Marianne1983

Gode råd??

17 indlæg i dette emne

Min pige er 7 måneder og er IKKE glad for at spise andet end mælk, altså modermælk.

Hun får måske ca 5 skefulde mos eller grød og så vil hun ikke have mere / hun begynder tit at græde.

Hvad kan jeg gøre for at få hende til at spise??!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tænker det er vigtigt at måltiderne er gode oplevelser. Så prøv at stoppe inden hun begynder at græde (det er svært, I know)...

Det kan også være at hun gerne vil holde noget i hånden selv?

Noah spiste heller ikke meget da han var 7 måneder. Det eneste vi kunne få i ham var stort set købegrød, butternutsquash og sød kartoffel. Frugtgrød gad han sket ikke.

Nu er han et år og spiser rigtig meget forskelligt. Han havde en lang periode hvor han ikke ville spise af ske. Så holdt han det i hånden eller jeg brugte min finger som ske (om det er "korrekt" at gøre ved jeg ikke, men jeg var frustreret og det virkede!).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Giver du hende med ske eller lader du hende spise selv med fingrene? Det hjalp på min datter at lade hende styre det selv men det svinede!

Vi startede tidligt på meget små bider bondebrød fordi det var det hun ville. Mos og grød blev aldrig et hit hos hende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter ville også helst selv spise :) hun fik fx avokado stykker, og tror også hun fik æg i den alder.. Og kogte gulerødder.. Så smattede hun rundt i det, og smagte på det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husker også min datter blev rigtig træt af grød og mos omkring den alder, og vi gik over til bondebrød og spise selv. Det hjalp!

Ellers har jeg ikke så mange ideer, udover virkelig at skabe god stemning omkring måltiderne, ingen stress over hun ikke vil spise.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Min søn var en rigtig bølle og nægtede pure skemad. Det var lidt bedre hvis vi brugte en bestemt ske, og han skulle selv have en ske i hånden og han skulle selv have noget at putte i munden også...

Men stryge rugbrød - det var et hit! Især hvis han selv fik det stoppet i munden :lol

Det er nøjagtig det samme her!!! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak alle sammen

Vi giver hende med ske

Nogle gange holder hun selv een i hånden eller griber fat om skeen og fører den selv

Hvad er stryge rugbrød?

Lige nu får hun næsten kun mælk :-( Håber ikke hun bliver fejlernæret

Hun er aldrig rigtig kommet i gang med regelmæssige måltider

Men hun er meget interesseret i det j spiser og vil også have d i munden

Har prøvet at give hende agurk og fersken her de sidste par dage og hun har været meget interesseret og har tygget i d

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som der allerede er blevet skrevet, så er det vigtigt, at hun forbinder måltiderne, som gode. Det er meget vigtig, at hun ikke bliver presset eller føler sig presset, for det vil give bagslag. 

Prøv at lade hende sidde selv med maden - det sviner, men hvis det er det hun har det bedst med, så syntes jeg det er det vær :)

Hun er kun 7 måneder og det er helt almindeligt, at de i den alder ikke spiser ret meget og gerne vil have meget mælk i stedet. Hun bliver ikke fejlernæret, fordi hun fortrække mælk lige nu. Modermælk er virkelig næringrigt og din datter får alt det hun skal bruge derfra :) Så bare tag det stille og roligt, hun skal nok begynde, at spise når hun er klar - altså jeg har aldrig hørt om nogle voksne, som kun spiser mm/mme ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hihi tak

Nej, det har jeg heller aldrig hørt om

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak hvor er du sød

Men d er nemlig rigtigt

Man stresser over d

Og ja, vidste ikke med ernæringen. Gad vide hvor længe det egentlig er forsvarligt at leve af mælk?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med de andre. Drop "fodringen" og lad hende sidde med maden selv, mærke den, se på den, lugte til den og smage på den på hendes måde.

Hvis du sammenligner med dig selv, hvordan ville du så foretrække at få serveret ny mad? Med en ske og så bare fodret ind i munden, eller selv lige kunne se det an og bestemme tempoet? :)

Hun går ikke glip af noget nu, der er lang tid til det bliver et nærringsmæssigt problem :)

Prøv at søg på "BLW" - der er også en tråd eller 2 herinde omkring det. Det handler om babystyret tilvænning til mad, altså hvor de selv spiser og styrer indtaget. Det lyder som om det vil være godt for jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak

Har prøvet med agurkstænger her i formiddag

Hun er meget ivrig

Jeg er bare bange for hun får noget galt i halsen hvis je giver hende rigtig mad

Nogle der ved hvad der er godt at starte med

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når hun er så ivrig er det endelig med at udnytte det, og lade hende smage meget forskelligt.

Kogte gulerødder i stænger, banan hun selv kan holde om, bagt aubergine i skiver/stænger (uden skallen), avocado, uha der er mange muligheder.

De bliver ikke kvalt, men har til gengæld en meget veludviklet hosterefleks, hvis noget kommer lidt for langt bagud i munden

Held og lykke, - det er så spændende at give dem rigtig mad:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er nervøse ligesom dig og med rette. Det kan sagtens gå galt. Ja de har en hosterefleks, men det kan stadig komme i den gale hals.

Først når de er omkring 8 mdr., er de klar til at tygge. Vores pige er 9 mdr og først lige begyndt at få små bitte stykker at tygge. Hun får mos og grød til 4 måneders alderen ved siden af, for hun kan slet ikke have hvis der er klumper i grøden eller hvis det er for tykt i konsistensen. Så kaster hun det hele op! Ja, de har også en opkasterefleks og hendes er ekstra følsom.

Hun er også ammebarn og stadig meget glad for sin mælk. Så vi går stille til værks.

Hun har længe fået stænger og store stykker eller hele frugter at sutte på som vi så tager fra hende når de bliver for blødgjorte.

Hun er generelt madglad men der er da ting hun ikke kan lide og så altså som skrevet ting, der får hende til at kaste op.

Prøv at give hende en ske selv og så tænk over hvad du udstråler. Det er vigtigt at du viser hende "det et bare så super lækkert og dejligt, at vi nu skal have den aller lækreste mad, der findes"

Og ja.. Så stop mens legen er god og afslut med mælk (livretten ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER