Guest Kiala

Placering af soveværelse og børneværelse

18 indlæg i dette emne

Hvor gammel er det jeres dreng er? Lise sov inde hos os i soveværelset i lang tid inden hun kom på eget værelse. Først i liften og senere i barnevognen, som vi bare havde kørt ind i soveværelset (hvis man har plads kan man jo også stille tremmesengen op derinde). Det var intet problem og vi havde ikke specielt travlt med at få hende på eget værelse.

Nu er hun 2½ år og hun leger stadig ikke specielt meget på sit værelse... hun leger alle mulige andre steder i huset - stuen, køkkenet eller ved spisebordet. Så jeg ville ikke tænke så meget over om hendes værelse lå i nærheden af køkkenet. Tænker at når hun begynder rigtigt at lege i længere tid ad gangen på sit værelse og har mere brug for at være alene, så er hun også så stor at man ikke behøver være lige i nærheden af hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror heller ikke i skal tænke placering ind, an på køkkenet. Min søn var 5-6 år, før han for alvor begyndte at bruge sit værelse. Selvom han er begyndt at bruge sit værelse mere, så er han stadig mest sammen med os og leger mest hvor vi er.

Min datter på 2 år, leger heller ikke specielt meget på sit eget værelse, hun leger også helst hvor vi er og sætter sig ofte ud i køkkenet hvis jeg laver mad og leger der.

 

Vi har et hus med mange trapper, vi har 6 halve etager, børnene sover på 2 halve etager nedenunder os og vi har et stort soveværelse øverst. Cassandra var 8-9 mdr. før hun kom på eget værelse.

Jeg synes ikke det er specielt besværligt at skulle ned til hende, hvis hun vågner om natten. Før boede vi i et 1 planshus og jeg skulle igennem hele huset for at komme til vores søn, det synes jeg var ligeså besværligt som nu. Så for mig er det ligegyldigt, for jeg skal op under alle omstændigheder og det er det der tæller for mig. Cassandra stiger ikke selv ud af sengen endnu, men trapperne er bare normalen for hende, så ikke rigtig noget hun lader til at bide mærke i ellers når hun skal nogle steder hen i huset. Så jeg tror heller ikke de bliver et problem når hun begynder at stå op selv.

 

Men hvis du synes det er et problem med trapperne, så lyder det jo som en god idé at have værelser ved siden af hinanden. I kan prøve det og se hvordan det går med det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Hvis du er meget træt a trappen og han har meget brug for dig om natten lyder det til at være en god ide i alle sover ovenpå.

Her sover vi i stueetagen og vigga på 1.salen. Det er ikk noget problem og de fleste nætter sover hun igennem uden problem. Vi har sat en video-babyalarm derop så vi kan se nede i soveværelset om hun har det godt deroppe :). Hun kom på eget værelse da hun var 8 mdr

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår godt der er meget arbejde i at flytte det rundt og det er godt at gøre sig lidt tanker inden :)

 

Ja, mine børn går selv på trapper, Cassandra lærte at manøvre på dem da hun var 1 år. Vi har så mange trapper, at vi synes det var bedre at hun lærte at begå sig på dem og det har hun klaret til ug :) Sebastian var næsten 5 år, da vi flyttede ind, så det har ikke været et problem for ham.

 

Ja, hvordan forklarer man en halv etage. Altså vi har 6 trapper af varierende længde i huset og trappen går midt igennem huset. Hver etage fylder ikke hele husets brede, men det halve af huset. Man kan således fra entreen, gå ned af til stuener, eller opad til børnenes værelser, som vender ud mod baghaven og ligger ved siden af hinanden, derfra op af trappen til badeværelse/kontor som vender imod forhaven og derfra op til vores soveværelse som vender ud imod baghaven.

Her i tyskland koster grunde kassen og det gælder derfor om, at udnytte husene i højden i stedet. Så vi har næsten 200 kvm. fordelt på de halve etager. Her i området finder man ikke rigtig 1 plans huse og huse som vores er her ret almindelige, men meget særpræget i DK.

 

Jeg håber i finder en god løsning og ja, så må i invistere i de markiser, for det er ikke sjovt at sove i hede.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Mette, tak for dit input! Min dreng fylder 1 år snart. Hvornår kom Lise på eget værelse? Tog hun det "værre" - altså, nogle i vores omgangskreds er begyndt at sige, at nu er det nu, for ellers bliver han alt for opmærksom og afhængig af, at jeg ligger ved siden af... :I

 

Ah, det er jo rigtigt, de bruger ikke deres værelse særlig meget kan jeg forstå, de første år!

Kan ikke huske præcis hvor gammel hun var, men vil tro hun var omkring 10-11 måneder, da vi begyndte at prøve at vænne hende til at sove på eget værelse.

Det gik rimelig smertefrit, vi brugte lang tid hvor vi hyggede med hende på hendes værelse. Hun fik legetøj med op i sengen osv for at gøre det til et rart og trygt sted at være. Jeg puttede hende inde på min seng, hvor hun faldt i søvn sammen med mig og så bar jeg hende ind på værelset når hun sov, så hun vågnede op på værelset. Efter noget tid gik vi mere og mere over til at putte hende i sin egen seng. Hun tog det udmærket, men jeg måtte da sidde inde på værelset hos hende indtil hun faldt i søvn ihvertfald det første halve års tid. Det kunne godt være lidt hårdt. Men det læser jeg mig også til at mange andre må gøre i perioder, også selv om de har sovet på eget værelse i meget lang tid, så det tror jeg ikke nødvendigvis hænger sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi er ihvertfald fint tilfredse med huset, ikke mindst pga beliggenheden. Men man skal da vende sig til alle trapperne og jeg tror ikke det er særlig attraktivt for mange danskere, men man må jo omtænke lidt, når man flytter til et andet land :) Og trapperne er blevet en vanesag for os efterhånden.

 

Min datter gik sent, hun var 16 mdr.. Men trapperne kom hun godt opaf alligevel, hun kravlede op af dem. Jeg gik også bagi hende de første mange gange hun forsøgte sig med trapperne, det var lidt med hjertet op i halsen om hun nu kunne dem.

 

Cassandra fangede hurtigt, at hun skulle vende sig om og kravle ned af dem baglæns. Jeg tror måske vi viste hende det en gang og så forstod hun det. Vi vendte hende med numsen den rigtige vej, som i gør. Nu går hun op og ned af dem og er begyndt slet ikke at holde fast, det er jeg ikke speicelt glad for, men det går fint.

Jeg er sikker på det nok skal komme med jeres søn, i må bare blive ved med at guide ham med, at han skal med numsen først.

 

Jeg tror ikke grunde er specielt meget dyre her end i DK, men alt er dyrt i DK i forhold hertil :), men det kommer jo an på hvor i DK og hvor man bor her i Tyskland, der er også store udsving i boligpriserne her. Men tyskeren her, ser det ihvertfald som dyrt og spare derfor på pladsen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Mette, tak for det - har luret lidt i din tråd for inspiration, da vores børn er cirka lige gamle :) (...Så luksus, at hun sover igennem, du må bare være en super god mor - gid jeg kunne gøre det det så godt som dig :( Jeg er ofte oppe 8+ gange, fordi han er enormt motorisk urolig, rejser sig op og farer rundt i sengen, osv. og har brug for hjælp til at falde til ro igen )

 

Video babyalarm - kan du anbefale én? Det lyder virkelig smart, jeg har tit været i tvivl, om jeg skulle tjekke ham, med en "almindelig alarm", de gange han sover til middag.

Behøver du gå op pga det? Eller er han ked? Vigga møfler meget rundt og står og sidder også. Nogengange læææænge, men jeg går aldrig derop, to sidst lægger hun sig så bare ned og sover.

Har en babyping der kører via iPhone på trådløst internet. Den falder dog lidt ud så har alm babyalarm på til lyd og så tænder jeg videoen hvis det er nødvendigt. Super godt billede, men babyenheden skal stå tæt på routeren (ikke nødvendigvis i samme rum men ik for langt fra)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

ja vil også sige at det da på ingen måde gør dig til en dårlig mor, tværtimod :) 

og ja hvis han græder så er man jo nødt til at gå derop. Vigga kan også indimellem græde og så går vi selvfølgelig også ind til hende. men er meget opmærksom på kun at gå derind hvis det er fordi hun virkelig har brug for os

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Istemmer de andre, at det intet har at gøre med om man er en dårlig/god mor om ens barn sover igennem :) Nogle er bare heldige at have et barn der sover igennem fra starten - og det kan så også pludselig vende, så barnet holder op med at sove igennem. Ligesom det kan ske den anden vej rundt.

Og så kan de samme forældre have et af hvert barn - et som bare sover igennem og så næste barn bliver måske et kolikbarn eller andet, som gør det bare ikke vil sove.

Der er også forskel på hvor meget søvn hvert barn har behov for. Lise har fx aldrig haft et særlig stort søvnbehov i forhold til mange andre børn. Det gjorde i lang tid at jeg var bekymret, fordi hun ikke sov nok ift det anbefalede for hendes alder, men valgte så at kigge på min datter istedet og forholde mig til det. Hun trives, virker ikke træt eller uoplagt i løbet af dagen og har en fin koncentrationsevne for hendes alder. Så jeg har konstateret at hun bare ikke har så stort et søvnbehov, men at det ikke er et problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, ok, det er jo ligesom vores dreng så :)

 

Ok, så putte i jeres seng (ofte falder han i søvn i mine arme) og så ind i hans eget på eget værelse? (Kan huske da han var mindre, der blev han så ked af det, hvis han vågnede et "andet sted" end der hvor han var faldet i søvn! Men det hører måske de tidligere måneder til?

 

Ja, har også læst meget om andres putte "udfordringer", det lyder vældig hårdt til tider.

Vi oplevede ihvertfald ikke nogen særlig reaktion på at hun vågnede op et andet sted, men nu havde vi jo også gjort en del for at hendes seng skulle være et trygt og kendt sted inden vi rykkede hende. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER