mille1981

At fjerne nat-flaskerne

47 indlæg i dette emne

Noah runder snart et år, og sover stadig ikke igennem. Han vågner alt mellem en og 6 gange fra han er puttet til han står op.

Den letteste måde at få ham til at sove videre på, er ved at give ham en flaske. Og når man står kl. ged om natten og er dødtræt er det det vi har gjort indtil videre, blandt andet for at sikre han fik 400 ml. MME så han ikke behøvede jerndråber.

Men nu har vi ikke MME-undskyldningen meget længere, og vi vil også gerne snart have vores nattesøvn... Så hvad gør vi klogest i? Han bliver som regel stiktosset hvis vi tilbyder ham vand af flaske eller mælk af kop om natten.

Vi har talt om at fjerne en flaske af gangen, så han max får 2 flasker a 200 ml. pr. nat. Beder han om mere må vi tilbyde ham vand, tage kampen, og prøve at få ham til at sove. Men kan han ”forstå” det? Eller bliver han forvirret over, at han de to første gange gerne må få mælk, men derefter er der ingen mælk?

Skal vi fjerne alle flasker på én gang? På den måde lærer han nok hurtigst at han ikke får noget når han vågner om natten, men det virker bare også lidt brutalt synes jeg?

Jeg tror det er ren vane og ikke et reelt behov han har. Han mangler bestemt ikke noget, og vi sørger for at fylde ham godt op med knus, kys, mad og mælk inden han kommer i seng.

Mor er træt....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har samme problem. Det er ikke lige nu vores kamp skal tages , men jeg tror at det er snart. Jeg har fravendt William 2 gange, sygdom, pasning og tigerspring ødelagde det.

Jeg gjorde det at han ikke måtte få mælk før tidligst 4:30, han måtte om morgenen fordi han simpelthen var for sulten der, de har jo vanen at få mad, så de er jo sultne i starten. Og jeg gad ikke stå op på den tid af natten <_<

Han fik tilbudt vand og kys, kram og kærlighed. Han blev sur men virkede ikke direkte ked af det. Det var hårdt og jeg glæder mig ikke til at tage kampen igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Junior er 13 måneder, og har flere gange tilkæmpet sig nat-flasken igen pga sygdom mv. Hrmpf <_<

Vi har givet lidt vand i flaske indtil tidligst 4:30, hvor han så kunne få en flaske mælk at sove på - men nu har vi givet håndslag på, at vi ikke køber mere mme, så nu hedder den vand i flasken, og hvis han så er umulig kl 5, så må en af os op (som indtag fx, suk). Vi har dog stadig en flaske med mme stående klar, hvis han har en fuldstændig umulig nat, og græder i det uendelige.

Mine søstre har kørt kold tyrker med deres børns natteflasker, hvilket har fungeret fortrinligt - 3 nætter, og så har det været lå plads. Det er bare svært, når man er træt... :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med Camille sørgede vi for hun fik mad inden hun blev puttet. De første 4-6 timer fik hun IKKE tilbudt mad, men blot en sang og evt en tør ble.. Simpelthen fordi at vi vidste at det IKKE var sult..

Efter de timer, fik hun så en flaske da det reelt kunne være sult.. Vi udvidede hele tiden hvor lang tid der måtte gå før flasken.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theodor er 18 måneder, og vi har ikke en gang snakket om at "tage kampen" :D

Det er nu heller ikke hver nat han vågner. Men jeg magter ikke gøre noget. A har heller nævnt det. Men Theodor får bare kold letmælk i flasken - det er lidt mere til at overskue end varmt vand og pulver.

Utroligt nok prikker det her kun en lille smule til mig :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har Anabella ikke fået noget om natten fra hun var 6-7 mdr. Det er der, at maven "burde" kunne klare en helt nat uden. 

Vi havde lagt en plan med SP dengang om at hun skulle stoppe med amning om natten. I det tilfælde var det så far der skulle gøre det, fordi jeg lugtede af mælk, men det er jo ligemeget hos jer. Vi skulle strække den til måske 5.30/6 og så stå op og spise morgenmad. Når barnet bliver fyldt godt op fra morgenstunden, bliver nætterne bedre. Hvis de derimod får mælk om natten, kan de ikke spise så meget morgenmad og så kører spiralen.

 

SP lagde stor vægt på, at 1. nat ville blive hård, 2. nat lidt bedre og 3. nat har de små som hovederegel forstået budskabet. Så vi skulle vælge 3-4 dage, hvor vi ikke skulle på arbejde osv., da det jo kan blive hårde nætter.

 

Jeg har ingen erfaring, da Anabella heldigt nok selv stoppede med at efterspørge det et par dage før "det gik løs", så vi fik aldrig taget kampen.

 

Min umiddelbare tanke i jeres tilfælde er, at droppe alle flasker på én gang. Noah får heller ikke en særlig god søvn, når den kan blive afbrudt op til 6 gange på en nat - af ren og skær vane! 

Evt. giv ham grød inden sengetid, det har vi ofte gjort. Det bliver hårdt, men i det lange løb er det for det bedste for jer alle. God kamp :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi trappede ud ved at gøre den tyndere og tyndere og til sidst fjernede vi den helt og det var ret nemt. Hun fik putteflaske til hun var ca. 18 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har samme problem. Det er ikke lige nu vores kamp skal tages , men jeg tror at det er snart. Jeg har fravendt William 2 gange, sygdom, pasning og tigerspring ødelagde det.

Jeg gjorde det at han ikke måtte få mælk før tidligst 4:30, han måtte om morgenen fordi han simpelthen var for sulten der, de har jo vanen at få mad, så de er jo sultne i starten. Og jeg gad ikke stå op på den tid af natten <_<

Han fik tilbudt vand og kys, kram og kærlighed. Han blev sur men virkede ikke direkte ked af det. Det var hårdt og jeg glæder mig ikke til at tage kampen igen.

 

Noah skriger, laver flitsbue og græder når man prøver ikke at give ham flaske. Synes virkelig det er hårdt de gange jeg har prøvet. Selv hvis jeg tager ham op er han bundulykkelig :(

 

Men øv du har haft fravendt W 2 gange! :klap  til tigerspring, pasning og sygdom!

 

Men god pointe med at han først skal have flasken senere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Junior er 13 måneder, og har flere gange tilkæmpet sig nat-flasken igen pga sygdom mv. Hrmpf <_<

Vi har givet lidt vand i flaske indtil tidligst 4:30, hvor han så kunne få en flaske mælk at sove på - men nu har vi givet håndslag på, at vi ikke køber mere mme, så nu hedder den vand i flasken, og hvis han så er umulig kl 5, så må en af os op (som indtag fx, suk). Vi har dog stadig en flaske med mme stående klar, hvis han har en fuldstændig umulig nat, og græder i det uendelige.

Mine søstre har kørt kold tyrker med deres børns natteflasker, hvilket har fungeret fortrinligt - 3 nætter, og så har det været lå plads. Det er bare svært, når man er træt... :blush

 

Her virker vand i flaske bare overhovedet ikke :shooter Måske hvis jeg kommer en enkelt skefuld MME i... Det kan være jeg skal prøve det.

 

Lige pt. overvejer jeg en kold tyrker. Tror ikke Noah er enig... Han vil have mælk, og det skal være nu. Suk!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med Camille sørgede vi for hun fik mad inden hun blev puttet. De første 4-6 timer fik hun IKKE tilbudt mad, men blot en sang og evt en tør ble.. Simpelthen fordi at vi vidste at det IKKE var sult..

Efter de timer, fik hun så en flaske da det reelt kunne være sult.. Vi udvidede hele tiden hvor lang tid der måtte gå før flasken.. :)

 

Vi tilbyder som oftest også Noah grød inden putning. Nogle gange vil han også have putteflaske, men ikke altid...

 

Jeg føler som oftest bare jeg synger for døve ører, når han skriger mig lige ind i hovedet hvis jeg tager ham op om natten og prøver uden flaske. Men ja, det er jo netop IKKE sult!. I dag har han eksempelvis fået aftensmad til kl. 18. Blev puttet 18.30 fordi han kun havde sovet 1 lut på 1,5 time i VS i dag. Kl 19 fik han en putteflaske og nu kl. 22 er han vågnet igen. Han bør jo ikke være sulten. Han har fået lidt vand et par gange og masser af kram og sange. Nu er der LIGE blevet ro. Og så sagde han noget igen.... :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theodor er 18 måneder, og vi har ikke en gang snakket om at "tage kampen" :D

Det er nu heller ikke hver nat han vågner. Men jeg magter ikke gøre noget. A har heller nævnt det. Men Theodor får bare kold letmælk i flasken - det er lidt mere til at overskue end varmt vand og pulver.

Utroligt nok prikker det her kun en lille smule til mig :P

 

Hatten af for at I orker at stå op hver nat stadig! Men kampen er også hård, så kan på en måde godt forstå det... Man håber jo de bare siger fra af sig selv ;)

 

Vi bruger koldt vand fra hanen. Er han helt umuligt bliver det varmet 20 sek i mikroovnen, men oftest er det bare koldt. Når han bliver et år bliver det også bare alm. mælk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har Anabella ikke fået noget om natten fra hun var 6-7 mdr. Det er der, at maven "burde" kunne klare en helt nat uden. 

Vi havde lagt en plan med SP dengang om at hun skulle stoppe med amning om natten. I det tilfælde var det så far der skulle gøre det, fordi jeg lugtede af mælk, men det er jo ligemeget hos jer. Vi skulle strække den til måske 5.30/6 og så stå op og spise morgenmad. Når barnet bliver fyldt godt op fra morgenstunden, bliver nætterne bedre. Hvis de derimod får mælk om natten, kan de ikke spise så meget morgenmad og så kører spiralen.

 

SP lagde stor vægt på, at 1. nat ville blive hård, 2. nat lidt bedre og 3. nat har de små som hovederegel forstået budskabet. Så vi skulle vælge 3-4 dage, hvor vi ikke skulle på arbejde osv., da det jo kan blive hårde nætter.

 

Jeg har ingen erfaring, da Anabella heldigt nok selv stoppede med at efterspørge det et par dage før "det gik løs", så vi fik aldrig taget kampen.

 

Min umiddelbare tanke i jeres tilfælde er, at droppe alle flasker på én gang. Noah får heller ikke en særlig god søvn, når den kan blive afbrudt op til 6 gange på en nat - af ren og skær vane! 

Evt. giv ham grød inden sengetid, det har vi ofte gjort. Det bliver hårdt, men i det lange løb er det for det bedste for jer alle. God kamp :)

 

Tak. Jeg har godt lidt selv tænkt det med at han jo får 1-2 måltider om natten, og de jo burde ligge om dagen. Jeg har jo ikke fuldt styr på hvad han spiser om dagen i VS, men de siger han gerne spiser flere portioner, når de serverer mad han kan lide, og at han ikke har behov for mad om natten som han spiser.

 

Jeg er alene med N i nat, men på en måde passer det mig fint, da der jo så ikke er andre i huset han kan forstyrre. I morgen er det fars nat, og jeg tror også han er rimelig opsat på at det er nu. Mandag har jeg fri, så det vil egentlig være ok at gøre det nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi trappede ud ved at gøre den tyndere og tyndere og til sidst fjernede vi den helt og det var ret nemt. Hun fik putteflaske til hun var ca. 18 mdr.

 

Da vi på et tidspunkt trappede 3. og 4. natflaske ud, gjorde vi den også tyndere og tyndere, men det tog godt nok laaang tid :( Nu har han så fået tilkæmpet sig 3. flaske nogle nætter igen, men der er ikke rigtig noget mønster i hvornår.

 

Putteflaske kan jeg godt leve med, selvom D synes det var den vi skulle forsøge at fjerne først :help  For der er han jo med sikkerhed ikke sulten. Jeg synes dog det er rar tat vide at han er "fyldt op" til natten....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Status:

Noah fik aftensmad kl. 18. Blev puttet tidligt grundet kun en kort lur i VS i dag. Ville ikke sove, så fik flaske kl. 19.

 

Vågnet kl. 22, hyl og skrig over manglende flaske. Blev tilbudt vand, kram og en sang. Faldt til ro og sov 5 minutter. Vågnede derefter og blev meget hurtigt ked. Forsøgt trøstet med sang, kram, vand, spillefant (kan normalt redde alt) mv uden held.

Faldt lidt til ro efter 20 min, men derefter hysterisk gråd igen, også selvom jeg har ham oppe. Er stadig hysterisk, og jeg er tæt på at overgive mig til flasken... Det bliver bare en LANG nat, hvis han stadig kun skal have 2 flasker, og får den anden inden klokken 23...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stå ved dit valg og vis det i dit kropssprog!

begynder du at tvivle i dit valg, så mærker han det lyn hurtigt!

Det er pissehårdt! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stå ved dit valg og vis det i dit kropssprog!

begynder du at tvivle i dit valg, så mærker han det lyn hurtigt!

Det er pissehårdt! :kram2

 

Lige nu er der stille (tør næsten ikke skrive det....) Men ja, pissehårdt! Han har skreget mere eller mindre i en time. Og min ryg er da godt smadret allerede af en 11 kgs baby der konstant laver flitsbue ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige nu er der stille (tør næsten ikke skrive det....) Men ja, pissehårdt! Han har skreget mere eller mindre i en time. Og min ryg er da godt smadret allerede af en 11 kgs baby der konstant laver flitsbue ;)

Kan sagtens huske da vi kæmpede med at skippe (kamillethe's) flaskerne. Vi var på et tidspunkt oppe på 4!

Luna sagde selv mme fra, da hun var ca 7,5 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan sagtens huske da vi kæmpede med at skippe (kamillethe's) flaskerne. Vi var på et tidspunkt oppe på 4!

Luna sagde selv mme fra, da hun var ca 7,5 mdr.

 

4 er altså også ALT for mange på en nat, når de er blevet så store! Han har haft enkelte nætter der har krævet 5 flasker... Nogle af dem har så været små eller tynde, men 5 - det er jo helt sindsygt!

 

Der er stadig ingen lyd... Måske jeg skule hoppe i seng og få et par timers søvn inden næste kamp...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hatten af for at I orker at stå op hver nat stadig! Men kampen er også hård, så kan på en måde godt forstå det... Man håber jo de bare siger fra af sig selv ;)

Vi bruger koldt vand fra hanen. Er han helt umuligt bliver det varmet 20 sek i mikroovnen, men oftest er det bare koldt. Når han bliver et år bliver det også bare alm. mælk.

Jeg skriver jo netop at det IKKE er hver nat han vågner ;)

For Theodor er det klart en søvnassociation. Han har dog ikke brug for den når han bliver puttet. Men hvis han vågner om natten, så er han noget nært umulig at få til at finde ro uden flaske. Man kan ikke bare lægge ham ned. Og hvis man bare sidder med ham piller han som regel bare en i ansigtet eller håret..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skriver jo netop at det IKKE er hver nat han vågner ;)

For Theodor er det klart en søvnassociation. Han har dog ikke brug for den når han bliver puttet. Men hvis han vågner om natten, så er han noget nært umulig at få til at finde ro uden flaske. Man kan ikke bare lægge ham ned. Og hvis man bare sidder med ham piller han som regel bare en i ansigtet eller håret..

:lol  til det med rødt.

 

Jeg tror også det er en søvnassociation for Noah. Jeg overvejede et kort øjeblik at skifte det ud med noget andet, men det får jeg jo ikke mere nattesøvn af.... Så væk skal den altså. Forhåbentlig nu!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han sov fra 23 til 3, hvilket var langt over min forventning!

Er nu vågnet og små-græder. Han får ingen flaske nu, hvis jeg kan undgå det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt at høre du gik lige på og hårdt med kampen!! Hvordan gik resten af natten?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt fedt fedt! :yay godt kæmpet!

ja, hvordan gik resten af natten?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Han faldt i søvn igen 3.30 - uden flaske :yay Han blev ikke helt hysterisk, heldigvis.

Han vågnede først kl 7, så det kan man vidst kalde en succes!

Han spiste ikke specielt meget morgenmad, så skrupsulten har han i hvert fald ikke været :)

Til gengæld blev han puttet allerede kl 9. Det må have været en hård nat ;) Han har jo selvfølgelig også været vågen over en time mere end normalt om natten...

Tak for hep piger!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER