MrsMom

Bæresele til nyfødt...

19 indlæg i dette emne

Vi kunne godt bruge en bæresele til lille Sigrid til når vi fx skal en tur i hundeskoven og ikke skal pakke barnevogn med for den tur.

Men må man bruge det når de er 12 dage gammel og evt hvilke er gode?

Vi er ikke interesseret i slynger eller lignende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi kunne godt bruge en bæresele til lille Sigrid til når vi fx skal en tur i hundeskoven og ikke skal pakke barnevogn med for den tur.

Men må man bruge det når de er 12 dage gammel og evt hvilke er gode?

Vi er ikke interesseret i slynger eller lignende.

Åååååh, men strækvikler er så DEJLIGE... :p

Anyway, både beco og manduca laver gode klikseler med spædbarnsindsatser :) Bestil eventuelt nogle stykker hjem (og returner dem du ikke skal have) eller gå i en butik med baby - det er ret vigtigt, at det føles godt, at baby sidder godt krammet og støttet fra alle sider mv :-) og så ville jeg nok ikke have baby siddende så længe i en sele, som jeg ville i en vikle, men det er muligvis ren fordom fra min side :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en ergobaby med spædbarns indsats, som jeg har brugt til både Lise og Simon fra spæd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Babybjorn laver også bæreseler som må bruges til spædbørn (fra 3500g mener jeg) men det er da bare ud i butikkerne og prøve for hvad en synes er en god sele kan en anden synes er skrammel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

babybjörn er ikke god til de helt små, da de er vant til at ligge med benene foldede ind under kroppen i maven, så det er for hårdt for deres ben og ryg at blive strukket på den måde, når de ikke er større. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Manduca blev kåret til den bedste.

 

Jeg selv bruger elastisk slynge og det fungerer virkelig godt. Så kan jeg nemlig vugge ham i søvn mens jeg går rundt og laver ting :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

babybjörn er ikke god til de helt små, da de er vant til at ligge med benene foldede ind under kroppen i maven, så det er for hårdt for deres ben og ryg at blive strukket på den måde, når de ikke er større. :)

Er de nye babybjorn ikke lige så gode som de gamle? De skal selvfølgelig sidde med næsen vendt mod mor, men så er de vel ok, hvis man har spædbarnsindsatsen i?

Edit: lige så gode som de ANDRE skulle der selvfølgelig stå :) jeg mener, at de er kommet efter det med støtten til benene i stedet for den traditionelle 'crotch hanger'.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er de nye babybjorn ikke lige så gode som de gamle? De skal selvfølgelig sidde med næsen vendt mod mor, men så er de vel ok, hvis man har spædbarnsindsatsen i?

 

Jeg er ikke helt inde i det nye modeller. Det afgørende er, at den lille ikke hænger og dingler med benene fra hofterne, men har støtte, så benene kun dingler fra knæene. :) 

 

Sådan her: 

 

Screen-shot-2012-01-31-at-9.41.57-AM.png

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syns strækvikle er rigtig dejligt og komfortabelt for både barn og voksen, og det er virkelig ikke videre kompliceret.

 

Men lige et spørgsmål, hvor tidligt må de side i en Mei-tai? Hvis der er nogen der ved det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu spørger jeg måske dumt, men hvad er forskellen på en vikle og en bæresele`? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syns strækvikle er rigtig dejligt og komfortabelt for både barn og voksen, og det er virkelig ikke videre kompliceret.

 

Men lige et spørgsmål, hvor tidligt må de side i en Mei-tai? Hvis der er nogen der ved det.

 

Så vidt jeg ved fra fødslen. Man kan binde stopperne, så knuden støtter i ryggen i stedet for at blive bundet under benene. Men nakkestøtten er ikke vildt god, og helt generelt skal man passe på med at lade børn sidde oprejst i bæreseler eller slynger for den sags skyld, fordi det er hårdt for dem at skulle holde hovede og nakke oppe. Det hjælper med god nakkestøtte og at de er helt tæt indtil kroppen, hvor de hviler mere på brystet, men optimalt set er det bedst med slynger etc, hvor de kan ligge i vuggestilling, hvis man skal bære i længere tid af gangen. 

 

Jeg ville ikke bruge min mei-tai før jeg var sikker på, at den lille kan holde hovedet helt selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, jeg kan ikke quote.

Forskellen på en bæresele og en vikle er, at bæreselen lukkes med klik-spænder af forskellig slags. En vikle er bare et langt stykke stof, man vikler omkring sig og putter barnet ned i. Sådan groft sagt.

 

Der er intet galt i, at barnet "sidder" oprejst i en vikle eller GOD bæresele (altså med støtte under hele numsen og ud til knæene). Vuggestilling kan være fint, men frøstilling er lige så godt - også til de små.

 

Jeg elskede min strækvikle, og efter den købte jeg en Manduca. Den har også været fantastisk, og skulle kunne bruges fra fødslen.

 

Jeg ville ALDRIG købe en babybjørn eller lignende "hænge-sele".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu spørger jeg måske dumt, men hvad er forskellen på en vikle og en bæresele`? :D

 

En bæresele er fast, sådan en du tager på, klikker fast, spænder ind mm., mens en vikle er stykke stof (eller et stykke stof, med stropper af stof), der skal bindes/ vikles. 

En bæresele er ofte nemmere lige at tage på, om ikke andet så ofte hurtigere, mens en vikle godt kan kræve lidt mere øvelse og tålmodighed at lære at kende. En vikle smuger sig dog til dig og barnet, og man får en mere "svøbt" fornemmelse, som er tryg for barnet. Den kan bindes på mange måder, og er ofte god til at fordele vægten, så det ikke er så tungt at bære barnet. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi har en bæresele fra beco

Dem er rigtig god

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Billederne ovenfor er ikke helt korrekte - den rigtige position er at babys ryg er formet som et C og at ben og numse tilsammen danner et M. Med andre ord skal knae op i eller over numsehoejde. 

 

Vuggestillingen er ikke en saerlig behagelig stilling og den er ej heller sikker - siger nogen. 

 

Jeg ville selv anskaffe mig en straekvikle. Det er topnemt og skoent at baere sin lillebitte baby deri. Den er ogsaa dejligt lun nu i efteraar og vinter, hvor den kan vaere for varm i sommerhalvaaret. Ellers ville jeg kigge efter en MeiTai - proev at skrive til Lotte fra tidsel.dk. Hun har forskellige modeller og laver selv MT'er og vikletai'er. 

 

Beco vil jeg ikke anbefale fra nyfoedt - taler af erfaring. En Ergo med babyindsats vil nok vaere at foretraekke - eller en Manduca, men kender ikke nok til, at sige, om den kan bruges fra foedsel. 

 

Jeg ville holode mig LANGT vaek fra Babybjoern, ny eller gammel. Det samme med Stokke. Alene fordi der findes mange andre smukke og noget mere ergonomiske baereseler paa markedet, og hvorfor skulle man dog investere de penge i en, man SELV ikke kan holde ud at bruge, naar ens baby kommer op i vaegt? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle jeres svar og input :)

Manden er bare ikke til strækvikler, slynger og andet i den stil. Men vi vil helt klart kigge efter en Ergobaby eller Manduca.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Billederne ovenfor er ikke helt korrekte - den rigtige position er at babys ryg er formet som et C og at ben og numse tilsammen danner et M. Med andre ord skal knae op i eller over numsehoejde. 

 

Vuggestillingen er ikke en saerlig behagelig stilling og den er ej heller sikker - siger nogen. 

 

Jeg ville selv anskaffe mig en straekvikle. Det er topnemt og skoent at baere sin lillebitte baby deri. Den er ogsaa dejligt lun nu i efteraar og vinter, hvor den kan vaere for varm i sommerhalvaaret. Ellers ville jeg kigge efter en MeiTai - proev at skrive til Lotte fra tidsel.dk. Hun har forskellige modeller og laver selv MT'er og vikletai'er. 

 

Beco vil jeg ikke anbefale fra nyfoedt - taler af erfaring. En Ergo med babyindsats vil nok vaere at foretraekke - eller en Manduca, men kender ikke nok til, at sige, om den kan bruges fra foedsel. 

 

Jeg ville holode mig LANGT vaek fra Babybjoern, ny eller gammel. Det samme med Stokke. Alene fordi der findes mange andre smukke og noget mere ergonomiske baereseler paa markedet, og hvorfor skulle man dog investere de penge i en, man SELV ikke kan holde ud at bruge, naar ens baby kommer op i vaegt?

Hvorfor ikke Beco? De må da gerne sidde i den fra nyfødt, ikk? Vi har fået en til vores pige på 2,5 mdr, men blir' da lidt bange for om den så er dårlig for hende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor ikke Beco? De må da gerne sidde i den fra nyfødt, ikk? Vi har fået en til vores pige på 2,5 mdr, men blir' da lidt bange for om den så er dårlig for hende?

 

Man kan vist bruge begge fra nyfoedt, men jeg har aldirg syntes at Noah sad korrekt og taet nok ind til mig i den som lillebitte. Og han skreg efter noget tid i den, modsat viklen, hvor han kunne bo i, hvis det var :) 

 

Det er bare min erfarning. Men laeg maerke til C+M princippet :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER