Ema

Fravælger brystet?

14 indlæg i dette emne

Har lige brug for lidt råd her.

 

Freja er jo blevet fuldammet indtil for ca en måned siden hvor vi begyndte at introducere skemad, hvilket er gået over al forventning. Hun ÆÆÆÆLSKER mad, faktisk så meget at vi har været nødt til at sige stop og begrænse mændgerne for at hun også skulle få mælk.

 

Hun er blevet tilbudt brystet efter hvert måltid og det har fungeret fint-

Altså indtil for en uge siden, hvor hun allerede fra morgenen ikke rigtig ville spise. Tænkte til at starte med ikke så meget over det for hun var glad, så tænkte bare hun nok ikke var så sulten. Hun havde spist godt om natten, så det var fint.

Så var vi til rytmik og der plejer hun altid at spise godt efter, men nej, der ville hun heller ikke have noget.

Hjemme igen fik hun tilbudt grød og den kastede hun sig over, så hun var jo sulten.

Herefter blev hun tilbud bryst igen, men nej.

 

Vi havde en brik MME stående og i et rent forsøg forsøgte jeg at varme lidt til hende. Og vups, så tog hun 100 ml af det...

 

Senere var den gal igen og hun blev stiktosset da jeg lagde hende til brystet og igen tog hun MME da det blev tilbudt.

 

Om aftenen og natten tog hun brystet og de næste to dage tog hun også brystet uden problemer.

 

Tænkte at det måske var noget jeg havde spist, men nu er hun så begyndt igen bare lidt anderledes.

 

Nu spiser hun fint fra brystet frem til hun har fået tilbudt skemad. Så snart hun har fået det, så vil hun ikke tage brystet resten af dagen, men tager gerne sutteflaske, hvis det bliver tilbudt, hvilket jeg har gjort for hun er jo nødt til at få noget mad.

Når hun så sover og skal have mad om natten, så er det intet problem med brystet.

 

Og så er det så jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal gøre?

 

Er hun ved at fravælge brystet helt eller er det en fase?

Skal jeg pumpe ud for at holde gang i mælkeproduktionen eller skal jeg bare lade være og så sige det var det med amningen?

 

Jeg synes det er smadderhyggeligt at amme, men der er ikke de store følelser indblandet fra min side. Vil hun ikke ammes, så er det ok, så skifter vi til MME.

Men det er jo praktisk og lidt mere økonomisk at amme, så hvis det kun er en fase, så vil jeg gerne fortsætte.

 

Så kære kloge BK'er hvad tror I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvor gammel er hun?

Nogle fravælger selv brystet når man får menstruation...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun er 6,5 måned.

Jeg har haft menstruation 2 gange senest for 3 uger siden. Er det samtidig med mens de fravælger eller bare når mens'en kommer igang?

Har som sagt ikke haft nogen som helst problemer tidligere, så heller ikke i forbindelse med mens

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun er 6,5 måned.

Jeg har haft menstruation 2 gange senest for 3 uger siden. Er det samtidig med mens de fravælger eller bare når mens'en kommer igang?

Har som sagt ikke haft nogen som helst problemer tidligere, så heller ikke i forbindelse med mens

Simon nægtede brystet et par dage op til min mens gik i gang men først efter jeg havde haft et par perioder, så det kan sagtens være det der påvirker alligevel. Jeg pumpede ud for at holde produktionen i gang og så gik over af sig selv. I øvrigt faldt min produktion også op til og under mens, så det kan også være det hun reagere at det ikke kommer så hurtigt som det plejer.

Hvis du har overskud kan du jo pumpe ud og tilbyde mm i stedet for mme. Jeg tilbød Simon en blanding i de dage hvor han nægtede brystet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Simon nægtede brystet et par dage op til min mens gik i gang men først efter jeg havde haft et par perioder, så det kan sagtens være det der påvirker alligevel. Jeg pumpede ud for at holde produktionen i gang og så gik over af sig selv. I øvrigt faldt min produktion også op til og under mens, så det kan også være det hun reagere at det ikke kommer så hurtigt som det plejer.

Hvis du har overskud kan du jo pumpe ud og tilbyde mm i stedet for mme. Jeg tilbød Simon en blanding i de dage hvor han nægtede brystet.

 

Var det hele tiden han nægtede eller tog han brystet om natten fx?

 

Synes bare det er mærkeligt at det konsekvent er efter hun har fået skemad. Hvis det var pga smag/hormoner så burde hun vel slet ikke ville have det?

 

Tror jeg tester at malke ud i aften og så se om hun tager det i flasken i morgen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah har altid vaeret anderledes med sit ammemoenster lige omkring min mens... han har da taget brystet, men ikke som normalt. Jeg fik mens 5 mdr efter foedslen. 

 

Jeg husker at Noah gerne ville ammes mindre i perioder, men at det var faser. Din produktion vil tilpasse sig, men hvis du generes af fyldte bryster, saa malk ud. Det samme, hvis du gerne vil holde produktionen "kunstigt oppe" for at se tiden an. Noah har ikke haft problemer med natamningerne - nogensinde - i de 7,5 maaned, jeg natammede ham, men dagtimerne, dem har vi haft forskelligt fasehejs med :) 

 

Mit bedste raad - lad vaere med at taenke for meget over det og hvis du gerne vil amme hende, saa lad vaere med at tilbyde for meget af det mme... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lise havde en periode i dagtimerne hvor hun nægtede brystet, men tog det fint om natten. Jeg tilbød hende ikke mme, men hun fik det mad ved siden af som hun plejede. Det gik over af sig selv igen og jeg ammede til hun var 11 mdr. Vi holdt dog godt øje med hendes vægt, hvis hun begyndte at tabe sig ville vi give hende mme.

Hvis amningen ikke betyder så meget for dig, så ville jeg bare blive ved at amme så længe hun gider og hvis produktionen stopper er det så bare det. Hvis du gerne vil prøve at presse hende lidt til at tage brystet, skal du nok passe på med at give mme, medmindre at hun absolut intet får og hun bliver ved at nægte brystet, eller hun taber sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Naa ja, og vand er jo en glimrende drikkevare ved siden af mad og saa med babs i oevrigt tidsrum :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm, det er muligt at min mælkproduktion er for nedadgående.

 

Malkede ud igår aftes efter at hun havde nægtet brystet og der fik jeg kun 50 ml ud og i morges fik jeg lige knap 100 ml selvom hun ikke havde fået bryst i 6 timer.

 

Men hun er vel ikke i stand til at vælge brystet fra fordi hun ikke bliver mæt? Så burde hun vel ville have bryst hele tiden i stedet...

 

Og samtidig er det virkelig ikke meget fed mælk der kommer kan jeg se når det har stået i køleskabet lidt.

 

Hmm, ved ikke rigtig hvad jeg skal synes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lidt forskelligt hvordan de reagerer når de ikke får nok fra brystet. Nogle sutter mere, andre fravælger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, jeg ser ikke noget alarmerende og synes det lyder helt normalt.  

 

Din maelk aendrer sig med tiden, saa der bliver mindre fedt i en runde. Det skal ikke bekymre dig, men du kan jo stadig soerge for at faa rigeligt med omega 3, avokado, valnoedder, olivel- og kokosolie, saa du har fedt nok til baade dig selv og hende :) 

 

Jeg har altid max kunnet malke ca 100 ml ud pr. bryst og meget ofte har det vaeret omkring 110 for begge. En pumpe KAN ikke toemme et bryst som en baby kan :) 

 

Hvis du begynder at stresse over det, saa kan din produktion blive paavirket. Jeg synes ikke, du skal synes noget specielt om det - go with it. Jeg er SIKKER paa at din datter nok skal vise vejen, saa tilbyd brystet, naar det giver mening, men vaer velvidene om, at naar hun spiser fast foede, saa vil hende behov for bryst blive gradvist mindre. Det er som det skal vaere. Tilbud vand til maaltiderne, eller mme, hvis du foeler for det og hun oensker det. Hvis du foeler, at det er tid til at stoppe amningen, saa stop.

 

Men hun vil vel stadig efterspoerge om natten, taenker jeg og der ville jeg ikke med min gode vilje rende efter flasker... Zzzz....

 

Der er faser, hvor det bare virker underligt, men jeg synes altid, det har givet anledning til mere uro at taenke for meget over tingene  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hun vil vel stadig efterspoerge om natten, taenker jeg og der ville jeg ikke med min gode vilje rende efter flasker... Zzzz....

 

Der er faser, hvor det bare virker underligt, men jeg synes altid, det har givet anledning til mere uro at taenke for meget over tingene  :kiss

 

Det er jo lige præcis det der er mit største problem, for vil virkelig gerne undgå de flasker om natten.

 

Nå, men det er (forhåbentlig) også lige meget for igår var der bare overhovedet ingen problemer på noget tidspunkt og Freja sov igennem fra 23-06 for første gang i lang tid.

Så må hun jo have været mæt eller i hvert fald ikke sulten nok til at vågne tænker jeg.

 

Så nu vil jeg bare fortsætte med at tro på at det bare fungerer og så tager vi den derfra.

 

Tak for alle jeres råd, det er så dejligt at man kan hjælpe herinde :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo lige præcis det der er mit største problem, for vil virkelig gerne undgå de flasker om natten.

 

Nå, men det er (forhåbentlig) også lige meget for igår var der bare overhovedet ingen problemer på noget tidspunkt og Freja sov igennem fra 23-06 for første gang i lang tid.

Så må hun jo have været mæt eller i hvert fald ikke sulten nok til at vågne tænker jeg.

 

Så nu vil jeg bare fortsætte med at tro på at det bare fungerer og så tager vi den derfra.

 

Tak for alle jeres råd, det er så dejligt at man kan hjælpe herinde :lovebk

 

 

 

 

Og det kan jeg virkelig godt forstaa :) 

 

Men har hun afvist bryset om natten da? Hep for at sove igennem - saa har hun jo faaet rigeligt at spise og drikke om dagen :) 

 

Min aelste niece var saa meget videre, da hun var 6 maaneder, mens yngsten blev 2, foer hun var faerdig med brystet. Noah var 13 maaneder, da han selv valgte den sidste amning fra.. den laa om eftermiddagen. Han stoppede med natamning mellem 7-8 maaneder. Boern er bare saa forskellige og det er der, din intuition og din evige ro som mor bare kan goere vildt meget. Jeg er sikker paa, at I nok skal klare det uden en masse natteroderi med flasker ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nej hun har ikke fravalgt om natten, men var bare lidt bange for min produktion hvis hun fravalgte om dagen om jeg så kunne vedligeholde den til at kunne give bryst om natten.

 

men nu satser vi på at det bare var en fisk ide og at hun fortsætter med at tage brystet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER