Carcassonne

Blodtype -Negativ

29 indlæg i dette emne

Hej :)

 

 

Jeg har læst mig til at når man er negativ, så skal man have en indsprøjtning med noget anti-d, men er der nogen som kan forklare mig hvad det egentlig indebære.

 

Hvad sker hvis man ikke får det og barnet er positivt?

 

 

Hvis nogen kunne henvise til et sted med hvordan man arver blodtyper, og om nogen dominerer osv ville jeg også være glad.... mente at begge mine forældre er positive, så det som undre mig lidt. (men jeg kan selvfølgelig huske forkert) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Måske du ka bli lidt klogere ved at læse her:

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/blod/om-blodet/blodtyper/

Grunden til at man får indsprøjtet anti-d ved positiv barn og man selv er negativ er for at forhindrer din krop i at danne antistoffer ved næste graviditet. Det kan bli sådan at kroppen vil afstøde et foster der er postiv, hvis du ikke får den indsprøjtning.

Selvom dine forældre begge er positive, så vil der stadig være chance for et negativt barn. Men det er en længere forklaring som jeg ikk har tid til pt. Men prøv at søge på Google omkring arvelighed inden for rhesus systemet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske du ka bli lidt klogere ved at læse her:

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/blod/om-blodet/blodtyper/

Grunden til at man får indsprøjtet anti-d ved positiv barn og man selv er negativ er for at forhindrer din krop i at danne antistoffer ved næste graviditet. Det kan bli sådan at kroppen vil afstøde et foster der er postiv, hvis du ikke får den indsprøjtning.

Selvom dine forældre begge er positive, så vil der stadig være chance for et negativt barn. Men det er en længere forklaring som jeg ikk har tid til pt. Men prøv at søge på Google omkring arvelighed inden for rhesus systemet.

 

Tak skal du have :) Jeg har læst lidt om arvelighed på google, men synes jeg blev forvirret :) Men virkede som om kæresten forstod det så han må forklare når han får bedre tid :).  Men jeg er i hvert fald negativ(hvilket begge mine forældre også er), og min kæreste er positiv :) Så skal nok igennem noget med  anti-D :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak skal du have :) Jeg har læst lidt om arvelighed på google, men synes jeg blev forvirret :) Men virkede som om kæresten forstod det så han må forklare når han får bedre tid :). Men jeg er i hvert fald negativ(hvilket begge mine forældre også er), og min kæreste er positiv :) Så skal nok igennem noget med anti-D :)

Det fik jeg også (og det var spild, for William har samme type som mig, men de glemte at tjekke hans i tide).

Det er bare to mini sprøjter i låret, det er virkelig ikke noget. Og at få den spild som jeg gjorde gør intet. Better safe than sorry som de sagde.

Men de kan jo altså tjekke babys blodtype i graviditeten ved en alm blodprøve fra dig omkring uge 20 mener jeg. Men husk selv at spørg din læge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også negativ og min mand er positiv. Jeg fik taget eb blodprøve omkring uge 27 mener jeg, hvor man skulle kunne se barnets blodtype. Det kunne man så ikke hos mig og jeg fik derfor en indsprøjtning med anti d. Da hun blev født tjekkede de hendes blodtype og hun er så positiv så jeg fik en til. Men vi gjorde meget ud af at huske dem på det på hospitalet. Det virkede ikke helt som om de ha de styr på om jeg skulle have den eller ej.

Jeg fik den dagen efter fødslen. Kom lige i tanke on: hvad gør man hvis man er 2 gangs fødende ig skal have sprøjten? er de så bare hurtige til at finde ud af om man skal have den inden man tager hjem?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også negativ og min mand er positiv. Jeg fik taget eb blodprøve omkring uge 27 mener jeg, hvor man skulle kunne se barnets blodtype. Det kunne man så ikke hos mig og jeg fik derfor en indsprøjtning med anti d. Da hun blev født tjekkede de hendes blodtype og hun er så positiv så jeg fik en til. Men vi gjorde meget ud af at huske dem på det på hospitalet. Det virkede ikke helt som om de ha de styr på om jeg skulle have den eller ej.

Jeg fik den dagen efter fødslen. Kom lige i tanke on: hvad gør man hvis man er 2 gangs fødende ig skal have sprøjten? er de så bare hurtige til at finde ud af om man skal have den inden man tager hjem?

De tjekkede Williams fra navlesnoren og vi fik svar kort tid efter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også negativ og min mand er positiv. Jeg fik taget eb blodprøve omkring uge 27 mener jeg, hvor man skulle kunne se barnets blodtype. Det kunne man så ikke hos mig og jeg fik derfor en indsprøjtning med anti d. Da hun blev født tjekkede de hendes blodtype og hun er så positiv så jeg fik en til. Men vi gjorde meget ud af at huske dem på det på hospitalet. Det virkede ikke helt som om de ha de styr på om jeg skulle have den eller ej.

Jeg fik den dagen efter fødslen. Kom lige i tanke on: hvad gør man hvis man er 2 gangs fødende ig skal have sprøjten? er de så bare hurtige til at finde ud af om man skal have den inden man tager hjem?

Man behøver den vist kun første gang, man som rhesus negativ får et rhesus positivt barn :)

Og ellers er de så hurtige! Laboratorierne der laver det, har døgn bemanding ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ang rhesus og arvelighed, så prøv at kig her:

http://ann-sofiehansen2012.wikispaces.com/Immunforsvaret

Find rhesussystemet - hun viser det i et skema.

----

Map: ved alle graviditeter gælder den samme procedure. Man tager blodprøve omkring uge 24. Hvis man ikk kan fastslå babys type der, så tages der blodprøve fra navlesnoren kort efter fødslen og denne analyseres ret hurtigt. Mener at man siger at anti-d ska gives inden for 48 timer efter fødslen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er negativ og begge drenge positive. Min læge sagdejeg skulle være 25+0 gør de tog prøven og sprøjten får man så omkring uge 28-30. Fik også en lige efter fødslen sidst. Ria har forklaret så fint hvorfor :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man behøver den vist kun første gang, man som rhesus negativ får et rhesus positivt barn :)

Og ellers er de så hurtige! Laboratorierne der laver det, har døgn bemanding ;)

jeg fik at vide at man skal have en hver gang man får et barn. Medmindre det er er barn med negativ selvfølgelig. Jeg troede også kun det var ved første barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg fik at vide at man skal have en hver gang man får et barn. Medmindre det er er barn med negativ selvfølgelig. Jeg troede også kun det var ved første barn.

Ok. Man gør det sikkert for en sikkerheds skyld :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man behøver den vist kun første gang, man som rhesus negativ får et rhesus positivt barn :)

Og ellers er de så hurtige! Laboratorierne der laver det, har døgn bemanding ;)

Det er først ved barn nummer 2 kroppen vil forsøge at komme af med fosteret så derfor er den jo vigtig ved den første. Jeg skal have min stik på torsdag ved nr 2 for man kan jo ønske sig mere end et barn.

Fik også et stik Just in case da jeg havde min MA.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man gør det ved alle rhesus negative mødre med rhesus positive bebser... Om det er nr et eller fem gør absolut ingen forskel :)

Det er lidt en slags omvendt vaccine :) hvor man normalt vil lære kroppen at danne antistof mod en sygdom, vil man her undgå at danne antistof... Det gør man ved at tilføre antistoffet anti d så kroppen slet ikke når at se der var noget den skulle reagere på ;)

Med hensyn til arvelighed er rhesus positiv dominerende, det betyder at hvis man har et pos gen fra sin mor og neg fra sin far er man rhesus pos :) det er så 50/50 hvad man giver videre til sine børn ;)

Bare spørg hvis der er noget :) jeg er bioanalytiker og var i blodbank under uddannelsen, er desuden rhesus negativ og har født 2 rhesus positive børn og en tredje i maven der sikkert har samme type ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svaret.

Er du sikker på at positiv altid dominerer? Så burde negativ jo uddø på et tidspunkt.

Min mor døde da jeg var lille, men hun var læge så ellers havde jeg jo bare spurgt hende.

Men min mor var åbenbart negativ, ligesom min mormor, morfar og moster.

Men min far siger at han er positiv, hvilket jeg ikke forstår når jeg er negativ, hvis positiv er dominerende. Er det muligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er først ved barn nummer 2 kroppen vil forsøge at komme af med fosteret så derfor er den jo vigtig ved den første. Jeg skal have min stik på torsdag ved nr 2 for man kan jo ønske sig mere end et barn.

Fik også et stik Just in case da jeg havde min MA.

Det var jo sådan set også det jeg skrev. Da jeg uddannede mig, var det vist kun første gang man fik vaccine, når rhesus negativ mor var gravid med rhesus positiv barn. Men der er vist ændret en del, blandt andet det med profylaksen i uge 28 og jeg arbejder ikke med præcis det til dagligt!

Og det er ikke nødvendigvis først ved anden graviditet, det kan også ske ved første eller aldrig..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rhesus pos er ikke dominerende i nedarv. Jeg er rhesus neg, min mand rhesus pos og min datter rhesus neg.

Det er dog dominerende, hvis man får pos fra een forældre og neg fra den anden (= man bliver rhesus pos), men derfor kan man godt give negativ videre til sine børn!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er noget forvirrede noget ;-)

Må lige få talt med min farmor om hendes og farfars blodtyper også (hun var booanalytiker så kender da ihvertfald sin egen)

Men negativ må vel stadig uddø på et tidspunkr, når positiv dominerer og der er flest af dem. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er noget forvirrede noget ;-)

Må lige få talt med min farmor om hendes og farfars blodtyper også (hun var booanalytiker så kender da ihvertfald sin egen)

Men negativ må vel stadig uddø på et tidspunkr, når positiv dominerer og der er flest af dem. :-)

Ja altså i princippet, men to negative vil jo altid give negativ videre ;)

Og positive, der har et af hvert fra deres forældre kan også give negativ videre :)

Og en af dine farmor eller farfar har givet rhesus negativ videre til din far og den anden har givet positiv. Derfor udtrykker han rhesus positiv, men har givet rhesus negativ videre til dig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ligesom med blå og brune øjne. Selvom brune øjne dominerer over blå, er der massere der har blå øjne. Det kræver bare at man har to gener for blå øjne for at det kommer til udtryk. To brunøjede forældre kan altså godt få et blåøjet barn, mens to blåøjede forældre aldrig kan få et brunøjet barn. Håber det giver mening.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du får et gen fra hver af dine forældre :) da pos dominerer behøver man kun et pos gen for at blodtypen er pos... Kun ved to neg gener bliver blodtypen negativ...

Genetisk er der altså tre muligheder:

Pos+pos og pos+neg der begge giver pos blodtype :)

Og så neg+neg der giver negativ blodtype..

To forældre med positiv blodtype kan derfor godt få et barn med negativ type, hvis de begge er pos+neg genetisk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du får et gen fra hver af dine forældre :) da pos dominerer behøver man kun et pos gen for at blodtypen er pos... Kun ved to neg gener bliver blodtypen negativ...

Genetisk er der altså tre muligheder:

Pos+pos og pos+neg der begge giver pos blodtype :)

Og så neg+neg der giver negativ blodtype..

To forældre med positiv blodtype kan derfor godt få et barn med negativ type, hvis de begge er pos+neg genetisk :)

 

Tror jeg har fanget den nu :) men det passer jo også med hvorfor der er flere positive end negative når de dominerer :)

 

Så er det næste spørgsmål hvordan O A B AB dominerer :) Men tror jeg holder mig til at lære en ting af gangen om blod :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan læse det i det 2. Link jeg har smidt ind.

Men der er det A, B eller AB der dominerer over 0.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan læse det i det 2. Link jeg har smidt ind.

Men der er det A, B eller AB der dominerer over 0.

 

Jamen så vil jeg bare føle mig helt unik når alt jeg har bliver domineret af andre :).

 

Er O negativ :) (Vil det så ikke betyde at begge de gener jeg har så er "tvunget" til at være O negativ, idet at denne type ellers var skjult pga. de dominerende typer?)

 

Jeg kigger lidt mere på linket:).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Præcis :) du er samme type som mig, og med den type er man sikker på at generne hedder 0+0 og neg+neg ;)

Så du giver også 0 neg videre til dit barn, hvad far giver videre bestemmer så typen ;) du vil aldrig kunne få et barn med blodtype AB, men ellers er alle kombinationer mulige ;)

Da min mand er bloddonor ved jeg han er 0+, så vores børn bliver i hvert fald type 0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er også bloddonor, derfor jeg keder min :-)

Vi kender så ikke kærestens, så det er spændende :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER