Nitzen1987

ÆL - hvornår

22 indlæg i dette emne

Manden har da draget mig helt i tvivl efter, at han fandt en anden ÆL-beregner end dem jeg plejer at bruge.... Så nu påstår manden at ÆL altid ligger 12-16 dage efter første menstruationsdag, men jeg har troet (ud fra de ÆL-beregnere jeg har brugt) at ÆL altid kom 14 dage før forventet mens dag - og der er jo væsentlig forskel på at have en cyklus på 26 dage (som jeg havde sidst) og så have en cyklus på 34 dage. Men hvis man går ud fra den ÆL-beregner min mand fandt, så siger den at ÆL er afhængig af hvornår sidste mens startede, men uafhængig af hvornår næste menst sluttede.... Er lidt forvirret.... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

ÆL kommer som hovedregel altid 14 FØR næste mens :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ÆL kommer som hovedregel altid 14 FØR næste mens :)

Ja det er også den "tommefingerregel" jeg har brugt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ÆL kommer som hovedregel altid 14 FØR næste mens :)

:ditto Jeg vil dog sige 12-16 dage før forventet mens - det er lidt forskelligt, men det er perioden fra mens til ÆL der varierer og afgør cykluslængden og ikke tiden mellem ÆL og mens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh.... det er da ikke FØR mens I skal regne med. Det er cirka 14 dage EFTER sidste menstruations første dag....

Jeg har googlet ÆL beregner og tastet mine oplysninger ind - og for en sikkerheds skyld er vi særdeles aktive hele tiden :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh.... det er da ikke FØR mens I skal regne med. Det er cirka 14 dage EFTER sidste menstruations første dag....

Jeg har googlet ÆL beregner og tastet mine oplysninger ind - og for en sikkerheds skyld er vi særdeles aktive hele tiden :badgirl

Men det afhænger da af om du har en cyklus på 28 eller 34 dage, eller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh.... det er da ikke FØR mens I skal regne med. Det er cirka 14 dage EFTER sidste menstruations første dag....

Jeg har googlet ÆL beregner og tastet mine oplysninger ind - og for en sikkerheds skyld er vi særdeles aktive hele tiden :badgirl

Hvis du har en cyklus på 28 dage, er det jo 14 dage uanset hvordan du tæller :)

Min cyklus er meget svingende, men uanset om den har været på 25 dage eller 37 dage, så er ÆL altid dukket på 14 FØR næste mens. Altså på henholdsvis på dag 11 og dag 23

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh.... det er da ikke FØR mens I skal regne med. Det er cirka 14 dage EFTER sidste menstruations første dag....

Jeg har googlet ÆL beregner og tastet mine oplysninger ind - og for en sikkerheds skyld er vi særdeles aktive hele tiden :badgirl

Ville bare lige sige ENIG ;) Jeg kan slet ikke regne med, at jeg får mens 14 dage efter ÆL, men min cyklus er nu også noget varierende <_< Derimod holder det nogenlunde stik med omkring 14 dage efter mens første dag i ny cyklus..

Ved cyklus på 34 dage: ÆL på dag 15-16.

Cyklus på 26 dage: ÆL på dag 14.

Men tror også det skal siges, at det jo kun er en fingerregel mht. 14 dage efter menstruationsstart... Ikke sært man bliver forvirret :rolleyes :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er altså IKKE 14 dage EFTER mens! Det er KUN hvis man har en cyklus på 28 dage. Hvis man har en cyklus på f.eks. 31 dage, så ligger ÆL omkring dag 17 - nemlig 14 dage FØR næste mens starter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror at folk er meget forskellige og den eneste måde at være helt sikker er ved ÆL-test eller temperaturmetoden.

Det tog mig 1½ år at blive gravid med Frida og det var rent held jeg blev gravid i den sidste måned vi prøvede (vi havde aftalt at stoppe med at prøve den måned manden blev 40).

Min cyklus var 21 dage fordelt på denne måde:

Dag 1 - 5: blødning

Dag 6: ingen blødning

Dag 7 - 9: blødning

Dag 10- 21: ingen blødning

Og dette var meget præcist fra et par måneder efter Linus blev født til jeg blev gravid.

Vi havde sex hver 2. - 3. dag fra dag 9 - 21... men ingen graviditet.

Den måned jeg blev gravid havde vi sex på dag 6 som egentlig er i min mens-periode (har stadig denne mystiske ikke-blødningsdag og så et par dages blødning igen. Aner ikke hvorfor?) og jeg var syg fra dag 10 - 20 så der var ingen sex... men dag 24 kunne jeg teste bragende positiv, så jeg havde åbenbart ÆL mens jeg havde menstruation...!!!

Nå - det jeg ville sige var bare at tommelfingerregler kun er tommelfingerregler og der er lige så mange undtagelser som der er dem der passer, så hvis du vil være helt sikker så skal du investere i ÆL-tests.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er altså IKKE 14 dage EFTER mens! Det er KUN hvis man har en cyklus på 28 dage. Hvis man har en cyklus på f.eks. 31 dage, så ligger ÆL omkring dag 17 - nemlig 14 dage FØR næste mens starter.

Susanne har altså ret :)

Det er en TOMMELFINGERREGEL....der vil altid være piger der har længere eller kortere cyklus end 28 dage, så derfor siger man at mens kommer 14 dage efter æl. De tog ting følges ad, ikke mens og æl som kan variere fra cyklus til cyklus, hormonpåvirkninger osv.

Jeg brugte altid lindenberg.dk som cyklus-beregner, og han er fertilitetslæge...

http://www.lindenberg.dk/ klik på Patientinformation, og derefter: Beregninger af graviditeten og størrelser af fostre så kan man indtaste sine datoer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg tror at folk er meget forskellige og den eneste måde at være helt sikker er ved ÆL-test eller temperaturmetoden.

Det tog mig 1½ år at blive gravid med Frida og det var rent held jeg blev gravid i den sidste måned vi prøvede (vi havde aftalt at stoppe med at prøve den måned manden blev 40).

Min cyklus var 21 dage fordelt på denne måde:

Dag 1 - 5: blødning

Dag 6: ingen blødning

Dag 7 - 9: blødning

Dag 10- 21: ingen blødning

Og dette var meget præcist fra et par måneder efter Linus blev født til jeg blev gravid.

Vi havde sex hver 2. - 3. dag fra dag 9 - 21... men ingen graviditet.

Den måned jeg blev gravid havde vi sex på dag 6 som egentlig er i min mens-periode (har stadig denne mystiske ikke-blødningsdag og så et par dages blødning igen. Aner ikke hvorfor?) og jeg var syg fra dag 10 - 20 så der var ingen sex... men dag 24 kunne jeg teste bragende positiv, så jeg havde åbenbart ÆL mens jeg havde menstruation...!!!

Nå - det jeg ville sige var bare at tommelfingerregler kun er tommelfingerregler og der er lige så mange undtagelser som der er dem der passer, så hvis du vil være helt sikker så skal du investere i ÆL-tests.

Det med at I kun sexede på dag 6 beviser vel også at du havde ægløsning 14 dage før næste mens... 21 dage - 14 dage = dag 7. :hurra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er forvirret :blink

Det jeg også...

Hjælp mig lige.. nu har jeg cuklys på 28 dage, (er jo stadig p p-piller) men hvis den er på 28 dage så det lige meget om man tæller før eller efter mens?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det jeg også...

Hjælp mig lige.. nu har jeg cuklys på 28 dage, (er jo stadig p p-piller) men hvis den er på 28 dage så det lige meget om man tæller før eller efter mens?

Ja. Men KUN når din cyklus er på 28 dage. Det er det eneste tidspunkt at det kan blive dag 14.

28 dage - 14 dage = Dag 14 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja. Men KUN når din cyklus er på 28 dage. Det er det eneste tidspunkt at det kan blive dag 14.

28 dage - 14 dage = Dag 14 :)

Okay;) Men hvad så hvis min cyklus bliver forlænget, sidste gang var den oftest på 35-40 dage.. hvordan tæller man så ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay;) Men hvad så hvis min cyklus bliver forlænget, sidste gang var den oftest på 35-40 dage.. hvordan tæller man så ?

Man kan ikke tælle!! Det er det der er hele problemet! Ingen kan vide sig sikre på hvornår de har ÆL - det er derfor æl-testen er opfundet.....

Du kan kun tælle fra ÆL (som man ikke helt 100% ved hvornår er) og så 14 dage frem - de to hænger sammen.....Den anden vej er næsten altid varierende alt efter kost, motion, stress, og andre hormonbetinget input - impuls etc.

PS: HVIS din cyklus er nogenlunde normal....ca 28 dage plus - minus 1-2 dage, så kan du tælle fra den første dag du bløder, det er den nye cyklus' dag nummer 1...og 14-15 dage derefter har du måske æl.....hvis og såfremt din krop gør det den plejer.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan ikke tælle!! Det er det der er hele problemet! Ingen kan vide sig sikre på hvornår de har ÆL - det er derfor æl-testen er opfundet.....

Du kan kun tælle fra ÆL (som man ikke helt 100% ved hvornår er) og så 14 dage frem - de to hænger sammen.....Den anden vej er næsten altid varierende alt efter kost, motion, stress, og andre hormonbetinget input - impuls etc.

PS: HVIS din cyklus er nogenlunde normal....ca 28 dage plus - minus 1-2 dage, så kan du tælle fra den første dag du bløder, det er den nye cyklus' dag nummer 1...og 14-15 dage derefter har du måske æl.....hvis og såfremt din krop gør det den plejer.....

Så forstod jeg lidt mere :) jeg bliver jo helt klog til sidst.. Hmm Æl test vil jeg ikke bruge, sidste gang lykkedes det først at lave baby da jeg lagde dem væk de æl test.. så det var bare om der måske var sådan ca at lige der omkring man skulle hygge sig ekstra.. ;)

Men lyder til vi bare glemmer det hele og bare hygger sig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så forstod jeg lidt mere :) jeg bliver jo helt klog til sidst.. Hmm Æl test vil jeg ikke bruge, sidste gang lykkedes det først at lave baby da jeg lagde dem væk de æl test.. så det var bare om der måske var sådan ca at lige der omkring man skulle hygge sig ekstra.. ;)

Men lyder til vi bare glemmer det hele og bare hygger sig ;)

DET lyder som en rigtig god plan! :D Det siges nemlig også at stressen man kan få ved at "mærke efter" og æl-teste etc hele tiden kan gøre at æl simpelthen udebliver!

Og det gider vi jo ikke!! :D

Så hyg ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan ikke tælle!! Det er det der er hele problemet! Ingen kan vide sig sikre på hvornår de har ÆL - det er derfor æl-testen er opfundet.....

Du kan kun tælle fra ÆL (som man ikke helt 100% ved hvornår er) og så 14 dage frem - de to hænger sammen.....Den anden vej er næsten altid varierende alt efter kost, motion, stress, og andre hormonbetinget input - impuls etc.

PS: HVIS din cyklus er nogenlunde normal....ca 28 dage plus - minus 1-2 dage, så kan du tælle fra den første dag du bløder, det er den nye cyklus' dag nummer 1...og 14-15 dage derefter har du måske æl.....hvis og såfremt din krop gør det den plejer.....

Præcis! Godt skrevet Mette :sc

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror nu også mest på det med at hygge hver 2. eller 3. dag generelt.... (Selvfølgelig kun hvis lysten er der ;) ) Og så bare slappe af, og lade være med at analysere sin krop og teste ÆL hele tiden....

Psyke og fysik hænger ofte sammen, og det med at ÆL bliver forskudt, eller helt kan udeblive hvis man er overfokuseret på det, tror jeg ikke er helt usandsynligt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER