Ema

Hvornår begyndte I med skemad?

22 indlæg i dette emne

Er lidt forvirret lige nu.

Har primært læst dansk litteratur om graviditet og baby og der anbefaler man ikke at starte med mad før efter 6 måneder, nogle fraråder det direkte og skriver at tarmsystemet ikke er udviklet nok til det.

 

Men nu bor jeg jo i Sverige og her anbefaler man at starte allerede efter 4 måneder med den begrundelse at de små fra 6 måneder behøver maden og derfor bør være i gang med tilvænning for at kunne spise lidt større portioner.

 

Så hvad skal man lige gå efter?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi startede lige så stille og roligt ud med grød da Marius var 4 måneder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede meget blidt op da William var 5,5 måned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme anbefaler man at man starter tidligst ved 4 mdr og senest ved 6 mdr. Men det vigtigste er vel at kigge på dit barn og se hvordan det trives. Vi begyndte da Elliot var 4 mdr - han var vildt interesseret i vores mad, åbnede munden efter vores gafler og virkede ikke altid til at være HELT mæt på mælken kun. Det er gået så godt, og han er nærmest altædende ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede så småt efter 4 måneder. Det tager/tog laaaang tid før maden direkte kunne erstatte amning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede omkring 5 mdr, da Andrea virkede klar der. Gik dog meget langsomt frem, da jeg ikke ville have hendes mave gik i stå fordi vi gik for hurtigt frem - vi er så heldigvis også sluppet for nogle problemer i den retning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg introducerede smagproever ved 5,5, men han gad sgu ikke skemad. Saa han fik bloed og saftigt grattemad at sidde med, mens jeg ammede loes... 

 

Min holdning er, at det er individuelt, at det kommer an paa, hvad man har taenkt sig at starte med, at det kommer lidt an paa, om barnet er allergidisponeret, at det er kultrurelt indlagret at starte FOR tidligt i Europa osv, osv... Hvis man har et flaskebarn, taenker jeg at det maaske er ok at starte paa mad tidligere end senere, for der er barnet alligevel ikke fuldammet. Hvis man fuldammer og ens barn og en selv trives hermed, saa synes jeg ikke, der er grund til at give mad foer 5-6-7 mdr. Noah endte med ogsaa at faa skemad fra 7,5 mdr, hvor vi kunne begynde at give ham lidt skemad, sammen med hans fingermad. Jeg ammede til han var 13 mdr. 

 

Lyt til din moderintuition :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede meget meget meget roligt, da hun var 5,5 mdr. Med 5 teske fulde - som smagsprøver.

Det gjorde vi dels pga mave/tarm-hensyn og dels pga hun gylpede meget. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi startede skemad da han var knap 6 mdr, men jeg vil mene at hans primære ernæring var gennem amning indtil han var i hvert fald 8 mdr. Jeg har ikke indtrykket af at han har manglet noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Johan var næsten 7 måneder inden han fik andet end flaske.. Bella Gry var næsten 6 måneder da hun prøvesmagte lidt..

 

Og så lige en lille sidebemærkning angående at man SKAL starte senest ved 6 måneder eller inden baby "mister" interessen for mad.. Øh, jeg kender altså ingen voksne, som kun vil ammes/have sutflaske :lolhit Så du skal ikke føle dig presset til, at starte op før end du og baby er klar til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede blidt op omkring 5 mdr med lidt grød lavet på majsmel og boghvedemel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle jeres svar, er da simpelthen så fantastisk at så mange gider hjælpe og svare :lovebk

 

Blev bare lige helt forvirret, da jeg to forskellige steder læste at man direkte frarådede at begynde med skemad før 6 måneder.

 

Altså jeg fuldammer og det går fint og indtil videre har jeg masser af mælk og Freja vokser præcis som hun skal.

Men hun er begyndt at vågne mere om natten for at få mad, samtidig med at hun også bliver ammet mere om dagen også. Hun er ikke decideret interesseret i vores mad tror jeg, altså når hun sidder med ved bordet er hun meget fokuseret på os, med eller uden mad, så tror mest det er os, hun er opmærksom på.

 

Men tror vi er blevet enige om at forsøge os stille og roligt med et par skefulde fulde om et par uger og så ser vi hvad der sker

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da ogsaa forvirrende med forskellige anbefalinger... Hernede i Italien anbefaler man at begynde med frugtmos fra 3 mdr. Siden groentsager og koed, til sidst kulhydrater. 

 

Vaer opmaerksom paa, at Freja ogsaa kan vaere i et appetitspring, hvor hun jo bedst kan oege din produktion om natten... Hun har en naturlig nysgerrighed og vil selvfoelgelig kigge paa jer og de ting, I goer, og de ting, I bruger. Personligt synes jeg det er meget, meget tidligt, I overvejer at begynde, men det er jo ikke mit barn og ej heller min intuition omkring mit barn. Det er dit barn og din mor-intuition :) 

 

Jeg fulgte forslagende i Rebecca Perssons bog BABY, bortset fra, at det saa ikke var saa meget skemad, fordi Noah ikke ville have skemad. Men hun siger gulerod eller soed kartoffel og proeve med det, siden frugt. mest af alt keep it simple og starte med en ingrediens ad gangen, saa man kan holde oeje med om det paavirker dem negativt. Jeg har burgt en tre-trins-raket, hvor en ny foedevare blev introduceret over tre dage, foerst med en teskefuld, saa en spiseskefuld og siden en stoerre portion. Det giver mening for mig. 

 

Saa vil jeg ogsaa sige, at det for mig var overraskende meget besvaerligt at slaebe mad med rundt, hvor bryster ligesom bare er der - men jeg ville ogsaa gerne amme laenge og har ogsaa ammet om natten til han var 7 mdr. Der var jeg saa ved at vaere lidt slidt paa soevnniveuet og vi fandt ud af, hvordan han gerne ville have det for at faa mere mad i ham fordelt paa dagen :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der med mad ER mega forvirrende... Aron blev tydeligt ikke mæt ved 4 mdr alderen - han spiste 6 flasker af 265 ml - og han spiste rub og stub. Han gad så ikke skemad, og endte med at blive delvis BLW fordi det var den eneste måde han ville spise på. Han ville have noget i hånden at sutte på, og så gerne mades indimellem. Jeg tænkte at han var klar til at sidde med noget og sutte på da han 4,5 mdr gammel stjal en honningmelon ud af hånden på mig :lol

 

Jeg måtte også høre meget for at begynde så tidligt, men hvad skal man ellers lige gøre når ungen æder en ud af huset, er ved at hoppe ud af skråstolen når man sad med noget mad, og åbnede munden hver gang han så mad...

 

Det er jo det - det er saa individuelt og om man saa skal sidde og enten proppe mad i en ikke-klar baby, fordi man ifoelge nogen boer starte tidligt eller skal goere det modsatte ved en som Aron klar baby, pga at man ikke boer starte tidligt... Lytte til intuitionen og tag notitz af, hvordan det gaar undervejs. Noah var ikke klar til skemad, som bogen foreskriver, men blev det halvanden maaned senere... han var til gengaeld klar til at fedte og gratte med mad, saa det fik han. Det lyder til at begge drenge er trivedes med hver deres fremgangsmaade :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede stille og roligt op kort efter 4 mdr. Bare med smagsprøver, og i øvrigt var det slet ikke sikkert han fik fast føde hver dag i starten. Han var relativt længe om at vænne sig til det og udvikler sig stadig meget i forhold til mad. Er f.eks. først i de sidste par dage begyndt at gide brød med smør/pålæg. Som andre også siger - lyt til din intuition og, synes jeg, læg dig nogenlunde op ad de officielle råd, så går det nok ikke helt galt. Prøv med lidt grød eller hvad du nu synes, og hvis det ikke er et hit venter du bare nogle dage og prøver igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er også et kæmpe tigerspring her i 4 mdrs alderen (19 ugers), som virkelig kan lave rod i det. Hun søger derfor mere tryghed hos dig (brystet). Manger mistolker dette som at barnet mangler mad. Men det her tigerspring kombineret med appetitspring er altså værd at have med i overvejelserne inden man springer ud i noget nyt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er også et kæmpe tigerspring her i 4 mdrs alderen (19 ugers), som virkelig kan lave rod i det. Hun søger derfor mere tryghed hos dig (brystet). Manger mistolker dette som at barnet mangler mad. Men det her tigerspring kombineret med appetitspring er altså værd at have med i overvejelserne inden man springer ud i noget nyt :)

 

Aah gud, ja, tigerspringet ... 19 ugers...  :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er midt i det lorte tigerspring lige nu og det er absolut det værste tigerspring vi har haft indtil nu.

Men synes hun krævede mere mad inden vi havnede i det.

Men altså, vi afventer i hvert fald til min. 4,5 måned og så ser vi hvordan det ser ud. Er appetitten mere normal der igen, så starter vi nok ikke lige med det samme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er midt i det lorte tigerspring lige nu og det er absolut det værste tigerspring vi har haft indtil nu.

Men synes hun krævede mere mad inden vi havnede i det.

Men altså, vi afventer i hvert fald til min. 4,5 måned og så ser vi hvordan det ser ud. Er appetitten mere normal der igen, så starter vi nok ikke lige med det samme

 

Appetitspring foerst, derefter tigerspring og maaske begge paa samme tid :) 

 

Det er endelig ikke saa vigtigt om det er det ene eller det andet, bare hovedsagen at hun skal igennem det og hvordan I kan hjaelpe bedst muligt :) Det vil nok vaere svaert for jer at faa en god start paa mad, hvis det er midt i et "lorte tigerspring". Det gaar over, saa hold ud ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Appetitspring foerst, derefter tigerspring og maaske begge paa samme tid :)

Det er endelig ikke saa vigtigt om det er det ene eller det andet, bare hovedsagen at hun skal igennem det og hvordan I kan hjaelpe bedst muligt :) Det vil nok vaere svaert for jer at faa en god start paa mad, hvis det er midt i et "lorte tigerspring". Det gaar over, saa hold ud ;)

Det kan selvfølgelig godt hænge sådan sammen. Nu tager vi til Danmark på ferie i næste uge og bliver der i 3-4 uger og vi har i hvert fald ikke tænkt os at begynde på noget før vi er hjemme igen og så må vi jo se hvordan det ser ud med appetitten.

Og ja, vi prøver at holde ud, men hun er godt nok hårdt ramt af det her tigerspring.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan selvfølgelig godt hænge sådan sammen. Nu tager vi til Danmark på ferie i næste uge og bliver der i 3-4 uger og vi har i hvert fald ikke tænkt os at begynde på noget før vi er hjemme igen og så må vi jo se hvordan det ser ud med appetitten.

Og ja, vi prøver at holde ud, men hun er godt nok hårdt ramt af det her tigerspring.

 

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER