Marianne1983

Hvordan er jeres sundhedsplejerske?

25 indlæg i dette emne

Min spl giver formaninger og aldrig ros. Det er jeg ret ked af. Overvejer om jeg gider d. Vil høre hvordan jeres er? Kan godt undvære hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hun er meget positiv. Hun roser altid Noah for at være vokset/dygtig mm, og kommer samtidig med gode råd.

Hun har da helt klart hendes holdninger til tingene, men man SKAL ikke være enig med hende.

Alt i alt en rigtig positiv oplevelse og de små referater fra møderne starter hvet gang med "Dejlig dreng" :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min er meget sød og positiv, men har desværre ikke den store tiltro til hende længere efter bøvlet med D-vitaminet.

Så så længe det går godt med Freja, så har jeg det fint med at få hende målt og vejet osv hos hende, men får jeg problemer, så vil jeg vende mig et andet sted hen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min var lidt distræt og nogle gange følte jeg lidt, at hendes viden var direkte oplæst fra en bog, jeg bare kunne købe selv. Men hun var skidesød, anerkendende og positiv og det havde jeg brug for, så alt i alt tænker jeg tilbage på hende som en god sp. Og jeg satte meget pris på, at min dreng kunne blive vejet og at der lige var nogen udefra, der "tjekkede ham".

Nogle gange havde hun også et par brugbare tips, men i bund og grund følte jeg, at jeg kunne finde det meste viden lige så godt selv, så for mig var hun mest støtte. Så hvis hun havde været negativ, så var hun blevet droppet.

Må man spørge, hvad hun er formanende med? Hvis man drikker øl og ryger smøger dagen lang, så synes jeg jo, at de skal være "efter en", men hvis det er sådan noget med, at hun stresser dig med at baby ligger 5 minutter for lidt på maven, eller at du "ikke giver amningen nok chance" (eller det modsatte at hun presser dig til flasken), så ville jeg droppe hende/skifte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. så var det altså ikke for at sige, at jeg tror, at du ryger smøger og drikker øl dagen lang :D Det var bare lige nemmest at tage et lidt voldsomt eksempel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP er sød men useless. Jeg kan rigtig godt lide hende, og synes det er hyggeligt at have hende på besøg. Men der er alt for meget hun ikke har styr på. For eksempel går vi til noget, der hedder mor og far for første gang - det er i stedet for mødregruppen og begge forældre deltager. Til hvert møde er der et tema, og da det skulle handle om overgang til fast føde, havde hun planlagt det sådan, at den eneste der ikke var begyndt endnu, var Vitus, der er den yngste. Alle andre var startet - og det er sgu da inden man starter, man har brug for råd og vejledning. Endvidere spurgte jeg hende ved den lejlighed (som jo handlede om babys mad) om han måtte få rugbrød, der er bagt med honning. Vi bager nemlig selv, og der kommer honning i dejen. Det vidste hun ikke!!! Hvordan kan en SP til et aftalt møde om mad ikke vide om honning er ok når det har været varmebehandlet?? Det var der så i øvrigt en af de andre (førstegangs)mødre, der kunne fortælle mig.

 

Der har været lidt for mange eksempler af den type til jeg stoler på hende som fagperson. Hun er ikke dygtig nok til mig. Når hun måler og vejer Vitus er hun upræcis - og der har jeg det bare sådan, at så er der ingen grund til at gøre det, hvis man ikke er præcis. Så er det bedre at se på barnet om det er virker glad og tilfreds end at notere en (forkert) højde og vægt.

 

Nu har vi ikke flere planlagte besøg tilbage, så det er ikke noget, jeg gider at gøre noget ved, men helt generelt har jeg haft meget mere glæde af min læge og hendes sygeplejerske, hvor jeg godt lige bare må ringe og bede om et råd. Så det har jeg gjort og egentlig blandet SP uden om....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun sagde "flot" og "perfekt" enormt meget, og var smaddergod til at se ud som om, at hun syntes, at junior var den største stjerne på himlen:-) Jeg var fint glad min sp - men havde også en ret nem baby, så jeg ved ikke så meget om, hvordan hun er til problemløsning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok. Tak for jeres svar. Hun lyder negativ ift jeres. Fagligt synes jeg heller ikke jeg har brug for hende.

Eks på formaninger - jeg spørger til hvordan man kan få baby til at tage flaske en gang imellem (hvis jeg skal noget og ikke kan have baby med). Hun har ikke rigtig noget svar på det men får ellers at vide at 'det er vores behov, ikke babys!' Det er bare et eksempel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun er 5 måneder.

Det er ment så min kæreste kan passe hende hvis jeg skal noget (læge, tandlæge etc) eller en sjælden gang skal ud en aften med en veninde. Lige nu bliver jeg nødt til at tage hende med eller satse på hun ikke bliver sulten i den tid jeg er væk. Blev bare ked af at hun får det til at lyde egoistisk og som om vi ikke tænker på babys behov. For det er jo slet ikke det der er tale om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun er sgu da pissegrov!! Næste gang hav et svar parat, der hedder - muligvis, men det var ikke det, jeg spurgte dig om OG hvad der er godt for mor er godt for baby. Punktum!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja. Lige præcis. Skulle have sagt det. Men man bliver bare så overrasket og paf i øjeblikket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok. Tak for jeres svar. Hun lyder negativ ift jeres. Fagligt synes jeg heller ikke jeg har brug for hende.

Eks på formaninger - jeg spørger til hvordan man kan få baby til at tage flaske en gang imellem (hvis jeg skal noget og ikke kan have baby med). Hun har ikke rigtig noget svar på det men får ellers at vide at 'det er vores behov, ikke babys!' Det er bare et eksempel.

Ok, hun lyder godt nok ikke særlig sympatisk. Her opfordrede de på sygehuset til at lære de små at tage flaske så de vidste hvordan så man ikke pludselig stod i en situation hvor det var nødvendigt og baby så ikke kan finde ud af flasken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bad min sundhedsplejerske om at blive væk da Alexander var ca 5 måneder.

Jeg syntes ikke jeg havde brug for hende - og de steder hvor jeg havde spørgsmål kunne hun ikke svare noget jeg kunne bruge til noget. Og så var jeg voldsomt provokeret af hendes sladder-gen og af at hun nogle gange havde travlt med ting der ikke ragede hende. F.eks. rigtig meget med vores nye hus. Hvor stort det var, hvad det havde kostet og "trappen er jo ikke SIKRET" (Alexander var 3 måneder gammel på det tidspunkt. I øvrigt også et "er DEN inde i huset om natten" henvendt til vores godmodige gamle cockerspaniel som åbenbart var en stor trussel for en baby..

Hun gloede meeeget mærkeligt da jeg sagde det - og blev ved med at insistere på at vi skulle komme forbi hendes kontor til vejning, men jeg holdt stædigt fast i, at jeg sagtens kunne se på mit eget barn, om han voksede tilpas...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores sp har været meget sød og rosende, og har kommet med alle standardråd man kan finde i bøgerne. Da vi havde brug for hjælp, og jeg frygtede der var et medicinsk problem, var hun ret meget "Det er nok meget normalt, babyer græder meget, det skal nok gå, selv om det er hårdt", altså støttende, men ikke mere. Så var egen læge bedre, hun opdagede at der VAR noget galt medicinsk, og gav den rette behandling. Totalt vil jeg sige, at vi har været tilfreds med hende, men mest som en der vejer og måler, og bekræfter at vores søn ellers udvikler sig normalt. Nu er vi færdige med de planlagte, almindelige besøg (han er lige fyldt 8 mdr), og hun mere end antydede, at vi ikke behøver flere besøg. Det vil vi hellere ikke, så vi "nøjes" med de årlige kontroller hos egen læge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kommer sådan til at tænke på, hvad man kan forvente af en sp. Og selvom jeg selv forventede mere, da jeg havde en, så tror jeg egentlig ikke, at det er "meningen", at hun skal kunne så meget andet, end støtte, at se almindelig udvikling som det står i bøgerne, veje og måle og sådan.

Jeg kan i hvert fald godt forstå (nu - hvor det er kommet på afstand) at en sp f.eks. siger "prøv dig frem" eller ikke har et konkret svar på, hvordan man "får baby til" at tage en flaske. Babyer er jo lige så forskellige som voksne mennesker, og vi har jo heller ikke knapper, som man bare lige trykker på, og så virker vi. Og har man en bekymring om noget medicinsk, så synes jeg at det giver god mening, at det er lægen, der ved noget. Jeg ville måske nok tænke, at sp havde gjort bedst i at anbefale at man tog til lægen, hvis man var i tvivl, om der var noget galt, men selv hvis hun ikke gør, så tænker jeg, at det er udenfor hendes ansvars område. Jeg synes også det er fair nok, at der kan være detaljerede mad-spørgsmål, som lige skal slås op et sted, inden hun kan svare.

Selvfølgelig kan man være heldig at få en sp, der har set så mange børn, at hun pr erfaring har nogle tips, tricks og alarmklokker, men man kan jo også være nyuddannet sp, og så kan man vel netop kun det, som står i bøgerne.

Jeg håber ikke, at nogen bliver stødt over, at jeg skriver det her. Det er IKKE en løftet pegefinger a la "I har også bare krævet alt for meget af jeres stakkels sp", men bare min lille efter-tanke om, hvad en sp kan og ikke kan. :)

Men uanset hvad, så synes jeg, at ALLE sp'er bør have en støttende, anerkendende og positiv tilgang. Dét synes jeg godt, at man kan forvente, eller tillade sig at skifte på baggrund af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og mht. "Dit behov, ikke babys", så tror jeg også at det handler om, hvordan den bliver "serveret". Hvis det er nedladende, ovenpå gentagne tilfælde af dårlig kemi og med en stemning af, at man virkelig gør noget forkert, så kan jeg godt forstå, at sådan en kommentar har ramt. Jeg er enig i, at den KAN være meget upassende (hvilket den nok har været i TSs situation, hvis den generelle følelse er at sp er dårlig).

Men jeg kan også tænke lidt, at jeg er fuldstændig enig i at det generelt set er babys behov at være sammen med sin mor, når den er 5 måneder. Det betyder ikke, at man er en dårlig mor, hvis man går til tandlægen, men en sp ved måske ikke, hvor meget, man har tænkt sig at gøre brug af den der pasningsflaske (selvom man prøver at fortælle det). Og hånden på hjertet, inden jeg fik min søn, der troede jeg, at min mand og jeg kunne starte til dans igen en gang om ugen mens junior blev passet mens han var et halvt års tid. Så det ville ikke komme bag på mig, hvis der var mødre, der tog det for givet, at de kunne have en ugentlig veninde date mens deres 3 mdrs baby blev passet (altså som eksempel). Og selvom det måske fungerer for nogen, så synes jeg det er fair, at en sp påpeger, at det er mors behov - bare så man tager bevidst stilling til, hvis behov man lytter til. Ja, jeg ved ikke om det giver mening, og det er ikke som sådan for at forsvare den pågældende sp, der omtales i den her tråd. Jeg sad bare lige og tænkte, at sp må jo gerne sige noget, som man ikke kan lide at høre som mor. "Don't kill the messenger", som man siger :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bad min sundhedsplejerske om at blive væk da Alexander var ca 5 måneder.

Jeg syntes ikke jeg havde brug for hende - og de steder hvor jeg havde spørgsmål kunne hun ikke svare noget jeg kunne bruge til noget. Og så var jeg voldsomt provokeret af hendes sladder-gen og af at hun nogle gange havde travlt med ting der ikke ragede hende. F.eks. rigtig meget med vores nye hus. Hvor stort det var, hvad det havde kostet og "trappen er jo ikke SIKRET" (Alexander var 3 måneder gammel på det tidspunkt. I øvrigt også et "er DEN inde i huset om natten" henvendt til vores godmodige gamle cockerspaniel som åbenbart var en stor trussel for en baby..

Hun gloede meeeget mærkeligt da jeg sagde det - og blev ved med at insistere på at vi skulle komme forbi hendes kontor til vejning, men jeg holdt stædigt fast i, at jeg sagtens kunne se på mit eget barn, om han voksede tilpas...

Hvad sagde du som argument for at hun skulle blive væk?

:-)

Kan godt forstå du gjorde det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og mht. "Dit behov, ikke babys", så tror jeg også at det handler om, hvordan den bliver "serveret". Hvis det er nedladende, ovenpå gentagne tilfælde af dårlig kemi og med en stemning af, at man virkelig gør noget forkert, så kan jeg godt forstå, at sådan en kommentar har ramt. Jeg er enig i, at den KAN være meget upassende (hvilket den nok har været i TSs situation, hvis den generelle følelse er at sp er dårlig).

Men jeg kan også tænke lidt, at jeg er fuldstændig enig i at det generelt set er babys behov at være sammen med sin mor, når den er 5 måneder. Det betyder ikke, at man er en dårlig mor, hvis man går til tandlægen, men en sp ved måske ikke, hvor meget, man har tænkt sig at gøre brug af den der pasningsflaske (selvom man prøver at fortælle det). Og hånden på hjertet, inden jeg fik min søn, der troede jeg, at min mand og jeg kunne starte til dans igen en gang om ugen mens junior blev passet mens han var et halvt års tid. Så det ville ikke komme bag på mig, hvis der var mødre, der tog det for givet, at de kunne have en ugentlig veninde date mens deres 3 mdrs baby blev passet (altså som eksempel). Og selvom det måske fungerer for nogen, så synes jeg det er fair, at en sp påpeger, at det er mors behov - bare så man tager bevidst stilling til, hvis behov man lytter til. Ja, jeg ved ikke om det giver mening, og det er ikke som sådan for at forsvare den pågældende sp, der omtales i den her tråd. Jeg sad bare lige og tænkte, at sp må jo gerne sige noget, som man ikke kan lide at høre som mor. "Don't kill the messenger", som man siger :

Helt sikkert må sp gerne sige noget man ikke vil høre som mor. Men det er måden det blev sagt på, sådan lidt hårdt. Som om jeg ikke vidste at min baby ikke har behov for en sutteflaske! Det synes jeg var nedladende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og mht. "Dit behov, ikke babys", så tror jeg også at det handler om, hvordan den bliver "serveret". Hvis det er nedladende, ovenpå gentagne tilfælde af dårlig kemi og med en stemning af, at man virkelig gør noget forkert, så kan jeg godt forstå, at sådan en kommentar har ramt. Jeg er enig i, at den KAN være meget upassende (hvilket den nok har været i TSs situation, hvis den generelle følelse er at sp er dårlig).

Men jeg kan også tænke lidt, at jeg er fuldstændig enig i at det generelt set er babys behov at være sammen med sin mor, når den er 5 måneder. Det betyder ikke, at man er en dårlig mor, hvis man går til tandlægen, men en sp ved måske ikke, hvor meget, man har tænkt sig at gøre brug af den der pasningsflaske (selvom man prøver at fortælle det). Og hånden på hjertet, inden jeg fik min søn, der troede jeg, at min mand og jeg kunne starte til dans igen en gang om ugen mens junior blev passet mens han var et halvt års tid. Så det ville ikke komme bag på mig, hvis der var mødre, der tog det for givet, at de kunne have en ugentlig veninde date mens deres 3 mdrs baby blev passet (altså som eksempel). Og selvom det måske fungerer for nogen, så synes jeg det er fair, at en sp påpeger, at det er mors behov - bare så man tager bevidst stilling til, hvis behov man lytter til. Ja, jeg ved ikke om det giver mening, og det er ikke som sådan for at forsvare den pågældende sp, der omtales i den her tråd. Jeg sad bare lige og tænkte, at sp må jo gerne sige noget, som man ikke kan lide at høre som mor. "Don't kill the messenger", som man siger :balloons

Jeg er ikke ude på at "skyde" nogen ;) Jeg vil bare sige, at jeg mener meget grundlæggende, at hvad der er godt for mor er godt for baby. Når jeg siger det, så taler jeg ikke om, at man efterlader sin 3 mdr gamle baby og tager på vild bytur hele weekenden og drikker hjernen ud. Men hvis det er godt for mig, at jeg efterlader baby hos mormor og tager på cafe med mine veninder i 3 timer og er migselv, fri og får ladet op og bliver glad, så ER det altså godt for baby (også). Det er bare min holdning. Men altså, sådan var det også i min barndom. Børn tog man med og så måtte de ligesom indrette sig. Måske også FOR meget. Personligt tror jeg på en fornuftig balance mellem det højhellige moderskab og så børn fuldstændig på de voksnes præmisser, som det var for mig i min barndom. Og der passer f.eks. et cafebesøg med veninderne fint ind.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :-).

Lidt blandede erfaringer med sp kan j se.

Tror ikke jeg vil min skal komme igen for der er ingen støtte at hente ved hende. Og kan heller ikke bruge hende til at løse de mere indviklede ting. Så har ikke rigtig noget gavn af hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke ude på at "skyde" nogen ;) Jeg vil bare sige, at jeg mener meget grundlæggende, at hvad der er godt for mor er godt for baby. Når jeg siger det, så taler jeg ikke om, at man efterlader sin 3 mdr gamle baby og tager på vild bytur hele weekenden og drikker hjernen ud. Men hvis det er godt for mig, at jeg efterlader baby hos mormor og tager på cafe med mine veninder i 3 timer og er migselv, fri og får ladet op og bliver glad, så ER det altså godt for baby (også). Det er bare min holdning. Men altså, sådan var det også i min barndom. Børn tog man med og så måtte de ligesom indrette sig. Måske også FOR meget. Personligt tror jeg på en fornuftig balance mellem det højhellige moderskab og så børn fuldstændig på de voksnes præmisser, som det var for mig i min barndom. Og der passer f.eks. et cafebesøg med veninderne fint ind.

Jamen det er jeg såmænd ret enig i. Baby er bedst tjent med en glad mor, det har overskud, ingen tvivl om det. Men selve det, at barnet bliver passet, det vil jeg mene er 100% mors behov, ikke babys. Men det betyder jo ikke, at man ikke skal/må gøre det. Bare at det måske er fint at være bevidst om det - som du jo f.eks. er, når du her tænker over "det større perspektiv" og at det også kommer baby til gode, at mor er glad. Det kan sagtens være det rigtige "samlet set" at få baby passet. Men nogen tror oprigtigt på at baby har gavn af selve oplevelsen at blive passet, når den er lille. Og det tror jeg ikke på.

Jeg kan også komme i tanke om tilfælde, hvor jeg personligt (og i mit eget stille sind, for det rager jo ikke mig) mente, at der var uforholdsmæssigt meget fokus på mors behov i stedet for babys. Så hvis en sp kan formulere det pænt og konstruktivt, så synes jeg, at det kan være ok at påpege at baby har et stort behov for sin mor. Men selvfølgelig skal mor da kunne komme til tandlægen og lægen og (når tiden er til det) have er socialt liv. Det er slet ikke for at sige, at man skal bindes til ammestolen :)

PS. Med "messenger" mente jeg egentlig sp'en, men kan godt se, at det lige så godt kunne have været mig selv, det skulle læses som :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad sagde du som argument for at hun skulle blive væk?

:-)

Kan godt forstå du gjorde det.

Jeg sagde at jeg ikke følte at jeg havde behov for at hun kom mere... Og ikke andet end det. Som sagt så hun meget mærkelig ud i ansigtet ;-)

Et eller andet sted henne gjorde jeg det også lidt fordi jeg havde talt med min mødregruppe og en af dem (der havde lidt knas både med økonomi og parforhold) havde givet udtryk for at hun var bange for at få en indberetning til kommunen hvis hun fortalte hende at hun ikke ønskede hun kom mere. Det gjorde mig bare endnu mere tosset - og jeg var ganske kampparat da jeg sagde det til hende.

Vi havde en rigtig sød sundhedsplejerske der hvor vi boede da han var helt spæd - men vi overtog hus umiddelbart efter og blev derfor tvunget til at skifte..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min spl giver formaninger og aldrig ros. Det er jeg ret ked af. Overvejer om jeg gider d. Vil høre hvordan jeres er? Kan godt undvære hende.

Nu er det halvandet år siden vi sidst havde sp. Men hun var så sød en dame. Hun hjalp og fortalte og man kunne snakke med hende om alt. Feks fulgte jeg meget det der stod bag på mme med hvor meget børnene måtte få. Hun sagde til mig at mit barn er åbenbart mere sulten så du giver hende bare mere. De skal bare skrive noget på pakkerne.

Hun var så god. Og det sjove var at hun havde været sp ved mig og min søster da vi var små.

Nu er der kommet en anden. Lidt hippi agtig. Er spændt på hvordan hun er når tiden en gang kommer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige noget helt andet end spørgsmålet med sundhedsplejersken men hvad med at lære at bruge kop istedet for flaske? Min vigga ville ikke tage flaske så vi har brugt kop siden hun var få måneder. Da hun var 5 kunne hun nemt drikke af kop/glas og da hun var 9 mdr drak hun af samme glas som os helt uden hjælp. Når man er 5 mdr kan barnet nok ikke få helt nok af kop som ved en flaske men skal du bare til lægen/ud en kortere tur kan det måske bruges indtil brysterne kommer hjem igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, tak Mette. Har også tænkt at man kan gøre det sådan. Hun er relativt god til at drikke vand af kop.

:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER