Nea

Sutten

22 indlæg i dette emne

Det dér med sutten....

Min datter er 5 uger gammel og super nem!

Først var jeg sådan lidt: ej det venter vi med. Men har nu haft flere episoder hvor hun har spist og er mæt. Har bøvset hende, lagt hende til igen, lagt hende til det andet bryst og det er sikkert! Hun vil ikke gave mere mælk. Meeen så er det en gang i mellem at frøkenen bare ligger og sutter, og søger og hvis hun sidder hos far eller en bedste er hun nærmest utrøstelig.

Min mor foreslog sutten, så hun kunne få den tryghed. Men nej, jeg ville vente for ikke at ødelægge amningen. Hun tog ikke helt så godt på de første ti dage ca, så derfor holdt jeg på, hvis hun sutter, så skal hun have mad!

Men nu er det så hun et par gange har været som beskrevet. Prøvede så at tilbyde hende sut den anden dag. Føj det var ikke et hit!!! De blev alle sammen spyttet ud.

Her til aften hvor vi er alene hjemme var hun ked/utrøstelig igen. Forsøgte endnu en gang med sut- og Bingo :-) Hun tog den!! Nu sutter hun løs, og jeg sidder her og tænker: åh nej hvornår skal hun nu have den, hvor tit, hvor længe?? Kommer vi af med den igen? Ved jeg nu hvornår hun er sulten?

Så kære piger, hvordan forholder jeg mig til denne sutte-jungle!??

Nea

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min søn fik sut på sygehuset, da han var få dage gammel og uden at jeg blev spurgt (måske spurgte de min mand, det var nogle lidt slørede dage for mig). Vi var indlagt netop for at få gang i amningen, og vi fik at vide, at de ikke var "bange" for sutten - hvis han var sulten, skulle han nok spytte proppen ud og forlange bryst i stedet. Og det gjorde han ;)

Så efter min erfaring, behøver du ikke at frygte det med sult. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :-) Sjovt de startede så tidligt. Fik nemlig også fortalt at vi skulle vente med sut til amning var tip top. Det er den heldigvis nu:-) Er nok bare nervøs for at det bliver sådan en nem måde at lukke munden på baby - og det ønsker jeg bestemt ikke. Hun græder jo fordi der er et ønske om et eller andet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :-) Sjovt de startede så tidligt. Fik nemlig også fortalt at vi skulle vente med sut til amning var tip top. Det er den heldigvis nu:-) Er nok bare nervøs for at det bliver sådan en nem måde at lukke munden på baby - og det ønsker jeg bestemt ikke. Hun græder jo fordi der er et ønske om et eller andet...

Ja jeg husker også, at jeg var lidt betuttet over det, men den indlæggelse lærte mig, at man kan få ufatteligt mange forskellige holdninger fra sygeplejersker :D

Jeg kan godt følge dig i, at hvis hun græder, så er der en grund. Men jeg tænker, grunden snildt bare kan være tryghed og der kan sutten hjælpe meget. Og hvis det ikke er noget, som sutten kan klare, så tror jeg nok, at hun skal sige til. Sådan var det i hvert fald med min søn :)

Men det er jo bare så forskelligt, hvad man synes med de sutter. Nogen vil helst undgå dem fuldstændig, andre tillader dem helt op i skolealderen, og så er der alle os imellem ;)

Såvidt jeg husker, fik min søn sut ad libitum, da han var baby = altid det man forsøgte først, hvis han var ked og der ikke var en åbenlys grund. Jeg kan ikke huske, hvornår vi begyndte at begrænse, men nu - hvor han er 2 - er vi stadig forholdsvist gavmilde med sutten. Han får den når han skal sove, og hvis han er ked af det og/eller beder om den, uden at det lykkes os at aflede med noget andet. Hvis han virkelig vil have den, så får han den uanset hvad, men så spørger vi efter 5-10 minutter om vi må få den, og det må vi som regel, så på den måde synes jeg ikke, at han har den meget, men omvendt nægter vi ham den ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja sygeplejersker har mange forskellige meninger!!! Det lærte vi også på de første tre dage vi var på sygehuset :-/ Men sådan er det jo med alting - men man tror bare at de uddannede folk er af mere eller mindre samme holdning??

Dejligt at høre din søn fik den meget og nu ikke er afhængig :-) Der er jo selvfølgelig heller ikke mange konfirmander med sut i munden ;-)

Tror også det bliver rart når min mor har hende i korte perioder, hvis hun pludselig bliver ked...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når hun er faldet i søvn, tager i sutten ud, eller falder den selv ud?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes i hvert fald, at sutten har været (og til tider stadig er) en lifesaver, og jeg ved at vores dp også var rigtig glad for den i starten, hvor han blev ked af det, når han blev afleveret :)

Jeg vil ikke udelukke, at vi har snuppet sutten, når han sover, men jeg kan ikke huske at have gjort det, og vi gør det ikke nu. Nogle gange har han tabt den selv, andre gange har den hvilet i munden og lige blevet suttet lidt på engang imellem. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og mht ens meninger, så tænker jeg, at sådan noget som suttebrug (og for den sags skyld amning og suttebrikker, som vi også mødte meget forskellige holdninger til), er noget så komplekst, at det er svært at have ét svar. Så jeg synes egentlig at det er fair, at de har forskellige holdninger. At det så er vildt frustrerende som "bruger"/patient er en anden sag :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak igen :-) Ja du har ret, det handler ko også om deres forskellige erfaringer :-) Fik dog meget blandede svar mht første bad ( før eller efter navlestumpen faldt af ) :-/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tal for svar :-) Der lyder heller ikke på dig og dine erfaringer som om jeg skal være så bekymret...

Bliver den lille mund aldrig træt af at sutte... Åh er bare så bange for at hun pludselig ikke tager nok på og vi må skrotte amningen, det ville jeg være så ked af...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tal for svar :-) Der lyder heller ikke på dig og dine erfaringer som om jeg skal være så bekymret...

Bliver den lille mund aldrig træt af at sutte... Åh er bare så bange for at hun pludselig ikke tager nok på og vi må skrotte amningen, det ville jeg være så ked af...

Sådan havde jeg det også, og jeg tror faktisk, jeg var bange for at amningen gik i vasken lige indtil han spiste godt af almindelig mad. Men han endte med at blive ammet indtil han selv sagde fra, da han var 13-14 mdr ;)

Jeg har ikke så gyldne råd til, hvordan man kommer af med den frygt, men jeg tror generelt ikke, at sutten ødelægger amningen, i hvert fald ikke, når først den kører :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den kører - dog med suttebrikker. Men det har jeg accepteret nu:) men hun er glad og tager godt på:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den kører - dog med suttebrikker. Men det har jeg accepteret nu:) men hun er glad og tager godt på:)

Det lyder rigtig godt :) Jeg brugte også suttebrikker i starten :) Såvidt jeg husker, blev de unødvendige "af sig selv" da han var omkring 6-7 uger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh håber også snart vi kan blive fri. Ville være lidt nemmere når man er ude. Har faktisk haft flere gode amninger uden, bedst med højre sjovt nok, men vender tilbage til dem gang på gang. Hun vil bare bedre sutte med dem... Hun har hørt om at det er godt at bruge gummi;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha det kan nå at komme endnu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe ja:-) manden griner når jeg glad udbryder som det første når han har fri: jubii vi gjord det uden gummi i dag!!! :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her har sutten også været på fra dag 1. Jeg skulle dog heller ikke amme.

Jeg er "ond" mor og har taget sutten fra mine børn om dagen især når de nærmer sig et år. Altså hvor de begynder at snakke mere og har brug for en "fri" mund til at kunne øve mundmotorik uden en klods i munden. De fik begge sutten når de skulle sove, var meget syge eller var rigtig kede af det. Silke var suttefri da hun var 2 år og 4 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For resten så er brug af sugerør super god træning af mundmotorikken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar. Nej det er nok ikke så let at øve sit snakketøj med sutten i vejen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skriver jeg bag øret;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En anden ting evt at huske når de begynder at få tænder. Silikone sutterne er nemmere at bide i stykker i forhold til de gammeldags gummisutter.

De runde hoveder kræver mere mundmotorik at holde i munden i forhold til de anatomiske og flade.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må jeg prøve at huske når bisserne bryder frem :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER