TiaK

Hårvask kun med vand

107 indlæg i dette emne

Jeg er faktisk (udover den klamme fornemmelse) positivt overrasket. 
Tirsdag var mit hår lettere fedtet, men henover dagen forsvandt det faktisk. 
Igår var det bare tykt og lækkert - og jeg har skyllet det hver dag siden mandag.

I dag er det så fedtet. Håret kan sidde selv :P 
Så jeg tror at jeg vasker det igen i morgen, og så holder jeg mig til at vaske hver 5. dag, for en periode :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har det ekstremt svært med fedtet hår. Har før præsteret at tage tidligere hjem fra skole, fordi jeg slet ikke kunne kapere at mit hår lignede det var fedtet. :blush Men efter begge mine knæoperationer, hvor jeg lå ned i lang tid og ikke rigtig kunne lave noget, besluttede jeg mig for at "affedte" håret. Det betød så at jeg ikke vaskede det i tre uger, hvilket i sig selv var ekstremt angstprovokerende. Men efter det kunne jeg nøjes med at vaske det hver tredje eller fjerde dag, og det betød bare så meget, når man før var vant til at vaske det hver dag, fordi det nærmest var fedtet før jeg havde nået at tørre det helt.

 

I dag ligger hårvasken hver anden dag, måske tredje hvis jeg alligevel har weekend, ferie eller eksamensperiode som nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vasker nok kun hår max en gang i ugen, men jeg skyller det aldrig.. Hvis det er vådt, så skal det have hele turen, ellers bliver det til en stor klump ovenpå mit hoved ;)

Men det skal have ca en gang i ugen ellers er det meget fedtet og filtret :rolleyes

Hvis mine krøller skal være meget pæne, vasker jeg det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes umiddelbart det virker lidt ekstremt aldrig at vaske det. Det kan jeg ikke forholde mig til.

Jeg har jo altid vasket hår dagligt, og ikke haft problemer med fedtet hårbund eller hår, men derimod at jeg ikke har kunnet sætte det ordentligt.

Min frisør mente så at jeg skulle skrue ned på hårvaskene for ikke at slide håret for meget, så nu vasker jeg hver anden dag. Enkelte gange hver tredje dag. Så passer det med at håret ikke er fedtet og kan sættes op med rimelig fylde og rent udseende.

I modsætning til mange synes jeg nemlig godt jeg kan se at håret ikke ser velplejet ud i lang tids uvasket tilstand. Bare tænk på hvor ulækkert rasta fari hår er. For det lugter altså og der er ingen glans overhovedet. Man sveder jo af og til lidt mod hovedpuden eller i nakken i sommervarmen og så sætter der sig jo hudfedt og salte og i øvrigt også støv i håret. Visse frisurer behøver også stylingprodukter og dem kan man jo ikke hælde i håret dag efter dag uden at vaske ;-)

Vi er sådan nogle, der bor på landet og selv bygger vores hus om med udgravning af gulv, støbning, vandskuring af vægge og den slags, og der harmonerer ingen hårvask i hvert fald ikke med hverdagen. Det gør støvet fra ridebanen, høet og foldene heller ikke....

Så ideen om at lade håret plejes af sin egen fedtproduktion og aldrig vaskee r god, men jeg tror ikked et fungerer fuldt ud for alle. I hvert fald ikke hvis man bruger hårlak, mousse, voks eller gele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med voks, gele, lak osv tror jeg bestemt også at vask er nødvendig! :) Men for os, der bare smækker håret i en hestehale eller fletning og i øvrigt sjældent laver "snavset" arbejde tror jeg ikke at hårvask er særlig nødvendig :) Jeg kan dog heller ikke forholde mig til ALDRIG at vaske det. Men måske kun at vaske det, hvis jeg ved at der er kommet skidt i det, eller hvis jeg syntes stedet lugtede eller noget :)

Jeg er nu på dag 5 uden hårvask, og mit hår er skønt. :) Det ser fedtet ud i hovedbunden men slet ikke så meget som på dag 5 uden vask i sidste uge. Og det meste af håret virker faktisk bare lækkert, blødt og glansfuldt (ikke i forhold til en shampooreklame, men i forhold til, hvad jeg er vant til ;)) :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes umiddelbart det virker lidt ekstremt aldrig at vaske det. Det kan jeg ikke forholde mig til.

Jeg har jo altid vasket hår dagligt, og ikke haft problemer med fedtet hårbund eller hår, men derimod at jeg ikke har kunnet sætte det ordentligt.

Min frisør mente så at jeg skulle skrue ned på hårvaskene for ikke at slide håret for meget, så nu vasker jeg hver anden dag. Enkelte gange hver tredje dag. Så passer det med at håret ikke er fedtet og kan sættes op med rimelig fylde og rent udseende.

I modsætning til mange synes jeg nemlig godt jeg kan se at håret ikke ser velplejet ud i lang tids uvasket tilstand. Bare tænk på hvor ulækkert rasta fari hår er. For det lugter altså og der er ingen glans overhovedet. Man sveder jo af og til lidt mod hovedpuden eller i nakken i sommervarmen og så sætter der sig jo hudfedt og salte og i øvrigt også støv i håret. Visse frisurer behøver også stylingprodukter og dem kan man jo ikke hælde i håret dag efter dag uden at vaske ;-)

Vi er sådan nogle, der bor på landet og selv bygger vores hus om med udgravning af gulv, støbning, vandskuring af vægge og den slags, og der harmonerer ingen hårvask i hvert fald ikke med hverdagen. Det gør støvet fra ridebanen, høet og foldene heller ikke....

Så ideen om at lade håret plejes af sin egen fedtproduktion og aldrig vaskee r god, men jeg tror ikked et fungerer fuldt ud for alle. I hvert fald ikke hvis man bruger hårlak, mousse, voks eller gele.

 

Jeg skal lige sikre mig at du er med på at håret stadig bliver skyllet og masseret med varmt vand? Og redt bagefter?

Det er jo ikke sådan at det slet ikke bliver vådt - støv for eksempel kan jo sagtens skylles af kun med vand. Jeg tænker at dreadlocks bliver ulækkert fordi det ikke er muligt at skylle det ordentligt.

 

Enig, at hvis der bruges hårprodukter, så skal der sæbe til for at rense det ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har virkelig også svært ved at give slip mens jeg er på arbejde. Jeg vaskede hår fredag morgen og så først igen mandag aften, det dr det længste jeg har strukket det. Vaskede så også onsdag aften, selvom det egentlig havde været smartere at vente til torsdag morgen, så natten fulgte med. Nu ved jeg ikke hvornår jeg skal vaske det igen... Jeg tænker at jeg skyller det lørdag morgen, og er det ikke ok, så bliver det vasket lørdag eftermiddag inden vi skal til fest.

 

Nå, jeg endte med at vaske det lørdag morgen. Men tilgengæld skyllede jeg det kun mandag morgen og jeg vasker det i hvert fald ikke i morgen tidlig, så tager jeg den derfra :)

 

Jeg tror jeg bliver rigtig glad for det her! :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg holdte 5 dage og så var mit hår så fedtet at det kunne sidde selv. :P

Jeg måtte vaske håret med shampoo 3 (!!!) gange før at det "fedtetheden" var væk.

Jeg kører på 3. Dagen uden vask, men med skyl og håret er kun småfedtet i hovedbunden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvirdan går det ved jer andre? Kan i mærke jeres hår bliver mindre fedtet som i får sæbe-vaskene nedtrappet?

Jeg har nu i 13 dage sæbe-vasket mit hår 4 gange (mod normalt 6-8 gange), men jeg synes ikke rigtigt jeg kan mærke en forskel. Jeg ved godt det ikke er så lang en periode og jeg stadig har vasket ok ofte med sæbe og jeg vil prøve at fortsætte, men jeg håber virkelig ikke vi snakker mange måneder med halv-fedtet hår halvdelen af tiden..!

Jeg ville ønske jeg kunne tage en kold tyrker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vaskede hår torsdag og så først igen tirsdag morgen. Jeg kunne godt mærke der ikke var nyvasket, men set var slet ikke så fedtet som normalt. Det var måske som der før ville have været på 2. dagen!

Jeg har det også svært med job. Heldigvis har jeg fri om mandagen, så kan give det en lang pause i weekenden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det går rigtig fint :) Jeg startede med at undvære hårvask i en uge (onsdag til onsdag), så kun seks dage (onsdag til tirsdag) fordi jeg skulle til eksamen, så kun 5 dage (tirsdag til søndag - aften), og kommer nok til at vaske igen allerede torsdag hvor jeg har en aftale, hvor jeg gerne vil være pæn i håret :blush

Så jeg undværer det langt fra! Men jeg er gået fra at vaske hver dag (nogle gange endda to gange på en dag!) og at have småfedtet hår om aftenen, til at have minimum 4 dage mellem vaskene of faktisk aldrig føle at mit hår er rigtig fedtet, men at det derimod er tykkere og mere glansfuldt :yay Jeg synes dog stadig at det er lækrest, når det er nyvasket ;)

Jeg tror fremadrettet, at jeg vil gå efter at vaske det ca. en gang om ugen, sådan +/- hvis jeg skal et eller andet (altså ikke "bare" hænge ud med familie/venner, men sådan ud og spise/jobsamtale/fest). :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det går rigtig fint :) Jeg startede med at undvære hårvask i en uge (onsdag til onsdag), så kun seks dage (onsdag til tirsdag) fordi jeg skulle til eksamen, så kun 5 dage (tirsdag til søndag - aften), og kommer nok til at vaske igen allerede torsdag hvor jeg har en aftale, hvor jeg gerne vil være pæn i håret :blush

Så jeg undværer det langt fra! Men jeg er gået fra at vaske hver dag (nogle gange endda to gange på en dag!) og at have småfedtet hår om aftenen, til at have minimum 4 dage mellem vaskene of faktisk aldrig føle at mit hår er rigtig fedtet, men at det derimod er tykkere og mere glansfuldt :yay Jeg synes dog stadig at det er lækrest, når det er nyvasket ;)

Jeg tror fremadrettet, at jeg vil gå efter at vaske det ca. en gang om ugen, sådan +/- hvis jeg skal et eller andet (altså ikke "bare" hænge ud med familie/venner, men sådan ud og spise/jobsamtale/fest). :)

Det er det samme her :)

Jeg vælger dog at vaske hver 5. Dag, ellers er mit hår så ulækkert fedtet at det ikke er til at holde ud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der i øvrigt nogen, der ved/har tænkt over/har erfaring med lignende tilgang til creme og hudpleje? Jeg synes, at jeg bruger mange penge på mit ansigt, og jeg kan godt føle at det er lidt absurd når håret så bare passer sig selv :unsure Men jeg synes ikke umiddelbart at jeg har gode erfaringer med at lade ansigtet klare sig selv og jeg tænker også at det er lidt mere udsat? :chin: Omvendt mener jeg at have læst, at den kære Jane Faerber var holdt op med at bruge ansigtscreme :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der i øvrigt nogen, der ved/har tænkt over/har erfaring med lignende tilgang til creme og hudpleje? Jeg synes, at jeg bruger mange penge på mit ansigt, og jeg kan godt føle at det er lidt absurd når håret så bare passer sig selv :unsure Men jeg synes ikke umiddelbart at jeg har gode erfaringer med at lade ansigtet klare sig selv og jeg tænker også at det er lidt mere udsat? :chin: Omvendt mener jeg at have læst, at den kære Jane Faerber var holdt op med at bruge ansigtscreme :help

Da jeg var all in på LCHF brugte jeg ik rigtig creme. Du skal smøres indefra ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger ikke cremer eller make up til daglig - trænger jeg til at få fugtet mit ansigt, så tager jeg og laver en ansigtsmaske af et æg :)

Hvilket nok sker hver 2. - 3. Måned :)

Jeg overvejer at prøve den der sorte ansigtsmaske, bare for at "tømme" ansigtet helt for skidt en dag og så se, hvor "slemt" det står til :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der i øvrigt nogen, der ved/har tænkt over/har erfaring med lignende tilgang til creme og hudpleje? Jeg synes, at jeg bruger mange penge på mit ansigt, og jeg kan godt føle at det er lidt absurd når håret så bare passer sig selv :unsure Men jeg synes ikke umiddelbart at jeg har gode erfaringer med at lade ansigtet klare sig selv og jeg tænker også at det er lidt mere udsat? :chin: Omvendt mener jeg at have læst, at den kære Jane Faerber var holdt op med at bruge ansigtscreme :help

 

Mit næste skridt er at prøve at bruge kokosolie som creme og selv lave tandpasta og deo.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger ikke cremer eller make up til daglig - trænger jeg til at få fugtet mit ansigt, så tager jeg og laver en ansigtsmaske af et æg :)

Hvilket nok sker hver 2. - 3. Måned :)

Jeg overvejer at prøve den der sorte ansigtsmaske, bare for at "tømme" ansigtet helt for skidt en dag og så se, hvor "slemt" det står til :P

 

Hvordan gør du helt lav-praktisk med ægget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit næste skridt er at prøve at bruge kokosolie som creme og selv lave tandpasta og deo.

Jeg har brugt kokosolie+natron deo i små 3 uger nu og det er virkelig GODT! Jeg lugter aldrig af sved og jeg elsker den korte ingrediensliste.

Jeg gik 5 (laaaaange) dage uden hårvask i sidste uge, mit hår var fedtet 4,5 af dem. Mandag vaskede jeg igen, og først nu er det begyndt at trænge igen - så det rykker da lidt. Jeg er på sommerferie nu, så jeg regner med at holde en 5 dags pause mellem hver vask.

Jeg synes ikke behovet for creme for mig er så stort når jeg spiser ordentligt.

Og jeg tror da faktisk det gavner min hud at jeg ikke vasker hår. Fordi jeg har tør hud og bestemt ikke er så god til sæbe i ansigtet .

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan gør du helt lav-praktisk med ægget?

Jamen jeg deler hviden fra blommen og så pisket jeg hviden til den er "slået i stykker" og har bobler.

Først kommer jeg hviden på huden og lader det tørre og størkne. Når du ikke kan bevæge ansigtet uden at ødelægge masken, så skal den skylles af. Der bruger jeg hamphandsker og varmt vand til at skrubbe det godt af med. Jeg gentager processen indtil jeg er tilfreds. Så er det blommens tur og den fugter huden.

Der skal et godt tykt lag på og når det er størknet og tørret, så skal det skylles af. Det skyller jeg af med koldt vand og uden handsker.

Resten af blommen kommer jeg i hovedbunden og spidserne af mit hår :)

Og så vasker jeg det.

Ens hud føles silkeblød og ren bagefter og håret bliver også mega lækkert :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der i øvrigt nogen, der ved/har tænkt over/har erfaring med lignende tilgang til creme og hudpleje? Jeg synes, at jeg bruger mange penge på mit ansigt, og jeg kan godt føle at det er lidt absurd når håret så bare passer sig selv :unsure Men jeg synes ikke umiddelbart at jeg har gode erfaringer med at lade ansigtet klare sig selv og jeg tænker også at det er lidt mere udsat? :chin: Omvendt mener jeg at have læst, at den kære Jane Faerber var holdt op med at bruge ansigtscreme :help

Det er langt fra, hver dag jeg renser og putter creme i ansigtet.

Jeg har en "hand&face" fra Aloe vera damen ;) som jeg renser med og så bruger jeg 50/50 propolis creme og 100% Aloe vera som creme.... Super lækker combi og ikee noget skrammel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er langt fra, hver dag jeg renser og putter creme i ansigtet.

Jeg har en "hand&face" fra Aloe vera damen ;) som jeg renser med og så bruger jeg 50/50 propolis creme og 100% Aloe vera som creme.... Super lækker combi og ikee noget skrammel :)

Min hud er bare svært dårlige venner med aloe vera <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:yay Jeg begynder at mærke en effekt nu! :yay Nu kan jeg nemt gå 4 dage uden sæbe-hårvask og skal jeg ikke noget, kan jeg strække den til 5 dage.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt Tia :yay Jeg trives også fint med bare at vaske hver 5.-6. dag :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min hud er bare svært dårlige venner med aloe vera <_<

Også kombineret med andet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Også kombineret med andet?

Pas. Jeg synes bare, at jeg havde fået knopper/udslæt nok gange af ting, der havde aloe vera i, til jeg havde lyst til at prøve mere. Det kan jo i princippet være noget andet, men AV har bare været fællesnævner :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER