Mistel

Vaccine mod hepatitis - skal/skal ikke?

11 indlæg i dette emne

Jeg havde Vitus til lægen forleden til 1 års undersøgelsen samt vaccine. Han fik den "nye" vaccine, hvor hepatitis åbenbart er en del af det. Det plejer det vist ikke at være, men fordi den er med her, så tilbyder man ham 2 ekstra vacciner, så han er fuldt dækket. Det er gratis og helt op til os.

 

Nu kan jeg så ikke helt finde ud af, hvad vi skal gøre. Lad mig slå fast, at jeg er absolut 100% for at følge vaccinationsprogrammet. Jeg synes, det er en god ide at blive vaccineret, og i min verden er opvejer fordelene klart ulemperne. Min holdning til medicin er den, at hvis jeg har hovedpine, jamen, så tager jeg en hovedpinepille, for jeg gider ikke have ondt. Omvendt så prøver jeg altid lige at drikke et glas vand først, for jeg synes ikke, der er nogen grund til at fylde mig med "alt muligt", hvis hovedpinen skyldes, at jeg ikke har drukket nok - hvis det giver mening.

 

Så hvad nu med den her vaccine, der "ikke rigtig hører til". Jeg spurgte min læge om hendes anbefaling. Hun er sådan meget no nonsense nede på jorden. Hun synes, det normale har vide grænser og lægger rigtig meget vægt på, at se på om barnet har det godt eller ej, før hun giver medicin, og det synes jeg rigtig godt om. Og hun svarede mig sådan lidt vævende, at det måske godt kunne virke lidt overflødigt, på den anden side synes hun, det er godt at blive vaccineret... 

 

Så hvad ville I gøre? Ikke så meget for at tage diskussionen for/imod vaccination, men jeg er virkelig i tvivl. Med til historien hører, at Vitus er en lille stjerne hvad de vaccinationer angår. Selvfølgelig græder han, når han bliver stukket, men har indtil videre ingen bivirkninger haft. Den allerførste gang han blev vaccineret, sov han lidt ekstra i løbet af dagen. Det er sådan set den "voldsommeste" reaktion, han har haft. Så det er ikke sådan, at jeg står med et virkelig dårligt barn efter hvert stik.

 

Så - what to do?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg blev vaccineret for Hepatitis A og B sidste år, da jeg skiftede arbejde til en institution hvor vi har daglig omgang med beboere der har Hepatitis. Jeg er normalt ikke den store fan af vacciner (til mig selv, har endnu ikke børn, så det har jeg ikke taget endelig stilling til endnu), men her var jeg ikke i tvivl om at jeg skulle vaccineres. Jeg blev vaccineret igen en måned efter den første og tredje gang et halvt år efter den første. Den tredje gang gives for at forlænge holdbarheden af vaccinen. Får man kun de første to, så er man beskyttet i et halvt år. Men får man den tredje også, så varer beskyttelsen i min. 10 år (siger retningslinierne stadig, men man mener at det faktisk drejer sig om endnu længere tid. Min egen (svenske) læge mente at det kunne holde i 30 år efterfølgende). Så i mine øjne er det logisk at tage de andre med også, hvis man alligevel er blevet vaccineret første gang. Det er mange ekstra år hvor man aldrig skal bekymre sig om det så.

 

Og hvis man ikke har reageret på vaccinen første eller anden gang, så tænker jeg ikke at der er nogen synderlig risiko for at man gør det tredje gang heller. Det er blot hvad min egen logik siger mig, jeg har ikke noget konkret der bakker det op.

 

Kan ikke helt forstå at lægen ikke har forklaret at det var årsagen til at man genvaccinerer senere?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke fået de opfølgende vaccinationer til junior.

Jeg kunne nok være overtalt med tanke på kommende rejser - men min mand er svært imod vaccinationer o.l udover det strengt nødvendige, og jeg ville ikke insistere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne godt finde på det, hvis det var mig selv, da jeg tit har patienter, der har en hepatit. Men til er barn ville jeg nok overveje hvor er det lige at det vil blive udsat for smitte? Med mindre selvfølgelig at man rejser meget.

det er jo ikke en smitte, man sådan liige normalt er udsat for her i danmark.

Omvendt er jeg max pro vacciner, så kunne nok godt finde på det i virkeligheden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, forstår godt grunden til at genvaccinere. Det er kun fordi denne vaccine ikke normalt indgår i vaccinationsprogrammet, men man er løbet tør for den gamle vaccine, og i den nye indgår denne. Og da man så er i gang med at vaccinere, tilbyder man at vaccinere "færdig". Det er netop det der med om det er overkill... synes stadig det er svært. Men jeg er glad for jeres svar! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke helt forstå, at du synes det er "overkill" at vaccinerer færdig med hepatitisvaccinen nu hvor du går fuldt ind for vaccinationsprogrammet og dermed allerede accepterer de i forvejen løbende vaccinationer indtil 12års alderen? :)

 

Jeg tænker at der ikke er forskel på dén vaccine, og de andre som allerede indgår. Jovist er den ekstra, men hvis du ikke har betænkeligheder ved de andre- så er der vel ingen grund til at have betænkeligheder vedrørende denne?

 

Bare en tanke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, jeg synes den er tricky. På den ene side tænker jeg, at vaccinen er unødvendig, og derfor ville jeg holde vaccinerne på et minimum og ikke fortsætte. På den anden side tænker jeg, at hvis I/han skal ud og rejse en dag, til et sted, hvor det er nødvendigt, så får han vel færrest vacciner i alt, hvis I fortsætter nu, kontra hvis han skal vaccineres "forfra" senere?

Jeg tror, jeg ville takke nej, men jeg er ikke sikker :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke helt forstå, at du synes det er "overkill" at vaccinerer færdig med hepatitisvaccinen nu hvor du går fuldt ind for vaccinationsprogrammet og dermed allerede accepterer de i forvejen løbende vaccinationer indtil 12års alderen? :)

 

Jeg tænker at der ikke er forskel på dén vaccine, og de andre som allerede indgår. Jovist er den ekstra, men hvis du ikke har betænkeligheder ved de andre- så er der vel ingen grund til at have betænkeligheder vedrørende denne?

 

Bare en tanke :)

Årsagen er, at den jo i princippet ikke indgår i vaccinationsprogrammet - det gør den så bare lige nu, fordi sådan er den vaccine sat sammen, som er tilgængelig lige nu. Når den gamle form for vaccine er tilgængelig igen, vil man ikke tilbyde hepatitis'en. Så grunden til jeg tvivler er om det simpelthen er nødvendigt. Og hvis det ikke er det, skal man så gøre det - på samme måde om det egentlig ikke er bedre at drikke et glas vand, hvis det kan tage hovedpinen, fremfor at spise en panodil. Ligesom jeg ikke tog antihistaminer mens jeg var gravid, fordi de ikke gav tilstrækkelig lettelse i forhold til at være medicin-fri. Så kort og godt - generelt anser jeg fordelene ved at blive vaccineret for væsentlig større end den (lille) risiko man udsætter sig for ved at få dem. Men hvis denne vaccine er ekstraordinær, er der så nogen grund til at udsætte sig for den risiko, der trods alt er - omend den er lille? Hvis du kan følge min tankegang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, jeg synes den er tricky. På den ene side tænker jeg, at vaccinen er unødvendig, og derfor ville jeg holde vaccinerne på et minimum og ikke fortsætte. På den anden side tænker jeg, at hvis I/han skal ud og rejse en dag, til et sted, hvor det er nødvendigt, så får han vel færrest vacciner i alt, hvis I fortsætter nu, kontra hvis han skal vaccineres "forfra" senere?

Jeg tror, jeg ville takke nej, men jeg er ikke sikker :unsure

Præcis!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi sagde ja tak til vigga. Synes ikke jeg har noget at miste på nogen måde ved at få det gjort.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For dem det måtte interessere ;) Jeg er kommet frem til en beslutning - jeg har netop i dag bestilt de resterende hepatitis vaccinationer til Vitus.

 

Årsag:

 

1) Jeg talte med den SP der hedder Else Guldager. Jeg ved ikke, om der er nogen af jer der kender hende - hun udtaler sig nogen gange til radio og tv og den slags. Jeg havde lejlighed til at spørge hende, hvad hendes personlige holdning var, og hun sagde, at den allernyeste forskning viser, at børn der er rettidigt vaccineret ikke kun er beskyttet mod det de nu er vaccineret for, men at det også har en gavnlig effekt på anden sygdom, Der sker åbenbart et eller andet med immunforsvaret, så man ser væsentlig færre hospitalsindlæggelser pga sygdom hos vaccinerede børn. Og det drejer sig ikke kun om børn i u-landene - det samme gør sig gældende for danske børn. 

 

2) Min veninde nævnte, at selvom det måske ikke er overvejende sandsynligt, at et dansk barn kommer i kontakt med hepatitis A bare sådan lige, så er verden jo blevet mindre på godt og ondt, og vi kommer i kontakt med steder og mennesker langt hyppigere end vi gjorde tidligere.

 

Summa summarum - jeg har besluttet at Vitus skal have den vaccination også! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER