MBillen

Faddere vs. Gudmor/far?

11 indlæg i dette emne

Hej tøser.

Ja, som overskriften siger - faddere vs. gudmor/far? Hvad er vigtigst? Og hvad er de forskelliges roller? Er gudmor den der bærer barnet op?

Jeg er lidt i tvivl og det er meningen at min kæreste skal være gudmor til vores datter som jeg har fået med min eks mand (faderen er med i det hele og med til dåben :) ) og så ville jeg gerne vide lidt om de forskelliges roller.

Håber i kan hjælpe mig :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fadderne er vidne til dåben, og deres opgave er at sikre, at barnet opdrages i den kristne tro. Der skal være 2-5 faddere.

Gudmor/gudfar er den, der bærer barnet ved dåben. Han/hun har ingen yderligere opgave.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er jeg den eneste der tænker at titlen som gudmor/gudfar er større og vigtigere end fadder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er jeg den eneste der tænker at titlen som gudmor/gudfar er større og vigtigere end fadder?

Nej det vil jeg også mene. Som jeg har forstået det, er en gudmor/gudfar også fadder. Men en fadder er ikke nødvendigvis gudmor/gudfar. Så en gudmor er - som jeg forstår det - en fadder, som oveni har æren af at bære barnet op og sige navnet osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

BBM har ret, gudmor er oss fadder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I følge vores præst er barnet gudbarn til alle fadderne. Det er en mere kulturel/verdslig ting at kalde den som bærer for gudmor/gudfar. Men ja almindeligvis kalder folk, den som bar barnet for gudmor/gudfar. Den som bærer barnet er også fadder. Og typisk anses det nok for den vigtigste rolle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker det også som fadder +

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gudmor/ gudfar er i mine øjne faddere, med en ekstra betegnelse.

Karla har 4 faddere, herunder en gudmor og en gudfar. Hendes gudmor og gudfar bliver "præsenteret" som det, fx siger vi "den har hun fået af sin gudmor", eller "han er hendes gudfar", mens fadderne ikke har en reel titel af fadere. Der siger vi bare moster/onkel (for det er det, de ellers er ;) )

Jeg ved at det betyder meget for Karlas gudmor og gudfar at have den titel. De er ikke familie, men nogle vi har haft nært venskab med i 12-14 år, så på den måde er de mere end bare "mors veninde" eller "fars ven". :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan kan hun have både en gudmor og en gudfar? Der er jo kun en, der bærer barnet til dåben? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er jeg den eneste der tænker at titlen som gudmor/gudfar er større og vigtigere end fadder?

Ikke enig :) Gudmor-traditionen er meget sød, men ikke en del af dåbsritualet, så så for mig er fadderne det vigtige :) Derudover er det så vist rigtigt, at den der bærer barnet, pr definition også står fadder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle heres svar, det var rigtig hjælpsomt nu er jeg lidt mere sikker på det, og glæder mig til samtalen med præsten!

Thanks ladies! ❤

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER