Loralei

Haster - hjælp til valg af institution

64 indlæg i dette emne

Arj hvor er I altså bare søde og bruge så lang tid på at svare, tusind mange tak! Det bliver lige kort, da jeg er på vej i seng halvsløj;

Min mand synes, at vi i første omgang skulle sige ja, så har vi det som backup.

Men jeg har taget kontakt til dagpleje nu, og vil opsøge andre vuggestuer og dagplejer i næste uge for at se, "hvordan det ser ud derude".

Det er sådan mit håb, at jeg finder en sød dagplejemor - jeg kan godt høre, at det tiltaler mig langt mere end en institution med 100 børn i kaos.

Vil min datter det allerbedste.

Det er også sådan, at jeg er hjemmegående, og årsagen til at hun skal i institution blot er, at jeg synes hun skal se andre børn og opleve at "være på egen hånd" nogle timer om dagen. At det vil gøre hende godt. Det håber jeg virkelig.

Ak, bare man dog kendte en mor, der boede i nærheden som også gik hjemme, som man kunne mødes med, eller havde haft en god mødregruppe.

Min datter har ikke set mange andre børn, og hun er nu 1 år. Jeg har været i legestue med hende måske 10-15 gange med større børn, men det er jo ikke meget.

Nå, i seng med mig, igen tusind tak for jeres tid!

Hovsa, redigerer lige med dette: Kender I noget til, HVIS nu vi forestiller os, at vi står om en måned til institutionsstart, og ingenting har fundet endnu - og ikke er trygge ved nævnte institution - kan man så sige nej og bare betale for den måned, og ellers komme tilbage i køen? Eller ryger man helt bagi, og har derfor 3 måneders ventetid mindst igen?

Umiddelbart vil i ryge tilbage i køen og de 3 mdr ventetid. Det kan være det står på kommunens hjemmeside. Dog kan de være til at tale med. Vi takkede nej tak til den første dp vi blev tilbudt og vi røg ikke tilbage i køen, selvom de havde lov i følge kommunens regler.

Jeg er også hjemmegående. Jeg gik hjemme med min datter til hun var 2 år, hvor hun startede i vuggestue. Hun havde ikke behovet før, men har så også en storebror så hun fik meget børne kontakt via ham.

For hende var behovet der ihvertfald ikke for at komme ud, det var først da hun var 22 mdr jeg tænkte at nu ville det være godt. Det var også godt og hun trængte til det der og jeg er sikker på det har været medvirkende til at det hele gik så godt.

Der er selvfølgelig forskel på børn og deres behov, blot for at fortælle at det altså måske kan gå med senere opstart.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Pædagoger er jo også individer, så at to uddannede pædagoger ikke er pro vuggestue kan da være et tilfælde.

At det kommer fra en pædagog, gør det ikke rigtig. Mine tæer grummer helt per automatik, når sætninger i samtaler/diskussioner omkring børn startes med "jeg er uddannet pædagog.."

Begge mine forældre er pædagoger, og de er pro det der passer til barnet og forældrene, men de er også begge dagpleje skeptiske - så er der lidt til at opveje din statistik, som ellers viste at alle pædagoger er pro dagpleje.

Man kan bare ikke skære vuggestuer over en kam, ligesom man heller ikke kan gøre det med dagplejere.

Til trådstarter:

Min Theodor går i en fantastisk vuggestue.

Han startede da han var lidt over 9 mdr. Der er omkring 32 børn fordelt på tre stuer. Har aldrig oplevet kaos, kun et sted min søn trives.

Men hvis man har en dårlig fornemmelse, så skal man lytte til den!

For det synes du jeg gjorde? Skrev jeg ikke netop at der både er gode vuggestuer og dårlige dagplejere? Det var egentlig for at sige, at selvom man er pædagog synes man ikke nødvendigvis at det bedste er vuggestue - jeg har aldrig sagt at alle pædagoger synes det, det vil jeg gerne lige fastslå!

Jeg synes man skal kigge på sig selv, sit barn og de muligheder for pasning der er ens område - og så tage valget derudfra. Ikke fordi en SP siger ar vuggestue er det bedste.... Som trådstarter er blevet fortalt. For det er ikke nødvendigvis sandheden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arj hvor er I altså bare søde og bruge så lang tid på at svare, tusind mange tak! Det bliver lige kort, da jeg er på vej i seng halvsløj;

Min mand synes, at vi i første omgang skulle sige ja, så har vi det som backup.

Men jeg har taget kontakt til dagpleje nu, og vil opsøge andre vuggestuer og dagplejer i næste uge for at se, "hvordan det ser ud derude".

Det er sådan mit håb, at jeg finder en sød dagplejemor - jeg kan godt høre, at det tiltaler mig langt mere end en institution med 100 børn i kaos.

Vil min datter det allerbedste.

Det er også sådan, at jeg er hjemmegående, og årsagen til at hun skal i institution blot er, at jeg synes hun skal se andre børn og opleve at "være på egen hånd" nogle timer om dagen. At det vil gøre hende godt. Det håber jeg virkelig.

Ak, bare man dog kendte en mor, der boede i nærheden som også gik hjemme, som man kunne mødes med, eller havde haft en god mødregruppe.

Min datter har ikke set mange andre børn, og hun er nu 1 år. Jeg har været i legestue med hende måske 10-15 gange med større børn, men det er jo ikke meget.

Nå, i seng med mig, igen tusind tak for jeres tid!

Hovsa, redigerer lige med dette: Kender I noget til, HVIS nu vi forestiller os, at vi står om en måned til institutionsstart, og ingenting har fundet endnu - og ikke er trygge ved nævnte institution - kan man så sige nej og bare betale for den måned, og ellers komme tilbage i køen? Eller ryger man helt bagi, og har derfor 3 måneders ventetid mindst igen?

Hvad med en privat DP? Hvis du går hjemme og DP holder fri eller bliver syg har du muligheden for at holde hende hjemme. Private dagplejere må markedsføre sig selv på det de især er gode til, det kan også betyde at de er langt mere service minded da se jo skal beholde kunder i butikken - de strækker sig gerne liiiiidt længere. (Det gør de kommunale også efterhånden - de bliver fyret ind af en kant i vores kommune så der er KUN de bedste af de bedste tilbage) Ulempen er at der ingen pædagog er tilknyttet, at der ikke er mulighed for gæstedagpleje og måske heller ikke sparring.

Jeg er fortaler for begge dele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Mie startede var jeg arbejdsløs og der afleverede jeg lige inden kl 9 og hentede kl 15 når hun vågnede og havde spist mad. Så havde vi en hyggelig morgen sammen og en dejlig eftermiddag sammen. Det var bedst hun fik lov at spise efter luren.

Jeg kunne bedst lide at alle dage var rimelig ens. Hun var der 6 timer og sov 3 af dem. Så syntes jeg gik glip af mindst muligt - så var der dage hun skulle blive længere men det gjorde ikke noget fordi hun jo spiste eftermiddagsmad hver dag og resten var leg som om formiddagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare et enkelt pip: Min søn går i vuggestue, og jeg møder troligt med ham efter det klokkeslet, hvor de skulle være delt ind på separate stuer. Realiteten hos mig er imidlertid, at de max en gang om ugen faktisk har fået sig fedtet ud på stuerne, når jeg kommer... :-/

Jeg synes da iøvrigt, at det er relevant viden, at Majs og LouiseVibe er pædagoger - og rent faktisk har arbejdet i vuggestuer - når de skriver om vuggestuer. Jeg er selv jurist, og det nævner jeg da, hvis tingene handler om jura eller domstolene :)

At nogen (og det synes jeg ikke at rammer nogen af de to) så kan servere den slags på en herreirriterende måde, er jo en anden sag ;) og det er jo ikke nødvendigvis den højeste sandhed, fordi det kommer fra en fagperson, men det er da fint at vide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte 2 måneder på indkøring (pga Silke Elia' personlighed). Der var hun der fra 8.30-11.30. Efter indkøringen begyndte hun middagsluren der og så var hun der fra 8.30-14.45. Min dagplejer vil gerne have dem seneste 8.30 fordi de spiser formiddagsmad der og for at kunne nå ud af huset. Og så skal hun lige nå at vågne fra lur og for eftermiddagsmad. Det fungerer bedst sådan.

Men det kan være i vuggestuen at de fx putter kl. 11 til lur (det gør de nemlig nogle steder) og så ville det måske være bedre at hente enten før eller efter lur. Min fornemmelse er desuden at Silke Elia fungerer bedst ved ikke at skifte 'scene' hele tiden, så hellere en fri dag ind i mellem og så sove lur i dagplejen.

Men snak med stedet om hvad deres rytme er og så tilpas det ind efter det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt i har set en god institution :)

 

Som jeg skrev tidligere, så havde jeg min datter hjemme til hun var 2 år og det gik altså rigtig rigtig fint.

Findes der ikke nogle legegrupper, noget rytmik, noget gymnastik, svømning eller lignende du kan gå til. Vi tog meget på legepladser, nogle gange om formiddagen når der ikke var så mange, men flest gange om eftermiddagen, hvor der var andre børn. Vi gik ture, købte ind, vi dansede hjemme, vi lavede puslespil, vi kiggede i bøger, vi så andre børn i legegrupper og lign. Vi slappede også af og havde ikke fulgt program hver dag.

Som skrevet tidligere, så havde min datter, ihvertfald ikke behov for institutionslivet før hun var lige omkring de 2 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med Mor-i-Bayern. Jeg ville ikke have det dårligt med at holde min datter hjemme indtil hun var 2, slet ikke. Jeg tror faktisk jeg havde gjort det, hvis jeg havde haft overskuddet og muligheden for det. Faktisk er børn bedre rustede til at starte i institution når de er 2 år. Hvor bor I henne? Har du tjekket hjemmesiden hjemmeunger.dk? Måske du kan finde nogle i samme område som dig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I økonomisk har muligheden for det, så skulle det faktisk være rigtig godt for barnet at være hjemme hos mor og far til det er 1 1/2-2 år. Selvfølgelig kræver det nogle besøg på legepladser og andre aktiviteter for at stimulere, men det ville jeg absolut ikke se som et problem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har privat dagpleje! Det er så godt - og meget fleksibelt! Vi må aflevere, når det passer os, de har ikke noget de "skal" (hvorimod vores tidligere kommunale skulle i legestue osv). Vi har mulighed for deltidsplads, hvilket passer godt, når jeg går hjemme. Måske det var en løsning..

Hvad med en privat DP? Hvis du går hjemme og DP holder fri eller bliver syg har du muligheden for at holde hende hjemme. Private dagplejere må markedsføre sig selv på det de især er gode til, det kan også betyde at de er langt mere service minded da se jo skal beholde kunder i butikken - de strækker sig gerne liiiiidt længere. (Det gør de kommunale også efterhånden - de bliver fyret ind af en kant i vores kommune så der er KUN de bedste af de bedste tilbage) Ulempen er at der ingen pædagog er tilknyttet, at der ikke er mulighed for gæstedagpleje og måske heller ikke sparring.

Jeg er fortaler for begge dele :)

Og så har de præcist de samme tilsyn som en kommunal dagplejer har

En del har faste vikare tilknyttet ved sygdom.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har besøgt en anden vuggestue nu, hold op en verden til forskel.

Her var plads til vuggestuebørn, ingen kaos, og der var en meget empatisk pædagog - med masser af betryggende info om, hvordan deres tilgang til børn er. Ingen fælles legeplads, dog indrettet sådan at man sagtens kan se ud over børnehavens legeplads. Masser af vuggestue-venlige legeting udenfor.

Der var gitter op indenfor til at sørge for, at ingen vuggestuebørn forvilder sig rundt, selvom der ikke engang var en trappe. Og kun én vuggestue, i stedet for 3.

Det er den vuggestue vi har været skrevet op til i 13 måneder, men som bare er så svær at få plads i :( Har fundet ud af, at den anden er der ingen der vil i, det er så forståeligt, nu jeg har set, hvor godt det kan være.

Stadig er vi bare nr. 3 i køen og det er først til nytår, at der bare er ét barn der rykker videre i børnehave og dermed frigiver en plads.

Efter at have set den, så skal vores datter da SLET ikke i den anden, føj for en børnefabrik i forhold til. Men hun kan jo heller ikke gå hjemme til hun er måske 1½ år uden input :(

Ved sørme ikke hvad jeg skal gøre...Skal besøge dagplejere i næste uge.

Det lyder som et rigtigt godt sted :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at du har fået et godt indtryk af en anden vuggestue (men æv, at det har så lange udsigter). Jeg synes, som flere af de andre har skrevet, at det kan være en god idé´at gå til nogle aktiviteter med den lille, hvor der er andre børn, fx. svømning, rytmik, legestuer og andet, hvis det er muligt i den ventetid, der må blive indtil hun får en plads - uanset om det så bliver dagplejer eller vuggestue eller hvordan. Pøj pøj med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fået besøgt en privat dagplejemor nu - det var virkelig noget andet. Langt hellere det, end de mega-institutioner.

 

Ligenu har hun dog været nødt til at midlertidig lukke, da hun netop har sagt farvel til et hold 3 årige :(

 

Så vi håber virkelig, at der kommer andre der er interesserede.

 

Det lyder godt med positivt besøg. Måske kan du søge efter nogle, der også mangler god privat dp via facebook, hvis der er behov for at sætte lidt skub i tingene?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er almindelig kommunal DP ikke en mulighed, eller er der venteliste til det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for tippet snublefod! Kan du fortælle en meget uerfaren Facebook bruger, hvordan man lige gør det? Er kun derinde for at læse om mine venners liv, og har kun få på vennelisten.

Nitzen, det ved jeg faktisk ikke. Tror vi bare helt til sidst udelukkede al kommunal pasning, fordi det synes så ringe! Må få tjekket den kommunale, tak for det :)

Du kan lave en åben gruppe og søge den vej eller lave en status opdatering hvor du beskriver din situation og lave den "offentlig" og bede venner om at dele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for tippet snublefod! Kan du fortælle en meget uerfaren Facebook bruger, hvordan man lige gør det? Er kun derinde for at læse om mine venners liv, og har kun få på vennelisten.

 

Nitzen, det ved jeg faktisk ikke. Tror vi bare helt til sidst udelukkede al kommunal pasning, fordi det synes så ringe! Må få tjekket den kommunale, tak for det :)

Vi er i hvert fald rigtig glade for vores kommunale DP og også den gæstedagpleje vi har en sjælden gang i mellem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan lave en åben gruppe og søge den vej eller lave en status opdatering hvor du beskriver din situation og lave den "offentlig" og bede venner om at dele.

 

enig. du kan også se, om der er en fb-side for dit lokalområde, hvor du evt. kan lægge et opslag op :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet efter ændring i Babyklar's politik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aha, tak for tip, er meget ny på Facebook så kender ikke meget til det :)

Øv, ladies - det er bare ikke nemt at finde en plads til vores barn - vi venter stadig - og der er ikke rigtig nogle aktiviteter for børn jeg kan gå til med hende her :(

Tror I, at hun tager skade af bare at være hjemme hos mig? Vi er på legeplads osv. selvfølgelig. Bliver bare så ked, når vi eksempelvis går forbi nogle vuggestue børn og hun hviner af glæde over at se dem - at hun så ikke kan være sammen med nogle :(

Hvorfor skulle et barn tage skade af at være sammen med sin mor? Jeg forstår det simpelthen ikke.

Aktiviteter: har i en svømmehal hvor i bor? Et bibliotek? Der møder man tit andre børn.

Ring til din kommune og spørg, "er der andre end mig der går hjemme?", måske du kan få kontakt den vej.

Er der legestue? Det ved SP måske.

Hvad med at besøge en vuggestue, måske må i lege på legepladsen en gang om ugen.

Og hvis ikke. Så hygger hun med dig. Snak med de ældre mennesker oppe i butikkerne, der er mange om formiddagen og de elsker børn.

Snak med postbuddet, skraldemanden, naboen.

Jeg synes det er en gave at kunne give sit barn tid.

Vi har været på bibliotek i dag. Vi cyklede men parkerede 2-300 meter fra biblioteket og så gik vi resten af vejen og fandt sten og grene. Det tog 40 minutter, men tid er det vi har.

Har du noget familie med børn, din gamle mødregruppe? Jeg har en veninde med dreng i VS, ham har jeg fået lov at hente af og til, og så leger drengene til hun kommer fra arbejde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER