Guest

Næsespray (zymelin)

17 indlæg i dette emne

Jeg vil lige dobbelttjekke med jer inden jeg tager et par pust zymelin til min stakkels, stoppede og forkølede næse. I indlægssedlen står der under "graviditet og amning": "Få vejledning hos lægen eller på apoteket før du bruger nogen form for medicin. Ved graviditet eller hvis du ammer, bør du kun bruge zymelin efter lægens anvisning."

 

Jeg synes måske, det er lidt overkill at ringe til akuttelefonen og spørge, og jeg synes også, det lyder som en meget standardagtig formulering, så umiddelbart tænker jeg, at det er i orden at tage det nogle dage mens forkølelsen er værst - men hvad mener BK-panelet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Går ud fra det er en slags antihistamin?

 

Grunden til man ikke må tage den slags er at den måde de virker på er ved at blodkarrene trækker sig sammen. Det er noget skidt når de gør det i moderkagen, så får baby ikke hvad den skal ha. Næsespray virker ikke kun i næsen, det går i blodet, derfor frarådes det gravide, så vidt jeg ved.

 

Så desværre, forkølelse og allergi er noget pis når man er gravid, men der er ikke så meget at gøre. Nogen bruger saltvand men virkningen er begrænset. God bedring.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke bruge det. Så vidt jeg ved frarådes det til gravide, så ville ikke bruge det uden samråd med lægen. Saltvandsspray kan hjælpe lidt og ellers må man leve med det - desværre <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

øv bøv....Jeg synes ellers det lyder som en standardformulering og ikke som et "det her bør du ikke tage". Nå, jeg lader den ligge og piver lidt i sofaen så...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik at vide af min læge at jeg godt måtte bruge næsespray og øjendråber mod min allergi fordi det virker lokalt. I mine ører lyder det som en standard sætning de skriver i alle former for indlægssedler. Prøv evt at gå på min.medicin.dk og søg for der står de mest opdagede vejledninger og en forklaring på hvorfor de evt afviger fra indlægsedlen. Det er lægemiddelstyrelsen der står bag hjemmesiden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået noget lokalvirkende næsespray og øjendråber af vagtlægen til min allergi.

Men zymelin mod forkølelse var no go.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som de andre siger er det no go.. brug i stedet saltvandsspray eller lidt mentoldråber i lidt kogt vand og så hovedet ind over og et klæder over hovedet.. det hjælper.. ved desuden at min svigerinde har haft meget glæder af noget de kalder et næsehorn, som gør at man kan få skyllet næsen igennem..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg slå det også lige op på medicin.dk og der står netop at man helst ikke skal bruge det ved graviditet og hvis det er virkelig nødvendigt skal lægen have været inde over. Så jeg vil også sige no-go efter at have læst derinde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med at snitte et løg, det plejer at være godt til at skabe luft :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige med zymelin er det altså rigtig nok og ikke en standard formulering. Netop som Saga siger, fordi zymelin virker ved at få blodkar til at trække sig sammen. Denne effekt har den ikke kun i næsen, men også på moderkagen, hvor ved du kan risikere at fosteret ikke får nok blodtilførelse og dermed næring og ilt. Så man bør desværre holde sig fra det, da det kan give problemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres input :) Jeg kan høre, det er no go (men er egentlig en smule forarget over, at de har indsat sådan en gummi-formulering, for jeg ville umiddelbart have troet, at det nok ikke var et problem), så jeg må klare mig uden. Håber jeg kan få sovet i nat (sover eleeeeendigt, når jeg er møgforkølet)...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Går ud fra det er en slags antihistamin?

Grunden til man ikke må tage den slags er at den måde de virker på er ved at blodkarrene trækker sig sammen. Det er noget skidt når de gør det i moderkagen, så får baby ikke hvad den skal ha. Næsespray virker ikke kun i næsen, det går i blodet, derfor frarådes det gravide, så vidt jeg ved.

Så desværre, forkølelse og allergi er noget pis når man er gravid, men der er ikke så meget at gøre. Nogen bruger saltvand men virkningen er begrænset. God bedring.

What She said... No go!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min læge har udstedt en næsespray på recept, den hed noget med Nosefax eller lign. Jeg valgte at få en i en billigere version som kostede 80kr mindre, den hedder så mometasone Sandoz til 80kr. Den må bruges under graviditet :-)

 

Den har bare ikke effekt med det samme nødvendigvis, det kan tage nogle dage. Den virker for mig!

 

Jeg gik ellers forgæves på apoteket og sagde jeg skulle have en Benaliv næsespray mod allergi, men hun kunne godt se min gravide mave og var sød og tjekkede indlægssedlen, og den må ikke tages. Hun sagde også saltvandsskylning og ellers  måtte jeg ringe til lægen.

 

Allergi er bare mega hårdt! Især som gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min læge har udstedt en næsespray på recept, den hed noget med Nosefax eller lign. Jeg valgte at få en i en billigere version som kostede 80kr mindre, den hedder så mometasone Sandoz til 80kr. Den må bruges under graviditet :-)

Den har bare ikke effekt med det samme nødvendigvis, det kan tage nogle dage. Den virker for mig!

Jeg gik ellers forgæves på apoteket og sagde jeg skulle have en Benaliv næsespray mod allergi, men hun kunne godt se min gravide mave og var sød og tjekkede indlægssedlen, og den må ikke tages. Hun sagde også saltvandsskylning og ellers måtte jeg ringe til lægen.

Allergi er bare mega hårdt! Især som gravid

Du kan få allergipiller, næsespray og øjendråber mod allergi som du gerne må bruge som gravid - kræver bare recept

Dog synes jeg ikke at de allergipiller jeg få nu er så gode som dem inden jeg blev gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan få allergipiller, næsespray og øjendråber mod allergi som du gerne må bruge som gravid - kræver bare recept

Dog synes jeg ikke at de allergipiller jeg få nu er så gode som dem inden jeg blev gravid

Du må godt tage benaday som er uden recept hvis de evt hjælper bedre :) det sagde min læge i hvert fald og det samme står på medicin.dk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke alle læger der vil udleverer allergi-piller til gravide. Jeg fik et no go.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må godt tage benaday som er uden recept hvis de evt hjælper bedre :) det sagde min læge i hvert fald og det samme står på medicin.dk

Sammen med næsespray til de slemme dage så går det med dem jeg har men tak for rådet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER