Guest

forskel på slynge, ringslynge og vikle - hjælp?

5 indlæg i dette emne

Hvad er hvad og hvad er bedst hvornår?

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ringslynge er et stykke stof, som du binder fast vha. et par ringe. Men den bærer du kun på den ene skulder. Det er jeg ikke så stor fan af.

Vikle (stræk til de små og fast til de lidt større) er et langt stykke stof, som du binder om dig og bærer baby i. Jeg er vældig glad for vikle, da den giver mange bæremuligheder og samtidig er god ergonomisk. Derudover er det ret praktisk, at den ikke fylder meget mere end barnet (modsat bæresele), når man som jeg har en mere at bære rundt på.

Kig evt. på Sneglehuset.com jeg synes, de har nogle fine beskrivelser af de forskellige bæremuligheder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slynge er en fællesbetegnelse for ringslynger, vikler mm. 

 

Ringslyngens fordel er at den er nem at bruge - du skal bare tage den over skulderen som en skuldertaske - og den fylder ikke så meget. Den er god til hvis du bare lige skal bære i kort tid, eller til at have med ude, hvor den ikke fylder så meget. Den kan også være god til at skærme under amning, hvis du og babyen vil have lidt privatliv og du gerne vil skærme for indtryk. Ulempen er, at vægten sidder på den ene skulder, og det kan blive tungt i længden

 

Viklen fåes både i strækstof og faststof. Stræk er bedst til de små, da det smyger sig ind til dem, men når de bliver tungere er en fast bedre :) 

Viklen er dog til længere brug fordi den støtter rigtig godt, både for dig og babyen. Når først den er bundet sidder babyen på en ret naturlig måde, og vejer ikke ret meget. Barnet lommer til at ligge meget som det gjorde inde i maven, følger dine bevægelser helt naturligt, ligger tæt på dit hjerte og stoffet pakker barnet ind, så de får fornemmelsen af at være svøbt. Særligt nyfødte kan blive beroliget af at det er så lig da de var inde i maven, det er trygt og genkendeligt. En fastvikle kan bruges længe og bindes på mange måder - så du kan have et større barn på hoften eller ryggen.

Jeg var virkelig glad for min strækvikle. Da Karla var helt lille var hun tit i den, mens vi bare var hjemme. Hun kunne sove i den, og fandt tryghed lige med det samme, selv hvis hun var urolig, havde mavekneb eller lignende. 

Ulempen er, at det kræver lidt snilde at lære at binde, og så fylder 5 meter stof en del. 

 

Vores samling består af en strækvikle som jeg gælder mig til at bruge næste gang, en mai tai som jeg ikke fik brugt så meget, da en ikke sad så godt, og nu en rygbærer, som er en rygsæk-ramme med babyindsats :)

Næste gang skal jeg have en ringslynge til samlingen. Med et større barn vil det være rigtig rart at kunne tage den på, når jeg fx skal aflevere den store, eller har brug for at kunne bære den lille hurtigt og beholde hænderne fri :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Strækvikle: 

3873_m.jpg

 

Ringslynge: 

DOLCI-10001-1.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar, så blev jeg lidt klogere.

Tænker at vi nu også har Simon at tage hensyn til at jeg så vil være glad for evt. At kunne bærer lillebrøster og have hænderne fri ind i mellem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER