Guest

mælkeknuder - dræn fjernet :-)

48 indlæg i dette emne

Jeg har fået en mælkeknude i det ene bryst og jeg kan bare ikke få den væk :(

Jeg har brugt massage, varm klud (kogt noget vand og hældt over en klud - rigtigt?), varmt bad, malke ud og lade Liv sutte så hendes hage var der (temmelig besværligt for den sidder ovenpå brystet).

Lige når jeg har gjort tingene virker det og bliver mindre men lige så snart der er gået lidt tid og der kommer mælk i brystet igen, så vokser den og brystet bliver rødt og varmt.

Jeg har haft den nogen dage nu og aner ikke hvad jeg skal gøre :( det begynder at være lidt kritisk og gøre temmelig ondt.

Nogen gode råd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde det så meget, at det gjorde ondt helt ind i ribbenene. Råd fra en sygeplejerske som har være SP er, at gå i bad.

Varm brystet godt op med bruseren, stil dig foroverbøjet og stryg over brystet med to-tre samlede fingre fra brystkassen og mod brystvorten. Ikke så hårdt at det gør decideret ondt, men du må godt ku mærke det lidt (det ka vel ik indgås nu?)

På den måde tømmer du brystet uden at stimulere det unødigt, som man f.eks gør ved udmalkning med pumpe.

Jeg skulle gøre det 2-3 gange om dagen i et stykke tid og så en gang om dagen til brystet havde fundet sig til rette igen. Jeg brugte det også da vi trappede ud af amning og brysterne blev alt for spændte.

Hun anbefalede af jeg ammede, så i bad og så amme færdig, men det ku jeg ik rigtig få til at passe. Så jeg gik i bad, løsnede de værste knuder, ammede og så i bad igen, efter lidt tid.

Giver det mening??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde det så meget, at det gjorde ondt helt ind i ribbenene. Råd fra en sygeplejerske som har være SP er, at gå i bad.

Varm brystet godt op med bruseren, stil dig foroverbøjet og stryg over brystet med to-tre samlede fingre fra brystkassen og mod brystvorten. Ikke så hårdt at det gør decideret ondt, men du må godt ku mærke det lidt (det ka vel ik indgås nu?)

På den måde tømmer du brystet uden at stimulere det unødigt, som man f.eks gør ved udmalkning med pumpe.

Jeg skulle gøre det 2-3 gange om dagen i et stykke tid og så en gang om dagen til brystet havde fundet sig til rette igen. Jeg brugte det også da vi trappede ud af amning og brysterne blev alt for spændte.

Hun anbefalede af jeg ammede, så i bad og så amme færdig, men det ku jeg ik rigtig få til at passe. Så jeg gik i bad, løsnede de værste knuder, ammede og så i bad igen, efter lidt tid.

Giver det mening??

Det giver mening og må prøves. Og ja, det kan ikke undgås at gøre ondt nu :boo

Tak for råd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det giver mening og må prøves. Og ja, det kan ikke undgås at gøre ondt nu :boo

Tak for råd :)

:kram

Håber det virker hurtigt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, det goer saa ondt! 

 

Jeg gjorde nogenlunde det samme med mit hoejre bryst som Kami og det hjalp. Det samme med en varm klud, som godt bare maa vaere en klud med meget varmt vand fra hanen, hvis det goer, at du bruger den mere. 

 

Hold dig selv og isaer dine foedder varme, evt. med uldsokker. Har du ammeindlaeg i uld til at laegge yderst? Ellers faa fat i nogle  - hvis det er, vil jeg gerne sende dig mine til laans! 

 

:kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, det goer saa ondt!

Jeg gjorde nogenlunde det samme med mit hoejre bryst som Kami og det hjalp. Det samme med en varm klud, som godt bare maa vaere en klud med meget varmt vand fra hanen, hvis det goer, at du bruger den mere.

Hold dig selv og isaer dine foedder varme, evt. med uldsokker. Har du ammeindlaeg i uld til at laegge yderst? Ellers faa fat i nogle - hvis det er, vil jeg gerne sende dig mine til laans!

:kiss

Jeg har uld indlæg fordi jeg i starten var tæt på brystbetændelse også i samme bryst. Men tak for tilbuddet :kram2

Jeg frygter jeg kommer til at have problemer med det bryst hele vejen igennem når jeg nu har haft det to gange på 6 uger :boo

Varme fødder må jeg huske! Er slem til at rende uden strømper fordi jeg hader at have dem på <_< men hellere strømper end knuder ;)

Tak for råd og kram :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg masserede/trykkede lidt forsigtigt på det hårde sted, imens han spiste - nogle gange blev han så liggende længe og vupti ømt hårdt sted pist væk... Det har måske været held, men det er lige det, jeg kam komme med... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg masserede/trykkede lidt forsigtigt på det hårde sted, imens han spiste - nogle gange blev han så liggende længe og vupti ømt hårdt sted pist væk... Det har måske været held, men det er lige det, jeg kam komme med... :)

Det har jeg også prøvet men den vil ikke lige løsne. Men det bliver prøvet igen sammen med de andre råd jeg har fået :)

Tak for rådet :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har uld indlæg fordi jeg i starten var tæt på brystbetændelse også i samme bryst. Men tak for tilbuddet :kram2

Jeg frygter jeg kommer til at have problemer med det bryst hele vejen igennem når jeg nu har haft det to gange på 6 uger :boo

Varme fødder må jeg huske! Er slem til at rende uden strømper fordi jeg hader at have dem på <_< men hellere strømper end knuder ;)

Tak for råd og kram :kram2

 

Jeg tror ikke, du skal have det hele vejen igennem! Men jeg havde meget maelk i mit ene bryst hele vejen igennem, saa jeg endte faktisk med at malke ud ca. hver 10. dag i nogle maaneder....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det nu? Håber der er fremskridt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det nu? Håber der er fremskridt!

Der er fremskridt at spore men der er stadig et stykke vej igen. I dag har jeg hellere ikke fået plejet det så godt men i går gjorde jeg og fulgte jeres råd og det gjorde underværker :)

De næste par dage skal det virkelig plejes så godt som overhovedet muligt!

Tak fordi du spørger :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er fremskridt at spore men der er stadig et stykke vej igen. I dag har jeg hellere ikke fået plejet det så godt men i går gjorde jeg og fulgte jeres råd og det gjorde underværker :)

De næste par dage skal det virkelig plejes så godt som overhovedet muligt!

Tak fordi du spørger :kram2

godt, at der var fremskridt at spore i går! Jeg er sikker på, det nok skal hjælpe, når du gør det regelmæssigt.

Det er utroligt, så ondt det kan gøre!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih, håber virkelig at det vil gå fremad så, det er så ubehageligt!

Her fandt jeg ud af, at det nærmere var en tilstoppet kanal (hedder det det?) ved at der var en lille hvid prik på brystvorten.

Den var bare svær at få "hul" på, det var lidt ligesom stearin. Det er ikke tilfældet hos dig vel? Så snart der var hul på den, så kunne jeg malke det ud, der havde været tilstoppet, og hvilken lettelse.

Den lille hvide prikker har jeg også så måske det er det i stedet.

Hvad gjorde du for at få hul på det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

godt, at der var fremskridt at spore i går! Jeg er sikker på, det nok skal hjælpe, når du gør det regelmæssigt.

Det er utroligt, så ondt det kan gøre!!

Det gør nemlig rigtig rigtig ondt og i går måtte jeg ty til smertestillende for at kunne være noget for Ronja og Liv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa, min jordemoder sagde, at jeg bare skulle laegge nogle kraefter i, hvis det var rigtigt haardt... Men om det er det, der skal til? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lagde hende til, og lod hende sutte lææænge (sådan sove sutte, hygge agtigt), så var brystet og den hvide prik lidt lettere at få hul på.

Brugte meget rene negle, nogle gange kogte jeg vand og puttede i en lille skål, jeg så "lagde" brystvorten ned i, så det også kunne "opløse" lidt, og så nulre og "kradse".

Nogle bruger steril nål, det gjorde jeg i anden omgang (Men det frarådes, da det jo kan gøre mere skade end gavn) men jeg var så desperat! Det virkede også.

Arh ok, mange "" tegn, men det er sørme svært at forklare på skrift! Håber det giver mening? Og at det lykkedes dig.

Det giver god mening det du skriver :)

Tak for rådene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige haft ringet til både sundhedsplejersken og lægen for den lille fremgang jeg synes er der engang imellem forsvinder igen :(

SP havde ikke andre råd end dem I allerede er kommet med så hun henviste til læge nu den har været der en uges tid. Hun nævnte at det evt kan være en byld.

Lægen vil også gerne se mig i dag for hun nævnte også byld så nu skal jeg til lægen kl 14.45 og forhåbentlig kan der gøres et ellers andet.

Men igen Tak for rådene. De har gjort Jeg da har overlevet weekenden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder godt at lægen vil se dig... Jeg havde også en periode her anden gang hvor jeg kunne mærke at jeg hele tiden var på grænsen af brystbetændelse på det ene bryst. Men synes at med en indsats lig den kami beskrev hjalp det i løbet af 2 dage... Håber snart det bliver bedre :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber lægen kan "få hul på det", hvis det er det der skal til :kram2

Uanset, håber jeg snart du er i bedring!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var godt jeg kom af sted til lægen. Hun kiggede på brystet og tog lidt blød fra min fingre og målte mit infektionstal. Det var en smule forhøjet. Jeg har ikke feber (gætter jeg på for har ikke målt, men hvis jeg har er det ikke særlig meget) og da tallet ikke var højere blev jeg sat på antibiotika i 10 dage. Jeg skal samtidig fortsætte med alt det andet og det skal forhåbentlig give forbedringer indenfor 3-5 dage. Hvis der ikke er skal jeg ringe igen og så skal det undersøges om det er en byld og evt kirurgisk fjernelse. Så jeg satser på antibiotikaen virker som den skal og jeg får løsnet op ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var godt du kom afsted! Håber det lykkes at løsne den!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var godt jeg kom af sted til lægen. Hun kiggede på brystet og tog lidt blød fra min fingre og målte mit infektionstal. Det var en smule forhøjet. Jeg har ikke feber (gætter jeg på for har ikke målt, men hvis jeg har er det ikke særlig meget) og da tallet ikke var højere blev jeg sat på antibiotika i 10 dage. Jeg skal samtidig fortsætte med alt det andet og det skal forhåbentlig give forbedringer indenfor 3-5 dage. Hvis der ikke er skal jeg ringe igen og så skal det undersøges om det er en byld og evt kirurgisk fjernelse. Så jeg satser på antibiotikaen virker som den skal og jeg får løsnet op ;)

Jeg havde en lignende historie! Med højt infektionstal:( og det gjorde så ondt så ondt. Jeg fik også antibiotika, det påvirkede heldigvis ikke min baby, men det hjalp efter 5-6 dage! Så det nåede ikke at blive til en byld.

God bedring til dig! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER