Carcassonne

Ingen bil - Autostol

25 indlæg i dette emne

Hej.

 

Hvordan klare i i praksis at skulle ud og køre bil med den lille når man ikke selv har en bil?

 

 

Vores dilemma ligger lidt i at vi skal med tog når vi skal besøge min far/farmor (samme by), mine svigerforældre og min mormor og morfar.

 

Problemet ligget så i at ingen af dem bor lige ved en togstation, og egentlig heller ikke ved noget bus som giver mening med mindre man stadig vil gå 2-5 km og bruge 1 times ekstra transport.

 

Derfor bliver vi normalt hentet i bil ved toget (køreture mellem 15 og 40 minutter) men jeg synes det virker ret dumt hvis man skal til at have 3 autostole, så der ligger en hvert sted og de så måske bliver brugt 2-4 gange inden Mikro er vokset ud af stolen. Vi ser det heller ikke ligefrem som en mulighed at skulle have en autostol med i toget sammen med barnevogn og tasker osv, især ikke hvis det kun er den ene af os som rejser.

 

Hvordan ville i løse problemet? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså, hvis I skal køre i bil, bliver I nødt til at haven en autostol. 

Jeg tror, jeg ville købe en god, brugt autostol og så have baby i den, når I lige skal ind og ud ad toget. Nogle gange skal I måske også med taxi eller andet, hvor I bliver nødt til at have en stol?

 

Alternativt kan bedsteforældrene evt. leje en stol i de perioder, I er på besøg?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har samme udfordring. Vi har snakket om, at købe to billige brugte, hvis de da findes :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, hvis I skal køre i bil, bliver I nødt til at haven en autostol. 

Jeg tror, jeg ville købe en god, brugt autostol og så have baby i den, når I lige skal ind og ud ad toget. Nogle gange skal I måske også med taxi eller andet, hvor I bliver nødt til at have en stol?

 

Alternativt kan bedsteforældrene evt. leje en stol i de perioder, I er på besøg?

 

Hvordan ville du fysisk se det som muligt at kunne bære baby i autostolen og så også have barnevogn ect med hvis man er alene ;)? Det som er problemet. Vi vil jo også gerne have en autostol, men synes de er så store og uhandy, så man ikke lige kan have den med på slæb :S og rigtig mange penge at sku ud og købe 3 autostole hvor de hver bliver brugt et par gange kun. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har samme udfordring. Vi har snakket om, at købe to billige brugte, hvis de da findes :)

Måske lidt forkert at sige :) Men hvor er jeg glad for at vi ikke er de eneste som har det problem.  (endnu sjovere kan ingen barnevogne være i min fars bil, men er jo så en helt anden diskussion. Tror han ender med at købe tagbøjler og en tagboks)  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I følge loven, behøver I ikke en autostol, men selvfølgelig er det at foretrække :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I følge loven, behøver I ikke en autostol, men selvfølgelig er det at foretrække :)

 

Ku være at man sku overveje det ved mine svigerforældre.

Der kan vi skifte til et lokaltog og så lande 5 km fra deres hus. Udover min svigermor køre meget forsigtigt vil det jo være så kort en afstand at der ikke burde kunne ske noget, men ville jeg ikke ku' få mig selv til hvis man sku køre længere. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi står i samme situation. Min mor har så valgt at de køber en autostol, så de har én. Så kan vi jo låne hvis vi skal bruge den.

Mine svigerforældre har ikke lige nævnt noget, så ved ikke om de har gjort sig tanker. Vi har joket lidt med at hvis de vil se deres barnebarn, må de anskaffe sig en autostol, for vi har ikke råd.. ;) Selvom det er skjult bag lidt grin, så tænker jeg stadig at de godt kan købe én. Vi bruger aldrig bil, medmindre det er i forbindelse med enten farmor og farfar eller mormor og morfar. Farmor og farfar har desuden brokket sig over at vi selv har købt alting vi skal bruge, og de ikke har "fået lov" til at købe noget til os.. Det er en helt anden sag, men her tænker jeg at de har mulighed for at købe noget som også de får gavn af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi står i samme situation. Min mor har så valgt at de køber en autostol, så de har én. Så kan vi jo låne hvis vi skal bruge den.

Mine svigerforældre har ikke lige nævnt noget, så ved ikke om de har gjort sig tanker. Vi har joket lidt med at hvis de vil se deres barnebarn, må de anskaffe sig en autostol, for vi har ikke råd.. ;) Selvom det er skjult bag lidt grin, så tænker jeg stadig at de godt kan købe én. Vi bruger aldrig bil, medmindre det er i forbindelse med enten farmor og farfar eller mormor og morfar. Farmor og farfar har desuden brokket sig over at vi selv har købt alting vi skal bruge, og de ikke har "fået lov" til at købe noget til os.. Det er en helt anden sag, men her tænker jeg at de har mulighed for at købe noget som også de får gavn af :)

 

Vil de helt sikkert også gerne, men synes stadig det er spildt, lige meget hvem der betaler, at skulle købe en autostol som kun bliver brugt få gange.

Min svigermor vil helt sikkert gerne ihvertfald :) De har købt et kattetræ til vores kat, så når hun er på besøg kan hun kravle der op når hun bliver træt af deres lille hund og have sin mad i fred og privatliv :). 

(mine svigerforældre bor på fyn, og vi i København så er jo ikke lige rundt om hjørnet. (Min far og farmor bor 1½ time i bil væk, og mormor og morfar 1 time modsat retning, så er jo ikke lige hver weekend at vi ser nogen af dem.) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil de helt sikkert også gerne, men synes stadig det er spildt, lige meget hvem der betaler, at skulle købe en autostol som kun bliver brugt få gange.

Min svigermor vil helt sikkert gerne ihvertfald :) De har købt et kattetræ til vores kat, så når hun er på besøg kan hun kravle der op når hun bliver træt af deres lille hund og have sin mad i fred og privatliv :). 

(mine svigerforældre bor på fyn, og vi i København så er jo ikke lige rundt om hjørnet. (Min far og farmor bor 1½ time i bil væk, og mormor og morfar 1 time modsat retning, så er jo ikke lige hver weekend at vi ser nogen af dem.) 

Tjah, det kommer jo an på hvor ofte du regner med at I skal på besøg. De fleste autostole kan jo bruges til barnet er omkring 9 mdr.

Og man kan jo sagtens finde autostole brugt eller på lagersalg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I følge loven, behøver I ikke en autostol, men selvfølgelig er det at foretrække :)

Det gælder kun for børn over 3 år, og kun ved særlige lejligheder. Så det gælder ikke her ;)

Jeg har før haft Karlas autostol (den lille) under barnevognen. Der var ikke meget plads til andet, men det gik fint.

Alternativt kan man få en fin brugt autostol til ca 500 kr på dba. Når den ikke skal bruges mere, kan den sælges igen til uden det store tab. Det er måske værd at overveje. Man kan også leje autostole i Babysam :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Det gælder kun for børn over 3 år, og kun ved særlige lejligheder. Så det gælder ikke her ;)

Jeg har før haft Karlas autostol (den lille) under barnevognen. Der var ikke meget plads til andet, men det gik fint.

Alternativt kan man få en fin brugt autostol til ca 500 kr på dba. Når den ikke skal bruges mere, kan den sælges igen til uden det store tab. Det er måske værd at overveje. Man kan også leje autostole i Babysam :)

Super, det havde jeg ikke styr på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I følge loven, behøver I ikke en autostol, men selvfølgelig er det at foretrække :)

 

Aj, det er da ukorrekt at sige.  

 

http://www.autostol.dk/regler-om-autostole/

 

Men i taxa og ved "korte afstande" er det rigtigt - dog er "korte afstande" ikke noget, der er defineret. 

 

Jeg ville hellere blive hjemme end at have Noah siddende paa skoedet i en 3-punktsele. Et menneske, som sidder med et lille spaedbarn i armene i en bil, der koerer 50 km i timen, vil ikke kunne holde det barn ved eksempelvis et frontalsammenstoed, fordi spaedbarnet vil flyve ud af armene som en blok paa 200 kg. Just saying... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har/har haft samme problem. Vi har været så heldige at kunne låne en baby-autostol men havde ellers købt en. Jeg synes ikked et er en mulighed at have barnet på skødet. Jeg har selv taget bussen fra Rødovre til Hovedbanegården og så en bus videre til Lolland alene med baby og barnevogn. Det var et hårdt læs, men kunne altså lade sig gøre :) jeg havde vores bagage under barnevognen og den lille autosto, på tværs over fodenden af barnevognen når vi gik.

Jeg synes straks det er værre nu, hvis Andrea skal op i næste størrelse autostol, for den er ikke til at hive med rundt synes jeg. Den kræver lige lidt tænken ud af boksen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PUHA, jeg kan slet ikke forstå hvordan man kan overveje at undvære en autostol!

 

Den "lille" autostol, er nem at have med- Om ikke andet, kan baby sidde i den i barnevognen, ind og ud af toget, også kan man tage baby op inde i toget :)

 

Min datter og jeg, tog ofte toget op til mine forældre, og de valgte at købe en billig autostol - den er bestemt ikke en der har vundet "bedst i test", men den lever op til kravene, og det er trods alt kun måske 10-20 km hver eller hver anden måned.. Men det er jo en stol hun kan bruge i måske ja, 3-4 år! Hun har allerede brugt den i 1år, og de gav vist omkring 500kr for den - så det er bestemt ikke penge jeg ville spare på min datters sikkerhed!

 

Vi havde ikke selv bil dengang, men valgte at købe en god kvalitetsautostol, som vi så brugte når vi kørte fra vores hjem - fx ud til min datters farmor og farfar, som boede i nærheden og som vi lånte bil af.

 

Men,for at opsummere: Jeg ville sørge for der var en autostol hvert sted, hvis ikke man kunne tage med-måske kan de låne? Men ellers ville jeg altså vælge at bruge de penge det kostede, også købe nogen stole som var billige, men trods alt sikre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan ville du fysisk se det som muligt at kunne bære baby i autostolen og så også have barnevogn ect med hvis man er alene ;)? Det som er problemet. Vi vil jo også gerne have en autostol, men synes de er så store og uhandy, så man ikke lige kan have den med på slæb :S og rigtig mange penge at sku ud og købe 3 autostole hvor de hver bliver brugt et par gange kun. 

Hmm, baby i barnevogn, autostol over armen som en kurv? Jeg kan læse mig til, at det koster et klip i kørekortet ikke have et barn fastspændt i bilen efter gældende regler. Så jeg kan sørme godt forstå, at du synes, det er vildt besværligt at slæbe en autostol med, men alternativt skal der købes eller lejes en. Nu ved jeg ikke, hvor ofte du vil komme i den situation, men kunne man forestille sig, at du havde andre ting opmagasineret hos bedsteforældrene, som ikke er så dyre, så du kunne slæbe på autostolen fremfor weekendseng, pusletaske, legetøj, tøj eller noget i den stil?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har samme problem, og vi løste det ved at købe en brugt autostol til de første to str. som vi havde stående i jylland hos mine forældre ( det er dem vi altid overnatter hos mm. ) Hvis vi så besøgte mandens forældre, lånte vi bil af mine forældre, og tog på tur derned. Nu er hun i en str. hvor hun kan bruge autostolen i flere år, og derfor har vi købt en ny på tilbud som vi har stående hos mine forældre, og en brugt hjemme hos min mands forældre ;) 

Jeg ville helt klart heller ikke tage autostolen med i toget (hvilket næsten ikke er muligt når de kommer op i en af de større størrelser, da de er meget store og tunge). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg kan bære vores autostol i en arm med baby i, og jeg kan køre barnevognen med en hånd (det er tilmed offroad) på gåture med hund hvor jeg har ham i den anden!

Hvis ikke jeg har liften i barnevognen med bare bruger barnevognen med madras så kan autostolen stå i barnevognen - så sorry to say og det lyder lidt hårdt, men kan vitterlig ikke se problemet?

Og når baby bliver størrer og skal have størrer autostol er det jo en stol der kan bruges i flere år og dermed kan det måske betale sig at købe et par brugte stole, eller måske I har mulighed for at have en lille bil selv til dfn tid, eller leje en bil når I skal afsted! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maaske handler det ogsaa om, at baby stadig er bettenok inde i maven... ? Det er jo lidt svaert at forestille sig alt det, man rent faktisk kan, naar man foerst er mamma og skal ud af doeren. Og alt det sikkerhedsmaessige, man lige pludselig kan se som noget, der bare skal loeses...Jeg kan faktisk godt forstaa, at det kan virke uoverskueligt baade oekonomisk og praktisk :kram2

 

Er der noget at hente i bedsteforaeldrene - kan de selv anskaffe sig en autostol eller give tilskud til en? Mine foraeldre har koebt brugt baby og en ny, godkendt. Jeg synes ikke, det er top stole, men altsaa...naar vi er hjemme, saa er det meget lidt, Noah har vaeret i dem. 

 

Jeg husker ogsaa min veninde fortaelle om, hvor vigtigt det var for hende at bo taet paa togstationer og om den lillle autostol, som man saa nemt kan have staaende i barnevognen med, hvis der er brug for den undervejs. Den store, den tror jeg, jeg ville forsoege at faa hjaelp til at faa anskaffet og have de respektive steder. Den lille ville jeg selv anskaffe en god af og i foerste omgang proeve, hvordan det fungerer at transportere den rundt. Det er for mit vedkommende ikke saa meget vaegten, som det er mega uhandy at gaa rundt med en stol med baby i. Jeg har saa ikke haft brug for at anvende den paa den maade ret mange gange... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ku være at man sku overveje det ved mine svigerforældre.

Der kan vi skifte til et lokaltog og så lande 5 km fra deres hus. Udover min svigermor køre meget forsigtigt vil det jo være så kort en afstand at der ikke burde kunne ske noget, men ville jeg ikke ku' få mig selv til hvis man sku køre længere.

Uanset hvor kort det er og hvor forsigtigt man selv kører er der altid idioter på vejene, der ikke er uforsigtige.

Jeg ville personligt ikke turde.

Der findes jo altså også autostole der kan sættes på et klapvognsstel. Det giver måske lidt ekstra tid i stolen, men hvis det er så lidt I skal bruge det er det nok ikke det store problem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er lige for mange kommentarer til at svare på hver enkelt, så her kommer et samlet svar. :)

 

Havde ikke tænkt/vidste ikke at en autostol ville kunne være i vognen, så hvis det faktisk er muligt hjælper det jo lidt på problemet :)

Må jeg lige få testet i praksis.

 

 

Jeg er da helt enig med jer i at vi skal have fat i en autostol, men problemet lå jo mere i at hvad jeg kan læse vokser børnene ud af den første når de er ca. 9 måneder, og synes netop det var dyrt at skulle købe en til hvert sted, ikke at det var umuligt. Men hvis man så kun nåede hvert sted hen 2 gange i den periode f.eks., så hvis det fysisk er muligt så vil jeg da teste først om man kan have en i barnevognen  :)

Så må vi se hvad vi gør når vi skal have næste størrelse stol. Virker bare dumt at være tvunget til at købe en bil for at ku komme på weekendbesøg nogen steder, når vi slet ikke har brug for den i hverdagen. 

 

Ellers må vi jo nok få købt nogle brugte autostole til hvert sted, selvom jeg bare synes at det virker overkill. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maaske handler det ogsaa om, at baby stadig er bettenok inde i maven... ? Det er jo lidt svaert at forestille sig alt det, man rent faktisk kan, naar man foerst er mamma og skal ud af doeren. Og alt det sikkerhedsmaessige, man lige pludselig kan se som noget, der bare skal loeses...Jeg kan faktisk godt forstaa, at det kan virke uoverskueligt baade oekonomisk og praktisk :kram2

 

Er der noget at hente i bedsteforaeldrene - kan de selv anskaffe sig en autostol eller give tilskud til en? Mine foraeldre har koebt brugt baby og en ny, godkendt. Jeg synes ikke, det er top stole, men altsaa...naar vi er hjemme, saa er det meget lidt, Noah har vaeret i dem. 

 

Jeg husker ogsaa min veninde fortaelle om, hvor vigtigt det var for hende at bo taet paa togstationer og om den lillle autostol, som man saa nemt kan have staaende i barnevognen med, hvis der er brug for den undervejs. Den store, den tror jeg, jeg ville forsoege at faa hjaelp til at faa anskaffet og have de respektive steder. Den lille ville jeg selv anskaffe en god af og i foerste omgang proeve, hvordan det fungerer at transportere den rundt. Det er for mit vedkommende ikke saa meget vaegten, som det er mega uhandy at gaa rundt med en stol med baby i. Jeg har saa ikke haft brug for at anvende den paa den maade ret mange gange... 

 

Synes egentlig du ramte meget rigtig med den første del :) Er jo netop møg svært at vide hvordan det egentlig er at have en baby på fuld tid :). Jo også derfor at man prøver at løse mulige problemstillinger på forhånd, selvom det ikke altid er muligt før end man faktisk står i det:). 

 

Synes det praktiske er sværest :) Økonomisk skal det da nok gå, men vil da gerne gøre det billigst muligt :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes egentlig du ramte meget rigtig med den første del :) Er jo netop møg svært at vide hvordan det egentlig er at have en baby på fuld tid :). Jo også derfor at man prøver at løse mulige problemstillinger på forhånd, selvom det ikke altid er muligt før end man faktisk står i det:). 

 

Synes det praktiske er sværest :) Økonomisk skal det da nok gå, men vil da gerne gøre det billigst muligt :)

 

Det er moegsvaert og alt det der praktiske... Men jeg toer godt love, at det loeser sig hen ad vejen og noget af det, man har planlagt paa forhaand, kommer alligevel til at foerloebe anderledes :)

 

Saa er der jo ogsaa noget med "fit" af den paagaeldende autostol til den paagaeldende bil, som goer lige praecis det her mere svaert at gennemskue. Men ja, jeg ville i jeres situation anskaffe en god autostol og den kan med utrolig stor sandsynlighed staa i vognen.

 

Saa maa I se paa naeste situation lidt foer den tid, for der er jeres situation maaske aendret og I ved jo heller ikke paa forhaand, hvornaar jeres baby vokser ud af den lille autostol. Min dreng voksede ud af Cybex Aton meget sent og vi kunne faktisk bruge den som noedloesning, da vi i januar var i UK og havde stolen med, fremfor den store MaxWay. Det gik LIGE med hans hoejde og vaegtmaessigt var han stadig ok i den. 

 

Et lille tip til naeste stol: Britax Hiway II er en god allround stol, der er bagudvendt til ca 4 aar og som passer i de fleste smaa biler. Vi koebte saa MaxWay, men kunne sagtens havde koebt HiWay II. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er allerede kommet gode svar. Men kan jeres forældre måske låne en stol når i kommer på besøg hvis det er så få gange?

Mine svigerforældre låner da en autostol af og til når barnebarnet fra sjælland kommer til jylland...når moren fx. Tager toget med ham og derfor ikke vil slæbe stol med så langt...håber i finder en løsning for ja de stole er dælme dyre...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER