mg87

ÅH amningen fungerer ikke :(

10 indlæg i dette emne

Hej :-)

 

Jeg er ved at være top-frustreret over det der amning. Det har aldrig fungeret helt optimalt, og Magnus har hele tiden fået supplerende MME. I starten fordi mælken var lang tid om at løbe til, og nu her både fordi han kan blive for ivrig og ikke kan få fat og fordi der nogle gange ikke er nok. 

Magnus er 5 uger og synes amningen var begyndt at køre nogenlunde, dog stadig med problemer, men den sidste (lille) uges tid er det gået helt skævt igen.

Han har altid haft lidt tendens til at falde i søvn mens han spiste, men jeg har kunnet holde det hen ved at stimulere hans sutterefleks (kilde på kind, tær hænder osv). Den sidste tid falder han næsten konsekvent i søvn, eller hviler sig, efter kort tids amning. Hvis jeg flytter ham vågner han og vil spise igen, men igen tager han fat og sutter meget kort, hvorefter han falder hen igen. Det er dog ikke altid han sover, nogle gange ligger han bare med brystet i munden uden at gøre noget. Hvis jeg tager brystet ud eller andet for at få ham til at "vågne op" og spise, bliver han sur. 

Derudover har han kolik og skriger rigtig meget. Nogle gange kan han trøstes med bryst, men enten overspiser han og gylper, eller også ligger han bare uden at spise. 

Han sover ikke ret lang tid af gangen om dagen, og vil gerne ligge ved brystet al den tid han er vågen. 

 

Jeg holder snart ikke ud at amme ham mere, synes det er SÅ hårdt og frustrerende, at han gerne vil ligges til, men ikke vil spise, og alligevel bliver dybt ulykkelig, hvis jeg fjerner brystet.

Jeg er ved at lære ham at bruge sut, og det kan, hvis jeg er meget heldig, holde ham hen lidt. Men han vil spise konstant, jeg har forsøgt at aktivere ham med andet, (da han jo trods alt tager på og trives), så han ikke spiser hele tiden, og måske så vil spise længere tid af gangen. 

 

Jeg vil SÅ gerne amme (dog ikke for enhver pris), men er virkelig træt af, at det aldrig har fungeret, og nu er det bare rigtig træls. Overvejer meget at gå over til kun at give ham MME. 

 

Er der nogen der har prøvet noget lignende? Og hvad gjorde du?

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Først og fremmest stort kram til dig, det er absolut ikke nogen sjov situation at stå i

Nu har jeg kun været i situationen den første uge efter fødslen ifht amningen, men det vigtigste som blev pointeret for mig hele tiden var at jeg ikke måtte stresse. Og hvor nemt er det lige?

Når I så samtidig døjer med kolik også, så er det jo i hvert fald helt umuligt, men det hjælper nok desværre ikke på din mælkeproduktion.

Har du prøvet mælkebomben eller hvidtøl?

Hvorvidt du skal stoppe med amningen kan du kun selv svare på, det er forskelligt hvor gerne man vil amme of hvor meget man vil kæmpe for det. Personligt tror jeg jeg havde givet op, hvis jeg skulle kæmpe med både amning og kolik samtidig med tanke på hvor hårdt jeg synes begge dele var hver for sig.

Har i nogen mistanke om hvad der evt årsager kolikken? Min datter døjede også med kolik og SP rådede mig til at prøve at spise mælkefrit hvis det skulle være det hun ikke kunne tåle. Det hjalp så ikke, men ved et tilfælde fandt vi så ud af at det var d-dråberne i stedet og nu har hun ingen problemer længere med maven.

Eller måske en kiropraktor kan hjælpe?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aller først en kæmpe krammer..

Det at han vil spise hele tiden - overspiset og gylper, kan måske forklares med at han boostet produktionen, for at få mere gang i mælken..

Og meget af det handler sikkert også om at han har brug for at være helt tæt med dig. - jeg ville forsøge mig med en strækvikle hvis jeg var dig.

Så bliver han bundet helt tæt til dig, og han kan sagtens sove i viklen..

Skyldes hans kolik at han har ondt i maven? Så er viklen også rigtig god, fordi han bliver stimuleret af dine bevægelser, og sidder på en måde, som er god for fordøjelsen. - og så havde vi kæmpe glæde af 'bio-gaia' dråber. Det er mælkesyrebakterier som hjælper tarmsystemet. Fåes i Matas..

Hvis du ikke tror det skyldes maveproblemer, ville jeg kigge fordi en kiropraktor (med speciale i spædbørn) det er hårdt at blive født, og rigtig mange babyer, har udfordringer med ryg eller nakke..

Vi var afsted da min dreng var 7 uger, og han stoppede med at skrige, fra den ene dag til den anden..

Har du læst om tigerspring ? - han har alderen til det, og måske du også kan placere lidt skyld der??

Ellers synes jeg du skal kontakte SP og bede om at få kontakt til en ammerådgiver..

Nu ved jeg ikke hvor du bor. Men fx Hvidovre har et ammecenter, hvor man i hele amme perioden, kan få tid til vejledning. Af nogle kompetente fagpersoner..

Håber det lykkes for jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og du kan altid ringe til ammerådgivningen :)

Jeg har desværre ikke gode råd ang kolikbarn, men du skal have et kæmpe kram :kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det virker som om din søn søger tryghed hos dig- og ikke nødvendigvis fordi han er sulten. Hvis du kan, så prøv bare at sid med ham sådan. Prøv at lade være med at fokuserer så meget på om han spiser eller ej, og bare "vær" med din lille dreng. På dit bryst er der han finder allermest tryghed og fred- det kan være en rigtig dejlig stund for jer :wub:

 

Jeg har selv haft et rigtig træls ammeforløb med mit nr. 2 barn, men set i bakspejlet, så var det mig selv der skabte problemerne. Jeg var ikke tålmodig nok. Jeg ville have hun skulle passe ind i det jeg havde tænkt, istedet for lige at træde et skridt tilbage og kigge på- hvad har HUN behov for og lyst til?

og det er egentlig nok også det der er det hårdeste ved at blive forældre. At man er nødt til at tilsidesætte sine egne lyster og behov, for en periode.

 

Hvis jeg har ramt helt ved siden af- så springer du bare over :kram: Men hvis ikke, så kan jeg varmt anbefale siden www.ifavndanmark.dk

 

Jeg håber digog din lille søn finder en rytme sammen, hvor i begge to kan være glade sammen, og nyde hinandens selskab, uden at der går for meget praktisk ged i den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først og fremmest stort kram til dig, det er absolut ikke nogen sjov situation at stå i

Nu har jeg kun været i situationen den første uge efter fødslen ifht amningen, men det vigtigste som blev pointeret for mig hele tiden var at jeg ikke måtte stresse. Og hvor nemt er det lige?

Når I så samtidig døjer med kolik også, så er det jo i hvert fald helt umuligt, men det hjælper nok desværre ikke på din mælkeproduktion.

Har du prøvet mælkebomben eller hvidtøl?

Hvorvidt du skal stoppe med amningen kan du kun selv svare på, det er forskelligt hvor gerne man vil amme of hvor meget man vil kæmpe for det. Personligt tror jeg jeg havde givet op, hvis jeg skulle kæmpe med både amning og kolik samtidig med tanke på hvor hårdt jeg synes begge dele var hver for sig.

Har i nogen mistanke om hvad der evt årsager kolikken? Min datter døjede også med kolik og SP rådede mig til at prøve at spise mælkefrit hvis det skulle være det hun ikke kunne tåle. Det hjalp så ikke, men ved et tilfælde fandt vi så ud af at det var d-dråberne i stedet og nu har hun ingen problemer længere med maven.

Eller måske en kiropraktor kan hjælpe?

Hvad er mælkebomben? Det har jeg ikke hørt om. 

Mht kolikken så har vi været til kiropraktor. Synes måske det har hjulpet en smule, men ikke ret meget. Tror ikke det er d-dråberne, vi prøvede i en periode ikke at give ham dem - da han døjede med forstoppelsen - men han skreg alligevel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aller først en kæmpe krammer..

Det at han vil spise hele tiden - overspiset og gylper, kan måske forklares med at han boostet produktionen, for at få mere gang i mælken..

Og meget af det handler sikkert også om at han har brug for at være helt tæt med dig. - jeg ville forsøge mig med en strækvikle hvis jeg var dig.

Så bliver han bundet helt tæt til dig, og han kan sagtens sove i viklen..

Skyldes hans kolik at han har ondt i maven? Så er viklen også rigtig god, fordi han bliver stimuleret af dine bevægelser, og sidder på en måde, som er god for fordøjelsen. - og så havde vi kæmpe glæde af 'bio-gaia' dråber. Det er mælkesyrebakterier som hjælper tarmsystemet. Fåes i Matas..

Hvis du ikke tror det skyldes maveproblemer, ville jeg kigge fordi en kiropraktor (med speciale i spædbørn) det er hårdt at blive født, og rigtig mange babyer, har udfordringer med ryg eller nakke..

Vi var afsted da min dreng var 7 uger, og han stoppede med at skrige, fra den ene dag til den anden..

Har du læst om tigerspring ? - han har alderen til det, og måske du også kan placere lidt skyld der??

Ellers synes jeg du skal kontakte SP og bede om at få kontakt til en ammerådgiver..

Nu ved jeg ikke hvor du bor. Men fx Hvidovre har et ammecenter, hvor man i hele amme perioden, kan få tid til vejledning. Af nogle kompetente fagpersoner..

Håber det lykkes for jer :)

Tak for krammeren :)

Jeg tror ikke det handler om at booste mælkeproduktionen, da det har været ved ret længe, og jeg har indtryk af, at der er rigeligt med mælk. Tror mere det, som du også nævner, handler om tryghed. Jeg har en skildpaddeslynge som jeg bruger ind i mellem. Det hjælper også - generelt hjælper det ofte at holde ham i bevægelse. F.eks. at hoppe, vugge ham tæt på kroppen osv. 

Jeg tror ikke det er maven, det virker til at fungere fint nu. Og mht kiropraktor har vi været afsted et par gange, men synes kun det hjælper lidt. Men nu må vi se,  skal afsted igen.

Men tak for de mange råd - vil hel sikkert kontakte SP hvis ikke det snart bliver bedre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det virker som om din søn søger tryghed hos dig- og ikke nødvendigvis fordi han er sulten. Hvis du kan, så prøv bare at sid med ham sådan. Prøv at lade være med at fokuserer så meget på om han spiser eller ej, og bare "vær" med din lille dreng. På dit bryst er der han finder allermest tryghed og fred- det kan være en rigtig dejlig stund for jer :wub:

 

Jeg har selv haft et rigtig træls ammeforløb med mit nr. 2 barn, men set i bakspejlet, så var det mig selv der skabte problemerne. Jeg var ikke tålmodig nok. Jeg ville have hun skulle passe ind i det jeg havde tænkt, istedet for lige at træde et skridt tilbage og kigge på- hvad har HUN behov for og lyst til?

og det er egentlig nok også det der er det hårdeste ved at blive forældre. At man er nødt til at tilsidesætte sine egne lyster og behov, for en periode.

 

Hvis jeg har ramt helt ved siden af- så springer du bare over :kram: Men hvis ikke, så kan jeg varmt anbefale siden www.ifavndanmark.dk

 

Jeg håber digog din lille søn finder en rytme sammen, hvor i begge to kan være glade sammen, og nyde hinandens selskab, uden at der går for meget praktisk ged i den.

Tror du har hel ret i at det handler om tryghed. Men hvis jeg bare lader ham ligge ender det ofte med at han overspiser og gylper, hvilket heller ikke er rart for ham. Andre gange kan jeg sidde i flere timer med ham liggende ved mig, og jeg bliver skør i hovedet af at sidde der med brysterne fremme hele tiden. Selvom jeg forsøger at være tålmodig bliver jeg "stresset" af at sidde der, og det kan han også mærke. Men ja, tryghed er det nok i hvert fald, og nok i højere grad end jeg lige selv troede. Så vil svøbe ham og holde ham tæt alt det han har brug for. Tusind tak for hjælpen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forældre og fødsel rådgiver om amning. Har selv brugt dem og fået god vejledning derfra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kære du, det er bare benhårdt når amningen er en kamp, håber sådan for dig, at det bliver lettere.

 

Jeg kæmpede mig selv ved igennem luftkolik (dog uden meget gråd) og amning - fordi jeg ved med mig selv, at det er enormt vigtigt for mig

(Når jeg tænker tilbage tror jeg dog, at meget ville have været lettere med flaske)

 

Men nu her, hvor min dreng er næsten 1 år, så er jeg virkelig glad for at jeg holdt ud og ammede. Men det er helt op til dig, hvor meget det betyder for dig.

 

Jeg håber i hvert fald, at du når en beslutning du kan finde ro ved.

 

Nu spørger jeg nok dumt, har du prøvet at lirke brystet ud af munden på ham og skifte det ud med en sut uden han registrerer det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER