Pseudo mamma

Gode råd om Hjemmefødsel

13 indlæg i dette emne

Hej :)

Jeg er mor til en skøn dreng fra Juli 13. Hvor jeg havde en ukompliceret graviditet.. Han er født i vand uden smertestillende og jeg har selv taget imod ham - dog med 2. grads bristning.

Nu venter jeg så lillesøster til August - og vi er blevet enige om at vi synes det er oplagt at føde hjemme..

Jeg skal helt klart føde i vand igen. Jeg var dybt afhængig af det første gang.

Men er der nogle med erfaring som ligger inde med nogle gode råd. Både praktiske og psykiske.

- har i haft en ekstra hjælper med? Min mand skal selvfølgelig med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tillykke med beslutningen. Det er skønt at føde hjemme.

Jeg har selv født mine to mindste hjemme. Begge dejlige oplevelser. Her er link til den sidste fødselsberetning http://www.babyklar.dk/forum/19145/vores-ella-en-hjemmefoedsel.html/

Jeg vil sige at det ikke er en nødvendighed med ekstra hjælpere, med mindre man har lyst. Vi har kun været min mand og jeg (og jordemoder) begge gange og det var fint. Vi havde ikke lyst til ekstra folk under fødslen.

Praktisk så har jeg spurgt folk efter og tømt skab for gamle håndklæder som bare kan smides ud bagefter, derudover noget billig (el gammel) voksdug og gammel lagen til beskyttelse af seng/madras og gulv (som evt også må smides ud). Hvis du vil bruge fødekar kan det være en fordel at have en madras at ligge i nærheden af fødekarret så du ikke skal gå langt under/efter fødsel.

Så praktisk: fødekar og tilbehør (hvis man vil), gamle håndklæder, voksdug, gammel lagen, lampe så jordemoder kan se og sy om nødvendigt, lidt boller/pølsehorn el lign til fryseren, sukkerholdige drikkevarer, en skraldespand til at have i nærheden (til jordemoder).

Psykisk så skal du glæde dig. Det er så fantastisk at være i sit eget hjem, have alt i nærheden, gå i egen bruser, have egen jordemoder helt uforstyrret, og byde sit barn velkommen i dens hjem og rolige omgivelser, ikke at skulle pakke sin nyfødte sammen og ud og køre få timer efter fødsel loveshower:

Og så skal du vænne dig til folks advarsler mod hjemmefødsler som kommer af uvidenhed omkring det. Folk spørger hvordan man tør el kommer med historier om fødsler hvor de ville have mistet barnet hvis de havde født hjemme osv osv. Man skal sørge for at være lidt tykhudet og kende til viden om hjemmefødsler så man ikke lader sig skræmme af (uvidende) folk.

For det første bliver man slet ikke visiteret til hjemmefødsler hvis ikke graviditeten forløber uproblematisk. Tegn på problemer under fødslen viser sig gerne i god tid og jordemoder vælger så at overflyttelse til sygehus. Jordemoder har udstyr med også livreddende (stort set alt der findes på en fødestue) og er specielt trænet til håndtere evt komplikationer under fødslen. Og du ved jo selv hvor tæt du er på evt hospital og man vil jo hurtigt kunne være der med ambulance. Og sidst så har man bare en anden ro og og er mere aktiv under fødslen hvilket i sig selv bidrager positivt til fødslens forløb og dermed kan reducere risiko for komplikationer.

Held og lykke! Og spørg endelig hvis der er andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Tusinde tak for dit svar :)

Har du haft klyks el hjemme som du har taget ??

God ide med at forhøre sig omkring håndklæde, lagner også.

Jeg har født den første i vand og var meget tilpas med det, så det er klart ønsket at skulle det igen.

Vi er lige nu ved at overveje om fødekaret skal stå i vores køkken alrum hvor der er god plads, og tingene er i nærheden.. Og så fordi jeg godt kan li tanken om, at jeg efter bad osv, kan ligge mig i en ren seng med baby og mand og slappe af..

Alle kommentarerne, synes jeg faktisk jeg har ret godt styr på. Det plager mig ikke at folk ikke ved hvad de taler om, og får smidt nogle undværelige bemærkninger afsted. Som du selv er inde på, så får man ikke lov, hvis der er mistanke til noget. Og de fleste komplikationer kommer jo løbende.. Vi kan være på Hvidovre med ambulance på 10-15 min..

I øvrigt havde jeg en første fødsel helt efter bogen.

Men tusinde tak for dit svar.

Glæder mig enormt over at vi bare skal finde ro i hjemmet, og ikke tage stilling til hvornår vi skal køre og evt blive sent hjem igen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her i Nordjylland findes en hjemmefødselsordning og her får vi udleveret en spand med diverse ting i når fødslen nærmer sig, og det er fx klyx, bleer, sugende stykker osv. Så jeg havde allerede klyx som jeg bare tog da fødslen begyndte at gå i gang og inden jordemoder kom.

Og ellers kan klyx købes på apoteket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har født mit 3. barn hjemme :)

Jeg vil varmt anbefale et fødekar, da de er meget bedre at ligge i end et almindeligt badekar, og kroppen er mere lodret i vandet (hvilket hjælper fødslen mere på vej).

Personligt havde jeg ikke den rareste oplevelse ved hjemmefødslen, men det hang mere sammen med at hvordan fødslen skred frem, end at det var hjemme. Jeg synes det er enormt rart at have en gammel erfaren jordemoder med, som kun er dedikeret til dig, og som er så afslappet og rolig. Hele stemningen derhjemme er en hel anden end på et sygehus- og så slipper man for transporttiden med veer, osv. hvilket jo ikke lige er det fedeste. En anden ting som jeg var SÅ glad for, var at jeg kunne lægge mig i min egen seng bagefter, og ikke stod op igen før jeg var klar. Ikke noget med at vi så skulle transporteres tilbage osv. - fødslen fik en meget mere afslappet afslutning, og vi lå nøgne sammen helt indtil næste dag. Det tror jeg kun er godt for mor og baby :kuller Ifht. oprydning osv. så ordner JM det hele. Det var ellers en ting jeg var lidt lunken ved. Moderkage, håndklæder med blod på, lagner fyldt med fostervand- men der var INTET at rydde op dagen efter. Hun havde sørget for det hele :)

 

Jeg havde en fantastisk vandfødsel på sølle 2 timer (54 min. fra jeg kom i karret til hun var ude). En fødsel hvor jeg var i fuld kontrol og på ingen måde følte mig presset - det var nummer 2 barn, som er født i fødekar på hospitalet. Nr. 3 fødsel var slem ifht. desværre, selvom den var hjemme. Jeg lå med veer i 15 timer før han kom ud, med mig stående ind over et puslebord og skrigende fra mine lungers fulde kraft. Jeg har vitterligt aldrig oplevet noget der gjorde så ondt i hele mit liv, og aldrig været så presset fysisk og psygisk i hele mit liv. Jeg kunne faktisk ikke holde smerten ud, og der var bare intet at gøre ved det. Det var faktisk grimt at opleve - men sådan set i bakspejlet så tror jeg det handlede om at vandet ikke var gået, og at han derfor ikke trykkede nok ned på det han skulle for at veerne gav det de skulle. Vandet gik i en kæmpe skylle da hans hovede var på vej ud- det var ret sent. Så næste gang vil jeg have vandet taget tidligt i forløbet hvis ikke det går af sig selv, og så vil jeg i et rigtig fødekar - ved hjemmefødslen brugte vi bare vores badekar.

Så det var lige sådan umiddelbart min egen oplevelse.
Jeg er i tvivl om jeg vil føde hjemme næste gang. Formentlig ikke, for nu er der 3 børn herhjemme der også skal tages hensyn til- og jeg vil ikke have dem i nærheden når jeg skal føde- det har jeg slet ikke overskud til mentalt.

Pøjpøj med alting! :) Jeg håber du får en rigtig vaskeægte drømmefødsel, der går ligesom du drømmer om :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for dit svar - smerterne omkring den manglende vandafgang kan jeg godt huske fra sidste gang.. Det er bare rocker hårdt..

Jeg står lige nu i den situation at mit sidste besøg hos jordmoderen glippede - de havde lavet en fejl og jeg fik derfor en helt almindelig jordmoder.

Hvilket betyder at jeg endnu ikke har haft konsultation hos en hjemmefødsels jordmoder. Og skal først afsted igen, når jeg er 37 uger henne..

Jeg er lidt presset over manglede information osv. Men nu må vi se, bliver det for usikkert, køre vi jo bare på fødegangen.

Og så er jeg lidt i tvivl om det skal være et fast fødekar eller et oppusteligt. Men det er sikkert vildt forskelligt fra person til person..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for dit svar - smerterne omkring den manglende vandafgang kan jeg godt huske fra sidste gang.. Det er bare rocker hårdt..

Jeg står lige nu i den situation at mit sidste besøg hos jordmoderen glippede - de havde lavet en fejl og jeg fik derfor en helt almindelig jordmoder.

Hvilket betyder at jeg endnu ikke har haft konsultation hos en hjemmefødsels jordmoder. Og skal først afsted igen, når jeg er 37 uger henne..

Jeg er lidt presset over manglede information osv. Men nu må vi se, bliver det for usikkert, køre vi jo bare på fødegangen.

Og så er jeg lidt i tvivl om det skal være et fast fødekar eller et oppusteligt. Men det er sikkert vildt forskelligt fra person til person..

 

Med mindre du selv er bange for decideret at føde imellem 37 og 40 uger, så tror jeg ikke du skal være nervøs- men jeg kan sef. godt forstå at du gerne vil have den samtale med en JM :) Det er alligevel lidt hyggeligt at planlægge sin fødsel <3

Ifht. fødekar kan jeg kun sige at jeg var glad for det faste kar jeg sad i. Min nakke hvilede på kanten. Det ved jeg ikke om man kan med et oppusteligt? Om ikke andet så er det i alle tilælde rart at have noget at kunne holde i. Når man selv flyder rundt i smerter, så magter man ikke at tingene omkring en ikke er "hårde" (ok, det ved jeg ikke om det gav mening :D) haha.. men altså- jo, det er nok forskelligt fra person til person :)

Ved min hjemmefødsel fik jeg et direkte nummer til hjemmefødselsordningens vagttelefon, og derfor ringede jeg dertil da der kom veer. Vi sludrede flere gange sammen i løbet af dagen, og da jeg syntes at nu skulle jeg kigges på, kom hun forbi med taske og hele molevitten og pakkede ud. Og så går man ellers bare rundt og venter, og venter og venter og til sidst føder man jo så. JM vil være der under hele forløbet med mindre det virkelig trækker ud, så kan jeg godt forestille mig at hun lader en kollega tage over. Min JM var hos os fra kl 22-05 hvor jeg fødte - og det var også hende der foretog en hindeløsning kl. 12 som satte det hele i gang, så faktisk var hun "hos mig" fra 12-05 =17 timer.

Det eneste som jeg morede mig lidt over var at min mand blev instrueret i at tage imod en baby. Hvad han skulle gøre når hovedet kom ud, og med navlestrengen osv. - hvis det hele nu går så stærkt at JM ikke når at komme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik 8 dage over tid sidste gang - så frygter bestemt ikke at føde før tid.

Men ville være ked af at skulle afblæse det hele, fordi vi ikke nåede at blive klar..

Nå nu ser vi ;)

Kan sagtens forstå hvad du mener ang fødekar. Det jeg fødte i sidst var lille og firkantet, det var så rart at jeg kunne ligge i spændt og hænge på kanten.

Så det ender nok med det - selvom det andet ikke fylder så meget ;)

Fint at manden bliver infomeret, det sker jo for nogen at JM ikke når frem - min søn var 15 timer under vejs, så satser på vi når det ;) men man ved jo aldrig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har født mit andet barn hjemme i oktober sidste år.

Praktisk vil jeg, ligesom de andre, sige at det faktisk ikke kræver så meget. Det mest omfattende er vist evt. fødekar. Har du besluttet dig for noget? Vi havde et par gamle håndklæder, en rulle afdækningsplast, klude, en lille balje til vand og så en hue og noget til at putte om baby. Jeg havde lånt et fast kar gratis gennem Forældre og Fødsel, og vi havde lavet en lille prøvefyldning tre uger før termin for lige at være sikre på hvordan og hvorledes og hvor længe det ville tage.
Jeg synes, det var helt ubeskriveligt dejligt at føde hjemme. Der var trygt og roligt. Dét sammenlagt med at det var anden gang og jeg derfor var forberedt på en anden måde gjorde, hjalp på alle måder med til en uforglemmelig oplevelse.   
Psykisk skal du vist bare glæde dig (ligesom man skal til hver eneste fødsel uanset fødested!)... Og så vil jeg anbefale dig, at forberede dig på, at ingen fødsler er ens. Jeg tror, det er godt at forberede sig og gøre sig tanker om, hvad man tror, man vil have brug for i situationen og hvad man umiddelbart ønsker. Men når det er sagt, skal man samtidig også forberede sig på, at det måske er helt anderledes, når først man står i det.
Jeg forestillede mig fx, at jeg skulle i vand, føde på alle fire, og at vi ville have god tid til at tilkalde jordemoder og lign. da min ældste også var 18 timer undervejs.
Min anden fødsel varede 3 timer, jordemoderen kom 10 min. før jeg fik presseveer, jeg nåede aldrig i vand, da jeg slet ikke troede, jeg var så langt og at vi derfor skulle vente med det lidt endnu, og jeg endte med at føde liggende på siden, da det føltes mest rigtigt! :)
Det var helt perfekt!

Har I gjort jer tanker om, om I skal have en hjælper med? Og hvad med pasning af jeres ældste?

      

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, ja... glemte lige at skrive, at vi kun fik brug for et håndklæde og hue og tæppe. Vi nåede aldrig at få dækket af! Sofaen tog dog ingen skade, håndklædet klarede det meste. Derudover har jordemoderen jo nogle fødestykker med, hun ligger under og bruger til at opsamle blod og lign. så hun kan holde lidt styr på mængden... Så det er vitterlig ikke meget, man skal klargøre! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv leget med tanken om at føde hjemme, men vi flytter om ca 3 uger, og jeg har 5 uger og 4 dage til termin og jeg kan egentlig slet ikke beslutte mig :/

 

Min kæreste vil støtte mig i alt og at jeg bare skal gøre hvad jeg har det bedst med. Det er mit 3. barn, men det er faktisk 10 år siden jeg sidst har født, så har mine tanker omkring det..

 

Jeg tænker også på det at leje fødekar eller hvad og jeg har aldrig taget klyx, første gang fravalgte jeg det og anden gang nåede jeg det slet ikke da jeg knap nok nåede ind på fødegangen inden jeg havde født. Måtte SPURTE ind på stuen og op på briksen og ude var hun.

Så det har jeg også nogle tanker om.

 

Men jeg tænker at det vil give mig en ro at kunne føde hjemme, bortset fra at jeg ikke ved hvor "hjemme" jeg vil føle mig når jeg ikke rigtig har boet der?

 

Har en JM tid i morgen og vil snakke med hende om det der

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har født mit andet barn hjemme i oktober sidste år.

Praktisk vil jeg, ligesom de andre, sige at det faktisk ikke kræver så meget. Det mest omfattende er vist evt. fødekar. Har du besluttet dig for noget? Vi havde et par gamle håndklæder, en rulle afdækningsplast, klude, en lille balje til vand og så en hue og noget til at putte om baby. Jeg havde lånt et fast kar gratis gennem Forældre og Fødsel, og vi havde lavet en lille prøvefyldning tre uger før termin for lige at være sikre på hvordan og hvorledes og hvor længe det ville tage.

Jeg synes, det var helt ubeskriveligt dejligt at føde hjemme. Der var trygt og roligt. Dét sammenlagt med at det var anden gang og jeg derfor var forberedt på en anden måde gjorde, hjalp på alle måder med til en uforglemmelig oplevelse.

Psykisk skal du vist bare glæde dig (ligesom man skal til hver eneste fødsel uanset fødested!)... Og så vil jeg anbefale dig, at forberede dig på, at ingen fødsler er ens. Jeg tror, det er godt at forberede sig og gøre sig tanker om, hvad man tror, man vil have brug for i situationen og hvad man umiddelbart ønsker. Men når det er sagt, skal man samtidig også forberede sig på, at det måske er helt anderledes, når først man står i det.

Jeg forestillede mig fx, at jeg skulle i vand, føde på alle fire, og at vi ville have god tid til at tilkalde jordemoder og lign. da min ældste også var 18 timer undervejs.

Min anden fødsel varede 3 timer, jordemoderen kom 10 min. før jeg fik presseveer, jeg nåede aldrig i vand, da jeg slet ikke troede, jeg var så langt og at vi derfor skulle vente med det lidt endnu, og jeg endte med at føde liggende på siden, da det føltes mest rigtigt! :)

Det var helt perfekt!

Har I gjort jer tanker om, om I skal have en hjælper med? Og hvad med pasning af jeres ældste?

Tak for svar - det lyder jo super dejligt :)

Jeg har lejet et fast fødekar, og tror faktisk det er godt, sidst var jeg glad for at hænge op af kanten, så var bange for at et oppusteligt ville være træls..

Vi flytter lidt omkring 3 uger før termin, (gik 8 dage over første gang, og har i øvrigt aftalt med lillesøster, at hun venter til vi er på plads ;) )

Vi har snakket lidt frem og tilbage om en hjælper - skal ha vendt dem med jordmoderen også..

Jeg tror vi stiller karet op i vores køkken alrum, min man har det skønt i køkkenet og sofaen er også god at ha i nærheden, synes jeg.. Også så vi har et sted " at gøre af" jordmoderen hvis det tar tid.

Det betyder også at alting er inden for række vidde, og min mand derfor ikke er ret langt væk..

Han har ikke lyst til at der skal flere med, og det har jeg egentlig heller ikke. Men i forhold til at hente varm dyne og hvad der ellers måtte være, så havde jeg sidste gang brug for at han var liiiiiiiige ved siden af mig. Så ved ikke om det alligevel er smart at der er en anden til det praktiske..

Skide svært, når man i virkeligheden ikke ved hvad det praktiske er, hvor meget det kræver osv. Hvilket jo er umuligt at spå om, kommer helt an på hele forløbet..

Men taler med jordmoderen om det.. Lige nu er planen at vi har en back up hånd, vi kan ringe til, hvis det er..

Vores søn skal være hos farmor og farfar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER