Linomus

Opskrifter der hjælper mod kvalmen

23 indlæg i dette emne

Hej alle.

 

Jeg har siden i lørdags haft kvalme også med opkast :( ikke særligt rart.

 

I dag har det så særligt været halsbranden der har drillet :klap

 

Jeg har siden da haft rigtig svært ved og spise. Kan næsten ikke få noget ned, medmindre det er hvidt brød osv.. men det er jo ikke særligt sundt.

 

Er nogle som har nogle opskrifter eller tricks de vil dele med mig.. For jeg er mega sulten næsten hele tiden..

 

Varmt mad der lugter kraftigt kan jeg næsten ikke klare.

 

Håber i kan hjælp mig :) Vil jo blyp det bedste

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ingefær og mandler hjalp mig rigtig meget. Ellers små måltider hele tiden. Selvom det måske ikke var så sundt havde jeg altid mariekiks på mig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingefær og mandler hjalp mig rigtig meget. Ellers små måltider hele tiden. Selvom det måske ikke var så sundt havde jeg altid mariekiks på mig

Man må ikke spise ingefær som gravid :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gode leveregler :

- få rigelig hvile og søvn

- få frisk luft hver dag, gå en tur

- gå i brusebad dagligt - det giver velvære

- vær opsøgende i samvær med andre

- det er vigtigt at du ikke giver op selv om du har det dårligt. Vi har erfaring for at psykisk og sociale problemer kan forværre dine gener

Kostvejledning:

Kroppen har brug for næringsstoffer fra maden så man skal huske at spise varieret.

Drik 1/12 - 2 l om dagen.

Fedt bliver en vigtig del af kosten når man kaster op. Gerne skjult fedt fra maden.

Protein (kød, fisk, fjerkræ, æg og mælkeprodukter) opbygger og vedligeholder kroppens celler.

Kostråd ved kvalme:

- spis små, hyppige måltider

- spis nødder og mandler, kiks, rosiner, brød, henkogt frugt

- undgå stærkt lugtede, krydrede levnedsmidler

- spis kolde hovedmåltider F.eks. Pastasalat

- drik kolde forfriskende drikke F.eks. Grapetonic, kemien sodavand eller frugtjuice

- frisk munden med F.eks. Syrlige bolcher eller skyl munden i kamillete eller danskvand.

- hvil før og efter måltider

- spis i et udluftet rum i behagelige og afslappende omgivelser

- få så vidt muligt andre til at tilberede maden

- spis langsomt og tyg maden grundigt

Råd jeg har fået udleveret på Horsens Sygehus :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gode leveregler :

- få rigelig hvile og søvn

- få frisk luft hver dag, gå en tur

- gå i brusebad dagligt - det giver velvære

- vær opsøgende i samvær med andre

- det er vigtigt at du ikke giver op selv om du har det dårligt. Vi har erfaring for at psykisk og sociale problemer kan forværre dine gener

Kostvejledning:

Kroppen har brug for næringsstoffer fra maden så man skal huske at spise varieret.

Drik 1/12 - 2 l om dagen.

Fedt bliver en vigtig del af kosten når man kaster op. Gerne skjult fedt fra maden.

Protein (kød, fisk, fjerkræ, æg og mælkeprodukter) opbygger og vedligeholder kroppens celler.

Kostråd ved kvalme:

- spis små, hyppige måltider

- spis nødder og mandler, kiks, rosiner, brød, henkogt frugt

- undgå stærkt lugtede, krydrede levnedsmidler

- spis kolde hovedmåltider F.eks. Pastasalat

- drik kolde forfriskende drikke F.eks. Grapetonic, kemien sodavand eller frugtjuice

- frisk munden med F.eks. Syrlige bolcher eller skyl munden i kamillete eller danskvand.

- hvil før og efter måltider

- spis i et udluftet rum i behagelige og afslappende omgivelser

- få så vidt muligt andre til at tilberede maden

- spis langsomt og tyg maden grundigt

Råd jeg har fået udleveret på Horsens Sygehus :)

Tusind tusind tak.. Håber meget det kan hjælpe.. Man vil jo bebs det bedste :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

B6 vitamin kan gøre en stor forskel for mange

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tusind tak.. Håber meget det kan hjælpe.. Man vil jo bebs det bedste :)

Det er jo bare skrevet af de papirer jeg fik om hyperemisis da jeg var i behandling for det.

Jeg har også været til diætist og hun sagde at jeg skal sørge for at spise det jeg kunne og så rette kosten ind igen efter fødslen. Men altså alt med måde men usundt mad der kan holdes nede er bedre end ingenting. De serverede kiks, nødder og rosiner mens man fik behandlingen :)

Håber du snart får det bedre :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor må man ikke spise ingefær? O.o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Ahh, okay. Der var jeg da nær blevet nervøs, for jeg elsker ingefær :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikk om den hjælper på kvalme men den er dejlig læskende i sommervarmen og kan jo varieres efter smag

Bananmilkshake:

Pr person

1 banan

4-6 isterninger

Ca 1 dl mælk

2-3 dl(cm) vanilleis (den billige kan sagtens bruges)

Blend alt undtagen vanilleisen som kommes i til sidst og blendes forsigtigt. Ekstra mælk kan tilføjes afhængig af konsistens

Bananen kan byttes ud med andre frugter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh tusind tak.. Lige nu tager jeg imod alt med kyshånd :)

I dag har var kvalmen værst fra 10- 14 og så overtog halsbranden ellers.. Ret irriterende.. Har det helt fint om morgnen :/ så underligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må gerne spise ingefær.. Det er kosttilskud pillerne der er for stærke ;)

Mandler og nødder var god snack her... Mandlerne hjælper også på halsbrand...

Og så var jeg ret tosset med tomatsalat da jeg var gravid med min datter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var i behandling og indlagt under graviditeten, måtte jeg ikke få mad, hvor Der var tilsat ingefær, så jeg ville ikke turde gøre det, når de på sygehuset ikke vil give det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fandt nogle bolcher på apoteket der hedder Preggie pop drops. De virkede med det samme på min stærke kvalme, og virkede i mange timer. De findes også som slikkepinde. De var min redning, så jeg kunne spise og holde div. lugte ud..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må ikke spise ingefær som gravid :(

Jo - bare ikke kosttilskud :) det har en naturlig begrænsning i mængden for det er ret stærkt og har en gennemtrængende smag. Det er ikke meget der skal til for at lette kvalmen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo - bare ikke kosttilskud :) det har en naturlig begrænsning i mængden for det er ret stærkt og har en gennemtrængende smag. Det er ikke meget der skal til for at lette kvalmen :)

Ikke i følge Aalborg sygehus :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige tilføje, at man godt må tage noget mod halsbrand, fx. balancid og nogle andre hvis navn jeg ikke kan huske. Spørg på apoteket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pyt med det ikke er særlig sundt! Det er forhåbentlig blot en periode, og alt næring er bedre end ingen næring.

Baby skal nok tage det baby skal bruge, så det er dig der kommer til at mangle :)

Jeg var et par uger på pencilin, og det gjorde mig syg - så lægens råd efter jeg smed to kg på en uge! Spis alt du har lyst til, hvidtbrød, kiks, chokolade, alt du kan få ned! Så jeg levede af kryderboller, youghurt, chokolade, vand, jucie og sodavand :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må også gerne tage Alminox (som virker mod svien i maven og halsbrand) . Det er håndkøbsmedicin. Det er tyggetabletter, der smager af pebermynte og som er ganske 'lovlige' at tage under graviditet. Jeg benytter mig meget af Alminox, ca. 3-4 gange om ugen :)  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har selv døjet med kvalme fra uge 6 til ca. 8 og det kommer også stadig engang imellem.

 

Ved mig hjælper:

 

- et glas iskold mælk inden og efter et måltid.

- små og hyppige måltider.

- en kop kogende vand med lidt friskrevet ingefær (ved godt der er delte meninger om dette :blink)

- cheez dippers :blush haha... Bare fordi det smager/lugter af ingenting..

- meget hvile på sofaen efter et måltid, og nogen gange endda midt i måltiderne... <_<

- gulerødder og banan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke i følge Aalborg sygehus :(

Er det ikke for at gå med livrem og seler? Mie er i hvert fald kommet til verden på trods af 6 uger med ingefær dagligt. Det kan også være det er hvis man har kvalme hele graviditeten? Så vil det jo også være meget hvis man tog det hele tiden :unsure men jeg ved det ikke! Der er jo helt sikkert en grund til at Aalborg sygehus siger som de gør, men helt sikkert også en grund til at anbefalingerne siger at det kun er kosttilskud man ikke må få, men at man godt må få det i kosten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det ikke for at gå med livrem og seler? Mie er i hvert fald kommet til verden på trods af 6 uger med ingefær dagligt. Det kan også være det er hvis man har kvalme hele graviditeten? Så vil det jo også være meget hvis man tog det hele tiden :unsure men jeg ved det ikke! Der er jo helt sikkert en grund til at Aalborg sygehus siger som de gør, men helt sikkert også en grund til at anbefalingerne siger at det kun er kosttilskud man ikke må få, men at man godt må få det i kosten.

Jeg tænker også når man som skruk jo var truet af for tidlig fødsel går man måske med livrem og seler. For ellers tror jeg på alt med måde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER