Guest

Navne?

58 indlæg i dette emne

Her er vi vidst sat helt fast på Freya. Dog er manden ikke helt overtalt til at det skal være med "y". Han er vidst mest til den klassiske Freja.

Han har altid talt om at hvis han får en pige ville han gerne have hun skulle hedde Freja - og med altid mener jeg siden jeg mødte ham. Så det er mest hans ønske. Jeg er den der er ved at være overtalt, men synes nu det er pænt med y i stedet for j. Det er da et meget fint kompromis - som jeg har tænkt mig at vinde. ;-)

Den største hurdle her er nok i virkeligheden mellemnavnet... Manden insisterer på at hun skal hedde Edith til mellemnavn, opkaldt efter hans farmor eller mormor ( kan ikke helt huske det) som han havde et godt forhold til. Jeg er ikke rigtig hooked på det navn. Det er også derfor jeg har planer om at vinde den med Freya - hvis han insisterer på Edith.

Jeg er dog selv i lidt af et dilemma. Jeg har selv to mellemnavne - et fra min mor og et fra min far. Jeg kan meget godt lide tanken om at give familienavne videre (jeg er i hvert fald selv glad for dem) men samtidig kan jeg ikke finde ud af om jeg skal give et af dem videre til vores datter, og i så fald hvilket... Jeg ved min mor ville blive glad, hvis jeg gav det fra hende videre. Men det passer bare ikke rigtig til de andre navne...

I må nok hellere lige høre navnene.

Fra min mor har jeg "Benn" og fra min far har jeg "Slot". Vores efternavn er Beicker.

Benn Beicker synes jeg virkelig bare ikke går.. Og Benn Edith Beicker... Åh... Synes det er svært....

Og så ved jeg jo godt at det trods alt er sjældent man overhovedet bruger sine mellemnavne - kun i helt formelle situationer....

Det med mellemnavne er svært :-) .. Jeg har selv to mellemnavne , et fra min far og et fra min mor. Det er mest i forhold til at føre slægtnavnene videre . Hedder Jørgensen til efternavn. Da min bror og jeg skulle døbes havde de egentlig på forhånd besluttet sig for at hvis de fik en dreng fik han min fars mellemnavn og hvis det var en pige så min mors mellemnavn. Men da de jo ikke vidste hvad køn de fik i fremtiden besluttede de dig faktisk for helt at lade være med at give os nogle. Det var os selv der så valgte at tage begge deres mellemnavne for 10 år siden.

Manden har dog også et mellemnavn som han er rigtig glad for, også er slægtsnavn. Derfor kan jeg godt se at det bliver lidt royalt hvis vi ikke kan blive enige, og hvordan kan man vælge hans frem for mine og omvendt?

Det ville blive Noah navn navn navn Christensen .. Derfor har vi også besluttet, som mine forældre kun at give efternavn, og vores børn så selv må bestemme når de bliver ældre om de ønsker at føre slægtsnavnene videre. Så de får kun vores efternavn. :-)

Måske en ide til hvordan i kan løse det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her har vil mere eller mindre lagt os fast på navnet Lærke.. Men min mand hedder Lark til mellemnavn og det ville måske også være lidt dobbelt konfekt at hedde Lærke to gange på to forskellige sprog...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med mellemnavne er svært :-) .. Jeg har selv to mellemnavne , et fra min far og et fra min mor. Det er mest i forhold til at føre slægtnavnene videre . Hedder Jørgensen til efternavn. Da min bror og jeg skulle døbes havde de egentlig på forhånd besluttet sig for at hvis de fik en dreng fik han min fars mellemnavn og hvis det var en pige så min mors mellemnavn. Men da de jo ikke vidste hvad køn de fik i fremtiden besluttede de dig faktisk for helt at lade være med at give os nogle. Det var os selv der så valgte at tage begge deres mellemnavne for 10 år siden.

Manden har dog også et mellemnavn som han er rigtig glad for, også er slægtsnavn. Derfor kan jeg godt se at det bliver lidt royalt hvis vi ikke kan blive enige, og hvordan kan man vælge hans frem for mine og omvendt?

Det ville blive Noah navn navn navn Christensen .. Derfor har vi også besluttet, som mine forældre kun at give efternavn, og vores børn så selv må bestemme når de bliver ældre om de ønsker at føre slægtsnavnene videre. Så de får kun vores efternavn. :-)

Måske en ide til hvordan i kan løse det.

Det var selvfølgelig også en måde at gøre det på... :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har vil mere eller mindre lagt os fast på navnet Lærke.. Men min mand hedder Lark til mellemnavn og det ville måske også være lidt dobbelt konfekt at hedde Lærke to gange på to forskellige sprog...

Det kommer an på hvordan du udtaler Lark, tænker jeg. Hvis det udtales med dansk a, synes ikke det gør noget.

Jeg blev lidt irriteret på manden min, da han hver gang jeg spørger til, om han har overvejet navne svarer, nææ det har jeg ikke tænkt så meget over!! Kom nu.. Mit svar var sidst, at så bestemmer jeg det bare. Det synes han nu heller ikke. Så må han lette rumpen :-) Han er på skiferie i denne uge, så vi aftalte at vi snakkede om det når han kommer hjem.

Synes ikke det er nemt. Bestemt ikke det med efternavn. Jeg hedder Andersen og han hedder Jensen. Vi har hver vores mellemnavn. Hans mellemnavn er blevet til en slægt (noget med at hans mor oprettede en slægt, hvor der indtil videre kun er 4 i), men det skal junior jo så helt sikkert hedder. Jeg vil gerne beholde mit mellemnavn, da min søster stadig hedder det, men ikke hedder Andersen....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja Emilie, det udtales Sjasta :) .

Det er fra den 3. Narniabog, The Horse and His Boy - der hedder drengen Shasta. Jeg synes, det er sødt, men måske lidt for særpræget?

 

Det er en dreng, I venter, ik'?

Jeg synes navnet er sødt - og æææælsker Narnia-bøgerne - men ville have overvejelsen, om mange ikke vil tro, at det er et pigenavn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved faktisk ikke, om Shasta er et godkendt navn - tror det ikke. Mine forældre kan heller ikke lide det. Måske folk ville tro det var et pigenavn, det havde jeg ikke tænkt på... Det kan da egentlig godt være, det skal man jo også have med i overvejelserne. Jeg er faktisk stadig i tvivl om navnet. G et helt sat fast på David, men jeg ved ikke helt, om det føles rigtigt.

 

Jeg kan så godt lide navnet Rasmus, men det hedder G´s far til mellemnavn og han hader det, fordi han har komplekser over Erasmus Montanus..... Så det må jeg nok glemme :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også tro at Shasta er et pigenavn- måske fordi det rimer på Asta? :oops

 

(De fleste navne der slutter på A er pigenavne)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvis det føles rigtigt for jer, så er det da ligemeget, hvad andre tænker :) Tror lynhurtigt folk vænner sig til det, hvis det er :)

Og hvis det ikke er godkendt kan man jo prøve at søge om det :)

Uanset hvad skal I nok finde på det helt rigtige navn til ham. Det skal jo senest bare være på plads 6 mdr. efter fødslen, så der er da lidt tid endnu :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER