Elisamus

Modermælkserstatning

20 indlæg i dette emne

Hej bk

Jeg ved godt jeg er tidlig ude da jeg kun er i 11+1, men jeg ved at min mor ikke selv kunne producere nok mælk til mig da jeg var baby derfor kom jeg til tænke på MME og fandt hurtig ud af det er en jungle lige som alt andet....

Hvor mange forskellige typer MME er der?

Hvilke mærke er bedst/dårligst?

Hvilke mærke er billigst at bruge?

I må rigtig gerne supplere med jeres egne erfaringer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er en del produkter på markedet.

Hvad der er bedst kommer bla an på om ens barn har mave problemer eller andre problemer.

Jeg ville vælge et produkt der er fda godkendt. Det vil sige godkendt af de amerikanske sundhedsmyndigheder og som har gennemgået en svær proces for at blive godkendt.

Nan er godkendt, jeg tror også andre er eller indeholder det samme, men ved ikke hvilke.

Vi har brugt nan til begge og har aldrig haft problemer.

Jeg ved ikke hvad der er billigst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes JustMe kommer med et rigtigt godt svar.

 

Vi startede med nutramigen pga. allergi. Derefter har vi prioriteret at bruge økologisk MME og har hoppet lidt rundt mellem mærkerne - da det først meget senere gik op for os, at det bør man vist ikke! ;) Men generelt har vi brugt Ænglemark og Arla og en gang imellem Hipp, som fås i Netto. Tror Ænglemark er marginalt billigst af de 3. Men f.eks. Nan er billigere endnu - men så ikke øko...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede på nan fordi det var det vi fik på sygehuset, og det, der var i vores lokale supermarked.

Både personale på sygehuset og SP sagde, at der ikke er noget, der er bedre end andet. Der bliver stillet så høje krav til indholdet, at forskellen rent nærringsmæssigt, nærmest er ikke-elsisterende. Så det er mere om at prøve et mærke, og hvis det giver mavebøvl, så skift mærke.

Til det med arveligheden, så tror jeg ikke du skal lægge så meget i det. Både min søster og mor har haft masser af mælk, lige fra første sekund - min søster skulle faktisk lære at styrre dt i starten, så hun ikke sprøjtede mælk ud over det hele hver gang. Jeg selv gik 4 uger uden at mælken løb til (hvorefter jeg gik over til at give flaske fuldt ud). Så det er absolut ikke en selvfølge, at man kan amme eller ikke kan, fordi ens mor kunne eller ikke kunne.

Hvis du gerne vil amme, så synes jeg at du skal prøve at fokusere på, at det sikkert vil lykkes for dig. Hvis du fra starten tænker, at du nok ikke kan, så er der en stor sansynlighed for at du får ret. Men hvis du tænker, at du godt kan amme, eller i hvert fald vil give det et helhjertet forsøg, så øger du også chancerne for, at det kommer til at lykkes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nærringsmæssigt, tror jeg heller ikke der er den store forskel, dog skal man huske på at sundhedspersonalet ikke må råde og fortælle hvilket mærke der er det bedste, det strider imod lovgivningen hvis de fortæller et mærke er bedre end et andet. Der hvor forskellen ligger er i de vitaminer og mineraler der er i MME og det er her de forskellige mærker adskiller sig og derfor vi har kigget på FDA godkendelse.

Der er flere, fx NAN, som indeholder immunforstærkere, fikseolie til at styrke hjernen m.m og det er ikke alle der gør det, omend jeg tror flere og flere kommer med på noderne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min historie er stort set mage til JustMe's (bortset fra jeg aldrig har ammet), og hun svarer så fyldestgørende, at der ikke er grund til at gentage! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har god erfaring med nan. Vi startede med nan ha da den er blidere mod maven og da han var vandt til med fik han alm. Nan. Vi har ikke haft bøvl med maven og det mættede ham fint. Så tænker jeg gør det samme denne gang men at jeg lige vil vende det med min SP på mandag inden jeg køber den første bøtte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som flere af de andre kloge og søde piger siger, så gør op med dig selv, om du ønsker at amme eller ej :) Hvis du ønsker det, så glemt alt om hvad din mor kunne og ikke kunne- og lad dig ikke dupere af hendes historier.

Dog vil jeg råde dig til, at du sørger for at have en brik eller 2 hjemme med MME, i tilfælde af I står med en meget sulten baby og mælken ikke er løbet ordentlig til. Udover brik, så have en lille sprøjte til at være, så I kan give MME af den vej, altså i munden :)

Vi brugte NAN, for det fik hun på sygehuset. Det første MME var Allomin, fordi det var det apoteket havde, da manden kl. Skidt kørte fra skrigende baby og grædende mor, for at købe det på det nærmeste døgnapotek - 37 km væk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som flere af de andre kloge og søde piger siger, så gør op med dig selv, om du ønsker at amme eller ej :) Hvis du ønsker det, så glemt alt om hvad din mor kunne og ikke kunne- og lad dig ikke dupere af hendes historier.

Dog vil jeg råde dig til, at du sørger for at have en brik eller 2 hjemme med MME, i tilfælde af I står med en meget sulten baby og mælken ikke er løbet ordentlig til. Udover brik, så have en lille sprøjte til at være, så I kan give MME af den vej, altså i munden :)

Vi brugte NAN, for det fik hun på sygehuset. Det første MME var Allomin, fordi det var det apoteket havde, da manden kl. Skidt kørte fra skrigende baby og grædende mor, for at købe det på det nærmeste døgnapotek - 37 km væk ;)

Måske spørger jeg dumt men hvorfor skal jeg have en sprøjte...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske spørger jeg dumt men hvorfor skal jeg have en sprøjte...

Uden at vide om det er dét der er blevet tænkt, så er en lille engangssprøjte, altså sådan en uden nål, en god idé, fordi man kan risikere at baby ikke vil brystet efter at have fået mælk af flaske. Så er det bedre at give med en sprøjte eller af et lille snapseglas

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden at vide om det er dét der er blevet tænkt, så er en lille engangssprøjte, altså sådan en uden nål, en god idé, fordi man kan risikere at baby ikke vil brystet efter at have fået mælk af flaske. Så er det bedre at give med en sprøjte eller af et lille snapseglas

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ogsaa laest en udmaerket artikel om noget forskning, der viser, at hvis flere nybagte moedre med ammeproblemer ville supplere i starten, ville flere kunne opnaa en succesfuld amning. Simpelthen fordi meget sultent og skrigende barn ikke giver de bedste betingelser for en i forvejen ammestresset mor :)

 

Hos mig var der ingen som helst tvivl om, at jeg kunne amme, saa det gjorde jeg. Jeg tror bestemt, der er en vaerdi i at laese om amning og at opbygge lidt ammeselvtillid. Om ikke andet saa for ens egen skyld og saa goere sig klart, at man med amning nemt kan fucke det up ved at tvivle og stresse over det. Ved at vide, at ammenet.dk er en god kilde til viden om og at der findes soede, frivillige ammeraadgivere, som man kan ringe til og faa virkelig kvalificeret raadgivning. 

 

Naar det saa er sagt, saa siges det godt nok at alle kan amme, men det kan alle faktisk ikke. Nogle kvinder kan bare ikke og saa er det jo en glimrende loesning med MME :)

 

Hernede i Italien gik vores boernelage mest op i at anbefale et maerke godt for allergidisponerede og et andet mere velsmagende. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes du skal gøre op med dig selv om du vil give amningen et forsøg, jeg tror på slle kan amme men at nogen får en rigtig dårligt start, eller har børn med f.eks kort tungebånd der skaber problemer.

Jeg er en af dem for hvem amningen ikke har været en succes, og lige nu køre vi 50/50 - først bryst, bagefter flaske! Det gør spisetiderne lidt længere, men vil super gerne hun får det gode i min mælk, og så supplere vi med mme så hun bliver mæt og tager på.

Jeg undervurderede total amningen og gav det slet ikke den opmærksomhed det skulle have haft fra start!

Vi bruger pt nan 1, men kunne godt frygte lidt for maven hvis vi køre 100 flaske - min sp har også sagt at hun skal kontaktes hvis vi køre over på ren erstatning for at ligge en plan for lige præcis at skåne hendes mave.

Og så gylper hun en del efter vi er startet på mme, men om det er mme eller det at hun faktisk får nok at spise nu frem for ved fuldamning er jo uvis :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, amning er da ogsaa et arbejde. Det kraver tilmed hvile, ro og vaeske :)

 

Jeg kan anbefale at indrette en ammerede med alt indenfor raekkevidde, inkl. underholdning og raeddi meget vand. Evt. en god chokolade og en god haandcreme/olie. Telefon/pad/computer. Basics som rene gylpeklude og ammeindlaeg. Behagelig pude eller ammepude og puder til ryggen, saa der er god stoette til ens nye mor-krop. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar og jeg vil gerne amme, men tænker os det er rart at vide hvad der er af muligheder med MME. Jeg har først haft depression og tænker at hvis jeg får en seriøs amme krise så nok godt med et par brikker MME som en af jer nævnte, jeg frygter at det jeg har haft en depression gør at det måske svært at få amningen op at kører fordi det kan virkelig være svært og jeg tænker at man let kan føle sig som verdens dårligste mor...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Omega 3 virker forebyggende paa foedselsdepression :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der med at føle sig som en dårlig mor kan man saaaagtens som flaskemor :lol 

 

Men godt at du er opmærksom på de faldgruber du oplever, så I kan minimere risikoen for en fødselsdepression :)

Tak, min læge vil dog ikke skrive i VJ at jeg før har haft depression han nævnte noget så skulle man til at indvoldvere psykiatrisk afd osv men at de sef. Skulle være opmærksom efter fødslen... Men det er da noget jeg vil snakke med JM og SP så vi kan have en dialog omkring det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, min læge vil dog ikke skrive i VJ at jeg før har haft depression han nævnte noget så skulle man til at indvoldvere psykiatrisk afd osv men at de sef. Skulle være opmærksom efter fødslen... Men det er da noget jeg vil snakke med JM og SP så vi kan have en dialog omkring det...

Jeg havde en fødselsdepression med Felix. I min svangrejournal står der, at man skal være psyk. Obs på mig men at jeg virker resourcestærk og at jeg har social angst. Jeg har intet haft med psykiatrisk afd. at gøre. Det eneste er, at jeg får et graviditetsbesøg, hvor jeg skal fortælle om min fødselsdepression, så hun kan holde øje med mig.

Jeg har så valgt amningen fra denne gang, da den spiller en faktor i min fødselsdepression. Ikke at jeg ikke kunne amme for det gik fint når vi var alene hjemme, men var simpelthen hæmmet af min blufærdighed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må gerne "mixe" mme :) Camille fik nan, nan ha og grøn allomin på daglig basis, også fik hun "babymælk" fra Arla engang i mellem på tur..

Min sp sagde at det var en god ide at give mme af forskellige mærker, da babyen så lærer at "mad smager forskelligt". Ammebørn er jo vant til at mælken ændre smag, men mme børn kan godt blive lidt "kræsne", hvis man kun giver et mærke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en fødselsdepression med Felix. I min svangrejournal står der, at man skal være psyk. Obs på mig men at jeg virker resourcestærk og at jeg har social angst. Jeg har intet haft med psykiatrisk afd. at gøre. Det eneste er, at jeg får et graviditetsbesøg, hvor jeg skal fortælle om min fødselsdepression, så hun kan holde øje med mig.

Jeg har så valgt amningen fra denne gang, da den spiller en faktor i min fødselsdepression. Ikke at jeg ikke kunne amme for det gik fint når vi var alene hjemme, men var simpelthen hæmmet af min blufærdighed.

Jeg er heller ikke blevet tilknyttet psyk. Trods min psyke og diagnose med depression. Men det står også i min journal, for at SP er obs. Sidste gang kom SP på førbesøg før fødsel, ved ikke om hun gør det igen denne gang :)

Lige meget om amningen kører eller ej, så kan du også sidde og føle dig som en elendig mor med et flaskebarn! Der kommer millioner af ting som giver dig den følelse, fordi alt er så nyt. Og hvis amningen kikser, så kan du slå dig selv i hovedet med det og føle dig utilstrækkelig, fordi du ikke er en malkeko! Så skal du finde balancen med flasken osv. Osv. Osv. Det er skønt at blive mor, men giver også anledning til mange bekymringer ;) Ikke for at tage modet fra dig, men for at sige, at det er HELT normalt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER