Myyynte

Nedfrysning af babymos

7 indlæg i dette emne

Hej piger

 

Vi starter nok op på grød her om en måneds tid. (Ophelia er fra den 23/3 og bliver fuldammet nu)

 

Laver I det frisk hver gang eller fryser I små portioner ned, og hvor længe kan frugtmos/grøntsagsmos holde sig  fryseren?

 

Hun er 6 mdr. når hun starter grød op.

 

 

Sagen er den, at vi skal ud at rejse her om et par uger og skal være væk i 16 dage, så vi prøver at vente med grødopstart til vi hjemme igen og der er hun næsten 6 mdr.

 

Håber I kan hjælpe og give gode fif til hvordan I gør/gjorde :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da min datter begyndte på grød og mos, lavede jeg større portioner, som jeg frøs ned i små portions-bøtter. Så tog jeg dem op løbende og tøede i køleskab. Det fungerede fint.

 

Jeg lavede - så vidt jeg husker - så der var til en uges tid af gangen. Så meget fryseplads havde vi heller ikke og så syntes jeg også, at det var fint at lave løbende. Jeg ville nok ikke fryse det mere end 3 måneder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto og husk ikke at putte mm/mme i før du genvarmer det, ellers mister det de gode egenskaber.

Sundhedsstyrrelsen har lavet et hæfte med begynder opskrifter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Yes, lavede ogsaa batch af 8-10 portioner af baade gornetsagsmos og frugtmos. Paere er bare noget tyndt sjask efter optoening, saa det lavede jeg altid frisk. Jeg froes det i avent portionsboetter og saa tog jeg dem ud frosne og kom over i en pose, saa jeg altid havde rene boetter :) 

 

Det goer jeg stadig med pandekagedej, frikadellefars og kartoffelmos til min to-aarige, ha ha :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lavede store portioner mos og frøs dem ned i fryseposer, som jeg trykkede flade. Så kunne jeg enten tø hele posen op på en gang (det gik hurtigere end fra bøtte, fordi det var tyndt og havde en støre flade), eller jeg kunne knække et hjørne af, hvis jeg ville blande det i grøden. Det fungerede virkelig godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det samme her - laver større portion og fryser ned. Jeg har sådan nogle silikone mufffinsforme jeg bruger og når det så er frosset tager jeg det ud af formene og putter det i en frysepose.

Helt i starten hvor han spiste ekstremt lidt og stadig skulle øve sig brugte jeg dog øko hirse pulvergrød med banan fra ænglemark... så kunne jeg smide marginalt mindre mad ud ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super, var jo faktisk lige på vej herind for at lave denne tråd og så fandtes den allerede :lovebk

 

Et par tillægsspørgsmål:

 

Hvis man ikke må komme mm/mme i inden man fryser, er det så nødvendigt at koge mosen/grøden op igen når man tilsætter det eller kan det gøres i mikroen?

 

Hvor store portioner er det smart at fryse ned?

 

Og er der nogen der kan give mig en størrelsesdefinition på en smagsportion?

Det bruges flittigt alle steder, men jeg har endnu ikke fundet et sted hvor der står hvor meget det er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER