TiaK

Fodbold - hvorfor er det så populært?

18 indlæg i dette emne

Jeg har NYDT at der ikke har været et eneste pip om VM herinde! Og alligevel opretter jeg en tråd om det :(

 

Men manden og jeg har lige været ret så uenige om hvad man får ud af fodbold. (Yep - han går meget op i det <_<)

 

I min verden er fodbold (for seeren) primært underholdning. Derudover er det en kæmpe pengemaskine, som jeg har svært ved at støtte. En "bivirkning" ved at fodbold er blevet så stort som det er, at der bliver skabt et sammenhold på tværs af landegrænser, som jeg tror på har et positivt udfald. 

Jeg tænker at film/serier også er ren underholdning, dog kan der nem være noget lærende i en film, hvilket jeg derfor finder mere relevant at se. Generelt kan jeg aldrig blive så fænget af fjernsynet, at det kan påvirke mit humør, hvis jeg ikke har mulighed for at se noget live, og jeg har derfor svært ved at forstå hvordan underholdning kan være så vigtigt for andre.

 

Manden bliver provokeret af at jeg kalder det ren underholdning. Jeg vil gerne vente lidt med at afsløre hans argumenter for hvorfor det er meget mere end det. 

 

Jeg vil gerne høre jeges tanker - både jer, der har set lyset i fodbold/sports-genren og jer, som ikke har.

 

Kan det ligestilles med at gå glip af et super spændende "to be continued" afsnit i sin yndlingserie?

 

Hvorfor er fodbold blevet så stort som det er?

 

Hvad er det jeg ikke forstår?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja jeg er nok enig med dig :) ikke om jeg forstår, hvorfor det er så spændende at se 22 overbetalte voksne spæne rundt efter en bold så længe. Og jeg står helt af, når folk forsøger at gøre det til et eller andet vigtigt og mere end hvad det er (som i min optik er underholdning). Jeg forstår ikke folk hidser sig sådan op over at se andre mennesker dyrke motion?

Ærlig talt så synes jeg (og min mand er heldigvis heller ikke til at se andre dyrke motion) at det er rigtig træls, at man næsten ikke kan tænde fjernsynet for tiden uden at der er en eller anden form for sport (først le man og håndbold, så vm i fodbold, og nu Tour de france?!).

Fair nok at nogle synes fodbold er sjov underholdning, men hvorfor det skal ophøjes til mere end det forstår jeg ikke, og hvorfor man absolut skal påduttes det ej heller.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er revnende ligeglad med fodbold (og håndbold og cykelløb og hvad der ellers kan være...) og sætter stor pris på, at min mand har det på samme måde.

Men jeg kan godt sætte mig ind i, at man kan gå op i noget, uden at der er nogen som helst god grund til det overhovedet. Da Paradise Hotel sæson 5 kørte, sad jeg LIMET til skærmen, og der var overhovedet ingen pointe, jeg blev bare fanget :D

Og jeg synes det er fair nok, at have det lige sådan med sport. Men jeg forstår ikke, hvorfor det ikke må kaldes underholdning :huh Hvad skulle det ellers være? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, jeg fatter ikke at sportsresultater hører med til en nyhedsudsendelse. Jeg kan stå helt af når jeg skal vente med at høre om en national krise eller borgerkrig eller lignende, fordi jeg lige først skal opdateres 10 minutter om hvilket hold der har vundet i et eller andet, efter min mening meget ligegyldigt. Jeg ser nyheder for at føle jeg ved lidt om hvad der sker i verden udenfor min dør og lidt længere væk. Og jeg syns i den sammehæng sportsresultater er totalt ligegyldigt fyld.

 

Jeg syns ikke fodbold skiller sig ud fra al anden sport, bortset fra at den vel er den største sport på vores breddegrader. Jeg kan sagtens leve med hvis min kæreste interesserer sig for det (det gør han nu kun når Holland spiller i de store turneringer), jeg ser det som en hobby/underholdning, og herregud der har jeg vel også nogle interresser han ikke rigtig forstår.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, nu går jeg mod strømmen her kan jeg se. Jeg elsker fodbold. Jeg elsker at se det, at spille det og at tale om det. Fodbold er samarbejde og fællesskabsfølelse, det er teknik og det ER underholdning, men "bare" at kalde det underholdning kan godt klinge lidt "tamt" når fodbold fylder så meget for en. Det er ikke noget der generer mig personligt, for jeg er helt med på, at vi har forskellige interesser, og nogle ting betyder mere for nogen end de gør for andre. Men fodbold har stor betydning og jeg kan ikke umiddelbart give nogen bedre forklaring end den der fællesskabsfølelse det giver. Når ens hold vinder, hvadenten man selv er på banen eller bare kigger på, når man ser/mærker det hele gå op i en højere enhed, det gør noget ved en ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg prøver lige at komme med et svar fra min Tlf :)

Jeg spurgte min mand og hans svar er, at så snart han nærmest vidste hvad en bold var, ventede han på at han ku gå til fodbold og har altid set det i tv. Han ka ik helt sætte ord på hvad det er :)

Den dag i dag er han fodboldtræner og dommer (dog holder han dommerpause lige nu). Derudover SKAL han se alle Chelseas kampe og hvis han kunne, så han samtlige kampe fra den engelske liga.

Han siger, han bruger det meget i sit arbejdsliv rent kommunikationsmæssigt - han mener selv det også er fra da han var spiller, jeg mener kun det er fra træner og dommer og at man evt ka bruge det ledermæssigt.

Han er væk hjemmefra til fodbold minimum tre gange om ugen og ser derudover fodbold i tv.

Han gik så lang som at sige, at det er live, det er spændende, der ka blive scoret lige til sidst, de ka ryge i straffespark og at der ikke findes mere drama end det :D

VM er en KÆMPE begivenhed for ham og hvis kamptidspunkterne lå bedre, ville han have set samtlige kampe. Han er heldigvis god til at prioritere og er helt med på, at familie er først. F.eks spiser vi altid 17.30/18 og han har derfor næsten ikke ser de kampe kl 18. Dem kl 22 har han heller ik set så meget af, da han prioritere at være frisk dagen efter.

Han ser meget mindre fodbold nu end før i tiden. Han har helt klart prioriteret Anabella og det er stort set kun Chelsea og AGF der er tændt, når hun er vågen.

Jeg har selv spillet fodbold og det er i den kommende sæson første gang i 12 år, jeg ikke skal have sæsonkort til AGF! Så jeg kan GODT forstå min mand!!

Personligt gider jeg kun at se kampe, hvor jeg holder med et af holdene - han ka se dem, for underholdningens skyld og for at få ideer til dødboldssituationer, dommer fif osv...

Om man vil det eller ej, så er vm i fodbold en af de største sportsbegivenheder i verden! Det er hvert fjerde år, så man må lige bide det i sig, hvis man er "modstander" :)

Og så tror jeg generelt i dk, at der havde været endnu mere fokus på vm, hvis vores eget landshold havde været med! Så der er faktisk ik så stor fokus på det, som der ku ha været..

Vi er i Hamborg lige nu og i tv har vejrpigen en fodboldbluse på - det viser lidt forskellen. I aften spiller Tyskland semifinale og det er STORT og det bliver en folkefest! Samtlige restauranter, barer osv viser kampen og der er storskærme rundt omkring.

Det kan ikke sammenlignes med en spændende serie (og jeg ser min del af spændende serier!), der ER bare noget over det fodbold der, som man ik ka sætte ord på...!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også en mand som går meget op i fodbold, men i mine øjne i det "helt rigtige" omfang. Heldigvis sidder han ikke og ser superligakampe hver weekend, men han vil meget gerne se de gode og afgørende champions league kampe, top kampe i premier league og selvfølgelig slutrunder. Det er fint med mig. 

 

Han har selv spillet fodbold på rimeligt højt niveau, siden han var barn og er nu træner. Og fodbold er bare så stor en del af den han er. Hvor jeg får stress over at gå og gruble over de udfordringer jeg møder, får han afløb på fodboldbanen. Han kan lide at kæmpe for noget og udvikle sig selv og holdet, han er en "fodboldtænker", så der er meget mere i det for ham end bare at vinde eller tabe (men det handler selvfølgelig om at vinde). Hans begejstring smitter nogen gange af på mig - og jeg har for første gang et drømmehold til det her VM, hvor min mands familie kæmper imod hinanden. Det er sjovt! 
For mig handler det om meget mere end underholdning og penge. Det er vel egentlig sammenhold, tror jeg. At komme hinanden ved. Det er hyggeligt at være ude at se min mands hold spille, det er dér hvor jeg møder en helt anden slags mennesker (og dér hvor jeg en gang blev spurgt af en mandlig supporter i lædervest: "jeg ved ikke om du ved det, men vi har en jo svane nede i Damhussøen". Hahaha, der er SÅ meget jeg ikke forstår i den sætning). I danske klubber handler det om at komme hinanden ved i lokalsamfundet, men det fantastiske ved VM er, at vi møder andre befolkninger, andre kulturer, vi kan ikke lade være med at holde med nogen vi egentlig ikke har noget forhold til, og vi bliver alle berørte af Neymars rygskade og hidser os op over Suarez' "fald". Jeg kan godt lide det, selvom det måske er et fællesskab som er sat lidt i system. Der kommer så meget glæde ud af det.

 

Når det så er sagt, så synes jeg det er DYBT problematisk, når fodbold vejer tungere end menneskerettigheder, og jeg synes FIFA skulle skamme sig og turde agere moralens vogter. Selvfølgelig skal favelaer ikke ryddes fordi "22 overbetalte mænd løber rundt efter en bold", fordi i dén sammenhæng ER fodbold virkelig ikke det vigtigste. Det samme med Qatars misbrug af nepalesisk arbejdskraft, og hvorfor fa'en for Rusland og Kina lov til at holde store arrangementer, når de åbenlyst skider på menneskerettigheder og befolkning? DET er ikke i orden.
Jeg synes også at det er ærgerligt at fodbold er blevet sådan en industri. At rigmænd opkøber gamle og historiske klubber og gør det til en maskine, hvor man bare betaler for de bedste i stedet for at have en klub der opbygges fra lilleput til oldboys. Det er i mine øjne ikke meningen med bolden. Men der kan man jo sige, at det er op til os selv ikke at købe merchandise osv. (dog stadig billetter) i det omfang vi gør i dag. 

 

Sidst så bliver jeg fand'me imponeret over nogle af de spillere dér. Hold da op hvor er de eminente nogen af dem. Messi og Neymar, og som så mange andre bryder jeg mig ikke synderligt om Ronaldo, men han er jo for vild. Har I set den video (youtube) hvor han bliver testet? F.eks på at score i mørke. Det er helt vildt hvad han evner! Virkelig imponerende uanset om man ser det som cirkusunderholdning eller et job. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt gider jeg heller ikke fodbold.

 

Men :)  - jeg tænker lidt om det, at det er noget alle kan og derfor noget alle i princippet har et forhold til. Altså - alle kan synge. De er ikke Pavarotti og måske er det pivende falsk, men synge, det kan de. Alle kan tegne. De er ikke Picasso og kan højst præstere en tændstikmand - men det er stadig en tegning. Tag en flok unger og en bold - og så spiller man fodbold. Så jeg tror, det ligger ret dybt i vores kultur og de allerfleste (drenge) har gået til fodbold på et tidspunkt, og så har man sine helte der - lige fra de store i skolegården til øh - og så ser man lige mig ikke komme i tanke om en eneste fodboldspiller! ;) Det kan spilles på alle niveauer lige fra skolegården til store kampe med teknisk suveræne spillere. Og udover selve det sportslige er der holdarbejdet, teknikken som nævnt, psykologien, sammenholdet og sikkert mange flere ting også.

 

Tænker jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hverken min mand eller jeg ser fodbold. Dog kan jeg godt lide at odd'se, især sammen med min bror :D

Men altså.. Hvis min mand så fodbold - hvad så? Er det ikke kun okay med en interesse? Og ja, det fylder meget nu, men jeg synes kun det er hyggeligt. Og skidt pyt med det fylder i tv? Vi kan jo bare lave noget andet så?

Prøv at vend tanken om? Hvad hvis ens mand kom og sagde, at han var træt af at vi brugte tid på BK? Som jo faktisk er hver dag? For nogle herinde (inkl mig selv) bruger jo meget tid her, måske endda et par fodboldkampe om ugen? ;) tid som går fra familien? Og der er jo også en stor industri herinde: reklamer, inspiration til babytøj mv mv mv..

Altså ved godt det er sat på spidsen, men jeg kan ikke se problemet. Sport samler nationer, både til VM, EM, OL, Tour, osv osv osv.. Og tager det tid fra børnenes Disney mv, tjaaa... Så kan vi vel finde på noget andet at lave i mens :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres besvarelser! :)

Dog vil jeg gerne have denne tråd tilbage på sporet - den handler ikke om hvor meget vores mænd ser fodbold og om det i så fald er okay eller ej.

Det handler om hvorfor man ser fodbold - hvad er det fodbold/sport i fjernsynet kan?

Hvorfor findes der sportsnyheder, når der ikke findes computerspilnyheder? Folk, der spiller World of Warcraft vil påstå det samler folk lige så meget som sport - men alligevel er det en 'lukket' verden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres besvarelser! :)

Dog vil jeg gerne have denne tråd tilbage på sporet - den handler ikke om hvor meget vores mænd ser fodbold og om det i så fald er okay eller ej.

Det handler om hvorfor man ser fodbold - hvad er det fodbold/sport i fjernsynet kan?

Hvorfor findes der sportsnyheder, når der ikke findes computerspilnyheder? Folk, der spiller World of Warcraft vil påstå det samler folk lige så meget som sport - men alligevel er det en 'lukket' verden.

Haha åh der kom jeg lige til at forestille mig det... jeg spiller/har spillet World of Warcraft og der er bestemt alle mulige slags nyheder og artikler og underholdning om lige det, på de dertil indrettede fansites og forums. Jeg syns faktisk det burde være sådan med sport, incl fodbold, også, at det sku holde sig til sine egne kanaler, sine egne programmer, blande sig uden om nyheder og ikke overtrumfe børneprogrammer og anden underholdning. Sådan er det kun delvis, der findes sportskanaler meeeen det er svært at tænde for tv for tiden uden at høre om VM i bold og ja kom til at grine ved tanken om at vi dagligt skulle høre om en ny World of Warcraft expansion eller event eller se live udsendelser fra Blizcon i stedet for Disney Sjov på samme niveau. 

 

Jeg kan simpelthen ikke svare på hvorfor man ser fodbold eller sport. Det må være noget med at identificere sig med det hold man holder med eller heppe på nogle. Jeg har det ikke i maven i hvert fald.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det meget er sammenholdet der gør at det er en stor ting.

 

Jeg er som sådan ikke til fodbold og min mand er slet ikke. Vi så alligevel tysklands kvartfinale kamp her for nogle dage siden, min mand havde ikke set en fodbold kamp i 22 år. Vi bor jo i Tyskland og her er fodbold stort, vi bor så ovenikøbet tæt på FC Bayern-munchens hjemmebane, det gør det kun større. Her har næsten alle biler tyske flag på enten sidespejlene, klistermærker på bilen eller flag fra vinduerne.

Vores nabo havde for et par kampe siden, et skilt uden for med public viewing, så man kunne bare komme ind til dem og se kamp og det var der en del der gjorde. Idag skal tyskland spille semifinale det er kl. 22 i aften, men en af vores naboer har allerede pyntet op med diverse fodbold ting udenfor.

Her går man tit ud på biergartens og ser fodboldkampen til en god gang øl og hvis det passer med tiden så aftensmad. Vi havde faktisk planer om det med kvartfinalen at tage på biergarten og spise og se kampen og opleve stemningen. Vi gjorde det så ikke, da Cassandra var for træt og endte derfor med at se det hjemme. Jeg glæder mig dog til vi kommer til det, når der er em eller vm næste gang, bare for oplevelsens skyld.

Jeg synes det er hyggeligt og selvom jeg ikke opfatter mig selv som tysker, så kan jeg ikke lade være med at holde med og blive grebet af det. Jeg synes det er et hyggeligt samlingspunkt og en god måde at samle nationen om det samme. Det kunne som sådan ligeså godt være kaninvæddeløb ;), men nu er det fodbold og for mig handler det om sammenholdet og samlingspunktet.

 

At jeg så godt kan synes det kan fylde for meget i fjernsynet, det er jeg helt enig i. Jeg ved ikke om det bare er vane at sådan skal det være, eller om der bliver total mediestorm hvis ikke de viser det på DR1, de kunne ligeså godt vise det på en sportskanal og så kunne dem der vil se kampen se den der. Jeg synes det er irriterende at det skal vie fra andre programmer og der er sport alle steder. Så er det godt netflix er opfundet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, nu går jeg mod strømmen her kan jeg se. Jeg elsker fodbold. Jeg elsker at se det, at spille det og at tale om det. Fodbold er samarbejde og fællesskabsfølelse, det er teknik og det ER underholdning, men "bare" at kalde det underholdning kan godt klinge lidt "tamt" når fodbold fylder så meget for en. Det er ikke noget der generer mig personligt, for jeg er helt med på, at vi har forskellige interesser, og nogle ting betyder mere for nogen end de gør for andre. Men fodbold har stor betydning og jeg kan ikke umiddelbart give nogen bedre forklaring end den der fællesskabsfølelse det giver. Når ens hold vinder, hvadenten man selv er på banen eller bare kigger på, når man ser/mærker det hele gå op i en højere enhed, det gør noget ved en ;)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som 'modstander' tror jeg bare jeg har svært ved at forstå tanken om at fodbold er vigtigere end alt andet. Ex. har jeg aldrig forstået at når der er sportsbegivenheder, så må DisneySjov eller børnetime (dengang det jo ligesom var det eneste børnefjernsyn overhovedet) ALTID skulle vige og blev aflyst. Der er trods alt flere børn i DK end fodboldtosser... Og jeg tror de fleste forældre som gerne vil se sport, godt kan forstå at man indimellem prioriterer deres børn. Nu nøjes de da trods at med at flytte det til en anden kanal, men stadigvæk.

Og det er jo ikke bare VM :) Det er jo også Tour de France, OL, Vinter OL, EM osv osv osv osv. Det er jo faktisk sport generelt.

Jeg har aldrig tænkt over, at sport erstatter børneprogrammer - vi er endnu ik nået til problematikken endnu herhjemme :)

Dog er mit bedste argument, at sport er live og det derfor erstatter de programmer der kan genspilles. Som jeg har forstået det, køber kanalerne kampene/begivenhederne og derfor er de vel nok nødt til at vise dem direkte og erstatte hvad end der ellers normalt vises på det givne tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres besvarelser! :)

Dog vil jeg gerne have denne tråd tilbage på sporet - den handler ikke om hvor meget vores mænd ser fodbold og om det i så fald er okay eller ej.

Det handler om hvorfor man ser fodbold - hvad er det fodbold/sport i fjernsynet kan?

Hvorfor findes der sportsnyheder, når der ikke findes computerspilnyheder? Folk, der spiller World of Warcraft vil påstå det samler folk lige så meget som sport - men alligevel er det en 'lukket' verden.

Mit bedste bud er, at det giver et sammenhold på et eller andet plan, som måske er svært at sætte ord på. Det ka få en hel befolkning op af stolene, hvis man når til en finale - jeg var ik selv så gammel den gang, men tilbage da dk vandt em i fodbold, var det da også en giga begivenhed.

Jeg ka virkelig godt forstå, at de der på ingen måde interesserer sig for sport, ka synes det er irriterende at det fylder SÅ meget. Men jeg tror virkelig på, at størstedelen af befolkningen er overvejende positive omkring sportsnyheder og sport generelt.

Hvorfor det ikke er sådan med computerspil osv aner jeg ikke.. Det er vel overordnet set ik ligeså populært som fodbold, cykling osv..

Det er også yderst sjældent der er nyheder om curling og bowling f.eks., så det er jo ik ALT sport, der fylder ligeså meget som fodbold. Og Tour de France er jo kun 3 uger ud af et helt år... Så SÅ meget fylder det jo heller ikke..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, nu går jeg mod strømmen her kan jeg se. Jeg elsker fodbold. Jeg elsker at se det, at spille det og at tale om det. Fodbold er samarbejde og fællesskabsfølelse, det er teknik og det ER underholdning, men "bare" at kalde det underholdning kan godt klinge lidt "tamt" når fodbold fylder så meget for en. Det er ikke noget der generer mig personligt, for jeg er helt med på, at vi har forskellige interesser, og nogle ting betyder mere for nogen end de gør for andre. Men fodbold har stor betydning og jeg kan ikke umiddelbart give nogen bedre forklaring end den der fællesskabsfølelse det giver. Når ens hold vinder, hvadenten man selv er på banen eller bare kigger på, når man ser/mærker det hele gå op i en højere enhed, det gør noget ved en ;)

DITTO!!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alle mennesker har brug for at føle sig som en del af et fællesskab. Og når man står på stadion og skråler "LÅ LÅ LÅ" i kor er alle en del af det samme fællesskab - et fællesskab der handler om at vinde. Og jeg tror i særdeleshed at man har mere brug for disse fællesskaber i takt med at verden bliver mere og mere globaliseret og de nationale fællesskaber efterhånden går i opløsning - derfor søger man nogle nye fællesskaber. På denne måde kan være fælles om noget på tværs af grænser. Og præmissen er jo egentlig simpel. Alle kan blive enige om at holdet skal vinde... Så derfor er fællesskabet nemt at blive en del af

 

Jeg ved ikke, hvorfor det lige præcis er fodbold, der er blevet den mest populære sport... Men mit gæt vil være, at det er en kombination af tilfældigheder, god markedsføring og det faktum, at der kan sidde mange folk og se sporten på en gang og så varer en kamp lang tid. Og så er fodbold jo egentlig en ret simpel sport - det kræver ikke mere end en enkelt mand og et objekt, der er tilnærmelsesvis rundt... Så kan man spille foldbold. Der er lidt sværere med håndbold, som jo også har en bold og et mål som udgangspunkt for spillet...

 

Hmm... Det er mit bud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med flere af de andre i, at det er fællesskabet omkring det der drager folk! Både min mand og jeg er fløjtede ligeglade med fodbold (og sport i al almindelighed!), men vi har da ind i mellem talt om, at vi godt kan misunde dem der virkelig holder med et bestemt hold, og den glæde og fest de har, når så det hold vinder (dog ikke nok til, at vi gider begynde at følge med.. :lol)..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER