bare mig

Sen afnavling for og imod

19 indlæg i dette emne

Godaften :)

 

Jeg er for nyligt stødt på begrebet "sen afnavling" hvor man venter med at klippe navlesnoren over, til der ikke længere er puls i. Angiveligt skulle det være fast procedure på bl.a Hvidovre, men de fleste steder i landet afnavler man hurtigt efter fødselen.

Som jeg læser det skulle der være fordele og ulember ved begge, men jeg kan ikke rigtig blive klog på det synes jeg. Det er meget vagt det jeg finder.

 

Er der mon nogle af jer der kan gøre mig lidt klogere?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg spurgte min kusine, som er jordemoder. Hun fortalte at ved sunde, raske og velskabte børn gjorde det ikke en mærkbar forskel at vente med at afnavle. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Næ der skulle mig bekendt ikke være synlig forskel, men der findes angiveligt alligevel forskning, der siger at man i op til 2 års alderen kan se forskel i blodprøver taget af børn der har fået fortaget en sen afnavling, at de skulle have bedre jern lager, højere blodprocent og sådan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læste det samme dengang. Men det var hvad hun sagde :) Tag evt. at spørge din jordemoder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Æh, hvordan var det nu. Min jordemoder var ikke fan - mest fordi det var svært at tage de blodprøver fra navlestrengen de skal - vist nok. Eller den der ph værdi. Så på Roskilde afnavler de hurtigt. Jeg havde ellers besluttet mig for, før jeg havde talt med hende, at jeg ville have sen afnavling. Så besluttede jeg, at det kun skulle være, hvis barnet havde det godt. Og det havde han så faktisk ikke, da han kom ud, og så blev det alm. hurtig afnavling. 

Sådan som jeg forstod det, da jeg læste om det, var der vist bevis for, at det var gavnligt for tidlig fødte og ikke skadeligt ;) for alm. børn. Jeg tror, du vil finde forskellige holdninger til det, så jeg synes afgjort du skal tale med JM om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her gik der lidt tid, kan ikke huske, hvor lang tid, men lå længe med hende før de klippede navlestrengen. Fødte på riget og til forberedelsen fik vi også at vide, at de ikke havde travlt med at klippe. Ligeledes blev hun også først vejet og målt 2 timer efter fødslen, fordi hun fik lov til at ligge hos os i en ren seng i et par timer :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil selvfølgelig aldrig holde på det hvis baby er dårlig. Men hvis deres eneste "undskyldning" for at gøre det hurtigt er at det derved er nemmere for dem at måle pH, ja så synes jeg faktisk at grundlaget er lidt tyndt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er stor tilhænger- og ja, det giver problemer med deres blodprøver. (so what)

Jeg synes det er rigtig rart at man lige får lov at ligge og sunde sig lidt inden de partout skal have fat i barnet og lave en helt masse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er lavet store studier vedr. afnavling, og kort fortalt er der evidens for at sen afnavling har positive effekter hos især for tidligt fødte børn, f.eks. i form af færre tilfælde af blodmangel (anæmi) og alvorlig infektion (sepsis). Ved børn født til termin er der påvist større jerndepoter ved 6 måneders alderen  (som ikke nødvendigvis har nogen betydning), men også lidt flere tilfælde af gulsot hos de nyfødte pga det øgede blodvolumen - dog er der tale om så få tilfælde, at det ikke nødvendiggør at man vælger den hurtige afnavling på denne baggrund.

Mht. at tage blodprøver fra navlesnoren til pH måling, så kan det godt lade sig gøre selvom der ikke er afnavlet endnu - men det er lidt mere besværligt. Den er jo glat, sådan en navlesnor, og lidt mere "levende" i det sålænge den hænger fast i begge ender og er pulserende ;) På visse fødesteder er det standardprocedure at vente med afnavling til der er gået nogle minutter (sålænge der er pulsation, naturligvis), så det kan altså sagtens lade sig gøre!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men igen, så kan jeg da have lidt svært ved lige at se hvad det er de skal bruge den pH værdi til, hvis barnet anses for at have det godt. Det giver mere mening i mit hoved at man tager pH hvis barnet har det skidt, for at prøve at finde ud af hvad det går ud på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men igen, så kan jeg da have lidt svært ved lige at se hvad det er de skal bruge den pH værdi til, hvis barnet anses for at have det godt. Det giver mere mening i mit hoved at man tager pH hvis barnet har det skidt, for at prøve at finde ud af hvad det går ud på?

Hmm, ja, pH værdien er en slags kvalitetsindikator for fødslerne, den siger noget om hvordan barnet har haft det på både kort og langt sigt under fødslen. Der er heldigvis stor fokus på "sikre fødsler" i Danmark, hovedsageligt for at undgå børn, der får iltmangel under fødslen. Man gør en masse ting for at forebygge dette, også selvom vi i Danmark ligger rigtig lavt i antal børn, der skades under fødslen, f.eks. forsøger man at undgå vestimulerende drop hvis muligt, man overvåger barnets hjertelyd tæt hvis der er behov for det osv. Og så måler man pH værdi i navlesnorsblodet efter fødslen for at vurdere om alle disse tiltag har nogen effekt, og for at vurdere om barnet har behov for lidt ekstra hjælp i starten, f.eks. "efter mad" eller "early feeding", som kan være nødvendigt hvis pH værdien er lav.

Fødestederne SKAL rapportere pH værdier på alle deres fødsler til sundhedsstyrelsen (eller danske regioner, eller en eller anden stor offentlig instans), så derfor er de selvfølgelig interesseret i at få taget de blodprøver på så mange navlesnore som muligt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anja Bay er fortaler for sen afnavling. Hun gav faktisk et link til en videnskabelig artikel omkring emnet fra UK/USA, men det kan jeg selvfølgelig ikke finde nu  :unsure

Så vidt jeg erindrer er fordelene bl.a. at alle stamcellerne er kommet med over i barnet.

Ulemperne var, at der er større chancer for gulsot, men jeg mener procenten var noget så lav som 5...?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anja Bay er fortaler for sen afnavling. Hun gav faktisk et link til en videnskabelig artikel omkring emnet fra UK/USA, men det kan jeg selvfølgelig ikke finde nu  :unsure

Så vidt jeg erindrer er fordelene bl.a. at alle stamcellerne er kommet med over i barnet.

Ulemperne var, at der er større chancer for gulsot, men jeg mener procenten var noget så lav som 5...?

 

Det er rigtigt at der er større risiko for gulsot, men overordnet set er dette ikke det store problem i Dk, hvor vi har et velfungerende sundhedssystem med god kontakt mellem de nybagte familier, barselsgang, sundhedsplejersker og læger. Dvs. man kan hurtigt få undersøgt om barnet har gulsot, og om det er af sådan en grad at det skal behandles. I U-lande er det jo en helt anden sag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke hørt om emnet før nu, så som sådan kender jeg ikke for og imod.

Min yngste datters fødsel foregik sådan at hun lige da hun kom ud fik en hurtig klud omkring sig og så direkte op til mig. Hun har højst været 5 sekunder undervejs, før hun lå ved mig. Hun græd med det samme. Der lå hun så nogle minutter mens moderkagen skulle ud. Som jeg husker det blev strengen klippet over kort før moderkagen kom ud. På mig virkede det ikke ubehageligt at de lige måtte låne hende et enkelt minut. Det var som sådan også et atort øjeblik for min mand, og han fik chancen til lige at se hende og være på banen. Selve undersøgelsen, vægt, vejning og reflekser, foregik jo først nærmest halvanden time efter hun var født. Hun fik k-vitamin mens hun lå hos mig.

Jeg har læst, at det ved hjemmefødsler eller hurtige fødsler hvor man ikke når at få fagligt personale med, er meget vigtigt at man sørger for at moderkagen er højere oppe end babyen, fordi den ellers kan tappe barnet for blod.

Det kunne jo også have noget med det at gøre. Vi ligger jo trods alt med babyen på brystet og moderkagen lige en etage nedenunder.

Men sen afnavling eller ej, emnet bevæger sig ind over jordemoderens faglige ekspertise. Jeg ville heller aldrig fortælle hjertekirurgen hvilken nål og tråd, klemmer, tænger og skalpeller, han skal bruge eller hvor snittet skal ligge selvom der så er flere forskellige procedurer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stiletten, med afnavling gælder også at der sættes en klemme på navlesnoren. Den ryger på mens baby ligger hos dig.

Men du har da helt ret i at det ligger under JM ekspertise. Problemet i mit hoved er bare når de handler efter standarter som de enkelte sygehuse udsteder, og disse ikke er ens. Hvad er så det mest korrekte? De begrunder alle i forskning, formoder jeg, men indtil har jeg bare kun finde gode argumenter for den sene. Dermed stiller jeg spørgsmålstegn ved om de der praktisere den tidlige gør det fordi "det har vi altid gjort" og "det er nemmere for os at tage en pH blodprøve" i så fald synes jeg grundlaget er tyndt, og eftersom alt hjælp jo er et tilbud har jeg som "patient" ret til at sige til og fra for hvilke ting/tiltag jeg ønsker, lige som jeg har ret til at få information om en forestående operation og ud fra disse vælge om jeg ønsker operation, medicin eller at forsøge mig helt uden. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor langt tid kan man egentlig forvente puls i navlesnoren?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved det ikke helt, men har læst 5 min nogle gange og andre steder er jeg stødt på op til en time til halvanden, så det er meget individuelt, det jeg lige er faldet over.

 

Jeg tod den desuden med min jordemoder i dag som sagde at det er et emne der er meget oppe i tiden og procedurene skifter ofte pt fordi forskningen hele tiden kommer med nye resultater. Pt var hun underlagt tidlig afnavling, som standart men ville gerne gøre sen hvis jeg ønskede det, da det desuden også var hendes personlige holdning. Så det er hermed sat på min ønskeliste

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk det er mærkeligt at jeg aldrig har hørt om det før, jeg har da alligevel født to gange - begge gange på Hvidovre. Hvorfor er der ikke en JM der har fortalt mig om det?

Sophia blev afnavlet hurtigt. Kan regne ud at det var fordi hun blev taget med hård cup og skulle undersøges af en børnelæge med det samme.

Olivia kom op og lå hos mig med det samme, og lå der i hvert fald i 5-10 min (nok også længere, men tid er ikke lige det man har for øje når man lige har født et vidunder) før hun blev afnavlet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk det er mærkeligt at jeg aldrig har hørt om det før, jeg har da alligevel født to gange - begge gange på Hvidovre. Hvorfor er der ikke en JM der har fortalt mig om det?

Sophia blev afnavlet hurtigt. Kan regne ud at det var fordi hun blev taget med hård cup og skulle undersøges af en børnelæge med det samme.

Olivia kom op og lå hos mig med det samme, og lå der i hvert fald i 5-10 min (nok også længere, men tid er ikke lige det man har for øje når man lige har født et vidunder) før hun blev afnavlet.

Ja det kan man jo godt undre sig over. Men jeg er jo heller ikke blevet spurgt eller informeret, det er noget jeg er faldet over ved at læse mig frem til det. Og så viser det sig at min JM faktisk synes det er en god ide, men JM er underlagt anbefalinger fra sundhedsstyrelsen/procedure på de pågældende sygehuse...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER