Guest

Første jordemoder besøg ved andet barn!

11 indlæg i dette emne

Jeg var sammen med en masse dejlige veninder igår og samtalen drejede sig ind på babyer, børn og graviditet meget af tiden.

Så var der en veninde der sagde at første jordemoder besøg ved andet barn handlede rigtig meget om sidste fødsel.

Jeg havde en kompliceret fødsel men ikke noget sådan usædvanligt og jeg har det rigtig godt med sidste fødsel - og det skulle være ualmindelig uheldig at næste fødsel på nogen måde skulle ligne!

Så mit spørgsmål er lidt nysgerrig:

Hvor meget fyldte det hos jer? Hvorfor? Var det vigtigt? Eller underordnet?

Andet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det fyldte ikke særlig meget - hun spurgte til om den var gået som den skulle pga igangsættelse og stort barn. Mere talte vi ikk om.

Det var ikk så vigtigt for mig pga det hele gik efter bogen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved andet barn var det ikke noget der fyldte så meget, da det gik meget ukompliceret, og jeg havde det fint med hele forløbet. Men denne gang bliver det noget helt andet, fordi jeg er så skrækslagen for at ende i samme situation som sidst, så det kommer til at optage en stor del af jordemodersamtalerne tror jeg. Jeg har rigtig meget brug for at vide præcis hvad jeg kan forvente, og at få en slags "garanti" for at jeg, om ikke andet, kan være bedre smertedækket hvis samme situation skulle opstå igen. Jeg får også brug for at tale en del om evt smertelindring under selve fødslen, da jeg formentlig ikke får lov at komme i vand/føde i vand denne gang :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mindes det fyldte noget. Jeg havde en kompliceret fødsel, som endte i aks og det og hele graviditeten fyldte en del.

Mest fyldte det, hvordan jeg skulle føde 2 gang, Jeg blev indkaldt til en del samtaler om hvorvidt jeg skulle have pks anden gang og da jeg var meget i tvivl fyldte det en del til jm konsultationerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal svare dig i næste uge... eller dvs. D 28 . :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det fyldte en del uden at det var voldsomt meget. Men vi snakkede en del om forløbet sidst og så om den kommende fødsel fordi jeg er bekymret for om jeg når ind på hospitalet i tide, da jeg jo fødte på 3 timer sidst fra første ve.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her brugte vi mest tid på at slavisk udfylde det der stod på skærmen. Det var en studerende. Jeg havde en god fødsel og den fylder ikke. Jeg bekymrer mig mere om hvor pokker fostervandet blev af sidst og det er hun meget lydhør over for. Så fik vi snakket om diverse henvisninger (diætist og graviditets besøg af sp).

Så det var helt stille og roligt og et lille grin af min første kommentar få sekunder efter Felix var født: det kan jeg da godt gøre igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige sparke ind at du har jo mulighed for at bede om en ekstra JM samtale hvis du føler der ikke er tid nok til at snakke sidste fødsel og evt bekymringer igennem. Som jeg tænker er rigtig vigtigt hvis man ikke er helt afklaret med tidligere fødsel/fødsler at man får sat det lidt på plads og måske få svar på sine "hvad nu hvis" spørgsmål til næste fødsel.

 

Min første JM samtale ved 4. barn ( :D ) blev der faktisk brugt en del tid på at notere facts som mål og vægt og fødselstidspunkt ifht termin og børnenes senere udvikling, men også på at snakke om fødslerne, så det blev en ret lang samtale - og da jeg nævnte at jeg havde haft en efterfødselsreaktion blev jeg straks tilbudt en ekstra samtale. Hvilket jeg senere i graviditeten tog imod.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal afsted for første gang på onsdag, så skal jeg fortælle dig det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her spurgte hun også ind til sidste fødsel. Synes selv at jeg havde en god men lang fødsel og det talte vi om og jeg fik at vide, at det et sjældent den næste fødsel tager lige så lang tid som den første fødsel. Og så snakkede vi kort om den start vi havde med amningen. Men hvor meget man taler om forrige fødsels afhænger vel af, hvad behovet er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker det kommer an på hvordan første fødsel er gået :) her blev spurgt til det men da første fødsel havde været fuldstændig ukompliceret var der ikke meget at snakke om ;)

Det bliver der nok heller ikke denne gang... Udover at jeg er lidt nervøs for en lynfødsel og vil have noteret i journalen at jeg kommer med det samme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER