Signe&Martin

Råd og erfaringer søges! Studerende og barsel

30 indlæg i dette emne

Hej 

 

Jeg har længe læst med på sidelinjen, og har fundet mange konstruktive svar, i allerede oprettede debatter og indlæg. Men nu er tiden kommet, hvor jeg selv må bede om hjælp, og håber at I herinde, kan komme med et par gode råd eller erfaringer. 

 

Jeg er gravid, med termin d. 24 december :) Jeg er lærerstuderende, og min mand har fuldtidsarbejde. 
 

Dilemmaet består i, at jeg skal i 6 ugers praktik fra november, og frem til d. 15. december. Jeg håber at jeg fuldføre praktikken, på trods af at det kommer meget tæt på termin! 
Derudover ligger der tre eksaminer i uge 2+3 i januar, som jeg bør gå til. Den ene er en gruppeeksamen, og de to andre er skriftlige. Min mand har 8 ugers barsel, hvor vi regner med at han tager de første 4 uger i forbindelsen med fødslen, og derfor kan hjælpe med baby under eksamen og studiearbejde. 

 

Min drøm var ikke ligefrem, at jeg med en nyfødt på armen skal gå til eksamen, men det er det bedste i min situation, at få afsluttet dette semester. Men mit hjerte siger at jeg bør koncentrere mig om denne baby, og eksamen kan jeg evt. tage som re-eksamen til sommer. 

 

Hvad ville du gøre? Ville du starte i praktik, og håbe at du kunne gennemføre det? Har du erfaring med at arbejde næsten frem til termin? 
Ville du regne med at gå til eksamen, eller udskyde dem? 

Har du erfaringer med at føde og gå til eksamen kort efter, og hvordan var det? Fortryder du? 

 

Dette er første barn, og jeg aner jo intet om fødsen går godt, om amningen kører osv. Derudover kan jeg risikere først at føde d. 7. januar, og det er jo virkelig tæt på eksamen. 

 

Jeg vil lige tilføje, at det er et ønskebarn, som bestemt var planlagt. Jeg mistede 2 gange før denne graviditet, hvor termin hhv. var juli og september. Dette havde selvfølgelig passet bedre med studiet, men sådan skulle det ikke være, og babyer kan aldrig planlægges.

 

Wow det blev langt, der var meget info der skulle med.

 

Med venlig hilsen Signe  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg stod i samme situation (termin 11.12.13 og fødte 16.12.13)

Valgte at udskyde studiet og er så lykkelig for min beslutning. Du får aldrig den tid med din baby igen - studiet venter til gengæld.

Så mit råd - følg dit hjerte.

Tillykke og held og lykke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stod i samme situation (termin 11.12.13 og fødte 16.12.13)

Valgte at udskyde studiet og er så lykkelig for min beslutning. Du får aldrig den tid med din baby igen - studiet venter til gengæld.

Så mit råd - følg dit hjerte.

Tillykke og held og lykke!

 

Tak for dit besyv. Hvornår gik du så fra på studiet? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke været i din situation, men jeg vil sige, at det jo også kommer meget an på, hvordan du har det fysisk og mentalt. Jeg må konstatere, at jeg nu i et par uger (er pt. 31+0) har fået det mere og mere svært med fysikken, så selvom jeg kan gå på barsel 6 uger før, så har min læge lige foreslået, at jeg nu går ned på kun at arbejde 4 timer om dagen. Det kan jo godt være, at du er i hopla fysisk frem til fødslen, men det er jo ikke til at vide, så jeg ville nok hælde til at gå på barsel, når praktikken ville have startet. Hvis du har det godt fysisk, så skal der nok være masser af ting, du kan beskæftige dig med, men hvis du skal slæbe dig igennem et praktikforløb, som du måske ikke kan få godkendt (der vil også være fravær til diverse undersøgelser), hvis du ender med at have en del fravær, så ville det da være surt, tænker jeg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa, velkommen til og tillykke med graviditeten :balloons

Jeg ville starte med at undersøge, om der er mulighed for at starte i praktik før tid. Det gjorde jeg selv (godt nok på en anden uddannelse) og jeg kunne faktisk starte en måned før. Jeg blev ikke meget hurtigere færdig af den grund, men jeg kunne få kortere dage og et par fridage. Så undersøg evt hvad du har af muligheder for at flytte rundt, det er mit indtryk, at studiesekretærer godt kan hjælpe med små mirakler, når man er gravid ;) Uanset hvad, ville jeg nok prøve, om det kunne lykkes med praktikken. Jeg gik selv på barsel kun ca to uger inden termin pga. at jeg skulle til eksamen, og selvom jeg nogle gange var liiiiidt bange for at føde midt i det hele, så gik det fint. Jeg endte med at gå en uge over terminsdatoen, hvilket jo er meget normalt, så jeg er glad for, at jeg fik det sidste med. Det hører dog med at fortælle, at mit "det sidste" var eksamen, hvor jeg jo kunne forberede mig hjemme i sofaen. Men jeg tror faktisk også godt, at jeg havde kunnet klare en praktik også, selvom det havde været hårdt. Og hvis man ikke er generet, så tænker jeg egentlig, at det er rart at have noget at fordrive ventetiden med. Hvad er konsekvensen, hvis du starter i praktik og må stoppe igen? Og hvor bøvlet er det at tage den senere?

Dine eksaminer i januar ville jeg til gengæld udskyde, hvis jeg var dig. Jeg havde i hvert fald selv på ingen måde overskud (eller lyst) til noget som helst andet end baby/familie, da han først var født. Og som LMHF siger, så får man aldrig tiden med baby igen. Og uddannelsen skal du nok nå. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej 

 

Jeg har længe læst med på sidelinjen, og har fundet mange konstruktive svar, i allerede oprettede debatter og indlæg. Men nu er tiden kommet, hvor jeg selv må bede om hjælp, og håber at I herinde, kan komme med et par gode råd eller erfaringer. 

 

Jeg er gravid, med termin d. 24 december :) Jeg er lærerstuderende, og min mand har fuldtidsarbejde. 

 

Dilemmaet består i, at jeg skal i 6 ugers praktik fra november, og frem til d. 15. december. Jeg håber at jeg fuldføre praktikken, på trods af at det kommer meget tæt på termin! 

Derudover ligger der tre eksaminer i uge 2+3 i januar, som jeg bør gå til. Den ene er en gruppeeksamen, og de to andre er skriftlige. Min mand har 8 ugers barsel, hvor vi regner med at han tager de første 4 uger i forbindelsen med fødslen, og derfor kan hjælpe med baby under eksamen og studiearbejde. 

 

Min drøm var ikke ligefrem, at jeg med en nyfødt på armen skal gå til eksamen, men det er det bedste i min situation, at få afsluttet dette semester. Men mit hjerte siger at jeg bør koncentrere mig om denne baby, og eksamen kan jeg evt. tage som re-eksamen til sommer. 

 

Hvad ville du gøre? Ville du starte i praktik, og håbe at du kunne gennemføre det? Har du erfaring med at arbejde næsten frem til termin? 

Ville du regne med at gå til eksamen, eller udskyde dem? 

Har du erfaringer med at føde og gå til eksamen kort efter, og hvordan var det? Fortryder du? 

 

Dette er første barn, og jeg aner jo intet om fødsen går godt, om amningen kører osv. Derudover kan jeg risikere først at føde d. 7. januar, og det er jo virkelig tæt på eksamen. 

 

Jeg vil lige tilføje, at det er et ønskebarn, som bestemt var planlagt. Jeg mistede 2 gange før denne graviditet, hvor termin hhv. var juli og september. Dette havde selvfølgelig passet bedre med studiet, men sådan skulle det ikke være, og babyer kan aldrig planlægges.

 

Wow det blev langt, der var meget info der skulle med.

 

Med venlig hilsen Signe  

Jeg havde lidt samme idé om at jeg godt kunne fuldføre et modul, som gik liiige tæt nok på grænsen til min termin. Men der kommer jo ting man ikke kan forudse, ligesom Snublefod siger, og jeg har fået bækkenløsning og har allerede måtte sygemelde mig. Det kan jo også være tilfældet med dig. Tingene bliver jo mere og mere besværligt med tiden og mange har problemer med bare at fastholde deres normale jobs, for slet ikke at tale om praktik.

Og specielt når du har muligheden for at kunne tage enten modulet om igen, eller tage en sygeeksamen, så ville jeg gøre det. Specielt når dit lille myr ikke engang vil være særlig mange uger gammel, når du skal til at stresse over eksaminer osv. Det ér bare en dyrbar tid, og selvom det ville være smart og tidsbesparende liige at få det overstået, så kan du bare ikke få dén tid tilbage.

Husk også på at folk der arbejder i det offentlige, ofte går på barsel otte uger før termin. Altså i starten af november for dit tilfælde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kommunalt ansatte går fra 8 uger fra som regel, ja. Vi der er statsansatte går typisk fra 6 uger før. Men som nævnt, så har jeg problemer med at klare den sidste tid inden min barsel, så ud fra den optik tænker jeg, som NadiaDP også skriver, at du sagtens kan tillade dig at gå fra før praktikken begynder. Men du skal selvfølgelig mærke efter mavefornemmelsen og så i øvrigt også overveje, hvordan en eventuel plan b vil se ud...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke været i din situation, men jeg vil sige, at det jo også kommer meget an på, hvordan du har det fysisk og mentalt. Jeg må konstatere, at jeg nu i et par uger (er pt. 31+0) har fået det mere og mere svært med fysikken, så selvom jeg kan gå på barsel 6 uger før, så har min læge lige foreslået, at jeg nu går ned på kun at arbejde 4 timer om dagen. Det kan jo godt være, at du er i hopla fysisk frem til fødslen, men det er jo ikke til at vide, så jeg ville nok hælde til at gå på barsel, når praktikken ville have startet. Hvis du har det godt fysisk, så skal der nok være masser af ting, du kan beskæftige dig med, men hvis du skal slæbe dig igennem et praktikforløb, som du måske ikke kan få godkendt (der vil også være fravær til diverse undersøgelser), hvis du ender med at have en del fravær, så ville det da være surt, tænker jeg...

 

Tak for dit svar. Jeg har tænkt præcis samme tanke. Indtil videre har jeg det fint, men som du også siger, så ved jeg jo ikke hvordan jeg har det, når jeg nærmer mig termin. Tænker også at jeg kommer til at slæbe mig igennem, både fysisk og mentalt, ihvertfald den sidste del, når det er et fuldtidsarbejde fra 8-16.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa, velkommen til og tillykke med graviditeten :balloons

Jeg ville starte med at undersøge, om der er mulighed for at starte i praktik før tid. Det gjorde jeg selv (godt nok på en anden uddannelse) og jeg kunne faktisk starte en måned før. Jeg blev ikke meget hurtigere færdig af den grund, men jeg kunne få kortere dage og et par fridage. Så undersøg evt hvad du har af muligheder for at flytte rundt, det er mit indtryk, at studiesekretærer godt kan hjælpe med små mirakler, når man er gravid ;) Uanset hvad, ville jeg nok prøve, om det kunne lykkes med praktikken. Jeg gik selv på barsel kun ca to uger inden termin pga. at jeg skulle til eksamen, og selvom jeg nogle gange var liiiiidt bange for at føde midt i det hele, så gik det fint. Jeg endte med at gå en uge over terminsdatoen, hvilket jo er meget normalt, så jeg er glad for, at jeg fik det sidste med. Det hører dog med at fortælle, at mit "det sidste" var eksamen, hvor jeg jo kunne forberede mig hjemme i sofaen. Men jeg tror faktisk også godt, at jeg havde kunnet klare en praktik også, selvom det havde været hårdt. Og hvis man ikke er generet, så tænker jeg egentlig, at det er rart at have noget at fordrive ventetiden med. Hvad er konsekvensen, hvis du starter i praktik og må stoppe igen? Og hvor bøvlet er det at tage den senere?

Dine eksaminer i januar ville jeg til gengæld udskyde, hvis jeg var dig. Jeg havde i hvert fald selv på ingen måde overskud (eller lyst) til noget som helst andet end baby/familie, da han først var født. Og som LMHF siger, så får man aldrig tiden med baby igen. Og uddannelsen skal du nok nå. :)

Tak :) 

Jeg kan desværre ikke starte praktikken før. Jeg har forsøgt at tale med praktikkontoret om, evt. at få dispensation, men der er 'no mercy'. De ser helst at jeg gennemfører i år, og så evt. tager eksamen til sommer i stedet for til januar. 

Læreruddannelsen er ikke så fleksibel, og praktik ligger fast hvert år, derfor vil det også være besværligt at tage den på et senere tidspunkt. Mit hjerte siger også, at jeg skal forsøge at tage praktik, men vente med eksaminerne, for som sagt så render den jo ingen vegne ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit svar. Jeg har tænkt præcis samme tanke. Indtil videre har jeg det fint, men som du også siger, så ved jeg jo ikke hvordan jeg har det, når jeg nærmer mig termin. Tænker også at jeg kommer til at slæbe mig igennem, både fysisk og mentalt, ihvertfald den sidste del, når det er et fuldtidsarbejde fra 8-16.

 

 

Det kommer vel også meget an på praktikstedet. Nogle vil sikkert gøre meget for at være fleksible og se igennem, at du får noget fravær til diverse undersøgelser, og andre vil gå meget op i ikke at godkende praktikken, hvis du ikke har haft timer nok. I don't know. Men jeg ville i hvert fald IKKE satse på eksaminer i januar, og jeg ville måske give praktikken et forsøg men så ellers give mig selv lov til helt at droppe den, hvis der kom tegn på, at det bliver urealistisk at gennemføre? Kunne det være en slags kompromis?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke lige læst de andre svar, men hvis det var mig, så ville jeg hverken tage praktikken eller eksaminerne.
Som lærer går man på barsel 2 mdr. før termin og det er der altså en grund til. Jeg tror det ville blive alt for hårdt.

Desuden har jeg svært ved at se hvordan du kan sidde til skriftlig eksamen flere timer, når du har et spædbarn, der skal ammes. Det er ikke sikkert, at baby vil tage flaske. Jeg kunne næsten ingenting overskue efter jeg havde født. Gik ind i en boble, der hed sofa og amning. Hvis jeg blev stresset over noget, så gik det ud over mælkeproduktionen.

Men det er jo forskelligt hvordan man tager det at blive mor for første gang :) Og måske vil det være noget helt andet for dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit besyv. Hvornår gik du så fra på studiet?

Jeg gik fra 07/10/13. Altså to mdr. før. Det var dér modulet startede. Jeg var selv meget i tvivl. Men da eksamenerne lå i januar, var jeg overbevist om at jeg ikke ville kunne gennemføre modulet alligevel. Jeg ville da 10 gange hellere være der 100% for min lille baby end stresse over eksamener. (I øvrigt går stresshormoner også i mælken, hvis man ammer..)

Da jeg tog beslutningen syntes jeg 2 mdr hjemme var laaaang tid. Men tiden gik hurtigt. Og jeg endte desuden med ikke at være i stand til ret meget andet end lige at få trænet pga. den fysiske belastning fra graviditeten. Så jeg havde alligevel været nødt til at sygemelde mig i sidste ende.

Det bider mig så lidt bag i nu, kan man sige. For da man kun har 1 års barselsklip i su er min datter kun knap 10 måneder, når jeg skal starte igen. Hun skulle være startet på institution 1/9 med en lang indkøring, men det er hun slet ikke klar til. Hun er stadig ammebarn til den store guldmedalje og har aldrig ville tage hverken sut eller flaske. Så jeg har valgt at udsætte mit studie endnu et år, da det kun starter 1 gang årligt.

Prioriteringerne har ændret sig en hel del

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer vel også meget an på praktikstedet. Nogle vil sikkert gøre meget for at være fleksible og se igennem, at du får noget fravær til diverse undersøgelser, og andre vil gå meget op i ikke at godkende praktikken, hvis du ikke har haft timer nok. I don't know. Men jeg ville i hvert fald IKKE satse på eksaminer i januar, og jeg ville måske give praktikken et forsøg men så ellers give mig selv lov til helt at droppe den, hvis der kom tegn på, at det bliver urealistisk at gennemføre? Kunne det være en slags kompromis?

Jeg har endnu ikke talt med mit praktiksted, men der er 100% mødepligt. Man kan selvfølgelig blive syg, men som udgangspunkt skal vi (vi er en gruppe på 3) være der hver dag fra 8-16. Så tror desværre ikke jeg kan godkendes hvis jeg har for meget fravær. Det kan dog være, at jeg kan lave en aftale med min praktiklærer, der forhåbentlig er forstående i sådan en situation. 

Jeg vil under ingen omstændigheder presse min krop unødigt, og jeg vil ikke gennemføre praktikken for alt i verden, så løsningen må være noget i stil med, at forsøge at gennemføre praktikken, men stoppe hvis det er umuligt, af den ene eller anden årsag. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik fra 07/10/13. Altså to mdr. før. Det var dér modulet startede. Jeg var selv meget i tvivl. Men da eksamenerne lå i januar, var jeg overbevist om at jeg ikke ville kunne gennemføre modulet alligevel. Jeg ville da 10 gange hellere være der 100% for min lille baby end stresse over eksamener. (I øvrigt går stresshormoner også i mælken, hvis man ammer..)

Da jeg tog beslutningen syntes jeg 2 mdr hjemme var laaaang tid. Men tiden gik hurtigt. Og jeg endte desuden med ikke at være i stand til ret meget andet end lige at få trænet pga. den fysiske belastning fra graviditeten. Så jeg havde alligevel været nødt til at sygemelde mig i sidste ende.

Det bider mig så lidt bag i nu, kan man sige. For da man kun har 1 års barselsklip i su er min datter kun knap 10 måneder, når jeg skal starte igen. Hun skulle være startet på institution 1/9 med en lang indkøring, men det er hun slet ikke klar til. Hun er stadig ammebarn til den store guldmedalje og har aldrig ville tage hverken sut eller flaske. Så jeg har valgt at udsætte mit studie endnu et år, da det kun starter 1 gang årligt.

Prioriteringerne har ændret sig en hel del

Og det er lige netop den situation jeg er bange for at ende i, og jeg vil heller gå så langt jeg kan inden fødslen, end starte det tidligere efter. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke lige læst de andre svar, men hvis det var mig, så ville jeg hverken tage praktikken eller eksaminerne.

Som lærer går man på barsel 2 mdr. før termin og det er der altså en grund til. Jeg tror det ville blive alt for hårdt.

Desuden har jeg svært ved at se hvordan du kan sidde til skriftlig eksamen flere timer, når du har et spædbarn, der skal ammes. Det er ikke sikkert, at baby vil tage flaske. Jeg kunne næsten ingenting overskue efter jeg havde født. Gik ind i en boble, der hed sofa og amning. Hvis jeg blev stresset over noget, så gik det ud over mælkeproduktionen.

Men det er jo forskelligt hvordan man tager det at blive mor for første gang :) Og måske vil det være noget helt andet for dig.

Jeg tror også at det bliver benhårdt, men spørgsmålet er, om det er værd at give det et forsøg. 

De to skriftlige eksaminer er heldigvis hjemme opgaver, som man har X antal timer til at besvare. Så min mand kan være hjemme, samtidig med at jeg skriver. 

Den mundtlige er værre,  da det er en gruppeeksamen, som også indebærer en del forberedelse inden. Derfor er det også den jeg er mest betænkelig ved. 

Jeg er også typen der vil have ro omkring mig og vores familie, så det vil selvfølgelig påvirke mig at tænke på studie og eksamen så tæt efter fødsel. Ønsket og drømmen er selvfølgelig at det bare er baby, baby og baby, og alt andet er ligegyldigt.

Kvaliteten af eksamen kan derfor også diskuteres, og dette er endnu et argument for at udskyde den ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå tanken om hellere at ville bruge tiden EFTER baby er kommet end før, men når det så er sagt, så skal du i hvert fald lige skrive bag øret, at der jo er nogle obligatoriske undersøgelser i dagtimerne i den sidste del af graviditeten. For nogle er det ikke mange, så måske betyder det ikke så meget for dig med en lægetid og nogle jordemodertider som minimum, men det kan i hvert fald gøre godkendelsen af praktikken lidt sårbar...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå tanken om hellere at ville bruge tiden EFTER baby er kommet end før, men når det så er sagt, så skal du i hvert fald lige skrive bag øret, at der jo er nogle obligatoriske undersøgelser i dagtimerne i den sidste del af graviditeten. For nogle er det ikke mange, så måske betyder det ikke så meget for dig med en lægetid og nogle jordemodertider som minimum, men det kan i hvert fald gøre godkendelsen af praktikken lidt sårbar...

Det har du selvfølgelig ret i. Men det må praktikkontoret have med i deres overvejelser når nu de "presser" mig for at tage praktikken nu. 

Hvis mødepligten SKAL være opfyldt 100% så kan jeg jo allerede nu sige, at så kan jeg ikke bestå. Jeg må forhøre mig på praktikkontoret om lovlig fravær i forbindelse med graviditetsundersøgelser.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv lærer. Og jeg ville IKKE gøre det..

Hvis jeg var dig, ville jeg udskyde det hele. Jeg ville så starte til næste sommer, hvor baby var 6 mdr, på halv tid, hvis det var muligt.

Da jeg studerede var der rigtig mange med babyer på holdene. Og det fungerede faktisk rigtig fint.. :)

Så jeg ville høre fx om muligheden for at afslutte eksamen i januar, også vente med praktikken til året efter.. Jeg forlængede min uddannelse med et år, dog pga personlige problemer og ikke baby, men det betød at mit "5 år" havde jeg overstået bachelor og praktik, og mine pædagogiske fag, og jeg havde derfor kun mine liniefag..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv lærer. Og jeg ville IKKE gøre det..

Hvis jeg var dig, ville jeg udskyde det hele. Jeg ville så starte til næste sommer, hvor baby var 6 mdr, på halv tid, hvis det var muligt.

Da jeg studerede var der rigtig mange med babyer på holdene. Og det fungerede faktisk rigtig fint.. :)

Så jeg ville høre fx om muligheden for at afslutte eksamen i januar, også vente med praktikken til året efter.. Jeg forlængede min uddannelse med et år, dog pga personlige problemer og ikke baby, men det betød at mit "5 år" havde jeg overstået bachelor og praktik, og mine pædagogiske fag, og jeg havde derfor kun mine liniefag

Du ville altså hverken gå i praktik i år, eller tage eksamen til januar? 

Jeg går på den ny læreruddannelse, og den er tilsyneladende ikke så fleksibel som den gamle. At tage praktikken på et senere tidspunkt, lyder nærmest som værende umuligt, da jeg spurgte på praktikkontoret. Men selvfølgelig bør det kunne lade sig gøre. 

Men et af mine argumenter for at afslutte så meget som muligt nu, er at jeg dermed har mere barsel i den anden ende. Hvis jeg afslutter både eksamen og praktik nu, skal jeg først starte studiet op igen i slutningen af januar 2016. Det må da være det bedste at kunne gå hjemme med sin baby i 12-13 måneder :) Alternativt kan jeg risikere at skulle starte august 15, hvor baby stadig er en lille purk, og hverken han eller jeg er klar til at være væk fra hinanden (kunne jeg forestille mig).

MEN det hele skal jo hænge sammen. 

Jeg må i studievejledningen (igen) og høre, om de kan give mig andre løsningsmuligheder og råd, end de kunne på praktik- og studiekontoret. 

Mange tak for alle jeres gode og konstruktive svar og erfaringer, det har givet mig lidt at tænke over :) 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvilken kommune bor du i øvrigt i?

Nogle kommuner tilbyder støtte til pasning af eget barn. Det gør jeg brug af nu i Egedal. Her svarer det til su. Ved at Kbh også tilbyder det. På den måde er alt håb ikke ude, hvis baby ikke er klar til institution ved endt barsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først og fremmest: stort tillykke med graviditeten!!

Hvis jeg var dig ville jeg gå på barsel før praktik! og jeg ville også lade være med at gå til de eksamenener i januar.

Som en anden skrev: Skolen venter, men din baby er kun baby én gang! Der er ingen grund til at du stresser dig selv mere end højst nødvendigt - hverken fysisk eller mental, og hverken som gravid eller med et spædbarn.

 

Jeg selv regner med at gå på barsel 2-3 måneder før termin, da det er det der passer bedst med mit studie (3 måneder før er det tidligste man må!).

 

held go lykke med det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med graviditeten og den fine termin :7himmel


 


 


Jeg var lidt over midtvejs i min graviditet, da jeg færdiggjorde min bachelor og gik til eksamen. Det var hårdt, synes jeg. Men om ikke andet fik jeg det gennemført med et super resultat. Jeg havde så også en vejleder, der lige havde født og havde to børn i forvejen, så hun var ret forstående. Jeg havde det fint op til termin, foruden lidt bækkensmerter. Men jeg tænker mere det er koncentrationen det går ud over. Hele din krop er fyldt op med hormoner. Du er fødeklar og alt i dit univers drejer sig om baby og fødsel osv. Det tror jeg bliver svært mentalt.


 


Men altså op til fødsel vil jeg mene det kan lade sig gøre....


 


 


Noget helt andet er dog EFTER fødsel. Først og fremmest ved du jo ikke, om du føder til termin. Mange 1.gangsfødende går over tid. Jeg selv gik 11 dage over. Hvis du gør det, kommer du jo ufatteligt tæt på eksamen! Og selvom du ikke skulle gå over tid, så bliver det noget af en udfordring - og måske ikke på en god måde. Flere har nævnt hvad problemerne kan være. Selvom nogle af dine eksaminer ligger hjemme, så vil du altså have brug for ro, ro og atter ro, for at få amning og baby til at fungere :)


 


Du får aldrig tiden med din baby igen. Når først du har født, ser du helt anderledes på mange ting.


 


 


Jeg er ellers ikke en sortseer. Vi rejste med vores lille pige blot 3 uger gammel, selvom mange sagde det var umuligt! Det gik dog fint, men idag ville jeg vente i hvert fald to måneder inden vi "forlader" hjemmet´s fire vægge. Det kræver meget ro i starten, og især for dig som lige har født.


Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meldt til en eksamen der ligger en måned efter min termin (er faktisk også meldt til en i december, men den kunne jeg nok godt finde på at droppe og tage den næste år), så jeg håber at det kan lade sig gøre :) om jeg har ret må tiden vise

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvilken kommune bor du i øvrigt i?

Nogle kommuner tilbyder støtte til pasning af eget barn. Det gør jeg brug af nu i Egedal. Her svarer det til su. Ved at Kbh også tilbyder det. På den måde er alt håb ikke ude, hvis baby ikke er klar til institution ved endt barsel.

Vi bor i Københavns kommune, men leder efter hus i flere andre kommuner. Forhåbentligt når vi at flytte kommune inden længe, men jeg vil da undersøge det nærmere hvis det bliver aktuelt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først og fremmest: stort tillykke med graviditeten!!

Hvis jeg var dig ville jeg gå på barsel før praktik! og jeg ville også lade være med at gå til de eksamenener i januar.

Som en anden skrev: Skolen venter, men din baby er kun baby én gang! Der er ingen grund til at du stresser dig selv mere end højst nødvendigt - hverken fysisk eller mental, og hverken som gravid eller med et spædbarn.

 

Jeg selv regner med at gå på barsel 2-3 måneder før termin, da det er det der passer bedst med mit studie (3 måneder før er det tidligste man må!).

 

held go lykke med det

 

Først og fremmest: stort tillykke med graviditeten!!

Hvis jeg var dig ville jeg gå på barsel før praktik! og jeg ville også lade være med at gå til de eksamenener i januar.

Som en anden skrev: Skolen venter, men din baby er kun baby én gang! Der er ingen grund til at du stresser dig selv mere end højst nødvendigt - hverken fysisk eller mental, og hverken som gravid eller med et spædbarn.

 

Jeg selv regner med at gå på barsel 2-3 måneder før termin, da det er det der passer bedst med mit studie (3 måneder før er det tidligste man må!).

 

held go lykke med det!

 

 

 

Stort tillykke med graviditeten og den fine termin :7himmel

 

 

Jeg var lidt over midtvejs i min graviditet, da jeg færdiggjorde min bachelor og gik til eksamen. Det var hårdt, synes jeg. Men om ikke andet fik jeg det gennemført med et super resultat. Jeg havde så også en vejleder, der lige havde født og havde to børn i forvejen, så hun var ret forstående. Jeg havde det fint op til termin, foruden lidt bækkensmerter. Men jeg tænker mere det er koncentrationen det går ud over. Hele din krop er fyldt op med hormoner. Du er fødeklar og alt i dit univers drejer sig om baby og fødsel osv. Det tror jeg bliver svært mentalt.

 

Men altså op til fødsel vil jeg mene det kan lade sig gøre....

 

 

Noget helt andet er dog EFTER fødsel. Først og fremmest ved du jo ikke, om du føder til termin. Mange 1.gangsfødende går over tid. Jeg selv gik 11 dage over. Hvis du gør det, kommer du jo ufatteligt tæt på eksamen! Og selvom du ikke skulle gå over tid, så bliver det noget af en udfordring - og måske ikke på en god måde. Flere har nævnt hvad problemerne kan være. Selvom nogle af dine eksaminer ligger hjemme, så vil du altså have brug for ro, ro og atter ro, for at få amning og baby til at fungere :)

 

Du får aldrig tiden med din baby igen. Når først du har født, ser du helt anderledes på mange ting.

 

 

Jeg er ellers ikke en sortseer. Vi rejste med vores lille pige blot 3 uger gammel, selvom mange sagde det var umuligt! Det gik dog fint, men idag ville jeg vente i hvert fald to måneder inden vi "forlader" hjemmet´s fire vægge. Det kræver meget ro i starten, og især for dig som lige har født.

 

 

Mange tak for alle jeres svar, det har virkelig sat tankerne i gang.

Jeg har talt med studievejledningen endnu engang, og de foreslog et møde med dem og en fra praktikkontoret i næste uge. MEN jeg har vidst allerede besluttet mig for, at jeg går på barsel når mine medstuderende starter i praktik til november. Fandt også lige ud af at praktik ikke slutter d. 15. december, men først d. 19. december!  Selvom det er få dages forskel, så gippede det helt i mig, da den 19. var min første termindato inden den blev fastlagt til nakkefoldsscanningen.

Så kan jeg bruge det møde i næste uge til, at finde ud af hvad jeg gør efter barsel, og om jeg kan komme i reparationspraktik eller hvad der skal ske. 

Det betyder, at jeg hverken starter praktik i november/december, og jeg udskyder også alle eksaminer i januar, og bruger tiden på min baby, præcis som det bør være. Det er vi alle bedst tjent med, og som flere af jer nævner, så venter studiet jo på mig :) 

 

Jeg er helt rundforvirret og har stadig mange ubesvarede spørgsmål, men jeg kan mærke at det er den rigtige beslutning. Jeg vil på barsel, gå og forberede mig og slappe af, og jeg vil bruge min energi og opmærksom på min nyfødte, og ikke dele den mellem ham og eksaminer. 

 

Mange tak fordi I gad bruge tid på at give råd, dele erfaringer mm. Med venlig hilsen Signe 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER