Marianne1983

Gå til noget hvornår?

15 indlæg i dette emne

Hej piger

Vil høre jeres erfaringer med hvornår man kan begynde at gå til noget med ens baby? Hvornår er de store nok til at få noget ud af det? Og hvad er godt at starte med?

:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har gået til både babysvømning og babygymnastik.

Svømningen kan du starte med allerede ved 2 eller 3 mdr, mens jeg synes at de skal være lidt større for rigtig at få glæde af gymnastikken

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig - vi startede også til babysvømning da hun var 8 uger :) Vi forsøgte sidste efterår med mor/far/barn gymnastik (M. var ved opstart 14 mdr.) og de siger normalt 18 mdr. her. Vi stoppede efter et par måneder, hun havde ikke særlig meget glæde af det! Men vi forsøger igen til efteråret, hvor hun så er blevet 2 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har planer om at gå til babymassage med start om 2 uger

 

Så vil jeg gerne gå til babysvømning med hende også, men de skal være 3 måneder for at starte heroppe og der er ingen hold i sommerferien, så vi må pænt vente til efteråret. Dog har jeg set at der er sådan nogle introduktionstimer en gang om ugen, som jeg ikke lige kan lure om fortsætter over sommeren eller ej. Hvis de er der, skal vi helt klart afsted der et par gange inden vi begynder på hold, så vi kan komme i gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har planer om at gå til babymassage med start om 2 uger

 

Så vil jeg gerne gå til babysvømning med hende også, men de skal være 3 måneder for at starte heroppe og der er ingen hold i sommerferien, så vi må pænt vente til efteråret. Dog har jeg set at der er sådan nogle introduktionstimer en gang om ugen, som jeg ikke lige kan lure om fortsætter over sommeren eller ej. Hvis de er der, skal vi helt klart afsted der et par gange inden vi begynder på hold, så vi kan komme i gang.

Jeg ville da bare tage afsted i svømmehallen med hende udenom holdene indtil de starter. Det er skønt at være i svømmeren med dem. Jeg gik også til rytmik da O var 3 mdr. ca. Det var lige på grænsen til at være for lille syntes jeg. Men det var rigtig fedt, og jeg fik meget ud af det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville da bare tage afsted i svømmehallen med hende udenom holdene indtil de starter. Det er skønt at være i svømmeren med dem. Jeg gik også til rytmik da O var 3 mdr. ca. Det var lige på grænsen til at være for lille syntes jeg. Men det var rigtig fedt, og jeg fik meget ud af det :)

Men er bare usikker på hvordan man skal gribe det an?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er bare usikker på hvordan man skal gribe det an?

Jeg var afsted med en veninde der havde prøvet det før første gang. Det var faktisk meget rart. Men altså hvis du følger nedenstående mener jeg ikke du er helt galt i byen:

 

Sørg for at:

 

-Baby er mæt

-baby ikke er træt

-bliv maks en halv time i vandet (nok nærmere 10-15 min. de første gange)

-tag en ekstra pose med, så du kan tage håndklæde mm. med i bruserne, så baby kan holde sig varm på vej i vandet

-pak en flaske (medmindre du ammer) som du kan give lige efter badeturen

-bare følg dine instinkter og fornemmelse når i er i vandet, du kan sagtens se hvad hun/han kan lide og hvornår det er blevet tid til at komme op

-mange svømmehaller har klapvogne eller autostole som man kan transportere den lille i, det er super!

- logistikken omkring det hele finder du hurtig ud af ;)

 

 

Det er bare at springe ud i det, og så huske på at det er ok kun at tage 5-10 min. i vandet de første par gange :) Det er mange indtryk der skal bearbejdes, og de plejerr at være godt trætte og sultne bagefter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan evt. Låne en bog om babysvøming på biblioteket, der findes flere af slagsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var afsted med en veninde der havde prøvet det før første gang. Det var faktisk meget rart. Men altså hvis du følger nedenstående mener jeg ikke du er helt galt i byen:

Sørg for at:

-Baby er mæt

-baby ikke er træt

-bliv maks en halv time i vandet (nok nærmere 10-15 min. de første gange)

-tag en ekstra pose med, så du kan tage håndklæde mm. med i bruserne, så baby kan holde sig varm på vej i vandet

-pak en flaske (medmindre du ammer) som du kan give lige efter badeturen

-bare følg dine instinkter og fornemmelse når i er i vandet, du kan sagtens se hvad hun/han kan lide og hvornår det er blevet tid til at komme op

-mange svømmehaller har klapvogne eller autostole som man kan transportere den lille i, det er super!

- logistikken omkring det hele finder du hurtig ud af ;)

Det er bare at springe ud i det, og så huske på at det er ok kun at tage 5-10 min. i vandet de første par gange :) Det er mange indtryk der skal bearbejdes, og de plejerr at være godt trætte og sultne bagefter :)

Tusind tak for tips, Vil helt sikkert se om vi ikke kan lokke farmand med i svømmehallen snart så. Og ja, kunne da godt være jeg skal til at våge med ud i det der biblioteks noget her u Sverige nu hvor jeg har fundet ud af at der faktisk findes et bibliotek i vores lille flække af en by

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for tips, Vil helt sikkert se om vi ikke kan lokke farmand med i svømmehallen snart så. Og ja, kunne da godt være jeg skal til at våge med ud i det der biblioteks noget her u Sverige nu hvor jeg har fundet ud af at der faktisk findes et bibliotek i vores lille flække af en by

God fornøjelse, foresten er det klart en fordel, hvis de har et varmtvandsbassin til de små, ellers er det meget koldt for dem og vær opmærksom på at ikke alle svømmehaller accepterer engangssvømmebleer, men nogle kræver babybadebukser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg begyndte til stimulastik med Theo, da han var omkring 6 mdr. Det var rigtig godt og noget jeg ville gøre igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for tips, Vil helt sikkert se om vi ikke kan lokke farmand med i svømmehallen snart så. Og ja, kunne da godt være jeg skal til at våge med ud i det der biblioteks noget her u Sverige nu hvor jeg har fundet ud af at der faktisk findes et bibliotek i vores lille flække af en by

Velbekommen :) Og god fornøjelse med det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har gået i svømmehallen siden han var et par måneder og så startede vi til forælder/barn gymnastik da han var lige knap 13 måneder. Og hold op hvor har det været godt. Han er blev så god til at gå, løbe, hoppe, dreje og udfordrede sig selv med højder mv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar. Tror jeg venter lidt med at gå til gymnastik med min baby.

:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har gået i svømmehallen med min datter siden hun var ca. 3 måneder gammel. Vi var ikke på noget hold, men der arbejdede en babysvømmeinstruktør i svømmehallen, som vi bare spurgte til råds og som i starten kom ned og kiggede til os i bassinet.

 

Mine bedste råd er:

- SMIIIIL og vær glad! Også selv om baby pludselig græder, sluger vand og sprutter og harker eller whatever! Husk at smile hele tiden og bevare roen, for baby aflæser jeres ansigter og tager jeres reaktioner til sig. Signaler derfor at alt er ok og vi er glade under alle omstændigheder.

 

- Bliv max i vandet 10 min de første gange, baby bliver hurtigt træt og kold. I kan derefter langsomt øge tiden med nogle minutter af gangen. Som 1 år gammel kom vi op på ca. 35 min og nu som 2 år er vi i vandet ca. 1 - 1½ time (i det varme bassin).

 

- Vandet skal være minimum 32-33 grader.

 

- Man kan sagtens dykke med baby, da de har en auto lukkerefleks i halsen, som gør de ikke drukner. Derfor kan de dog godt komme til at sluge lidt vand, hvis de får noget ind i munden og hoste lidt, det må man ikke lade sig forskrække af.

Det vigtigste når man dykker er at lave en fast rutine, så i gør det samme HVER gang og baby derfor kan gennemskue hvornår man dykker. Hold baby ud i strakte arme og hav øjenkontakt. Fortæl baby at nu skal vi dykke. Når i dykker baby under vandet skal i tippe baby, så den ligger vandret i vandet og bliver ført igennem vandet hen imod jer selv i en glidende bevægelse med hovedet først og op. Altså ikke bare lige ned og op. Rutinen omkring det er op til jer, men jeg kan fortælle hvad vi selv gør. Inden vi dykker løfter vi baby blidt op og ned i vandet imens vi tæller højt og tydeligt til 3. På det fjerde løft siger vi så "og dyk!" istedet for 4 og tilter baby vandret og dykker herefter baby. Smil og vær glad igennem det hele, også bagefter og ros baby.

Nogle vælger at puste baby blidt i ansigtet som signal inden man dykker for at få baby til at lukke øjne og måske mund. Det gjorde vi ikke og det er gået fint alligevel.

 

- Når i bevæger baby rundt i vandet, så husk altid at hovedet skal være først uanset om baby ligger på ryggen, siden eller maven i vandet (ligesom man ikke selv svømmer med fødderne først igennem vandet). Hav rolige bevægelser og aflæs babys reaktioner, efterhånden som baby bliver tryg i vandet kan de synes det er sjovt at få mere fart på.

 

- Vask og giv baby tøj på med det samme efter svømning (før jer selv), da de rigtig hurtigt bliver kolde.

 

- Am eller giv flaske umiddelbart efter svømningen for at neutralisere evt. klorvand i maven, som baby kan have slugt. De vil som regel også være pænt sultne på dette tidspunkt.

 

- Efter nogle gange kan i begynde at tage lidt legetøj med i vandet, det er godt for motorikken at prøve at fange det i vandet, sutte på det osv.

 

Det var de vigtigste ting jeg lige umiddelbart kan komme på :) God fornøjelse!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER