Myliona

At miste et kæledyr

9 indlæg i dette emne

Camille er 2 år og bare SUPER glad for dyr. Hun ELSKER vores hund - og hun elsker mormor og bedstefars hund.. Og hun nævner altid at vi skal op og besøge den...

 

Men den er blevet aflivet i dag :bye

Hvordan forbereder man et barn på 2 år, på at hunden er død? Hun skal først derop om 3-4 uger nok, så der er meget tid at løbe på...

 

 

Som ekstra info, ved hun godt at snegle kan dø.. For hun havde en klam tendens til at tage levende snegle med ind, så vi har fortalt hende at sneglen kan forsvinde op i hilmen, også er der kun sneglehuset tilbage.. Men ved ikke om hun helt "forstår" at der engang var en snegl ;)

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Måske der findes nogle børnebøger om emnet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også bøger. Mie har en om en kanin der dør.

Ellers vil jeg bare sige at "Fido" var gammel og træt og derfor døde den og kom op i himmelen, så nu kommer den ikke hjem til mormor og morfar igen - hun forstår ikke rigtig begrebet død, hun har jo ingen sammenlignings grundlag men hun forstår den er væk. og derfor vil hun formentlig ikke sørge - nok savne, men ikke på den måde blive ked af det.

Tror jeg :unsure børn og sorg er ikke min niche :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan godt være at jeg er pylret og overbeskyttende, men umiddelbart tror jeg ikke, at jeg ville tale om død med en 2-årig. Måske kan man bedre med Camille end med Valdemar eftersom hun er langt foran ham sprogligt, men jeg kan ikke forestille mig, at snakke med ham om det i hvert fald.

Jeg tror faktisk bare, at jeg ville sige, at mormor og morfar ikke har hund mere. Slut punktum. Og spørger hun igen, så ville jeg bare slå fast igen "Jamen de har den bare ikke længere". Hvis hun så absolut blev ved med at spørge eller virkede stærkt undrende eller ked af det, så ville jeg måske sige noget med, at kæledyr har man kun i et stykke tid, og så bliver de gamle og så kan man ikke have dem længere. Jeg tror også godt, at jeg kunne finde på at stikke en hvid løgn om at Fido var på hundeplejehjem, HVIS hun blev ved med at spørge og jeg ikke kunne aflede.

Jeg ved sgu ikke, om det ville give totalt bagslag :chin: Jeg tænker bare, at hvis jeg gav mig til at forklare Valdemar en masse om liv og død, så ville han for det første næppe forstå det, og for det andet, ville jeg nemt "tale over mig" og få gjort det meget mere alvorligt, end jeg tror, han kan rumme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt bange for at få sagt noget, som kan gøre at Camille bliver bange for at miste mig eller hendes far - da der jo altid mangler en.. Hmm..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også at jeg ville sige sandheden til Lise uden at gå vildt meget i detaljer. Hun ved godt allerede hvad død er, vi ser tit snegle, regnorme og andre dyr på vejen til vs, som folk har trådt på. Så siger jeg bare at den er død, så kan den ikke bevæge sig mere. Det samme når vi smækker fluer osv herhjemme, så siger hun selv "Nu er den død!".

Men jeg synes at det er en fin ting at sige den er et andet sted nu, når den er død, fx himlen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror nu stadig de har den alder der hedder ude af syn ude af sind og så tænker de endnu ikke så meget over det.

Felix faster har lige mister deres hund og vi fortalte at Eddie ikke var der mere første gang han var der. Tror ikke han opdagede hunden manglede.

Det er min teori. Om det er rigtig ved jeg ikke. Tror det er lidt anderledes med et dyr de ser dagligt som jeres egen hund.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, hun taler meget om dyr.. Yde ved farmor og farfar har de en kat, og den er med i remsen ligesom hunden er ved min Mor "Mille skal hjem til mormor, morfar, Nicklas, moster og Trouble"..

Og hun siger altid Hej til dyrene.. Hun er virkelig en dyre og natur pige..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sif er også rigtig glad for dyr... Specielt hunde... Vi havde selv to i lang tid... Sifs farmor og farfar havde en gammel gravhund, molly, som Sif var svært glad for... Hun blev i foråret meget syg og måtte aflives.., jeg satte mig ned med Sif (hun var et par måneder fra sin 2 års fødselsdag) og fortalte at Molly var blevet syg og derfor flyttet op i himlen hvor hun havde fået det godt igen... Sif blev lidt ked af ikke at skulle se molly igen, men kom ret hurtigt over det! I sidste måned måtte Sifs dagplejer aflive hendes hund og var lidt ked af det... Sif gik hen og krammende dagplejeren og sagde at hun ikke skulle være ked af det for molly passede på fergie oppe i himlen... Jeg har også den holdning at man skal snakkede med børn om tingene og være ærlig... De forstår ret meget af hvad der foregår... Sif spørger ikke til nogen af hundene, men hun har døbt en tøjhund molly som hun engang i mellem krammer og siger savner dig molly...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER