Loralei

Dagpleje der deles med tvillinger

14 indlæg i dette emne

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min søn er to år, og har to SUPER tætte venner - et sæt tvillinger fra vuggestuen :) Vi joker med at han er "den tredje tvilling" i søskendeflokken. De tre leger sammen, slås med hinanden, kysser og krammer og forsvarer også hinanden.

I dag kommer tvillingerne hjem til os og fejrer fødselsdag, og jeg er helt sikker på at det bliver et kæmpe hit.

Så det behøver ikke at være som du frygter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht start i vuggestue som 2-årig, så har vi samme ventetider her hos os. Min søn gik derfor i vuggestue på mit studie de første 10 måneder og da han startede i den lokale vs, gik det som smurt. Samtidig startede en sød pige, som moderen havde haft hjemme i næsten 2 år, og det var et virkelig barsk indkøringforløb. Tydeligvis en voldsom omvæltning for den lille pige på trods af at både forældre og vs håndterede det flot. Så jeg tænker at det er rigtigt godt ar dit barn kommer lidt i dp, og selvom jeg godt forstår din bekymring ift tvillingerne, så tænker jeg at der ikke er nogen grund til at tage sorgerne på forskud. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter startede i vuggestue, ugen efter hun var blevet 2 år. Det var en super nem opstart, hvorimod min søn startede som 10 mdr. og det var en rigtig svær start. Så jeg tror det handler lige så meget om barnet som om alderen, det behøver ihvertfad ikke være svært fordi de er ældre og det behøver ikke være nemt fordi de er yngre.

Skulle vi have en til (det skal vi nu ikke) så ville jeg uden tvivl vælge at have barnet hjemme til omkring de 2 år, det er det jeg har bedst erfaring med, men andre har andre erfaringer og vi taler jo ud fra det vi selv oplever.

 

Min søn gik i børnehaven med enæggede trillinger. De gik alle på samme stue, han synes ikke det var så godt og de legede meget med hinanden og ikke med de andre. Men det var jo med mange flere børn en hos en dagpleje og kan betyde at de mere kan og vil søge hinanden, end tvillinger vil gøre i en mindre gruppe.

 

Så længe dagplejeren er opmærksom på, at det kan være et potientielt problem, så tror jeg jeg ville have det nogenlunde ok med det, men ville nok finde det mere ideelt at de ikke var søskende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det jo også vældig svært at skære alle, inklusiv tvillinger, over en kam. Og jeg bliver da egentlig, som tvillingemor, lidt ked af sådan et opslag. Skal jeg nu have det dårligt med, at ønske dp for mine unger, som dog lige nu bliver passet hjemme? Fordi det er synd for de andre børn hos dagplejeren? Aar vel?

Som jeg ser det. Så er mine drenge helt vildt tætte - de kan slet ikke undvære hinanden. Men fordi de er tvillinger og jeg altså kun har to hænder - så er de også virkelig gode til at lege selv og vente til det er deres tur. Og fordi de har hinanden, er de meget sociale, leger rigtig gerne med andre børn og er ikke særlig pylrede i forhold til at få lidt knubs, når brormand eller en anden lige vil kravle hen over, møsse eller hive i håret. Så måske er det faktisk nemmere for en singleton, at komme i dp med sociale børn som oven i købet nok er gode til at lege selv ind i mellem - så dagplejeren har ro til at give dit barn opmærksomhed og tryghed i starten. Samt hjælp til at lære at lege med de andre børn - det behøver tvillingerne nok ikke hjælp til, for det har de lært derhjemme ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det jo også vældig svært at skære alle, inklusiv tvillinger, over en kam. Og jeg bliver da egentlig, som tvillingemor, lidt ked af sådan et opslag. Skal jeg nu have det dårligt med, at ønske dp for mine unger, som dog lige nu bliver passet hjemme? Fordi det er synd for de andre børn hos dagplejeren? Aar vel?

Som jeg ser det. Så er mine drenge helt vildt tætte - de kan slet ikke undvære hinanden. Men fordi de er tvillinger og jeg altså kun har to hænder - så er de også virkelig gode til at lege selv og vente til det er deres tur. Og fordi de har hinanden, er de meget sociale, leger rigtig gerne med andre børn og er ikke særlig pylrede i forhold til at få lidt knubs, når brormand eller en anden lige vil kravle hen over, møsse eller hive i håret. Så måske er det faktisk nemmere for en singleton, at komme i dp med sociale børn som oven i købet nok er gode til at lege selv ind i mellem - så dagplejeren har ro til at give dit barn opmærksomhed og tryghed i starten. Samt hjælp til at lære at lege med de andre børn - det behøver tvillingerne nok ikke hjælp til, for det har de lært derhjemme ;)

Vi har 2 sæt vennepar - begge med tvillinger - og de oplever det samme som dig, Annika. Jeg ville ikke selv være nervøs over det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det jo også vældig svært at skære alle, inklusiv tvillinger, over en kam. Og jeg bliver da egentlig, som tvillingemor, lidt ked af sådan et opslag. Skal jeg nu have det dårligt med, at ønske dp for mine unger, som dog lige nu bliver passet hjemme? Fordi det er synd for de andre børn hos dagplejeren? Aar vel?

Som jeg ser det. Så er mine drenge helt vildt tætte - de kan slet ikke undvære hinanden. Men fordi de er tvillinger og jeg altså kun har to hænder - så er de også virkelig gode til at lege selv og vente til det er deres tur. Og fordi de har hinanden, er de meget sociale, leger rigtig gerne med andre børn og er ikke særlig pylrede i forhold til at få lidt knubs, når brormand eller en anden lige vil kravle hen over, møsse eller hive i håret. Så måske er det faktisk nemmere for en singleton, at komme i dp med sociale børn som oven i købet nok er gode til at lege selv ind i mellem - så dagplejeren har ro til at give dit barn opmærksomhed og tryghed i starten. Samt hjælp til at lære at lege med de andre børn - det behøver tvillingerne nok ikke hjælp til, for det har de lært derhjemme ;)

Sjovt du kommenterede her, Annika. Eller nej - det er selvfølgelig helt oplagt. Men jeg havde faktisk selv været i gang med et svar som jeg så droppede. Nu vil jeg alligevel skrive.

Jeg kender ikke meget til tvillinger, men min pige har leget med Annikas drenge. Det var nok hendes bedste legeoplevelse ever! Hun kunne gøre lige hvad hun lystede. Hun tog f.eks. fat om Antons (var det ikke ham?) hoved og kørte hænderne rundt i hans hår. Jeg var der selvfølgelig med det samme, men Annika sagde "Nej bare lad hende - de er vant til det". Hun måtte også gerne gumle på deres sutter, som hun blev ved med at hive ud af deres mund. Maimari er ikke så vant til andre børn, men hun syntes det var fantastisk at få lov at slå sig løs med de to drenge. Hun blev kun lidt sur, da en af dem hapsede hendes storetå. Og drengene... Ja de var bare helt betagede af den søde pige og bestilte ikke andet end at smile og grine til hende (og mosle lidt med hinanden som de gør derhjemme)

Både Annika og jeg skal gå hjemme længe med børnene og vi har nu aftalt at lave vores egen lille legestue. Jeg glæder mig! Min pige kunne ikke få bedre legekammerater. De er SÅ søde og dejlige og nemme!!! Altså Annika havde nærmest mere fokus på min pige end på drengene. De passede ligesom sig selv eller sad bare dybt fascinerede af M. Så det var en dag med "all eyes on M" - lige som hun bedst kan lide det.

Haha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt du kommenterede her, Annika. Eller nej - det er selvfølgelig helt oplagt. Men jeg havde faktisk selv været i gang med et svar som jeg så droppede. Nu vil jeg alligevel skrive.

Jeg kender ikke meget til tvillinger, men min pige har leget med Annikas drenge. Det var nok hendes bedste legeoplevelse ever! Hun kunne gøre lige hvad hun lystede. Hun tog f.eks. fat om Antons (var det ikke ham?) hoved og kørte hænderne rundt i hans hår. Jeg var der selvfølgelig med det samme, men Annika sagde "Nej bare lad hende - de er vant til det". Hun måtte også gerne gumle på deres sutter, som hun blev ved med at hive ud af deres mund. Maimari er ikke så vant til andre børn, men hun syntes det var fantastisk at få lov at slå sig løs med de to drenge. Hun blev kun lidt sur, da en af dem hapsede hendes storetå. Og drengene... Ja de var bare helt betagede af den søde pige og bestilte ikke andet end at smile og grine til hende (og mosle lidt med hinanden som de gør derhjemme)

Både Annika og jeg skal gå hjemme længe med børnene og vi har nu aftalt at lave vores egen lille legestue. Jeg glæder mig! Min pige kunne ikke få bedre legekammerater. De er SÅ søde og dejlige og nemme!!! Altså Annika havde nærmest mere fokus på min pige end på drengene. De passede ligesom sig selv eller sad bare dybt fascinerede af M. Så det var en dag med "all eyes on M" - lige som hun bedst kan lide det.

Haha

Super beskrivelse! Det er akkurat det samme, som vi oplever med vores V og vores venners tvillinger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det jo også vældig svært at skære alle, inklusiv tvillinger, over en kam. Og jeg bliver da egentlig, som tvillingemor, lidt ked af sådan et opslag. Skal jeg nu have det dårligt med, at ønske dp for mine unger, som dog lige nu bliver passet hjemme? Fordi det er synd for de andre børn hos dagplejeren? Aar vel?

Som jeg ser det. Så er mine drenge helt vildt tætte - de kan slet ikke undvære hinanden. Men fordi de er tvillinger og jeg altså kun har to hænder - så er de også virkelig gode til at lege selv og vente til det er deres tur. Og fordi de har hinanden, er de meget sociale, leger rigtig gerne med andre børn og er ikke særlig pylrede i forhold til at få lidt knubs, når brormand eller en anden lige vil kravle hen over, møsse eller hive i håret. Så måske er det faktisk nemmere for en singleton, at komme i dp med sociale børn som oven i købet nok er gode til at lege selv ind i mellem - så dagplejeren har ro til at give dit barn opmærksomhed og tryghed i starten. Samt hjælp til at lære at lege med de andre børn - det behøver tvillingerne nok ikke hjælp til, for det har de lært derhjemme ;)

Det er faktisk PRÆCIS min opfattelse af et sæt vidunderlige tvillinger i vores legestue.

De er også sindsygt tætte, men alligevel MEGET forskellige. Så de vil gerne lege med andre børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER