skruk

sundhedsplejerske

50 indlæg i dette emne

Jeg er blevet dybt uenig med min sundhedsplejerske og lige pt går jeg faktisk i mod hvad hun mener jeg skal gøre. Men hvad kan der ske ved det?

Immanuel er i trivsel med undtagelse af hans vægt. Altså god øjenkontakt, smilende, meget vågen, pludrer og gode reflekser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså sundhedsplejerskens ord er jo ikke lov, så man må sådan set gerne gå imod! Hvad er det du går imod med?

Det eneste jeg tænker er, at hvis sundhedsplejersken mener at barnet trivsel er i fare fordi du ikke "makker ret", så har hun jo skærpet underretningspligt, og skal underrette hvis hun er bekymret for barnets trivsel. Men mon dog at det er så slemt..?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså sundhedsplejerskens ord er jo ikke lov, så man må sådan set gerne gå imod! Hvad er det du går imod med?

Det eneste jeg tænker er, at hvis sundhedsplejersken mener at barnet trivsel er i fare fordi du ikke "makker ret", så har hun jo skærpet underretningspligt, og skal underrette hvis hun er bekymret for barnets trivsel. Men mon dog at det er så slemt..?

Jeg har valgt at veje Immanuel hver gang ved måltider, så jeg ved, at han får nok mælk gennem amningen. Hun er meget bekymret fordi han ikke tager på i vægt. Men altandet er perfekt(som det nu kan blive med ham). Hun vil have ham 100 % på flaske. Og det kan jeg ikke få mig selv til, når jeg har nok mælk :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har valgt at veje Immanuel hver gang ved måltider, så jeg ved, at han får nok mælk gennem amningen. Hun er meget bekymret fordi han ikke tager på i vægt. Men altandet er perfekt(som det nu kan blive med ham). Hun vil have ham 100 % på flaske. Og det kan jeg ikke få mig selv til, når jeg har nok mælk :(

 

Okay..

 

Altså, på et tidspunkt SKAL han jo igang med at tage på. Men jeg kan godt forstå at du gerne vil give det lidt mere tid. Det er jo en balancegang mellem at gøre det bedste i forhold til mad (altså amning frem for flaske) og så at han selvfølgelig også skal trives - altså at han skal tage på. 

Din sundhedsplejerske SKAL fortælle dig, hvis hun har i sinde at underrette, men det tror jeg nu ikke umiddelbart er tilfældet endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay..

Altså, på et tidspunkt SKAL han jo igang med at tage på. Men jeg kan godt forstå at du gerne vil give det lidt mere tid. Det er jo en balancegang mellem at gøre det bedste i forhold til mad (altså amning frem for flaske) og så at han selvfølgelig også skal trives - altså at han skal tage på.

Din sundhedsplejerske SKAL fortælle dig, hvis hun har i sinde at underrette, men det tror jeg nu ikke umiddelbart er tilfældet endnu.

Men er trivsel kun vægtstigning? For han vokser jo helt vildt i længde :unsure

Puha, dejligt, at hun skal fortælle det inden :) frygtede nemlig, at der pludselig stod to politimænd uden for døren og ville tage ham :boo

Kan min mælk være for dårlig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er trivsel kun vægtstigning? For han vokser jo helt vildt i længde :unsure

Puha, dejligt, at hun skal fortælle det inden :) frygtede nemlig, at der pludselig stod to politimænd uden for døren og ville tage ham :boo

Kan min mælk være for dårlig?

 

Trivsel er ikke kun vægtstigning, men det er også vægtstigning. Han kan jo ikke blive ved med at veje det han gør nu :) Og det er altså vigtigt at de følger kurverne sådan nogenlunde. Nogle børn afviger selvfølgelig, og det kan også være han begynder at tage på lige om lidt. Du skal bare gøre op med dig selv hvor længe du vil se tiden an. Spørgsmålet er om det gør nogen forskel at du giver flaske, hvis det er fordi han gylper det op, men det kan man jo ikke rigtig vide..

 

Medmindre det handler om vold, alkohol osv., så skal hun fortælle dig det. Og selvfølgelig kommer der ikke nogen og tager ham - tag det helt roligt! :kram2 

 

Jeg ved ikke så meget om det der amning - det kørte jo ikke rigtig for mig. Elliot tog heller ikke på. Men hvis han gylper rigtig meget kan det vel godt være derfor han ikke tager på? Hvad siger sundhedsplejersken til det gylperi?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Trivsel er ikke kun vægtstigning, men det er også vægtstigning. Han kan jo ikke blive ved med at veje det han gør nu :) Og det er altså vigtigt at de følger kurverne sådan nogenlunde. Nogle børn afviger selvfølgelig, og det kan også være han begynder at tage på lige om lidt. Du skal bare gøre op med dig selv hvor længe du vil se tiden an. Spørgsmålet er om det gør nogen forskel at du giver flaske, hvis det er fordi han gylper det op, men det kan man jo ikke rigtig vide..

Medmindre det handler om vold, alkohol osv., så skal hun fortælle dig det. Og selvfølgelig kommer der ikke nogen og tager ham - tag det helt roligt! :kram2

Jeg ved ikke så meget om det der amning - det kørte jo ikke rigtig for mig. Elliot tog heller ikke på. Men hvis han gylper rigtig meget kan det vel godt være derfor han ikke tager på? Hvad siger sundhedsplejersken til det gylperi?

:lol nej, han skulle gerne tage på. Ellers kommer han til at se mærkelig ud :)

Pt har flasken(som så er koppen her) ikke gjort noget i forhold til gylp. Det er stadig lige slemt. Sundhedsplejersken synes også at det er slemt, men har ingen løsningsforslag :boo

Men hvor jeg jeg lettet over, at hun ikke bare må tage ham fra mig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lol nej, han skulle gerne tage på. Ellers kommer han til at se mærkelig ud :)

Pt har flasken(som så er koppen her) ikke gjort noget i forhold til gylp. Det er stadig lige slemt. Sundhedsplejersken synes også at det er slemt, men har ingen løsningsforslag :boo

Men hvor jeg jeg lettet over, at hun ikke bare må tage ham fra mig!

 

Helt rolig - det skal virkelig være galt med vold osv. før de bare kan komme.. HVIS der nogensinde skulle komme en underretning skal kommunen jo først tage stilling til hvorvidt de vil gøre noget ved det, og så skal der evt laves undersøgelser osv. Heeelt rolig :kiss :kram2

 

Jeg synes helt ærligt du skal tage at ringe til sundhedsplejerske-kontoret og bede om at få besøg af en anden sundhedsplejerske. Det er helt ok at skifte sundhedsplejerske, og så kan du få en anden mening. Måske har hun et andet løsningsforslag eller pondus nok til at skære igennem overfor læger osv? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lyder som en god idé, at få en anden sundhedsplejerske til at vurdere og evt. skifte. Det går jo ikke hvis du ikke har tillid til din sundshedsplejerske, men du skal indstile dig på, at det kan være en anden også vil mene du skal over til flaske.

Det er godt han trives ellers, men jeg kan godt forstå sundhedsplejersken er bekymret hvis han vokser, men ikke tager på. Din søn skulle jo netop så tage på.

Det kan være det er det rigtige at gå over til flaske, men det skal jo helst gøres så du også er med på det, så længe din søn ikke er i fare. Kan du ikke starte med at supplere?

 

Du kan dog godt have meget mælk uden der er særlig meget næring i. Jeg havde fint med mælk, men der var altså ikke noget fløde i det og mine børn voksede ikke og den yngste blev meget hurtigt ikke nærværende pga. det. Så bare fordi du har mælk er det ikke ensbetydende med der er noget godt i det.

Min datter gylpede også meget, men da hun kom på flaske begyndte hun at tage fint på.

Jeg gik hurtigt over på flaske, men amning betød så heller intet for mig. Så jeg så det som en lettelse og intet andet, men sådan lyder det ikke som om du har det.

 

Jeg håber i kan finde en løsning hvor du kan trives med det, men det er også vigtigt (jeg mener det vigtigste), at din søn tager på, så forhåbenligt kan i finde en løsning for jer begge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er fuldstændig enig med Pada i alt hvad hun skriver, så vil bare tilføje ekstra kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihh jeg bliver altid så skide harm hver gang jeg høre om historier angående sp'er og deres skide flaske, som eneste løsning på, at de kan følge deres tabeller for, hvordan alle baby bør og skal vokse!
Jeg har selv været den samme mølle igennem med en datter som ikke tog ret meget på og som stadig i dag er meget lille af sig. Havde en sp som virkelig også pressede på for, at Bella Gry skulle hel- eller delvist på flaske! Jeg fik fat i en privat sp med en naturlig tilgang til tingene (kan sakse hendes svar til mig, til dig, hvis du er interesseret?) Jeg havde også kontakt til en ammerådgiver, som også virkelig fik givet mig ord og ikke mindst ro på, at alt var ok.. Ammebørn tager på i ryk og på forskellige tidspunkter. Den tabel sp'er bruger til, at måle vægtkurve er et gennemsnit af en blanding af flaske og ammebørn. Så medmindre vægten stiger 0g over en længere periode, så syntes jeg, at du tage kontakt til en ammerådgiver fra forældre og fødsel, de er rigtig søde, at snakke med og ved en del om ammebabyer :) og så lad sp's mening pt sive ind ad det ene øre og ud af det andet...

Kæmpe kram til dig! :kram

edit: link til ammerådgiver, hvis du vil snakke med en :) http://www.fogf.dk/Ammeraadgivningen/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dreng var ammebarn den første halvanden måned, og derefter flaskebarn, men det var fordi jeg ikke havde mere mælk, men lige meget om han var ammebarn eller flaskebarn, så har han aldrig rigtig fuldt kurverne og gør det stadigvæk ikke... mem som min sp og læge altid har sagt så er han jo i trivsel på alle andre måder og glad og tilpas. Så jeg ville ikke være så bekymret, og ville som dig lige se tiden lidt an og se hvad der sker..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt rolig - det skal virkelig være galt med vold osv. før de bare kan komme.. HVIS der nogensinde skulle komme en underretning skal kommunen jo først tage stilling til hvorvidt de vil gøre noget ved det, og så skal der evt laves undersøgelser osv. Heeelt rolig :kiss :kram2

Jeg synes helt ærligt du skal tage at ringe til sundhedsplejerske-kontoret og bede om at få besøg af en anden sundhedsplejerske. Det er helt ok at skifte sundhedsplejerske, og så kan du få en anden mening. Måske har hun et andet løsningsforslag eller pondus nok til at skære igennem overfor læger osv?

Så er jeg mere rolig :)

Kan man godt bare lige skifte?

Tænker, at det bliver forfærdelig, hvis jeg ikke kan og har sagt åbent, at jeg ingen tillid har til hende på amme spørgsmålet :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er jeg mere rolig :)

Kan man godt bare lige skifte?

Tænker, at det bliver forfærdelig, hvis jeg ikke kan og har sagt åbent, at jeg ingen tillid har til hende på amme spørgsmålet :unsure

 

Min sundhedsplejerske har i hvert fald altid sagt at man kan skifte, hvis man ikke har kemi med den sundhedsplejerske man har. Du kan jo bare sige at du ikke føler i har en god kemi og du gerne vil have en anden..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lyder som en god idé, at få en anden sundhedsplejerske til at vurdere og evt. skifte. Det går jo ikke hvis du ikke har tillid til din sundshedsplejerske, men du skal indstile dig på, at det kan være en anden også vil mene du skal over til flaske.

Det er godt han trives ellers, men jeg kan godt forstå sundhedsplejersken er bekymret hvis han vokser, men ikke tager på. Din søn skulle jo netop så tage på.

Det kan være det er det rigtige at gå over til flaske, men det skal jo helst gøres så du også er med på det, så længe din søn ikke er i fare. Kan du ikke starte med at supplere?

Du kan dog godt have meget mælk uden der er særlig meget næring i. Jeg havde fint med mælk, men der var altså ikke noget fløde i det og mine børn voksede ikke og den yngste blev meget hurtigt ikke nærværende pga. det. Så bare fordi du har mælk er det ikke ensbetydende med der er noget godt i det.

Min datter gylpede også meget, men da hun kom på flaske begyndte hun at tage fint på.

Jeg gik hurtigt over på flaske, men amning betød så heller intet for mig. Så jeg så det som en lettelse og intet andet, men sådan lyder det ikke som om du har det.

Jeg håber i kan finde en løsning hvor du kan trives med det, men det er også vigtigt (jeg mener det vigtigste), at din søn tager på, så forhåbenligt kan i finde en løsning for jer begge.

Vi har suppleret nogle få gange, hvor vi har været væk hjemmefra eller jeg har taget noget stærkt smertestillende, og det har desværre ingen effekt haft på hverken gylp eller vægt :(

Er bange for reaktionen, hvis jeg beder om en anden og kan man det?

Men Ja, amningen betyder så meget for mig pga allergi.

Tak fordi du ville dele din historie! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er fuldstændig enig med Pada i alt hvad hun skriver, så vil bare tilføje ekstra kram :kram

Tak :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihh jeg bliver altid så skide harm hver gang jeg høre om historier angående sp'er og deres skide flaske, som eneste løsning på, at de kan følge deres tabeller for, hvordan alle baby bør og skal vokse!

Jeg har selv været den samme mølle igennem med en datter som ikke tog ret meget på og som stadig i dag er meget lille af sig. Havde en sp som virkelig også pressede på for, at Bella Gry skulle hel- eller delvist på flaske! Jeg fik fat i en privat sp med en naturlig tilgang til tingene (kan sakse hendes svar til mig, til dig, hvis du er interesseret?) Jeg havde også kontakt til en ammerådgiver, som også virkelig fik givet mig ord og ikke mindst ro på, at alt var ok.. Ammebørn tager på i ryk og på forskellige tidspunkter. Den tabel sp'er bruger til, at måle vægtkurve er et gennemsnit af en blanding af flaske og ammebørn. Så medmindre vægten stiger 0g over en længere periode, så syntes jeg, at du tage kontakt til en ammerådgiver fra forældre og fødsel, de er rigtig søde, at snakke med og ved en del om ammebabyer :) og så lad sp's mening pt sive ind ad det ene øre og ud af det andet...

Kæmpe kram til dig! :kram

edit: link til ammerådgiver, hvis du vil snakke med en :) http://www.fogf.dk/Ammeraadgivningen/

Ej, det vidste jeg ikke. Troede de havde en kurve til ammebørn og en til flaskebørn. Super rart at vide! Tak :kiss du må meget gerne skrive hendes svar til mig :) skal snakke med hende igen i morgen (Hun håber at jeg så har ændret mening) så et ekspertsvar på det her spørgsmål ville hjælpe så meget i den snak!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dreng var ammebarn den første halvanden måned, og derefter flaskebarn, men det var fordi jeg ikke havde mere mælk, men lige meget om han var ammebarn eller flaskebarn, så har han aldrig rigtig fuldt kurverne og gør det stadigvæk ikke... mem som min sp og læge altid har sagt så er han jo i trivsel på alle andre måder og glad og tilpas. Så jeg ville ikke være så bekymret, og ville som dig lige se tiden lidt an og se hvad der sker..

Tusind tak fordi du deler det med mig :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min sundhedsplejerske har i hvert fald altid sagt at man kan skifte, hvis man ikke har kemi med den sundhedsplejerske man har. Du kan jo bare sige at du ikke føler i har en god kemi og du gerne vil have en anden..

Hvordan gør man helt lav praksis det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er du på facebook? Gruppen Ammenet er altså RIGTIG god, der er også eksperter klar med råd.

Selvfølgelig skal du amme. Det kan du!

Ud til højre med SP. Ring ned på kontoret og sig at du vil have en ny, du behøver ikke at sige hvorfor. Det er OK, der sker intet ved det - altså ud over at du kan få god støtte.

Min dreng tabte sig i en periode og lå stille i en anden, min SP rådede mig til "fri mælkebar" og at blive i sengen dagen lang, topløs med baby.

Hvil dig, ro på, am!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS, jeg ammer endnu (15 måneder) William har kun fået erstatning een gang på sygehus.

Det kræver nogle kampe, det kræver at man tør tro på det. Jeg tror på dig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min nabo skiftede SP. Hun ringede til kommunen - intet problem :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har suppleret nogle få gange, hvor vi har været væk hjemmefra eller jeg har taget noget stærkt smertestillende, og det har desværre ingen effekt haft på hverken gylp eller vægt :(

Er bange for reaktionen, hvis jeg beder om en anden og kan man det?

Men Ja, amningen betyder så meget for mig pga allergi.

Tak fordi du ville dele din historie! :kram

Jeg går ud fra man kan skifte, men har ikke selv prøvet.

Jeg skiftede dog jordemoder, da hun ingen forståelse havde for at jeg havde ikke nødvendigvis var fan af amning. Så på sin vis samme historie, blot vendt om.

Jeg sagde jeg ville skifte pga kemien. Så mit forslag vil være det samme som de andre pigers.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor er det tåbeligt altså.

 

Hvis hun virkelig mener han skal have erstatning, så kunne du enten "Sonde-amme" (Hvor man ligger barnet til, også kommer en lillebitte slange ind i munden på barnet, så baby tror det er modermælk, men det er erstatning)  :)  Det brugte jeg, blandt andet fordi jeg ikke havde mælk nok - det gjorde jeg kunne fortsætte amningen, men jeg var sikker på min datter fik mælk, og hun stimulerede brystet :) Det kunne man jo fx gøre en gang om dagen.. Synes bare det virker fuldstændig tåbeligt, når han ellers er i trivsel - det er MEGET normalt at de har perioder hvor de ikke tager på...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er du på facebook? Gruppen Ammenet er altså RIGTIG god, der er også eksperter klar med råd.

Selvfølgelig skal du amme. Det kan du!

Ud til højre med SP. Ring ned på kontoret og sig at du vil have en ny, du behøver ikke at sige hvorfor. Det er OK, der sker intet ved det - altså ud over at du kan få god støtte.

Min dreng tabte sig i en periode og lå stille i en anden, min SP rådede mig til "fri mælkebar" og at blive i sengen dagen lang, topløs med baby.

Hvil dig, ro på, am!

Tusind tak for pep talk :kiss men kan godt nok godt mærke, at jeg er ekstrem konfliktsky :( har så ondt i maven over, at jeg skal mødes med hende i morgen. Kl 8, så kan ikke engang skifte inden :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER