Barbamama

Skolereform - hvad er det nu gevinsten er?

38 indlæg i dette emne

Jeg vil så gerne se alting fra den lyse side, og forholde mig positivt. Men jeg kan altså ikke få øje på, hvad finten er i den nye skolereform... Det er sikkert fordi, jeg ikke har forstået det godt nok, for selvfølgelig er det ikke kun ulemper. Men er der nogen, der kan/vil skære ud i pap for mig, hvad gevinsten er? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror gevinsten er ingen lektier :unsure har det selv som dig :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg lærer (dog på en privatskole, hvor vi ikke er ramt af reformen), men nogle af de gode tiltag (imo) er:

- længere skoledage - flere timer (dog ikke forstået sådan, at indskolingsbørn skal sidde på deres flade i 6 timer i træk) på min skole har vi i mange mange år haft undervisning fra 8-14 i indskolingen, men hvor de så også har indlagt 1-2 "pust-timer" om dagen, hvor er der musik, motion, krea, billedkunst osv.

Udskolingsbørn har også længere dage, men helt ærligt, det kan de altså sagtens + sport ved siden af. Hos os har de til kl 15-15.30, og så har de lektier oveni + deres fritidsaktiviteter, og det er altså intet problem :)

- engelsk fra 0. (Eller er det 1.?) men det har vi også på min skole

- tysk fra 5.klasse (har vi også længe haft på min skole)

- så skal der være gennemsnitligt 45 min bevægelse om dagen

- understøttende undervisning (det har jeg ikke helt fattet, hvordan det skal foregå, har vi ikke på min skole, og så har jeg jo været på barsel i et år, så ved ikke helt, hvad det indebærer)

Alt i alt er meningen jo at folkeskolen skal løftes fagligt. Og det er jo kun en god ting. Vi klarer os dårligt i test. Også i samarbejde (hvor danskerne ellers altid har sagt "jamen vores børn er gode til at arbejde sammen og klare sig i sociale sammenhænge". )

Om skolereformen kan være svar på det, ved jeg ikke. Jeg tror der skal en holdningsændring til. I hele samfundet. Vi forældre skal se skolen som noget vigtigt og bakke op omkring den (og ikke bare som noget "la la". Vi skal sørge for vores børn kommer til tiden, har deres bøger med, kan opføre sig ordentligt, har lavet sine lektier osv osv osv. Og der oplever jeg som lærer, at ansvaret bliver lagt over på os. Altså at vi også skal sørge for at tasken er pakket, haha, og det er min skyld, hvis lektien ikke er lavet osv osv osv. :)

Udover en holdningsændring, så tror jeg ikke det var særlig klogt at lave en nu skolereform samtidig med at lave nye arbejdstidsaftaler med lærerne. Mange lærere føler sig stadig dolket efter lockouten, og vi betaler stadig af på det private lån, vi måtte tage (Vi fik jo ingen løn i 4 uger). Og mange kommuner gør tingene forskelligt. Jeg har fx ikke fuld tilstedeværelse på skolen (jeg skal kun være på skolen 37 om ugen), hvor nogle af mine med-kolleger skal være 42 timer på skolen. Osv osv osv.. Så de lærere, der føler sig hårdt ramt, har måske svært ved at de positivt på alle de ændringer, der sker lige nu. Og det synes jeg, at man skal kunne forstå og respektere.

Ud over det, skal børn jo også inkluderes i større grad. Så det er jo også en kæmpe udfordring, som mange kommuner ikke har råd til at løse på den rigtige måde. I min kommune har 10% af lærerne fået tilbudt uddannelse i inklusion. Er det godt nok? Og især når undervisningen skal til at foregå på en anden og måske endda mere spændende måde? Hvad så med ADHD og autist-eleven? Magter de det??

Nå, det blev en lang smøre.

Konkluderede: JA til skolereform, men der er nogle udfordringer i forhold til lærernes nye arbejdstider samt inklusion. Og ressourcer. Men i teorien ja. Jeg synes skolen skal løftes.

PS: min skole åbner 4 helt nye klasser nu her, fordi der er flugt fra folkeskolen. 25% af folkeskolelærerne i min kommune har sagt op!!! Det er tankevækkende. Vi har så mange børn på venteliste.

PPS: desuden har jeg skrevet Vega op til min skole for længst, og hun har fået plads! (Hyklerisk måske, men jeg tror på teorien bag både inklusion og reform, men ikke praksis)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg lærer (dog på en privatskole, hvor vi ikke er ramt af reformen), men nogle af de gode tiltag (imo) er:

- længere skoledage - flere timer (dog ikke forstået sådan, at indskolingsbørn skal sidde på deres flade i 6 timer i træk) på min skole har vi i mange mange år haft undervisning fra 8-14 i indskolingen, men hvor de så også har indlagt 1-2 "pust-timer" om dagen, hvor er der musik, motion, krea, billedkunst osv.

Udskolingsbørn har også længere dage, men helt ærligt, det kan de altså sagtens + sport ved siden af. Hos os har de til kl 15-15.30, og så har de lektier oveni + deres fritidsaktiviteter, og det er altså intet problem :)

- engelsk fra 0. (Eller er det 1.?) men det har vi også på min skole

- tysk fra 5.klasse (har vi også længe haft på min skole)

- så skal der være gennemsnitligt 45 min bevægelse om dagen

- understøttende undervisning (det har jeg ikke helt fattet, hvordan det skal foregå, har vi ikke på min skole, og så har jeg jo været på barsel i et år, så ved ikke helt, hvad det indebærer)

Alt i alt er meningen jo at folkeskolen skal løftes fagligt. Og det er jo kun en god ting. Vi klarer os dårligt i test. Også i samarbejde (hvor danskerne ellers altid har sagt "jamen vores børn er gode til at arbejde sammen og klare sig i sociale sammenhænge". )

Om skolereformen kan være svar på det, ved jeg ikke. Jeg tror der skal en holdningsændring til. I hele samfundet. Vi forældre skal se skolen som noget vigtigt og bakke op omkring den (og ikke bare som noget "la la". Vi skal sørge for vores børn kommer til tiden, har deres bøger med, kan opføre sig ordentligt, har lavet sine lektier osv osv osv. Og der oplever jeg som lærer, at ansvaret bliver lagt over på os. Altså at vi også skal sørge for at tasken er pakket, haha, og det er min skyld, hvis lektien ikke er lavet osv osv osv. :)

Udover en holdningsændring, så tror jeg ikke det var særlig klogt at lave en nu skolereform samtidig med at lave nye arbejdstidsaftaler med lærerne. Mange lærere føler sig stadig dolket efter lockouten, og vi betaler stadig af på det private lån, vi måtte tage (Vi fik jo ingen løn i 4 uger). Og mange kommuner gør tingene forskelligt. Jeg har fx ikke fuld tilstedeværelse på skolen (jeg skal kun være på skolen 37 om ugen), hvor nogle af mine med-kolleger skal være 42 timer på skolen. Osv osv osv.. Så de lærere, der føler sig hårdt ramt, har måske svært ved at de positivt på alle de ændringer, der sker lige nu. Og det synes jeg, at man skal kunne forstå og respektere.

Ud over det, skal børn jo også inkluderes i større grad. Så det er jo også en kæmpe udfordring, som mange kommuner ikke har råd til at løse på den rigtige måde. I min kommune har 10% af lærerne fået tilbudt uddannelse i inklusion. Er det godt nok? Og især når undervisningen skal til at foregå på en anden og måske endda mere spændende måde? Hvad så med ADHD og autist-eleven? Magter de det??

Nå, det blev en lang smøre.

Konkluderede: JA til skolereform, men der er nogle udfordringer i forhold til lærernes nye arbejdstider samt inklusion. Og ressourcer. Men i teorien ja. Jeg synes skolen skal løftes.

PS: min skole åbner 4 helt nye klasser nu her, fordi der er flugt fra folkeskolen. 25% af folkeskolelærerne i min kommune har sagt op!!! Det er tankevækkende. Vi har så mange børn på venteliste.

PPS: desuden har jeg skrevet Vega op til min skole for længst, og hun har fået plads! (Hyklerisk måske, men jeg tror på teorien bag både inklusion og reform, men ikke praksis)

Er meget enig i det her. Især det med at i teorien tror jeg på reformen og inklusionen, men ikke i praksis.

På den skole jeg arbejder på, er vi allerede startet med af inkludere, og i den klasse jeg havde fungerede det overhovedet ikke.

Jeg var ene lærer med 27 elever, hvor den ene var en dreng med ADHD, som skabte mange problemer, brugte tit og ofte 20 minutter på at løse konflikter fra frikvarteret, eller i det hele taget bare det at få ham til af sidde/være stille, så det gik tit udover de andre 27 elevers tid.

Hver gang jeg havde den klasse, gik jeg derfra med dårlig samvittighed, fordi jeg ikke var kommet rundt om alle eleverne. Det blev tit og ofte kun de svageste der fik hjælp. Hvor decstærke endte med at sidde og lave ingenting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er meget enig i det her. Især det med at i teorien tror jeg på reformen og inklusionen, men ikke i praksis.

På den skole jeg arbejder på, er vi allerede startet med af inkludere, og i den klasse jeg havde fungerede det overhovedet ikke.

Jeg var ene lærer med 27 elever, hvor den ene var en dreng med ADHD, som skabte mange problemer, brugte tit og ofte 20 minutter på at løse konflikter fra frikvarteret, eller i det hele taget bare det at få ham til af sidde/være stille, så det gik tit udover de andre 27 elevers tid.

Hver gang jeg havde den klasse, gik jeg derfra med dårlig samvittighed, fordi jeg ikke var kommet rundt om alle eleverne. Det blev tit og ofte kun de svageste der fik hjælp. Hvor decstærke endte med at sidde og lave ingenting.

Lige det sidste du skriver, er det jeg frygter aller mest! Jeg var selv en af de 'dygtige' elever i folkeskolen, og hold op hvor var det kedeligt tit! Jeg ved bare ikke hvad løsningen er, jeg tænker bare - og hører fra flere veninder der er skolelærer - at der er flere der går tabt, både de svage og de stærke elever. Eller hvad??

I må være fyldt op med inklusion. Jeg er med i forældrebestyrelsen i dagpleje/børnehave i vores kommune, og allerede her fylder det ord så meget at det næsten ikke er til at holde ud.

Jeg er spændt på hvordan det hele bliver. Der er så mange uløste ting, fx hvad med SFO/fritidsklubberne?

Jeg giv ikke selv i SFO, da min mor arbejdede deltid. Den mulighed ser det ud til vi som forældre helt er frataget nu, med de længere skoledage.

Uanset hvad bliver det spændende at se hvordan reformen udmønter sig, og så er jeg bare glad for det ikke er mine børn der skal være prøve klud!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Maj, det var fedt at få lidt forklaring og der kan jeg godt se nogle fordele (men også bekymringer...)

Får børnene flere faglige timer eller bliver de faglige timer "bare" bredt ud og "luftet" med puste-ud-timer?

Engelsk, tysk og bevægelse synes jeg lyder som knald-gode ideer!! Jer, der er lærere herinde, er det noget, I glæder jer over også, eller virker det som en stor mundfuld?

Og Maj, jeg er meget enig i det med holdningsændringen! Det vil jeg skrive mig bag øret, hvis jeg kommer til at arbejde med skoler, for det burde jeg kunne være med til at ændre på. Forhåbentlig :)

Inklusion er jeg ret varm fortaler for, men jeg troede faktisk ikke, at det var en del af reformen som sådan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige det sidste du skriver, er det jeg frygter aller mest! Jeg var selv en af de 'dygtige' elever i folkeskolen, og hold op hvor var det kedeligt tit! Jeg ved bare ikke hvad løsningen er, jeg tænker bare - og hører fra flere veninder der er skolelærer - at der er flere der går tabt, både de svage og de stærke elever. Eller hvad??

I må være fyldt op med inklusion. Jeg er med i forældrebestyrelsen i dagpleje/børnehave i vores kommune, og allerede her fylder det ord så meget at det næsten ikke er til at holde ud.

Jeg er spændt på hvordan det hele bliver. Der er så mange uløste ting, fx hvad med SFO/fritidsklubberne?

Jeg giv ikke selv i SFO, da min mor arbejdede deltid. Den mulighed ser det ud til vi som forældre helt er frataget nu, med de længere skoledage.

Uanset hvad bliver det spændende at se hvordan reformen udmønter sig, og så er jeg bare glad for det ikke er mine børn der skal være prøve klud!

Lige den med deltid og mulighed for at droppe SFO bekymrer også mig. Jeg gik godt nok i SFO men med den detalje, at jeg kunne tage hjem når jeg ville, fordi min mor var hjemme. Jeg benyttede mig langt fra altid af det, men det betød meget, at jeg havde muligheden. Selvfølgelig er det ikke alle forældre, der vil kunne give deres børn muligheden, men jeg synes faktisk det er ærgerligt, hvis skolen forhindrer det :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Maj, det var fedt at få lidt forklaring og der kan jeg godt se nogle fordele (men også bekymringer...)

Får børnene flere faglige timer eller bliver de faglige timer "bare" bredt ud og "luftet" med puste-ud-timer?

Engelsk, tysk og bevægelse synes jeg lyder som knald-gode ideer!! Jer, der er lærere herinde, er det noget, I glæder jer over også, eller virker det som en stor mundfuld?

Og Maj, jeg er meget enig i det med holdningsændringen! Det vil jeg skrive mig bag øret, hvis jeg kommer til at arbejde med skoler, for det burde jeg kunne være med til at ændre på. Forhåbentlig :)

Inklusion er jeg ret varm fortaler for, men jeg troede faktisk ikke, at det var en del af reformen som sådan :)

Nej, inklusionen og arbejdstidsaftalen er ikke en del af reformen, det kommer bare oveni hinanden :)

Børnene for også flere faglige timer, sådan som jeg har forstået det. Hvilket er rigtig godt. På min skole ligger vores faglige timer langt over, hvad kommuneskolerne før har tilbudt. Med reformen burde kommuneskolerne få flere timer.

Som tysklærer har jeg været utrolig glad for at de har startet i 5.klasse. Man når at gøre dem trygge ved et nyt fag inden teenagealderen kommer - utrolig positivt :)

Ang SFO, så starter den bare kl 14, når skoledagen er slut. Pædagogerne på skolen, er der om morgenen i før-SFO, med i undervisningen i løbet af dagen i indskolingen, og så igen i SFO'en om eftermiddagen. :)

Og mellemtrinet går også i klub om eftermiddagen. Og på min skole har vi masser af børn, der dyrker idræt på både alm og høj elite plan. Det kan sagtens lade sig gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, inklusionen og arbejdstidsaftalen er ikke en del af reformen, det kommer bare oveni hinanden :)

Børnene for også flere faglige timer, sådan som jeg har forstået det. Hvilket er rigtig godt. På min skole ligger vores faglige timer langt over, hvad kommuneskolerne før har tilbudt. Med reformen burde kommuneskolerne få flere timer.

Som tysklærer har jeg været utrolig glad for at de har startet i 5.klasse. Man når at gøre dem trygge ved et nyt fag inden teenagealderen kommer - utrolig positivt :)

Ang SFO, så starter den bare kl 14, når skoledagen er slut. Pædagogerne på skolen, er der om morgenen i før-SFO, med i undervisningen i løbet af dagen i indskolingen, og så igen i SFO'en om eftermiddagen. :)

Og mellemtrinet går også i klub om eftermiddagen. Og på min skole har vi masser af børn, der dyrker idræt på både alm og høj elite plan. Det kan sagtens lade sig gøre.

Det lyder da egentlig meget godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror gevinsten er ingen lektier :unsure har det selv som dig :help

Er det meningen at lektierne skal klares i skoletiden fremover?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, inklusionen og arbejdstidsaftalen er ikke en del af reformen, det kommer bare oveni hinanden :)

Børnene for også flere faglige timer, sådan som jeg har forstået det. Hvilket er rigtig godt. På min skole ligger vores faglige timer langt over, hvad kommuneskolerne før har tilbudt. Med reformen burde kommuneskolerne få flere timer.

Som tysklærer har jeg været utrolig glad for at de har startet i 5.klasse. Man når at gøre dem trygge ved et nyt fag inden teenagealderen kommer - utrolig positivt :)

Ang SFO, så starter den bare kl 14, når skoledagen er slut. Pædagogerne på skolen, er der om morgenen i før-SFO, med i undervisningen i løbet af dagen i indskolingen, og så igen i SFO'en om eftermiddagen. :)

Og mellemtrinet går også i klub om eftermiddagen. Og på min skole har vi masser af børn, der dyrker idræt på både alm og høj elite plan. Det kan sagtens lade sig gøre.

Min tanke om SFO går mest på SFO2/fritidsklubberne. Jeg arbejder i en kommune med økonomi inden for børneområdet, og i vores kommune er der en klar tendens til flere melder deres børn ud af disse tilbud. Vi har nogle belastede områder i kommunen som ikke kan bære at de børn der burde være i klub, går rundt på gaden efter skoletid.

Men altså, alt er jo så usikkert mht hvad reformen vil betyde, så det bliver spændende at komme i gang og se hvad der sker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inklusion vil ikke være et problem hvis man får uddannelse i det. Og at det bliver sat ressourcer ad til det.

I den kommune jeg bor i, har de valgt at lukke alle sfo'er, så jeg ved ikke lige hvordan familier med pasningsbehov skal klarer det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det meningen at lektierne skal klares i skoletiden fremover?

Det tror jeg :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det meningen at lektierne skal klares i skolen fremover?

Ja det er meningen eleverne skal tilbydes "frivillig lektiehjælp" på alle klassetrin to gange om ugen. På den skole jeg arbejdede på er lektietimerne placeret i sidste modul onsdag og torsdag (dvs. frem til kl. 15.40) Det er som sagt frivilligt for eleverne at deltage. Men ja som udgangspunkt ingen lektier hjemme (med undtagelse af skriftlige afleveringer i udskolingen)

(Jeg skal nok lige vende tilbage til tråden i aften, når Maja er kommet i seng :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Maj, det var fedt at få lidt forklaring og der kan jeg godt se nogle fordele (men også bekymringer...)

Får børnene flere faglige timer eller bliver de faglige timer "bare" bredt ud og "luftet" med puste-ud-timer?

Engelsk, tysk og bevægelse synes jeg lyder som knald-gode ideer!! Jer, der er lærere herinde, er det noget, I glæder jer over også, eller virker det som en stor mundfuld?

Og Maj, jeg er meget enig i det med holdningsændringen! Det vil jeg skrive mig bag øret, hvis jeg kommer til at arbejde med skoler, for det burde jeg kunne være med til at ændre på. Forhåbentlig :)

Inklusion er jeg ret varm fortaler for, men jeg troede faktisk ikke, at det var en del af reformen som sådan :)

Meget enig med Maj, dog er jeg nok knap så positiv omkring nogle af tingene som hende. Jeg er selv lærer i alm. folkeskole og jeg synes hele ideen om mere faglig undervisning er rigtig god - og jeg er stor fortaler for mere bevægelse i undervisningen, samt sprogfagene starter tidligere! Men måden som reformen er blevet introduceret på har været noget l*** rent ud sagt, og så harmonerer den slet ikke med den nye arbejdstidsaftale for lærerne.

 

Det hele er gået aaaalt for stærkt og er blevet tvunget ned over hovedet på lærerne, som allerede følte sig svigtet og presset gevaldigt. Lærerne har fået udstukket nogle generelle rammer, som vi så selv har skullet fylde ud og komme med input til, men vi har ikke kunne få at vide nogle konkrete beskrivelse af hvad vi skulle. Et eksempel er den understøttende undervisning - hvad er det? Vi har endnu ikke til dato fået noget ordentligt fyldestgørende svar og nu er vi altså i sommerferien. Samtidig fik vi at vide at pædagogerne skulle stå for 50% af den understøttende undervisning, men samtidig havde lærerne alt ansvaret for undervisningen. Hvordan kan vi have ansvar for noget, som vi ikke er med til og til stede ved? Og pædagogerne stejlede som en gal over pludselig at skulle undervise, det havde de bestemt ikke lyst til og følte sig ikke klædt på til.

Mere faglig undervisning er i teorien godt nok, men lærerne har også fået mere undervisningstid og den tid er taget fra forberedelsen - så samtidig med at vi skal undervise mere for vi mindre tid til at forberede os - det hænger jo ikke sammen med et fagligt løft af eleverne.

Og pga den nye arbejdstidsaftale skal al vores forberedelse foregå på skolen - fx umiddelbart efter undervisningen om eftermiddagen. Nu taler jeg så kun for mig selv, men min hjerne fungerer absolut ikke optimalt sidst på dagen efter en hel dag med undervisning - der er jeg godt brugt, så det er ikke her jeg kommer på alle de geniale ideer til undervisningen. Jeg har koncentrationsbesvær og arbejder meget langsomt på dette tidspunkt. Der fungerer det meget bedre for mig at kunne tage hjem og koble lidt af - være lidt sammen med min familie - og så om aftenen efter børnene er lagt i seng, kan jeg sætte mig ned igen og få lavet noget. Evt. i weekenderne.

Samtidig så betyder det jo at vi får nogle rigtig lange dage - og det er jeg som mor til små børn personligt rigtig ked af. Det betyder at mine børn skal have meget lange dage i institution og jeg når ikke at være sammen med dem i hverdagene, for så skal der laves aftensmad med det samme man kommer hjem og så skal de puttes bagefter.

Jeg ved godt at det er sådan for rigtig mange andre familier med andre jobs, men dette handler for mig ikke om hvordan andre har det, men hvordan JEG gerne vil have det i min familie. Jeg vægter det meget højt at mine børn ikke har lange dage og at jeg kan nå at være sammen med dem i hverdagene. Og så er det bare ikke det jeg gik ind til, da jeg valgte at blive lærer - det bliver mig pludselig påtvunget, hvor andre jo har kendt til deres arbejdstider, før de valgte karriere. Den fleksible arbejdstid var bl.a. en af grundene til at jeg blev lærer, da min mand har meget lange arbejdsdage. Vi får et problem om tirsdagene, hvor ingen af os vil være i stand til at hente børn før institutionen er lukker, så der vil vi være helt afhængige af at kunne få nogle andre til at hente børn for os.

 

Kravet om fuld tilstedeværelse på skolerne i arbejdstiden, har så også betydet en mangel på arbejdspladser, hvor man kunne forberede sig - da der simpelthen ikke er kapacitet på vores skole til at alle lærere kan sidde samtidig og forberede sig. Det har betydet at de har måttet inddrage alle mulige rum, endda et enkelt kosteskab, for at få plads til os alle! Jeg er meget spændt på om det lykkes dem at skabe ordentlige arbejdsforhold til alle inden skolen starter igen.

En (stor) bonus ved at den fulde tilstedeværelse på skolen er dog bedre muligheder for sparring og samarbejde lærerne imellem, da det vil være lettere at finde tid og mulighed for at sætte os sammen og spørge hinanden om dit og dat, når vi alle er tilstede samtidig.

 

Der har været og er så mange spørgsmål, som de slet ikke har kunnet svare på - "Det ved vi ikke endnu, men vi vender lige tilbage". Det er bare ikke godt nok, så må man udskyde en sådan reform til man har fuldstændig styr på alting og måske indføre den mere gradvist, istedet for dette hovedkulds kaos, som det har været.

 

Mht. inklusion, så er jeg selv støttelærer for flere inkluderede børn i alm. klasser og generelt fungerer det bare overhovedet ikke! Klasserne er alt for store til mange af disse børn, som har brug for faste og trygge rammer. Samtidig står lærerne meget af tiden helt alene med klassen, da der kun bliver tildelt støttelærer til enkelte timer. Og så hjælper det heller ikke at støttelæreren ofte bliver brugt som vikar andre steder, når skolen er lidt presset af sygdom osv, fordi de jo er dem, som lettest kan undværes og der ikke er ansat vikarer nok (sådan er det ihvertfald på min skole).

Det går både ud over den inkluderede elev, men i lige så høj grad resten af klassen. Et eksempel var en dreng i 2. klasse, som jeg var støttelærer på - han kunne ikke rumme alle de elever i klassen (de var 27 børn). Han opfangede ALT hvad der foregik i klassen og kunne slet ikke slappe af eller koncentrere sig. Det betød at han stort set konstant enten løb rundt i klassen imellem bordene, stjal ting fra bordene og kastede rundt med dem, stillede sig op på stolen og dansede og sang, spyttede/snottede på bordet og legede med det eller lå og rullede rundt på gulvet nede under bordene. Alt sammen noget som gjorde det FULDSTÆNDIG umuligt at gennemføre en undervisning og få nogen som helst til at kunne arbejde eller koncentrere sig i klassen.

Samtidig fik de andre elever sjældent hjælp, for tiden gik med at tysse på ham eller jagte ham rundt i klassen og prøve at bære ham underfor, mens han sparkede og skreg i protest. Hvis man så endelig fik ham ud af klassen, så løb han rundt og bankede på ruderne, satte næsen/tungen mod ruden osv og forstyrrede på den måde. Eller også rendte han bare rundt for sig selv og lavede ingenting, hvilket jo også var en forsømmelse af ham. Alt var så heller ikke fryd og gammen i klassen, når han ikke var der, for der var mindst 3-4 andre elever, som OGSÅ havde det rigtig svært og fyldte enormt meget - men dem var der jo ikke tid/mulighed for at tage sig af og hjælpe, når ham den anden var så "problematisk" og tidskrævende.

 

Jeg mener bestemt at nogle børn sagtens kan (og bør) inkluderes, men samtidig er der nogen som aldrig burde blive inkluderet, da de vil have meget bedre af en mindre klasse med flere ressourcer og specialuddannet personale og muligheden for at skabe de nødvendige rammer. Og så bør man ikke inkludere for mange elever med særlige behov i den samme klasse, som det var tilfældet i ovenstående eksempel, OG man skal sætte de nødvendige ressourcer af til det.

 

 

Er det meningen at lektierne skal klares i skoletiden fremover?

Der bliver frivillig lektiecafe med lærere og/eller pædagoger tilknyttet efter alm. undervisning på skolen, men det er op til eleven selv om de vil benytte sig af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inklusion vil ikke være et problem hvis man får uddannelse i det. Og at det bliver sat ressourcer ad til det.

I den kommune jeg bor i, har de valgt at lukke alle sfo'er, så jeg ved ikke lige hvordan familier med pasningsbehov skal klarer det.

 

Hvordan kan de lukke institutionerne? Som jeg har læst har de små klasser da stadig "kun" timer til omkring kl 14, og der er da ikke mange forældre med fuldtidsjob som er hjemme, og jeg ville da ikke lade mit 6-7 årige gamle barn være alene hjemme fra kl 14-17 hver dag:S

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget enig med Maj, dog er jeg nok knap så positiv omkring nogle af tingene som hende. Jeg er selv lærer i alm. folkeskole og jeg synes hele ideen om mere faglig undervisning er rigtig god - og jeg er stor fortaler for mere bevægelse i undervisningen, samt sprogfagene starter tidligere! Men måden som reformen er blevet introduceret på har været noget l*** rent ud sagt, og så harmonerer den slet ikke med den nye arbejdstidsaftale for lærerne.

Det hele er gået aaaalt for stærkt og er blevet tvunget ned over hovedet på lærerne, som allerede følte sig svigtet og presset gevaldigt. Lærerne har fået udstukket nogle generelle rammer, som vi så selv har skullet fylde ud og komme med input til, men vi har ikke kunne få at vide nogle konkrete beskrivelse af hvad vi skulle. Et eksempel er den understøttende undervisning - hvad er det? Vi har endnu ikke til dato fået noget ordentligt fyldestgørende svar og nu er vi altså i sommerferien. Samtidig fik vi at vide at pædagogerne skulle stå for 50% af den understøttende undervisning, men samtidig havde lærerne alt ansvaret for undervisningen. Hvordan kan vi have ansvar for noget, som vi ikke er med til og til stede ved? Og pædagogerne stejlede som en gal over pludselig at skulle undervise, det havde de bestemt ikke lyst til og følte sig ikke klædt på til.

Mere faglig undervisning er i teorien godt nok, men lærerne har også fået mere undervisningstid og den tid er taget fra forberedelsen - så samtidig med at vi skal undervise mere for vi mindre tid til at forberede os - det hænger jo ikke sammen med et fagligt løft af eleverne.

Og pga den nye arbejdstidsaftale skal al vores forberedelse foregå på skolen - fx umiddelbart efter undervisningen om eftermiddagen. Nu taler jeg så kun for mig selv, men min hjerne fungerer absolut ikke optimalt sidst på dagen efter en hel dag med undervisning - der er jeg godt brugt, så det er ikke her jeg kommer på alle de geniale ideer til undervisningen. Jeg har koncentrationsbesvær og arbejder meget langsomt på dette tidspunkt. Der fungerer det meget bedre for mig at kunne tage hjem og koble lidt af - være lidt sammen med min familie - og så om aftenen efter børnene er lagt i seng, kan jeg sætte mig ned igen og få lavet noget. Evt. i weekenderne.

Samtidig så betyder det jo at vi får nogle rigtig lange dage - og det er jeg som mor til små børn personligt rigtig ked af. Det betyder at mine børn skal have meget lange dage i institution og jeg når ikke at være sammen med dem i hverdagene, for så skal der laves aftensmad med det samme man kommer hjem og så skal de puttes bagefter.

Jeg ved godt at det er sådan for rigtig mange andre familier med andre jobs, men dette handler for mig ikke om hvordan andre har det, men hvordan JEG gerne vil have det i min familie. Jeg vægter det meget højt at mine børn ikke har lange dage og at jeg kan nå at være sammen med dem i hverdagene. Og så er det bare ikke det jeg gik ind til, da jeg valgte at blive lærer - det bliver mig pludselig påtvunget, hvor andre jo har kendt til deres arbejdstider, før de valgte karriere. Den fleksible arbejdstid var bl.a. en af grundene til at jeg blev lærer, da min mand har meget lange arbejdsdage. Vi får et problem om tirsdagene, hvor ingen af os vil være i stand til at hente børn før institutionen er lukker, så der vil vi være helt afhængige af at kunne få nogle andre til at hente børn for os.

Kravet om fuld tilstedeværelse på skolerne i arbejdstiden, har så også betydet en mangel på arbejdspladser, hvor man kunne forberede sig - da der simpelthen ikke er kapacitet på vores skole til at alle lærere kan sidde samtidig og forberede sig. Det har betydet at de har måttet inddrage alle mulige rum, endda et enkelt kosteskab, for at få plads til os alle! Jeg er meget spændt på om det lykkes dem at skabe ordentlige arbejdsforhold til alle inden skolen starter igen.

En (stor) bonus ved at den fulde tilstedeværelse på skolen er dog bedre muligheder for sparring og samarbejde lærerne imellem, da det vil være lettere at finde tid og mulighed for at sætte os sammen og spørge hinanden om dit og dat, når vi alle er tilstede samtidig.

Der har været og er så mange spørgsmål, som de slet ikke har kunnet svare på - "Det ved vi ikke endnu, men vi vender lige tilbage". Det er bare ikke godt nok, så må man udskyde en sådan reform til man har fuldstændig styr på alting og måske indføre den mere gradvist, istedet for dette hovedkulds kaos, som det har været.

Mht. inklusion, så er jeg selv støttelærer for flere inkluderede børn i alm. klasser og generelt fungerer det bare overhovedet ikke! Klasserne er alt for store til mange af disse børn, som har brug for faste og trygge rammer. Samtidig står lærerne meget af tiden helt alene med klassen, da der kun bliver tildelt støttelærer til enkelte timer. Og så hjælper det heller ikke at støttelæreren ofte bliver brugt som vikar andre steder, når skolen er lidt presset af sygdom osv, fordi de jo er dem, som lettest kan undværes og der ikke er ansat vikarer nok (sådan er det ihvertfald på min skole).

Det går både ud over den inkluderede elev, men i lige så høj grad resten af klassen. Et eksempel var en dreng i 2. klasse, som jeg var støttelærer på - han kunne ikke rumme alle de elever i klassen (de var 27 børn). Han opfangede ALT hvad der foregik i klassen og kunne slet ikke slappe af eller koncentrere sig. Det betød at han stort set konstant enten løb rundt i klassen imellem bordene, stjal ting fra bordene og kastede rundt med dem, stillede sig op på stolen og dansede og sang, spyttede/snottede på bordet og legede med det eller lå og rullede rundt på gulvet nede under bordene. Alt sammen noget som gjorde det FULDSTÆNDIG umuligt at gennemføre en undervisning og få nogen som helst til at kunne arbejde eller koncentrere sig i klassen.

Samtidig fik de andre elever sjældent hjælp, for tiden gik med at tysse på ham eller jagte ham rundt i klassen og prøve at bære ham underfor, mens han sparkede og skreg i protest. Hvis man så endelig fik ham ud af klassen, så løb han rundt og bankede på ruderne, satte næsen/tungen mod ruden osv og forstyrrede på den måde. Eller også rendte han bare rundt for sig selv og lavede ingenting, hvilket jo også var en forsømmelse af ham. Alt var så heller ikke fryd og gammen i klassen, når han ikke var der, for der var mindst 3-4 andre elever, som OGSÅ havde det rigtig svært og fyldte enormt meget - men dem var der jo ikke tid/mulighed for at tage sig af og hjælpe, når ham den anden var så "problematisk" og tidskrævende.

Jeg mener bestemt at nogle børn sagtens kan (og bør) inkluderes, men samtidig er der nogen som aldrig burde blive inkluderet, da de vil have meget bedre af en mindre klasse med flere ressourcer og specialuddannet personale og muligheden for at skabe de nødvendige rammer. Og så bør man ikke inkludere for mange elever med særlige behov i den samme klasse, som det var tilfældet i ovenstående eksempel, OG man skal sætte de nødvendige ressourcer af til det.

Der bliver frivillig lektiecafe med lærere og/eller pædagoger tilknyttet efter alm. undervisning på skolen, men det er op til eleven selv om de vil benytte sig af det.

:kram

Det er lige netop derfor jeg tror på det i teorien, men ikke i praksis :( :(

Og så er jeg heldig at være på en skole (godt nok privat), men hvor skolen har købt nabobygningen for at bygge kontorer til os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan kan de lukke institutionerne? Som jeg har læst har de små klasser da stadig "kun" timer til omkring kl 14, og der er da ikke mange forældre med fuldtidsjob som er hjemme, og jeg ville da ikke lade mit 6-7 årige gamle barn være alene hjemme fra kl 14-17 hver dag:S

Det har de valgt, men der er så mulighed for at købe et pasningstilbud, som koster 1500kr om måneden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har de valgt, men der er så mulighed for at købe et pasningstilbud, som koster 1500kr om måneden.

Okay der er så trods alt en mulighed :) (Aner ikke hvad pasning normalt koster)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay der er så trods alt en mulighed :) (Aner ikke hvad pasning normalt koster)

Ja men problemer er at der er ikke pædagoger eller andet der er sat til at være til stede i disse pasningstilbud endnu :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget enig med det Mette A skriver ift. den nye reform.

Målet med hele den her reform er at flytte en stor del af middelgruppe eleverne op i "elite"-gruppen ift. forbedring af testresultater.

Jeg synes at idéen med tidligere sprogstart i tysk og engelsk er god. MEN modsat af hvad mange tror, betyder det ikke at eleverne får flere undervisningslektioner i Tysk. De timer eleverne får i tysk i 5. og 6. klasse bliver nemlig taget fra de timer de senere skulle have haft i 8. og 9. klasse. Men det at man starter tidligere giver jo i højere grad mulighed for at lege noget læring ind og åbner måske op for at tysk kan være sjovt :)

Angående de lange skoledage. Så har det hidtil været lidt en udfordring, at skulle motivere eleverne i undervisningen i 7. Lektion, fordi de er trætte og ukoncentrerede. Så hvordan det bliver at skulle undervise i 8.+9. Lektion, har jeg svært ved at forestille mig...

Jeg så nogle eksempler på mine kollegaers skemaer, inden jeg gik på ferie. Flere lærere skal have undervisningsdage med 9 lektioner, andre dage har de til gengæld kun to. Kan ikke se, hvornår og hvordan man skal kunne forberede sig ordentligt til den kommende arbejdsdag når man lige har undervist 9 lektioner i træk. Man har godt nok en del forberedelsestid de dage man kun underviser 2-3 lektioner, men personligt føler jeg mig bedst forberedt til min undervisning, hvis jeg har siddet og arbejdet med det og forberedt mig dagen før jeg skal bruge det i min undervisning.

Jeg er egentlig ikke så meget imod at man skal have tilstedeværelse på skolen uden for undervisningen, det havde vi i forvejen to dage om ugen på den skole jeg arbejdede på. Men af og til synes jeg også, at det er svært at koncentrere sig om forberedelsen efter en dag med mange undervisningslektioner, her er det rart at kunne sætte sig med det en time om aftenen, når man har haft det lidt på afstand, i stedet for.

Reformen skulle give mere kvalitet i undervisningen, men jeg tænker at kvalitet ikke nødvendigvis forbedres gennem kvantitet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, altså flere faglige timer, mere/tidligere sprog og mere bevægelse synes jeg er super. Og inklusion tror jeg også bliver godt. Og jeg kan som sådan godt se ideen med at skabe "pusterum" i dagen...

Men at lærerne absolut skal forberede sig på skolen synes jeg er KAMP åndssvagt. (Sorry) Det skulle IMO være op til den enkelte lærer. Jeg har det også selv bedst med at skrive og forberede hjemme, så jeg synes lærerne burde undes samme frihed. Især hvis alternativet er, at de mases ind i et kosteskab :rolleyes

Og jeg synes også det er lidt ærgerligt at børnene får længere dage og at lektierne bliver indkorporeret i dagen. Jeg frygter lidt, at det giver mindre tid mellem børn og forældre og den tid synes jeg i forvejen ikke, at der er nok af. Jeg vil i hvert fald være ked af at gå glip af at hjælpe Valdemar med lektierne :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder som et spændende projekt :-)

Men de mennesker som er opsagt fra tidligere tilbud mangler veæ arbejde?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg frygter fx i forhold til det med lektierne at man taber mange - for de lærer ikke at administrere det til når de skal tage en videregående uddannelse!

Ideen om længere skoledage kan jeg godt lide - har lige været på en skole, og der havde pædagogerne understøttende undervisning i løbet af dage .. Det betød at midt på dagen fik eleverne et "break", hvor man brugte tid på noget andet - i 0.klasse var det fx at hele klassen gik på legepladsen, eller at klassen legede nogen lege. Altid noget med bevægelse - en slags mini gymnastik!

Udover det, var det super fedt for klassen at de havde en "klassepædagog", så der var en kobling mellem skole og SFO :)

Personligt tror jeg det bliver svært især for forældrene.. For pludselig kan man som lærer med god samvittighed lade være at give sit privatnummer til dem. Når man går hjem fredag, behøver man ikke tænke på skolen Før mandag morgen...

Jeg er arbejdsløs lærer.. Og må indrømme jeg godt kan være ked af jeg tog den uddannelse..

Jeg valgte den fordi jeg elsker at arbejde med børn, elsker læring.. Men også fordi jeg ikke kan holde til hver uge at arbejde fra 7-16.. Jeg er sådan en der har brug for det "break" og den frihed som jobbet gav...

Så jeg tvivler på jeg kan/vil arbejde som lærer igen under de vilkår...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er fuldstændig enig med Mette A. Jeg læser til lærer og bliver færdig om 1 år. Havde aldrig valgt uddannelsen, hvis jeg havde vist, hvad jeg ville ende med at komme ud til :(

Min plan bliver simpelthen at tage en kandidat og vælge en anden retning. Dog vil jeg nok lige ud og arbejde lidt inden eller samtidig med at jeg læser videre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER