Mama Lou

Det kommer tæt på...

48 indlæg i dette emne

Wow piger.. Så hoppede terminsgrupperne :blink Og vi er så 3. Øverst nu :O Det kommer tættere og tættere på :)

Føler I jer klar?

Eller er der andre som jeg, der tager det ret loose :huh :P Sådan var det altså ikke sidste gang :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tænkte lige præcis det samme om terminsgrupperne :D :O

Det kommer godt nok tæt på. Jeg er gået på barsel om 10 dage :yay Jeg prøver at tage det loose og gør det også, men synes der mangler nogle væsentlige ting. Har en forhåbning om at det flasker sig hurtigt med al den tid jeg får på barsel ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg føler mig klar til at tage ham med hjem og glæder mig :loveshower

Alt, undtaget mad til fryseren, er stort ser klar herhjemme ...

Det som jeg slet ikke føler mig klar til er fødslen... Føler mig slet ikke klædt på til det - og aner ikke hvad og hvordan jeg skal gøre til selve fødslen :(

Havde håbet Jordemordern kunne forklare lidt nærmere i sidste uge, hvor jeg var til 2. JM besøg ... Men synes det var et tamt besøg, hvor hun bare gerne ville videre i teksten og ikke havde meget tid ....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg føler mig klar til at tage ham med hjem og glæder mig :loveshower

Alt, undtaget mad til fryseren, er stort ser klar herhjemme ...

Det som jeg slet ikke føler mig klar til er fødslen... Føler mig slet ikke klædt på til det - og aner ikke hvad og hvordan jeg skal gøre til selve fødslen :(

Havde håbet Jordemordern kunne forklare lidt nærmere i sidste uge, hvor jeg var til 2. JM besøg ... Men synes det var et tamt besøg, hvor hun bare gerne ville videre i teksten og ikke havde meget tid ....

Mht. fødslen, så fortæl dem det når du skal afsted igen.. Dog synes jeg, at det er svært at sætte en retningslinje for hvordan, hvad, hvornår osv., for fødslen kan starte på så mange måder osv. Men kan godt huske følelsen - og lur mig, om ikke jeg også får sådanne tanker når vi kommer tættere på ;) Det hjælper mig nok ikke at regne med, at alt forløbet som sidste gang med vandafgang først, så veer osv. :P 

 

Jeg har selv nogle ting jeg skal have afklaret med JM på onsdag, hvor jeg skal afsted for 3. gang - og 2. sidste gang, medmindre jeg går over tid. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Projekt Baby 2014,

 

Øv, sikke et trælst JM besøg :kram

- Har du nogensinde set en fødsel? :) Der findes et væld af private fødselsvideoer på fx youtube som du kan se, og som giver dig en bedre fornemmelse af hvordan en fødsel kan være. Derudover er der hjemmesiden skejbybaby.dk som er en rigtig god side at klikke rundt på. Der ligger også en fødefilm, som er lavet af en prof. fotograf, som er smadder flot og "dokumentar-agtig". Han filmede faktisk min sidste hjemmefødsel, netop fordi den gerne skulle på hjemmesiden - det blev dog ikke til noget (og er en anden snak) men vi har filmen :)
Jeg kan sef. ikke få lov til at linke- men prøv at søge på "fødefilm" under skejbybaby.dk så kommer den frem :)

- Jeg kan godt forstå du gør dig en heeelt masse tanker omkring din fødsel. Alt muligt, popper op..

Jeg oplever en fødsel som en "rejse". På ét eller andet tidspunkt starter den- og indtil den er slut, så er du på din helt personlige oplevelses-"ferie", i en tid og et rum/en bobbel som ingen kan bryde ind i. Det er en meget speciel følelse - men en god følelse.

 

En fødsel har flere faser. Og hvor lang tid hver fase tager, kan man aldrig vide på forhånd. Alle fødsler er forskellige- men faserne er de samme.

 

Optakten:

Det her er ikke en fase i sig selv, men kan være et langstrækt modningsforløb, op til den aktive fødsel hvor kvinden oplver øget træthed, øget udflåd, øget plukveer, øget bækkensmerter, øget tankemylder omkring den fortstående fødsel. Her kan både forekomme tegnblødning (fordi livmodermunden modner sig) og plukveer- endda nogen gange "forvand" - som er den yderste hinde der springer- dog uden at hele vandet går, og der kan gå varierende tid fra dette sker, inden fødslen går rigtigt igang.

 

Fase 1 - fødslen starter

I starten når veerne starter, eller vandet går og man får de første sammentrækninger, er man helt klar i hovedet og kan snakke og lave praktiske ting (som fx at skynde sig at pakke tasken til fødegangen). Smerteniveauet opleves meget forskelligt, men langt de fleste føler dette som at blive nevet hårdt i armen. Det er til at holde ud- men man ved godt at nu er det gået igang. Der kan være rigtig længe imellem de begyndende veer = over 10 min. og komme med uregelmæssigt interval dvs. med 5-9-3-8-6-4 min imellem osv.

 

Så længe man er her, gælder det om at få de sidste praktiske forberedelser i orden- og så skal den fødende indstille sig på at nu er det nu. Dvs. find en stilling hvor du kan slappe HELT af i kroppen. Tag noget løst tøj på- noget der er behageligt. Tag lidt at drikke, eller en bid brød. Prøv at falde til ro - ikke noget med at rende forvildet rundt og lave alt muligt. Nu skal du føde, og du skal være god ved dig selv = rolig og fokuseret.

 

Her kan man være i mange timer. Særligt som førstegangsfødende.

Du skal vide at: Jo bedre du er til at "åbne op" for smerten når den kommer- dvs. accepterer den. Slappe af i dine muskler dybt i maven, armene, kæberne osv. og bare trække været laaaaangsomt (ikke holde det!), jo hurtigere vil du åbne dig cm-mæssigt.

Jo mere du spænder (dette gælder alle muskler i kroppen) og tænker en masse tanker, snakker, bekymrer dig, går rundt osv.- jo længere tid tager det.

Mentalt handler det om, at man vænner sig til smerten. en smerte der er i dette stadie, er for de fleste udholdelig, men mange bekymre sig om hvad der går dem i møde og hvor lang tid det tager. Prøv at droppe ALLE sådan nogle tanker, og bare "vær i nuet" med de veer du nu engang har. Stol på at fødslen går helt som den skal, at alt er normalt og de veer der kommer, hjælper dig på vej til at se dit barn.

 

Personligt bruger jeg denne fase til fylde vand i badekarret og så lægger jeg mig gerne i en seng og hviler med en pude imellem benene, eller flyder i karret eller ligger på sofaen. Lukkede økne. Tiden flyver. Dybe rolige vejrtrækninger. Ingen tanker.

 

Fase 2: Intensivering

Nu er du formentlig omkring de famøse 6 cm, og kan mærke at dine veer tager et kraftigt nyk, op i smerteniveau. Du oplever formentlig at du føler dig "presset" ifht. håndteringen af veerne, fordi de nu er så kraftige og kommer så ofte. Måske føler du ikke at du kan følge med. Bliver bange - siger "AV!" højt. Kigger panikken på din mand, og famler lidt efter noget at holde i.

 

Det skal nok gå! Det her er normalt. Du kán godt klare det - vær venlig og positiv omkring din egen reaktion. Ingenting er forkert her- og det er ok, at du bliver bange og ked af det, hvis du gør det.

 

Prøv at bevare den mentale fokusering, ro, åndedrættet, muskelafslapningen så godt du kan - du kommer til at miste fokus, kommer til at spænde, kommer til at holde vejret- og alle de ting du frarådes. Det gør ikke noget - bare bliv ved med at forsøge at vende til bage til roen- til overblikket. Hver ve-pause er en gave til dig- til mentalt at forberede dig, slappe af, vente på en ny ve- en ny udordring. Hvis du føler du skal spænde i dine muskler for at udstå smerten, så klem dine hænder om noget- men forsøg for alt i verden at lade dine ben, balder, mavemuskler og alt derinde være helt slapt. Så det KUN er veen der arbejder. Det gør rigtig ondt nu - og det kommer til at tage nogle veer før du omstiller dig og finder en god rytme igen. Men det kán lade sig gøre. Luk JM, og mand ude, hvis de kommer med alverdens gode forlsag om at du skal sidde på en bold- gå rundt eller andet. Du skal koncentrerer dig nu- og det er vigtigt du finder en stilling og et leje, som DU føler er behageligt. Husk at det er OK at sige til JM "lad mig være lige nu" eller "ti stille, tak" osv. - Mange JM're er særligt styrende i en fødsel når det er første gang, og når man har smerter, så følger man lettere en autoritet der siger man skal gøre ditdutdat, selvom man ikke har lyst. - Derfor: Prøv at stå ved det du har lyst til. Tal gerne med din mand om det her inden fødslen.

 

Det er også nu, at langt de fleste vil ty til smertelindring- få det tilbudt af JM. Tag på forhånd stilling til om det er noget du ønsker eller ej. Bare vid, at fysisk kan du godt tåle at føde. Man giver smertelindringen for at give moderen det mentale overskud hun har brug for, for at arbejde med sine veer- man giver det ikke fordi den fødendes krop ikke kan tåle smerten. Hvis JM tilbyder, så vid at det er ok at sige "nej tak" - men vær forberedt på at du er "svag" i din overbevisning på dette tidspunkt- og let kommer til at sige ja- selvom du på forhånd faktisk havde besluttet ikke at modtage noget. I sådan et tilfælde er det en god ide at skrive det på ønskelisten til JM, inden du føder : ønsker ikke at blive tilbudt smertelindring. Så slipper du for dét dilemma- men kan altid bede om det.

 

- Denne fase varer somregel ikke så længe. En håndfuld timer, alt efter hvor god du er til at arbejde med veerne. Igen- jo mere anspændt, bange osv. du er, jo mere trækker det ud.

 

Vid, at langt de fleste fødende tigger om KS, græder, råber, skaber sig, mister fastningen osv. efter et par timer i denne fase. Det er normalt! Dette er den værste del af fødslen- og selv garvede fødere som jeg selv, er pænt ynkelige på dette stadige- lige før presseveerne :) Alt er ok. Du klarer det her, som du gør- lad være med at være hård ved dig selv her. Husk at det er en del af oplevelsen at føde. Man bliver presset ud et sted, man ALDRIG har været før mentalt og fysisk - og bagefter vil du formentlig føle en blanding af chok/overraskelse over hvad det er du lige har stået igennem, og forhåbentlig stolthed helt ind i marv og ben over at du faktisk klarede det. - Man føler også dyb respekt for alle andre der har gennemgået noget lignende, og mange igen føler sig brugt på alle måder. Det kommer an på din personlighed og oplevelse af fødslen, hvordan du har det i denne fase- og hvordan du tænker tilbage på denne fase.

 

Fase 3- presseveerne begynder

På ét eller andet tidspunkt, igennem de sygt intense og smertefulde veer, begynder de at ændre karakter. De føles anderledes. mindre intense- dine skrå og lige mavemuskler begynder helt ufrivilligt at trække sig sammen når der kommer en ve- og det presser nedad, og udad på en ny måde.

Mange føler en hvis lettelse over presseveernes start, da de ikke er ligeså smertefulde.

Men det er en ny følelse, og hurtigt kommer du helt ukontrollerbart til at presse af dig selv. Man kan slet ikke lade være.. Det er en overvældende følese- og mange føler måske her at de skal lave bummelum. Det er babyens hovede der har roteret, og nu trykker på endetarmen og er på vej ned og det sidste stykke ud, før fødslen er slut.

 

Hvis du kan- så frigør dit haleben. Dvs. undgå rygleje hvis det er muligt. - Hvis du kan ligge på siden, stå på knæ og holde fast i hovedgærdet, eller flyde i vand, så gør det. Er du bare TRÆT nu, og kan ikke overskue andet end at ligge på ryggen, så forsøg at lette balderne fra underlaget ved at krumme dig sammen imens du presser. Dette gør udgangen nemmere for babyen, og sparer dit haleben fra evt. at brække. Det sker desværre nogengange - men tænk ikke så meget over dét. På dette stadie er du mentalt et sted, hvor nogen kunne stå og tisse på dig, uden at du ville ænse dem (næsten!) - man kan klare ufattelig meget, og mange oplever ikke deres bristninger/brækkede haleben osv. før bagefter.

 

Her skal du bare give slip. Det kræver lidt mod at presse helt igennem ALT hvad du har af muskler i kroppen skal spændes og mase den her baby ud. Måske svider og brænder det i udgangen, måske slet ikke. Jeg har personligt aldrig følt at det gjorde ondt i huden at presse et barn ud- jeg mærker det som smerter i mine bækkenknogler (lidt svært at foklare). Hvis JM siger at du skal lade være med at presse, og gispe istedet- så lyt til hende! Hun hjælper dig med at undgå bristninger hvis hun kan. Hvis du ikke kan finde ud af at gispe, så sig "vis mig hvordan!", uanset om du synes det er fjollet eller ej. Jeg vidste ikke hvordan under min første fødsel- men da JM viste mig det, så hjælp det mig til ikke at presse så hårdt da hovedet kronede (dvs. passerede det bredeste punkt ved babys øre- og smuttede ud). Hvis du presser igennem her, risikerer du at få rifter og bristninger som 1. gangs.

 

Enten føder du hovedet først, og ligger så- helt syrealistisk- med resten af babys krop indeni i dig, og venter på en ny presseve (du vil højest sandsynligt være totalt smertefri- dog øm, i denne vepause). Meget specielt øjeblik- når næste ve kommer presser du igen, og så er baby født <3

Eller du får presset baby ud i 1 ve. smut!

Det kommer an på hvor hårdt du presser. Første gang jeg fødte, pressede jeg i 45 min før han var født- og de andre 3 gange har jeg brugt 1 presseve til hovedet og 1 til kroppen- og har presset igennem alt hvad remmer og tøjler kunne trække. Er ikke sprukket nogen af gangene og ved nu pr. erfaring at selvom det er grænseoverskridende at presse (kan sammenlignes med at mase sin hånd imod et sømbræt- jo hårdere du presser jo mere ondt gør det) men det er også hurtigere overstået.

Lyt til din egen krop her, og gør det som føles naturligt for dig.

 

- Hvis man skal tale om en 4. fase, så er det nok når moderkagen bliver født. Du får en ny presseve, og JM ælter formentlig en knytnæve ned i dit maveskind og presser på din livmoder, for at hjælpe den. Det er ubehageligt- men her ligger du med din lille nus i armene, og er formentlig i en adrenalinrus, og husker det ikke bagefter som noget nævneværdigt :>

-----

 

Jeg ved ikke om det på nogen måde, var noget af det du sådan ledte efter, eller tænker på. Det er sådan jeg personligt oplever det at føde. Man gør sig nogle erfaringer fra gang til gang. Den mest værdifulde erfaring mine 3 fødsler har givet mig er: Giv slip- lad dig rive med- drop tankerne- vær positiv indstillet overfor smerten. Den er ok. Den er som den skal være - du kan godt klare det her.

 

Iiih det bliver altså spændende, når vi alle begynder at føde herinde <3
 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for råd :)

Hvor skønt Fru_Simonsen, at du har taget dig tid til at forklare alt dette... Det kan helt sikkert bruges - og tror lige jeg skal læse det en gang mere :)

Jeg har nu og efter det lidt trælse JM besøg bestemt mig for, at når jeg går på barsel, så skal noget af tiden bruges på at søge på nettet og forberede mig til fødslen. Og at se en fødselsvideo er måske noget af det der skal til, så jeg har en ide om hvad der kommer til at ske og føle mig lidt forberedt ... Og også øve nogle vejrtrækningsmetoder...

Nej... Der er ikke længe til, at vi allesammen har en lille nyfødt i armene... :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh fru Simonsen - tusind tak for din beskrivelse af en fødsel. Sidder her som første gangs og venter på fødselsforberedelse om nogle uger, og er helt forvirret og bange for om jeg overhovedet kan klare sådan en fødsel. Al den uvished omkring hele forløbet skræmmer en controlfreak som mig fra vid og sans. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nårh SDB :kram Jeg kan godt forstå det hele virker en smule skræmmende og "uoverskueligt". Det som du ikke tager højde for (naturligt nok) er, at når du først havner i situationen, så oplever du alting anderledes. Verdnen bliver indskrænket til KUN at være dine veer og det der sker liige omkring dig. Den der rationelle handlekraftige kvinde der normalt sidder bag roret bliver erstattet af en følende kvinde, der i dén grad er blottet og i sine følelsers vold. Det bliver en stor og spændende oplevelse - og du kán godt! :) <3 og det bliver SÅ stor en oplevelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har 10 uger til termin i morgen. Tæller virkelig ned!! Det er vældig hygge når der er godt gang i bebs Meeeeen nu må det altså godt blive jul.

Fødslen har jeg egentlig ikke gjort mig de hilse tanker om. Min jdm har livet det kun tager 3 1/2 time og at jeg føler mens de to store er i skole, smal sag... ej, jeg ved at der er noget kompetent personale på fødegangen og min jdm vil guide mig igennem fødslen. Den indstilling har virket de to andre gange, så mon ikke også den gør denne gang

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så hoppede terminsgrupperne igen: nu er vi 2. øverst = det er vores gruppe næste gang :o :huh  :blink  :yay :glad :loveshower :stork  og en lille :bye smule over ikke at skulle være gravid mere (for mig i hvert fald)

 

Jeg er 36+1 i dag, så der er MAX 6 uger tilbage og om 6 dage er jeg indenfor "normal fødselsperiode" - så vildt!

 

Spændende om nogle af os når at føde i november. Manden min holder stadig på 27. her :) Nogle af os skal lige holde bebserne derinde noget tid endnu :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg håber han kommer lidt før tid eller til tiden...men det er mest fordi min krop nu er så belastet at jeg synes det er træls....og ja nu glæder vi os og er ved at være utålmodige på hvem vores lille fyr er ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vildt tæt på - hvis lillepigen skal komme samme tid som jeg selv kom ifht. min mors termin med mig - så er der kun 12 dage til hun kommer  :blink  :wub  ellers er der 26 dage til termin  :P

Det er vildt hold op jeg synes den her graviditet er gået vildt hurtigt alligevel - de værste uger (Måneder) med opkast synes jeg godt nok dagene var lange, men nu her sikke de flyver altså - inden vi får set os om kommer alle vores små drenge og piger

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Før vi ser os om er vores bebser her :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wuhu 37+0 i dag - så er jeg indenfor normal fødselsperiode  så må den unge dame gerne komme når hun lyster  :kuller

 

Har dog på fornemmelsen at hun tidligst kommer om 2 uger - hvis ikke hun endda skal jages ud - men glæder mig til at møde hende  :7himmel

 

Mor og far er så klar til hun kommer, og det er bedsteforældre og oldeforældre og mostre også, samt mine søde venner som allerede har købt gaver og skriver og spørger om mor og baby har det godt og om hun da ikke snart kommer  :loveshower

 

SÅ lille Mie mus glæder mig til at møde dig og se hvornår du vælger at holde fødselsdag  :stork

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bare vildt nu at de kan komme når som helst uden at betragtes som for tidligt fødte ;-)

Spændingen stiger og tankerne kører derudaf med om man nu er klar, blir gode forældre, ka finde ud af at skifte ble, give mad, trøste, bade osv...og om lillefisen ligner den ene af os mere end den anden...osv osv...

Og de skræmmende tanker er jo klart nok fødslen, og om man nu kan klare den store omvæltning!

Det at man mister sin frihed helt i en periode og der HVER dag er en at tage sig af selvom man ingen planer har osv...

Men uanset hvad for tanker man har, så glæder man sig jo helt ubeskriveligt til at ens lille fis kommer ud til en ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er vildt at tænke på, at der kun går en måned +/- så har vi allesammen vores babyer :kuller

 

Jeg glæder mig bare helt vildt!!!! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vildt at tænke på - og den første lille baby er allerede kommet  :7himmel  nu bliver det endnu mere virkeligt for os andre hvornår vores kommer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vildt at tænke på - og den første lille baby er allerede kommet  :7himmel  nu bliver det endnu mere virkeligt for os andre hvornår vores kommer

Nemlig :wub

Fra nu af kan det gå slag i slag med decemberbabyerne til ind i januar :O Jeg har som skrevet tidligere meldt mig på ultimo november ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nemlig :wub

Fra nu af kan det gå slag i slag med decemberbabyerne til ind i januar :O Jeg har som skrevet tidligere meldt mig på ultimo november ;)

Det er nemlig vild, en måned kan ikke gøre det, nogle af os er jo først på sidst på måneden :P På trods af alt muligt, så er jeg stadig sikker på, at jeg kommer til at runde termin ;) Nogle dage i hvert fald ;) Manden tror det bliver i den kommende uge :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nemlig vild, en måned kan ikke gøre det, nogle af os er jo først på sidst på måneden :P På trods af alt muligt, så er jeg stadig sikker på, at jeg kommer til at runde termin ;) Nogle dage i hvert fald ;) Manden tror det bliver i den kommende uge :blink

 

Det ville være vildt (godt), hvis du nåede at runde termin! Den kommende uge er lige liiiiidt tidligt, helst først efter min terminsdato, ikke, hvor du så er 37+.

 

Jeg håber, at lillesøster venter til i næste uge. Min far skal opereres i dag, og det er ham og min mor, der skal passe Filippa, så gider godt at han lige er lidt ovenpå. Men jeg tror nu også fortsat at hun skal tvinges ud <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ej! Hvem har født!? :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ej! Hvem har født!? :kuller

Jeg fødte 37+3 fredag d. 14. November :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er kommer endnu en december baby til verden. Men kan ske hun selv vil fortælle det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er kommer endnu en december baby til verden. Men kan ske hun selv vil fortælle det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig var det dig ønskebebs men det skulle du da selv have lov til at dele

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER