Havbaek

Stegeso -fordele og ulemper. Spørgsmål.

7 indlæg i dette emne

Har længe gerne ville have en stegeso til simre retter og stege eller brødbagning. Og nu skal det snart være. Har kigget på et par stykker.

Men er stødt ind i problem spørgsmålet?

Hvordan undgår man at dem der er lavet i ler ikke lugter og danner mug?

Eller skal man have fat i de glaseret?

Eller noget helt tredje...

Kan et salt lage fjerne den værste lugt eller sidder der en herinde med en god portion viden om stegeso -fordele og ulemper.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har både en klassisk Rømertopf i ler og en glaseret Le Cruset og vi bruger dem begge. Den i ler er på ingen måde ulækker - hvorfor skulle den blive det? :unsure Min mor har haft sin i 20 år og den har patina, men er fin :)

Den glaserede har den fordel, at den kan stå på komfuret også, så man f.eks kan brune kyllingen først eller kan sætte sin stroganoff i ovnen, fremfor den skal stå på komfur i en hel time.

Jeg ville ikke undvære nogen af dem, men skulle jeg kun have én, ville jeg vælge den glaserede. Den er så også markant dyrere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også en klassisk Rømertopf i ler. Den er på ingen måde ulækker, muggen eller lugter? Jeg gør ikke noget specielt ved den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har både en klassisk Rømertopf i ler og en glaseret Le Cruset og vi bruger dem begge. Den i ler er på ingen måde ulækker - hvorfor skulle den blive det? :unsure Min mor har haft sin i 20 år og den har patina, men er fin :)

Den glaserede har den fordel, at den kan stå på komfuret også, så man f.eks kan brune kyllingen først eller kan sætte sin stroganoff i ovnen, fremfor den skal stå på komfur i en hel time.

Jeg ville ikke undvære nogen af dem, men skulle jeg kun have én, ville jeg vælge den glaserede. Den er så også markant dyrere ;)

 

Ditto - bortset fra at vores støbejerns-ting er bare fra Ikea. De er begge glimrende. 

 

Jeg tror at det bare handler om at ler-soen skal tørre HELT inden den stilles væk. 

 

Vi har købt et par kogebøger om simremad, og jeg siger dig, nogle af retterne smager simpelthen så godt og intenst at det er til at tude over. Uhm!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ditto - bortset fra at vores støbejerns-ting er bare fra Ikea. De er begge glimrende.

Jeg tror at det bare handler om at ler-soen skal tørre HELT inden den stilles væk.

Vi har købt et par kogebøger om simremad, og jeg siger dig, nogle af retterne smager simpelthen så godt og intenst at det er til at tude over. Uhm!

Hvad hedder de kogebøger?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg måtte kassere vores Rømertopf fordi den pludselig mugnede for mig. Jeg TROEDE den var helt tør - den havde tørret et døgns tid, men det var den så tydeligvis ikke. På nær den ene gang, som jo så var rigeligt (!) har jeg ikke haft problemer med den, men det tager altså længere tid for den at tørre, end man lige tror. - Men altså,hvis man respekterer det, er det en rigtig dejlig måde at lave mad på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER