millivanilli

Endnu en mad-amning-tråd

7 indlæg i dette emne

Min søn er 7mdr., og spiser 3 måltider per dag (morgenmad - havregrød, frokost - grøntsagsmos med kød, og aftensmad - aftengrød med gulrot e.l.). Derudover får han frugtmos som mellemmåltid 1 gang om dagen, og frugt og grøntsager til at sutte og gnave på i løbet af dagen :) Han er meget interesseret i mad, især vores mad, og får smage på alt han vil, så længe det er egnet til hans alder. Han ammes ca. 3 gange i løbet af dagen, og 2 gange om natten.

 

Nu er jeg i tvivl om, hvor meget han skal ammes. Han har altid fået bryst når han har "bedt om" dette. Nu beder han dels om det sjældnere, og dels beder han om bryst, men bliver tosset når han få det i munden og måske fordi mælken ikke kommer med det samme. Han spiser kort tid hver gang han får bryst, fra 2-4 minutter per bryst. Tit vil han kun have fra det ene.

 

Vi overvejer nu at forsøge med sutteflaske, da han jo så vil få mælken med det samme, og ikke skal vente på nedløbsrefleksen. Er det helt tosset? Er han ved at nedtrappe amningen selv?

 

Samtidigt sover han meget uroligt om natten, skriger ofte (også uden at vågne), og puttesituationen er ofte præget af skrig og flitsbue. Ofte forsøger jeg at give bryst når han skriger om natten, men han afviser det hurtigt igen (pga. at mælken ikke kommer med det samme?).  Vi tænker, at det kan dreje sig om mental udvikling, tryghedsbehov etc., og vi forsøger at give ham så meget tryghed som muligt. Hvordan hænger amningen sammen med hans skrigeture og urolige nætter?

 

Nogle råd?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert i det hele, men her hjalp/hjælper det at få nedløbsrefleksen i gang før jeg lagde min dreng til, så faldt han til ro ved brystet uden utålmodighed (Hvis brystet er godt fyldt er det dog ikke nødvendigt, for så er der lidt mælk at tage af, indtil det løber til)

 

(Må afsted igen, ked af jeg ikke lige får kommenteret på det hele du spørger om)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ang at han kun spiservi kort tid - det begyndte Liam også med!! De længste måltider tog/tager max 5 min.. Men de bliver jo også bedre og bedre til at suge/sutte og synke..

Liam blev også sur og slog ofte på brystet fordi nedløbsrefleksen er langsom.. Et godt tip er at massere brystet eller malke det lidt lige inden han skal spise - så der er gang i det!!

Liam ville ikke tage flasken, så her har det slet ikke været en mulighed...

Mængden af amningerne lyder som da Liam var 7 mdr, da han blev 8 mdr ammede jeg 3-4 gange i døgnet (formiddag, aften og 1-2 gange om natten) - nu ammer jeg kun 1 gang om natten og det er udelukkende fordi Liam har fravalgt de andre.. Om natten er han lidt mere medgørlig!! Så nu putter vi mme i hans morgengrød og aftengrød og serverer sødmælk til alle måltider for at være sikker på, at han får det mælk han har behov for (500 ml i døgnet :blink)..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med skrig om natten, så er han nok begyndt at drømme :) Det gjorde Liam også..

Og flitsbuen ved putning? - den har vi stadig ind imellem, især hvis han ikke er træt nok.. Nu sover Liam sin sidste lur til max kl 16.30 (gerne kun 16) og bliver puttet kl 20.00!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rent teoretisk får børnene et mentalt udsving omkring de 8 mdr - selvbestemmelse, livagtige drømme, adskiller sig fra mor - men mangler alligevel nærheden fra mor.. Så det kan også være det!!

Er han i Tigerspring?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres fine svar! Især Betty, du har virkelig skrevet meget godt! Han er ved at få tænder, det er blevet helt klart i dag, da vi kan se tanden. Derudover tænker jeg det er det mentale med separationsangst etc. Han er dog ikke i et tigerspring.

Han er nok ved at trappe amningen ned lige så stille, hvilket jeg synes er både vemodigt og fint. Vemodigt, fordi der betyder slutten på vores små hyggestunder med amning, og fint, fordi det er mere praktisk og fordi det betyder at han udvikler sig. I dag fik han bryst før formiddagslur og en lille tår kl.16. Han afviste ved putning kl.19, men blev ammet godt i halvsøvne kl.20. Så må vi se når han melder sig igen i nat, og om han accepterer eller afviser brystet. Måske er det lidt tidligt at han trapper ned, da han kun er næsten 8 mdr, men det må han styre selv. Måske er det også kun midlertidigt, grundet tandfrembrud. Håber ikke det sidste, da det jo vil betyde at mælkeproduktione er for lav når han er ovre tandfrembruddet igen...

Skal de have 500 ml med MME eller modersmælk hver dag? Hvor meget kan jeg regne pr amning mon tro?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De 500 ml er alt mælk - modermælk, mme, yoghurt, sødmælk osv lagt sammen!!

Så lidt!

Liam har også afvist bryst ved tandfrembrud - tror han var øm - men det tog kun et par dage gør mælkeproduktionen var oppe igen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER