Stugan

Vil I dele jeres oplevelser med vuggestuestart?

7 indlæg i dette emne

Kære mødre

 

Nu nærmer tiden sig så småt, hvor min lille datter skal i vuggestue. Jeg tror, at vi har fundet et godt sted til hende, men er meget spændt på (bange for) hvordan hun vil reagere på det, da hun generelt er en stille pige (hun er 10½ mdr, når hun skal starte). Som med alt andet nyt og skræmmende er viden jo godt, så håber at I vil fortælle hvordan det gik, da jeres unger skulle køres ind i vuggestuen. Hvordan var forløbet og især hvordan de små reagerede?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg følger med her - Elliot starter d 31/7! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karla var 7 1/2 måned, da hun startede, og det gik over al forventning. Indkøringen tog lidt over en uge,  2. uge havde hun korte dage. 

Første dag var vi mest bare på besøg en time om formiddagen. Karla legede med al den nye spændende legetøj, og vi trådte lidt i baggrunden - så vi var der, hvis hun havde brug for os, men samtidig opfordrede hende til at undersøge stedet og de nye mennesker. 

2. dag var vi der også en times tid, og fordi hun legede så godt, gik jeg unden for i ca. 10 min, for at vi kunne se hvordan hun reagerede. Det gik rigtig fint, og vi tog hjem igen. 

3. dag var det min mand, der var sammen med hende dernede. Det gik rigtig godt, så de aftalte, at han tog hjem ved spisetid, og så ville de prøve at putte hende, og så ringe, når hun vågnede. Min mand var standby på telefonen hvis det blev noget, men det gik rigtig fint, hun var tryg ved stedet. 

 

Vi startede indkøringen om tirsdagen pga påske, hvor man vist normalt starter om mandagen. De ville gerne have, at hun enten sov dernede først gang om torsdagen eller om tirsdagen. Man må forvente et lille "setback" efter weekenden, fordi de lige skal ind i det der med vuggestue igen. Så fredag og mandag er ikke gode dage at de sover der første gang på. 

 

Det virkede rigtig godt, at vi ikke klistrede os til Karla, men trådte lidt i baggrunden. Det var pædagogerne, der hjalp hende med mad, bleskifte etc. også selv om vi var der, og vi lod pædagogerne om at lære hende stedet at kende. Vi udstrålede hele tiden, at det var et godt sted at være, men at det var pædagogerne, der passede på hende her. Vi var der selvfølgelig for hende, men vi gjorde ikke noget aktivt, når det gik fint. Det tror jeg har betydet, at hun hurtigt har knyttet sig til de voksne dernede, og at det ikke var så svært at undvære os. Da vi skulle køre hende ind var der samtidig en anden mor, der havde været i gang med indkøringen i over 3 uger. Hun havde det stadig ikke godt med at forlade sit barn der, og barnet sad mest på skødet af hende. Det var tydeligvis moderens behov at have barnet på skødet hele tiden, og det var også ret tydeligt, at det var moderen - ikke barnet - der havde det svært ved at give slip. Det virkede til at forvirre barnet mere end at gøre det godt, og hendes vuggestuestart blev utryg og ængstelig, fordi moderen også var det. 

 

Alle børn er forksellige, og det er vuggestuestart også. Men hvis I virker rolige og positive omkring det, så tror jeg, at I allerede der er kommet halvvejs til en god indkøring

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah er en helt anden type end din datter,

Men du får lige vores erfaring alligevel ;) Noah er ekstremt nysgerrig og elsker nye ting og at være sammen med mennesker.

Første dag var han på besøg en times tid. Her sad han både hos far og var sammen med en pædagog.

Anden dag gik far efter ti minutter og han var alene derovre en halv times tid.

Tredje dag puttede de ham til lur, og ringede da han vågnede

Fjerde dag var helligdag

Femte dag var han det vist omkring 5 timer.

Ugen efter havde han også rimelig korte dage, og derefter startede han op på fuld tid.

Han har kun en dag været ked da jeg gik, og jeg tror det var fordi der ikke var morgenmad på bordet...

Han reagerede lidt hjemme ved at sove lidt dårligere og være lidt mut, men det gik hurtigt væk.

Han var 9 måneder da han startede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn var 10 mdr da han startede, dog i dagpleje.

Jeg kan ikke huske præcis hvor længe indkøringen varede, men nogle uger, da dp-moderen havde bedst erfaring med det og vi havde tid til det.

Såvidt jeg ved havde han det godt når han var der, men han græd hver gang han blev afleveret og når vi hentede ham. Hver dag i 3 mdr og jeg var lidt modløs over det, men pludselig gik det i sig selv.

Min datter var 2 år da hun startede vuggestue, jeg havde gået hjemme med hende indtil da.

Det gik over al forventning. De første dage var vi der nogle timer, derefter forsøgte jeg at gå i 10 min så hun oplevede jeg gik, men også kom igen.

Vi udvidede over nogle dage og efter en uges tid sov hun der første gang.

Efter 1 1/2 uges tid var hun kørt helt ind.

Hun har nu været i vuggestuen 4 mdr og har kun haft 2 dage hvor hun har været ked af det ved aflevering, ellers har hun været super glad og sprunget lige i armene på pædagogerne.

Vi har ved begge forsøgt at fremstå som om det var helt ok, og at det var de voksne der var der som skulle passe på. Dog med lidt forskelligt resultat, men der er jo forskel på børn og forskel på hvor gode de forskellige pædagoger er.

Held og lykke med opstarten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datters historie er helt sikkert solstråle udgaven ;) men intet tyder på din datters ikke også bliver det!

Min datter startede i DP og DP ønskede ikke lang indkøring så vi besøgte en dag, et par uger før.

Manden afleverede første dag, jeg kunne ikke var kæmpe tudefjæs! Jeg hentede efter et par timer en super glad pige og så var det let at aflevere der fra. Vi var uheldige med at DP modtog sin fyring dagen før opstart så dagen efter opstart fik hun tjeneste fri til et møde omkring det. Så der holdte jeg hende hjemme (hun skulle ellers i gæste DP) og så var der også en helligdag den uge. Så første uge sov hun ikke dernede. Men kom kl 9 til 11 hvor jeg hentede. Hun spiste ikke rigtig i DP de første 5-7 dage hun var det (den eneste reaktion hun havde) derfor kom hun hjem og blev "fyldt op" og puttet de første dage. Men da DP på 6-7ende dag sagde at NU kom der mad ned (hun fik sit eget rugbrød med og først efter 2 mdr. Kørte hun over på DPs) så besluttede vi at nu kunne hun sove lur der. De første 4 mdr var jeg arbejdsløs så hun fik forholdsvis korte dage fra 9-15 (når hun vågnede) og først da jeg startede i arbejde fik hun længere dage.

Vi har ALDRIG oplevet gråd ved aflevering (jo hos en gæste DP som hun ikke kendte) og kun indimellem når jeg henter men det er mere mig hun bliver sur på enten får hun ikke sin vilje eller alt går for langsom eller ting som det (hun bliver snart 2).

I starten når jeg afleverede sørgede jeg for at ritualet var kort. Vi kom, jeg satte hende op på bordet, hun fik tøj af, hjemmesko på og blev mødt af DP i døren som tog Mie og så vinkede vi og jeg gik. Senere kravlede hun selv ind, så gik hun selv ind osv.

Det var vigtigt for mig at hun, selv gik fra cykel til dør så jeg ikke bare placerede hende hos DP - i starten var det selvf. Med min hjælp men jeg bar hende meget meget sjælden.

Jeg ville godt have været der med Mie den første dag, men DP syntes det var fjollet at trække og alt gik jo PERFEKT! Men hun havde også kun 2 børn og alt var roligt og varmt og kærligt.

Ved DP skift reagerede Mie med træthed og urolige nætter og intet andet.

Hun ELSKER DP og de andre børn og det er en fryd når jeg indimellem afleverer (det gør far ellers) for hun tager overtøj og sko af og løber ind med et "Hej heej", er jeg heldig får jeg et kys i farten og et vink. Men det er mit behov :p

Er i øvrigt enig med Pumpkins din udstråling er Alfa Omega - er du et tudefjæs så lad far gøre det (hvis han er bedre til sådan noget) - det er 1 gang det skal gå godt så tror man på at det nok skal blive godt og så er det knap så svært derfra, og lyt til personalet de tager imod nye børn hele tiden, de VED hvad de snakker om. Om det er stille typer, sensitive typer, bombastiske typer - de har prøvet det hele!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten så sætter jeg altid god tid af til afhentning - bortset fra når jeg kommer lige til luk! Hun har ikke altid lige tid og nogle gange skal hun lige vise mig 3 forskellige cykler hun kan cykle på og rutche 10 gange. Syntes det er vigtigt at hun får lov at vise sin verden. Har vi travlt accepterer hun det stadig og nogle gange har hun travlt med at komme hjem ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER