Loralei

At ville give sit barn det bedste - uden at kunne

120 indlæg i dette emne

Angående flyverdragter så har jeg købt 1000 kroners flyverdragter til Maja de sidste to år på udsalg til -70% i BabySam dvs. jeg er kun kommet af med 300 kr. Og det samme med hue og vanter :) det kan selvfølgelig være lidt et sats med størrelsen, at købe i januar når nu det først skal bruges til november og jeg ville ikke turde gøre det med sko :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke læst alle indlæggene, men der er jo MANGE meninger om, hvad der er godt og vigtigt at prioritere, og børn er jo også forskellige, ligesom vores økonomier og livssyn også er det. Brugt kan ligesom H&M, Nameit og supermarkeder også være et hit (men ja, du kan i nogle tilfælde risikere, at det er ret slidt - læg dog mærke til, om der angives stand, for hvis du går efter "næsten som ny", så er det ofte billigere end nyt og ser nyt ud). I forlængelse af det, vil jeg anbefale dig jævnligt at kigge forbi mødrehjælpens tøjbutikker, hvis du har en af dem i nærheden. Der støtter du både et godt formål, kan købe tøj billigt og du kan udvælge de bedste ting inden du køber. 

 

Selv er jeg 30+ og ivrig førstegangsgravid og i en fast stilling med et pænt rådighedsbeløb, så jeg har ladet mig rive med flere gange af babysager og tøj (jeg tror dog, jeg bliver en del mere afslappet med det, når først hverdagen som forælder melder sig), men når jeg eksempelvis har købt Joha-ting, så har det været, når jeg har fundet det til nedsat pris. Og ja, så mærk efter, hvad du har for et barn og hvad der er vigtigt for dig. Jeg vil gerne have nogle lækre basisting (jeg er dog fløjtende ligeglad om det hedder "Mads & Mette" eller Joha - det skal bare være noget, jeg synes er lækkert, men jeg behøver fx. ikke en hel garderobe i økosager. For andre er øko vigtigere, og det er helt fint for mig. De inspirerer mig til ting, jeg ikke nødvendigvis havde overvejet, og så mærker jeg efter i min mave, om det er noget for mig. Det er det nogle gange, og andre gange oplever jeg produkterne som overflødige eller for dyre i forhold til, hvad man ellers kan få. Både h&m og nameit har i øvrigt også efterhånden en del økotøj til rimelige priser.

 

Nogle gange viser de dyre ting sig ikke at være bedre end de billige, så det kan også være en god idé at følge med i, når Tænk og andre udgiver fx. flyverdragt-teste. Hvis der er en flyverdragt til 700 kr., der er nr. 1, men nr. 2 koster 400 og har klaret sig stort set lige så godt, så ville jeg da nok købe den til 400 med mindre, at jeg kunne finde den anden på udsalg eller brugt uden det store slid. Og som Pumkins siger, så kan det jo også være, at dit barns kropsform kommer til at spille ind, så nogle mærker generelt sidder bedre på dit barn end andre (og så kan man jo håbe, at det er h&m og føtex-tøj, der er det bedste til kropstypen, he he) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter kan slet ikke tåle uld og uld/silke, så her er der ikke de store valg ;)

Så jeg synes bestemt ikke, man skal have det dårligt over, at man ikke har mulighederne eller hvad det måtte være, for at købe uld osv.

Min datter har været sådan rigtig syg 3-5 gange tror jeg og det har faktisk ikke været om vinteren..

Sidste vinter havde hun en brugt molo flyverdragt, som var super varm, tør osv.. Denne vinter får hun endnu en molo købt på halv pris.

Jeg har også købt en del tøj brugt, dog mest de små størrelser, da de ikke bliver slidte på samme måde som nu.

Lige præcis ved sko, går jeg ikke på kompromis og så må jeg prioritere efter det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lol nah, jeg satser nu på at anskaffe fx en flyverdragt ;) Det var ikke noget specifikt i fx din liste, jeg lige tænkte på - men nej fx så køber jeg nok egentlig ikke hjemmesko i uld, strømpebukser i uld får han næppe heller ;) Der er jo masser af indlæg om udstyr, og jeg synes virkeligt, at det er hyggeligt at læse - men alle de specifikationer på, hvad det lige præcis er for en slags body af en bestemt type uld fra Andesbjergene, der er blevet håndklippet af hyrden og kun forhandles på en bestemt hjemmeside, det kommer jeg aldrig selv til at gå op i :) Måske det netop er derfor, jeg synes, at det er så hyggeligt at læse om hos andre :)

Det er jo på ingen måde for at genere dem der går så meget op i det, men jeg synes da, det er synd, hvis der er nogen, der føler sig skidt tilpas over at iklæde poden bomuld, eller synes at futterne fra Melton er et problem, for selvfølgelig kan man klare sig helt fint med mindre.

Edit: Hehe, jeg ville til gengæld blive svært ked af dem hvis nogen forsøgte at stoppe mig i uldnattøj ;)

 

Ha ha, jamen, jeg skal ellers gerne vaere den, der stopper dig i uldnattoej  :badgirl

 

Jeg tror helt sikkert der kan gaa  :glad  over udstyr og maerketoej i Danmark. Nu gaar jeg mest op i, at det passer ham, saa det ikke poser, at det er bloedt og at det ikke er skadeligt - og jeg GAAR op i at det passer sammen, det han har paa. Men det kan man jo godt uden at det koster kassen. 

 

Nu...Jeg elsker blandt andet oekotoej til Noah.... Lige IoBio uld/silke er GOTS (eco-eco-eco - I love it!), men det koster ikke som Engel (tysk  :first:).Om det ny er noget med en hyrder og saadan, det ved jeg faktisk ikke :chin: Men det er bleodt og kradser bare slet, slet ikke nogen steder. Med hensyn til bloedt oekobomuld: Lige Freds World koster ikke kassen som basis toej - der er ligefrem UDSALG paa deres egen hjemmeside, saa det kastes i nakken af en! H&M laver toej, som er noget eco og overtoejet er uden flourstoffer! Saa maa man jo give en troeje paa under eller det der danskertermotoej, hvis ikke den er saa varm som en Groenlandsegnet flyver...Nogle vintre er jo skidekolde i Danmark. 

 

Heldigvis er der jo plads til flere slags oekonomier og boernegarderober herinde :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pixie fik uldbodyer af min mor, men jeg blev aldrig ven med dem. Hun har haft strikkede huer i uld, som jeg købte på dba. Jeg kan ikke strikke selv, så det køber jeg ;)

99% af hendes garderobe er brugt tøj. Jeg handler på dba og mødrehjælpen, og jo hun har en del mærketøj. Men jeg giver sjældent over 4-50 kr pr del og ofte er det langt under. Resten er tøj købt med mindst 70% rabat eller hjemmesyet :)

Som mor til tre har mine erfaringer vist mig, at overtøj bør være af ordentlig kvalitet og det samme med fodtøj. Jeg har selv dårlige fødder og ryg, så vi prioriterer godt fodtøj til børnene.

Pixie har fået sko i læder både forår og også her til efteråret. Fandt hendes vinterstøvler på tilbud til -80% og slog til. Vi afsætter penge til den slags af børnepengene. Flyverdragter og vinterjakker køber jeg stortset altid brugt. Kigger ofte længe og grundigt på dba, for ofte gør man gode køb der.

Strømpebukser køber jeg enten i mødrehjælpen eller når de er på tilbud i føtex til 10kr pr par. Dem har vi så ofte mange af, da de store skifter farvehumør som vinden blæser ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare stemme i med mange af de andre, at en god mor ikke handler om hvor "fine" ting man kan købe.

Vi kunne nok godt have råd til mærkevarerne men jeg nægter altså at betale så mange penge for noget hvor det ikke er nødvendigt. Vi køber det meste tøj i h&m, name it og lidt fra bilka/Kvickly. De vokser også så hurtigt ud af det og jeg vil gerne have at de har tøj som kan bruges og som man kan smide ud hvis der kommer grimme pletter og huller i.

Jeg er helt klart for uld men bruger det ikke all over. Jeg giver det primært på som undertøj, altså tættest på kroppen. Bruger kun ubehandlet uld da det er det uld som ikke kradser og som bevarer de gode egenskaber fra ulden. Vi har altid kunnet klare en sæson med ca 3 bodyer. Som nævnt skal de ikke vaskes særlig ofte men mest luftes. Lige nu har vi uld/silke kortærmede bodyer fra iobio, de koster ca 170 kr pr stk. Hvis man skal bruge bomuld så skifter man dagligt og skal bruge 7-10 stk på en sæson. Og de koster i fx h&m 3 for 70-100kr, dvs prisforskellen er ikke så stor. Og lige iobio har 2 rækker knapper så bodyer holder længe. Samtidig vil jeg sige at jeg også tidligere har kørt med kun bomuld og det har altså fungeret fint, man kan sagtens undvære uld, man skader ikke sit barn og det skal nok være fint varmt alligevel. Og fx når de kaster op el har diarré så er det rart at have bomuld som kan kogevaskes i maskinen :-)

Der er få ting jeg prioriterer at købe god kvalitet og det er flyverdragt, regntøj og sko/støvler. Mine børn har kun 2-3 par sko pr sæson, om sommer sandaler og sko og gummistøvler, om vinter vinterstøvler og sko. Jeg vil hellere kun købe et par sko men i god kvalitet. Man kan også godt undvære gummistøvler om vinteren når man har gode vinterstøvler og husker at imprægnere dem for så er de vandtætte.

Regntøj fra celavi el bilka/Føtex har altid fungeret godt for os og holdt dem tørre.

Af flyverdragter har jeg altid brugt mikkline, de er super. Ikke for tykke, god pasform, holder godt og gør det den skal og holder varm og tør. Og det er til rimelig pris, specielt er de ofte på tilbud sidst på vinteren og man kan købe til næste vinter. Ellers køb en god brugt. De gode holder mange sæsoner.

Og jeg har altid brugt meltonfutter og de har altid fungeret super!

Jeg har da også købt mærketøj og dyrt tøj osv men som regel altid når det har været på tilbud.

Så du er en god mor og din datter skal nok holde varmen selv uden dyrt uld og mærketøj :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville lade være så :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok ikke købe uld brugt. Som du selv skriver er det lidt specielt med uld pga vask kan ødelægge den evne.

En anden ting er at brugt uld tit er lige så dyrt som eksempelvis uld købt i Føtex og Kvickly.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har enkelte sæt i mærketøj til PÆNT brug, resten er alt det ganske H og om, Name it osv...  jeg har lige bestilt en Mikkline flyverdragt på tilbud, det skulle være et ganske udmærket valg, selvom det ikke er Molo eller Hummel.. 

 

Vi har uld, men det er fra BIlka og føtex og det virker som det skal.. Vi har haft uld nattøj fra Aldi:)  Jeg vil købe det igen nu til vinter, fordi jeg synes det er lækkert at give min dreng det på:) da han var helt lille, vold svedte han hvis han havde uld på, han føltes bedre i en H og m body :)

 

I starten var jeg også ked at at jeg ikke havde råd til at fylde skabet med JOha uld og mærketøj,(fordi pengene bliver brugt på andre vigtige ting) men da han startede i Vs, fandt jeg ud af det var helt til overs... Det meste at garderoben her er H og M, og det bliver ikke anderledes i mange år frem. vi har enkelte sæt mærketøj, til PÆNT brug... 

 

Sko går jeg ikke på kompromis med, han får nye, og indtil videre har det været Ecco sko og støvler... 

 

En god mor, afhænger ikke at tøjet eller amning, nej en god mor, er en mor der giver masser af kærlighed og omsorg, og tryghed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ogsaa hellere koebe uld i Bilka/Foetex/Aldi osv end at koebe det brugt. Risikoen for at det er krympet eller paa anden maade vasket forkert, den er bare for stor, synes jeg. Hvis jeg boede i Danmark og i naerheden af de supermarkeder med uld, saa ville jeg nok ogsaa keobe det, fordi jeg kunne gaa derind og maerke paa det. Nu har de bare ikke uld i flaeng i Italien, medmindre det er til voksne, saa der noejes jeg med at koebe billigt uld til mig selv. Jeg har en dyr uldundertoeje med dybere udskaering og tyndere stof, som jeg bruger under fint toej, ellers har det kostet 50-75 kr paa markeder rundt omkring. Jeg gad virkelig godt have den mulig hed til Noah ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En god mor sidder IKKE i mærket!

 

Og så er det vist blevet slået fast med syv søm. Faktisk synes jeg er det er underligt man kan tro det, som forældre.

 

Mærker uafhængigt af kvalitet, handler kun om forældrene forfængelighed. Så er det sagt.

 

Så er der visse ting til barnet der kan købes ud fra funktion. F.eks. uld, økologi, skomodel, tøj efter årstid ect.

 

 

 

Jeg er selv en person, der godt kan lide lækkert, blødt og pænt tøj. Sidstnævnte er jo smag og behag. Jeg køber fortrinsvis "mærketøj" - altså dyrere tøj som er mere brandet.

 

Men jeg vælger ikke bare mærketøj for mærketøjet skyld. Jeg har også haft no-brand og billigere tøj, fordi jeg synes det var pænt.

 

 

Jeg vælger ud fra om tøjet er økologisk, lavet i Skandinavien (= ingen børnearbejde), blødt og vaskevenligt (dvs. at det beholder form og farve) og ikke mindst om det er pænt ( i mine øjne). Ofte er det bare sådan at disse kriterier gør at tøjet er dyrere = "mærketøj" = mange penge (i mange folks øjne).Men jeg ved for a fact, at det er meget muligt at købe "mærketøj" for selv et lille rådighedsbeløb.

 

Det handler om at handle på de rigtige tidspunkter og handle noget der kan holde i lang tid :)

 

 

 

Mange børn klarer sig fuldstændig fint uden uld og holder også varmen til UG! Jeg bruger noget uld-undertøj og strømper og nogle uldstrik til min pige. Resten er plain bomuld, fordi jeg synes det er pænest og mest behageligt størstedelen af tiden. Men uld er i nogle tilfælde rigtig praktisk og varmt!

 

 

Så koncentrer du dig bare om at være den faboulus mor, som du sikkert allerede er, så vil dit barn være lykkeligt :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville lade være så :)

:ditto

Uld er ikke SÅ vigtigt - det er bare en prioriterings sag, jeg prioriterer det KUN fordi jeg fik det anbefalet herinde, ellers anede jeg intet om det og er sikker på vi så havde fundet ud af at holde hende varm og tør alligevel ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige købt 100 % uld i Bilka og er ret stor fan af det, det er ikke så lækkert som vores uld/silke, men det er super alligevel (og noget billigere).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uld/silken fra storchebarn koster 145 kr for en ærmeløs i 86/92, som jeg formoder din datter skal bruge. Jeg synes det er rart at have tre, men man KAN godt nøjes med to. Min datter kan bruge samme str i et halv til et helt år, grundet de to knapindstillinger. Så kan man jo gøre op hvor mange almindelige bodyer man ellers ville købe, og se om det ikke nogenlunde stemmer overens prismæssigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uld/silken fra storchebarn koster 145 kr for en ærmeløs i 86/92, som jeg formoder din datter skal bruge. Jeg synes det er rart at have tre, men man KAN godt nøjes med to. Min datter kan bruge samme str i et halv til et helt år, grundet de to knapindstillinger. Så kan man jo gøre op hvor mange almindelige bodyer man ellers ville købe, og se om det ikke nogenlunde stemmer overens prismæssigt :)

Silke Elia har brugt disse i str 74/80 siden oktober sidste år og kan stadig passe dem. Så er det pludselig ikke særlig dyrt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia har brugt disse i str 74/80 siden oktober sidste år og kan stadig passe dem. Så er det pludselig ikke særlig dyrt :D

Det er det jeg mener :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uld/silken fra storchebarn koster 145 kr for en ærmeløs i 86/92, som jeg formoder din datter skal bruge. Jeg synes det er rart at have tre, men man KAN godt nøjes med to. Min datter kan bruge samme str i et halv til et helt år, grundet de to knapindstillinger. Så kan man jo gøre op hvor mange almindelige bodyer man ellers ville købe, og se om det ikke nogenlunde stemmer overens prismæssigt :)

Vega havde 2 ærmeløse, som hun brugte i 9 mdr. De var vist 62/68, og dem brugte hun til hun var 1 år. Nu er vi i 86/92, og jeg har købt 3 stk. 2 til herhjemme og 1 til vs :) (her er det fint med 2, vi skifter og lader den anden hænge) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også vildt så længe man kan bruge dem. Jeg har også købt body forlængeren, for William vokser kun ud af dem i længden og ikke i bredden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også vildt så længe man kan bruge dem. Jeg har også købt body forlængeren, for William vokser kun ud af dem i længden og ikke i bredden.

Præcis :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar vokser til gengæld ud af dem i bredden først. Han har "hale" i 86/92 og jeg overvejer alligevel om han snart skal i 98/104 (med endnu længere hale :lolhit ) Men jeg synes stadig at de er pengene værd. Vi har brugt 86/92 i MEGA lang tid. Det er i hvert fald over et halvt år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De aermeloese IoBio(Storchebarn) kan ogsaa bruges laengere tid end dem med aermer, Noah har passet sine nye siden sidste vinter og de kan stensikkert overvintre paa ham til nat :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De aermeloese IoBio(Storchebarn) kan ogsaa bruges laengere tid end dem med aermer, Noah har passet sine nye siden sidste vinter og de kan stensikkert overvintre paa ham til nat :)

Vi oplever faktisk det modsatte. Vores ærmeløse er mere stram end dem med ærmer :unsure Men uanset hvad, kan de bruges længe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER