Nea

Ligge på maven

30 indlæg i dette emne

Ja de kloge siger jo at baby skal ligge på maven så snart hun er vågen...

Det vil min pige så ikke så gerne. Hun er 5 uger og ligger gerne og meget på maven på bryster af mig eller far. Hun er smadder dygtig til at holde hovedet og vende det fra side til side. Men lige så snart jeg lægger hende på maven på puslepuden, sofaen eller vores spisebord ( self på et håndklæde eller andet blødt ) så vil hun ikke løfte hovedet, og ligger bare og ser helt fortabt ud et par minutter før hun begynder at græde...

Hvad gør jeg galt? Hvordan søren får hende på maven på en god måde?

Nea

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja de kloge siger jo at baby skal ligge på maven så snart hun er vågen...

Det vil min pige så ikke så gerne. Hun er 5 uger og ligger gerne og meget på maven på bryster af mig eller far. Hun er smadder dygtig til at holde hovedet og vende det fra side til side. Men lige så snart jeg lægger hende på maven på puslepuden, sofaen eller vores spisebord ( self på et håndklæde eller andet blødt ) så vil hun ikke løfte hovedet, og ligger bare og ser helt fortabt ud et par minutter før hun begynder at græde...

Hvad gør jeg galt? Hvordan søren får hende på maven på en god måde?

Nea

Har du overvejet at gøre det i forbindelse med bleskift ? Det er en del af "puslerutinen" herhjemme at lillemanden kommer om på maven

Satser på at jeg forhåbentlig kan få ham på pilatesbolden når han begynder at vågne mere op måske du kunne prøve det :-) håber det giver mening

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare lige indskyde, at det ikke BEHØVER at være en selvfølgelighed, at de skal ligge (meget) på maven. Jeg ved godt, at det er det officielle råd, og det er selvfølgelig værd at tage seriøst, men da vi var til kiropraktor med min søn, fik vi specifikt anbefalet at han lå mindre på maven (jeg tror endda, hun sagde, at vi helt skulle lade være, men jeg kan ikke huske det) + vi fik at vide at det fx i USA slet ikke er en anbefaling at de små skal ligge sådan. Jeg siger ikke, at jeg tror, at de har godt af at ligge på ryggen hele tiden, men jeg tror ikke nødvendigvis at man behøver at bekymre sig SÅ meget, hvis de ikke gider det ret meget. :)

Anyway pilatesbold, som Silja nævner, synes jeg er en god idé. Du kan også ligge dig på ryggen, benene op, og så hun ligger på dine skinneben. Og så tænker jeg også, at det er helt ok og superfint, hvis hun vil ligge på maven hos jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak begge to :-) må få skaffet en bold, det lyder som en god ide. Tror det er det med at hovedet og kroppen er i samme niveau hun ikke er så vild med. For hun er ganske tilpas på vores maver når vi ligger med en pude under nakken dvs ikke helt fladt.

Det er jo meget interessant hvad du skriver omkring at man ikke anbefaler det i USA. For det lyder meget som om, i dk, at de KUN skal ligge på maven når de er vågne...

Hmm... Tror jeg fortsætter med at lægge hende på maven et par gange om dagen indtil hun siger fra, og så ikke stresse over at det langt fra er alle hendes vågne timer hun er på maven :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes nemlig også, at det er interessant. Ikke fordi jeg kender USA som værende hverken klogere eller dummere end Danmark i forhold til baby-anbefalinger, men fordi der tydeligvis er delte meninger.

Og selvom jeg ikke går så meget ind for "vi gjorde ikke som anbefalingerne, og mit barn blev sundt alligevel", så kan jeg kun konstatere, at min søn altså er ganske udemærket med motorisk (og i det hele taget) :)

Men pilatesbolden er et hit. Også idag hvor min dreng er 2 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej de er ikke nødvendigvis klogere, men man skulle mene de undersøger tingene ligesom man før herhjemme. Så længe hun ikke ligger i samme stilling hele tiden.

Jeg synes også det er svært det dér med øjenkontakt når hun er på maven. Det er lidt lettere på ryggen:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Baby på skinneben ;)

GiusTHw.jpg

Vb9R4iO.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor fint, mange tak for god inspiration!!! :-) Det skal vi prøve:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor fint, mange tak for god inspiration!!! :-) Det skal vi prøve:-)

Det har i hvert fald været et hit her :) Som du kan se på første billede fattede han ikke lige pointen i starten, men senere (og stadig) synes han, det var rigtig sjovt :) (og da han blev lidt ældre blev det ekstra sjovt når jeg hoppede med benene, så han lettede lidt, eller når jeg strakte dem, så han "faldt ned i hovedet på mig" :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan kommer I i stilling, eller hvad man nu skal sige...? Altså kan du selv lægge ham derop, eller løfter du benene med ham? Giver det mening? Hvor længe ligger han der?

Hehe ja han ser en smule forvirret ud først, men super tilfreds ud på det sidste :) Og SUPER dejlig :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan kommer I i stilling, eller hvad man nu skal sige...? Altså kan du selv lægge ham derop, eller løfter du benene med ham? Giver det mening? Hvor længe ligger han der?

Hehe ja han ser en smule forvirret ud først, men super tilfreds ud på det sidste :) Og SUPER dejlig :-)

Tak :) Hmm ja, hvordan var det nu, vi gjorde dengang :chin: Jeg tror måske, jeg havde så lange arme, at jeg kunne ligge ham, men det kan også godt være, at jeg sad op, og satte ham "lodret" på skinnebenene og vi så svingede os bagover. :unsure Giver det mening? Jeg kan ikke helt huske det. Men vi startede ned at gøre det i sengen, så han landede blødt, hvis han skulle falde ned, men det gjorde han nu aldrig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi må prøve os frem :-) god ide at starte i sengen så vi undgår skadestuen!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi må prøve os frem :-) god ide at starte i sengen så vi undgår skadestuen!!!

Jeg tror det ser sværere/farligere ud end det er, men det skader i hvert fald ikke at gå i seng, når man tumler :) :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det har du nok ret i. Men det er da hyggeligt at være i sengen:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Qua min uddannelse og bla. nderviser i stimulastik for 0-1 årige tror jeg på at man skal ligge baby på maven så ofte som muligt og stimulere de basale sanser vi har. muskelledsansen, balancesansen og berøringssansen.

et par gode øvelser:

Svinge baby frem og tilbage i armene på maven.(lad baby ligge på maven henover din underarm. Er baby´s nakke ikke stærk nok til at holde hovedet selv, så kan du bruge den anden hånd til at støtte under panden. Pas på at baby ikke kommer til at ligge for meget med ryggen ind mod din maven - altså så baby ikke ligger på siden :)giv gerne en god svingtur frem og tilbage)


svinge baby rundt på maven.(hold baby i samme position som ovenfor og drej rundt om dig selv i forskelligt tempo. Husk at dreje begge veje så du og baby ikke blir alt for svimle)

vende baby på hovedet.(vend bunden i vejret på baby - hold gerne om hofterne og ikke i fødderne. Derved har du mere styr på baby til at starte med. Når baby skal "op" igen er det et godt triks at starte med at ligge baby´s numse op mod din ene skulder og på den måde få godt fat igen)

give baby flyvetur på dine ben - bevæg benene op ned fra side til side.Stræk gerne benene så meget du kan også, så baby får hovedet nedad. (Skal du udfordre dig selv og baby, ved at "falde" mod siderne, så flyt dine albuer lidt ud, så de vil agere som stopklodser. Når baby blir rigtig god til at sidde selv, så lad dem også sidde op på dine ben omkring anklerne - (mens du stadig holder ved seføli) når baby blir en tumling, så lad baby ligge på maven på dine fødder)

trille med baby - ned af dine ben (sid op, læg baby på enten mave eller ryg og tril baby ned ad benene. Pas på hovedet ikke banker i gulvet, samt at du har armene med rundt. Tril tilbage. Skal du gøre trilleturen længere fortsætter du op over din mave og brystkasse, mens du ligger dig ned på ryggen og tilbage igen. (rigtig god mavetræning for mor)

tril baby mens baby ligger på ryggen på gulvet. (Saml henholdsvis venstre hånd og venstre fod og højre hånd og højre fod og tril baby over på hver side - gerne så hovedet følger med.)

massér baby med "tørretumblerbolde"

Læg baby på maven og masser de bare tæer - stimulerer til at løfte hovedet.

de her 3 øvelser er gode for at få de to hjernehalvdele til arbejde sammen. I må gerne mærke modstand og bryde modstanden (uden at brække lemmer seføli wink.gif ) men modstand viser blot at hjernen arbejder.


cykelbevægelser med ben
kuskeslag med arme (åben armene helt ud til hver side og kryds dem over brystkassen (som de giver sig selv et knus) gentag flere gange.
kryds arme og ben(saml højre hånd og venstre fod på midten og stræk ud igen og modsat. gentag flere gange)



generelt skal baby ligge på maven 80 % af deres vågne tid. Musklerne bag på udvikler sig først og har brug for pladsen til at udvikle sig - ligger de på ryggen er det svært. En god husker - altid læg baby på maven først uanset hvor og hvornår. Fx. er det godt vejr, så behøver du ikke kun gå tur i barnevognen når baby skal sove fx. Det giver rigtig god udfordring for balancen at gå tur i barnevogn på maven og mor får motion ;)kan evt være en glidende overgang til sovetid.
 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit lange og detaljerede svar!! Det vil jeg kigge på de kommende dage:-) er de alle egnede fra fem ugers alderen? Eller er der noget som bør vente? Synes nogle af øvelserne virker lidt "vilde"...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du sagtens gøre fra 5 uger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, mange tak:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

var så lidt :) skriv hvis du har brug for flere sjove lege :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa.

Jeg havde lige skrevet et laaangt svar også, men desværre åd computeren det. Øv.

Nå, men det korte af det lange er, at jeg også vil slå et slag for maveliggende tid og øvelser.

Jeg vil bede dig Google "En krop i balance -støt dit barns motoriske udvikling". Så finder du en pjece, hvori der er gode billeder og beskrivelser. Øvelser du alle kan bruge fra nu af. Jeg kan desværre ikke linke til den, derfor må Google være din ven.

Specielt vil jeg sige, at det er en rigtig god ide at lade barnet trille om på maven. Du skal have fat om barnets hofter og trille det ganske langsomt imens du trækker let tilbage. Således vil barnets arme ligge i en god position. Tril ligeledes barnet tilbage på ryggen når det ikke gider ligge på maven mere. Se billedserien i pjecen.

Derudover vil jeg anbefale at hæve barnets overkrop/bryst ved at lægge det på en ammepude eller en sammenrullet håndklædet. Barnet skal ligge med armene henover puden/håndklædet, så armene og hænder er foran puden (og puden støtter i armhulerne og på brystet) og resten af kroppen er bagved. Det gør det lidt lettere til at starte med, indtil barnet har bagsidekontrol nok til at ligge uden pude.

Nå, nu blev det lige en hurtig omgang. Du må endelig spørge, hvis der er uklarheder.

God fornøjelse med det hele

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har samme problem med min prinsesse!

Og så læste jeg i den der "leg med dit barn" hvor der stod at man kunne gøre det på brystet af sig selv, eller ligge dem op af ammepuden eller ligge en "pølle" under brystkassen af dem - det har hjulpet rigtig meget her!! Så for første gang lå hun selv på gulvet på maven (jeg havde lagt hendes albuer i gulvet så hun kunne holde sig oppe), og så lå hun i 2-3 min inden hun blev hissig :)

Så fortsæt på jeres bryst og prøve med noget under brystkassen - og her ligger vi ikke ret meget på maven i de vågne timer, små pas af gangen så hun kan følge med :)

post-7418-0-06392700-1411419482_thumb.jp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak!! Jeg vil helt sikkert søge efter den i morgen. Det er altid rart med billeder:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak til dig også Kia!! Din trold aer ud til at have godt styr på det :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak til dig også Kia!! Din trold aer ud til at have godt styr på det :-)

Hun er 6 1/2 uge og første gang det er lykkes at ligge hende selv :) og jeg lagde armene tilrette for hende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikke om folk måske kan bruge den her "pjece" til forskellige øvelser... 

 

Svendborg Kommune har lavet en vejledning til 12 forskellige måder man kan træne bebsen til at ligge på maven, faldt tilfældigt over den på nettet... :baby2 Der er også billeder af øvelserne...

 

Kan ikke få den til at vise hele linket her... MEN... 

Skriv "Svendborg 12 måder at lægge din baby" på google og så er den det første link der kommer frem :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER