettet - sorry, men det kan de jo godt, hvis ikke jeg lige bruger de 15 minutter paa at goere badevaerelserne rene...

 

Det er rigtigt, at der aldrig har vaeret mere allergi i vores del af verden, men der har heller aldrig nogensinde vaeret saa mange kilder til allergi(og hormonforstyrrende og kraeftfremkaldende stoffer ioevrigt!). De stoffer ophobes i stoev! :toot  Saa kom "rengoringsvanvid og udstillingsvinduer" foerst? Eller gjorde de skadelige stoffer i stoevet? Jeg er faktisk droenhamrende ligeglad og kan godt leve med det rod, der saadan set er i mit hjem PT. Men Erik(robotten) har stoevsuget og jeg har ordnet andre ting imens. Blandt andet pillet vasketoej ned, som jeg laegger sammen i aften, tegnet paa tavle med min dreng og spist aebler paa taeppet paa hans vaerelse. Det kan godt lade sig goere ;)

 

Hvor skal jeg stoppe op og hvorfor? Jeg oensker ikke at stoppe med at holde mit hjem frit for stoev - hvilket vist passer min stoevmideallergi godt - og hvis jeg oensker et hjem, hvor jJEG vil vaere bekendt at aabne doeren for hvem som helst, der banker paa i loebet af ugen, saa er det jo min gode ret. 

 

Nu spoerger traadstarter, hvad man kan goere for at lette det huslige arbejde. Det er jo det, der er sagens kerne. Jeg laeste ikke "kan jeg bare lade staa til?" som spoergsmaalet. 

 

Saa kaere TS: Laes lidt om Montassori og Waldorf parenting, hvor du kan involvere dit barn i det daglige. Og laes det blogindlaeg om rytme - hun har et andet, http://deepbreathofparenting.com/2013/09/26/creating-a-family-rhythm/, som ogsaa er guddommelig laesning i mine oejne. Saa tag det, der umiddelbart virker til at kunne bruges og realiseres :)

 

Og en miniovn, stavblender og en af de der roemertopfe, jeg oensker mig til jul, samt en fryser, saa skulle man vaere ok koerende med en madplan og indkoeb et par faste gange om ugen :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skrev "føj det er det værreste råd at give småbørnsfamilier" så det var jo ikke blot hvad du ikke kan leve i, eller at du har et andet råd, det er fint hvis du har det anderledes end jeg, men derfra og så til at nedgøre andres kommentar og gode råd, det kunne jeg ikke lade stå usagt hen!

Nu skriver jeg ikke om total tilsmusede hjem, blot lære at det er ok det roder og der måske ikke bliver støvsuget en dag, og at man ind i mellem bare skal gear ned og så lad det praktiske være praktisk, gå en tur med ungerne/ungen istedet f.eks,! :)

Og jeg mener det kan lette lidt i hverdagen ikke hele tiden at skulle frese rundt og ordne alt det praktiske, men samle lidt til bunke og tage noget af en gang, det kan spare tid (jeg skiver ikke om at samle til bjerge)!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skrev "føj det er det værreste råd at give småbørnsfamilier" så det var jo ikke blot hvad du ikke kan leve i, eller at du har et andet råd, det er fint hvis du har det anderledes end jeg, men derfra og så til at nedgøre andres kommentar og gode råd, det kunne jeg ikke lade stå usagt hen!

Nu skriver jeg ikke om total tilsmusede hjem, blot lære at det er ok det roder og der måske ikke bliver støvsuget en dag, og at man ind i mellem bare skal gear ned og så lad det praktiske være praktisk, gå en tur med ungerne/ungen istedet f.eks,! :)

Og jeg mener det kan lette lidt i hverdagen ikke hele tiden at skulle frese rundt og ordne alt det praktiske, men samle lidt til bunke og tage noget af en gang, det kan spare tid (jeg skiver ikke om at samle til bjerge)!

 

Jeg er ked af at det modtages paa den maade, det er skam ikke for at fornaerme.

 

Men jeg synes stoev er ulaekkert og er der et raad, jeg vil give, saa er det at holde lige praecis stoev nede. Jeg kunne ogsaa have skrevet: Jeg synes det er et forkert raad at give smaaboernsfamilier, med tanke paa at skodkemi samles i stoev og boern som regel faerdes meget paa gulvet, hvor meget stoev er at finde. 

 

Vi er da enige i, at det kan vaere sundt at slippe lidt og sige ok, det goer jeg imorgen istedet. Men naar det saa er sagt, saa tror jeg at MANGE damer gerne vil vide, hvordan det huslige kan klares paa den hurtigste og smarteste maade :)  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Få mad fra årstiderne - en måltidskasse. Det får vi hver uge (mandag-fredag), så skal vi aldrig tænke på aftensmad. Og så får du masser af grønt og 100 % øko med i købet.

Vi ordner alt om aftenen. Al opvask, vasketøj, legetøj der rodder osv er ordnet inden vi går i seng, dvs vi står altid op til et pænt hjem. Det tager ca 30-60 min dagligt, men det er nøvdigigt i vores lille familie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja, tage et eller andet tidsrum, f.eks. 15 min, hvor man saa rydder op og stopper i det oejeblik de 15 minutter udloeber. 

 

Tage 15-30 min hver aften til at goere som det staar skrevet ovenfor :)

 

15 minutters "declutter" om dagen. Dvs. rydde op i et aller andet, sortere fra, smide ud. 

 

www.flylady.com :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER