tazdiginez

Panisk for hårvask.

14 indlæg i dette emne

Maliva har aldrig været glad for at få vasket hår. Hun er altid gået i panik over det og det er selvom vi introducerede hende for det, på en blid måde. Vi har forsøgt ALT, men hun går i panik, bare vi nævner hårvask eller hårskyl.

Vi er nået så langt, at hun nu selv kan stå med hovedet bøjet og skylle håret, men så snart vi nærmer os, så går hun i panik.

Som i - hun løber ud af badet, skrigende, hulkende og grædende.

Jeg må ha' læst 1000 artikler og ideer til, hvad vi kan gøre og mange forslag har været ens: "det er en fase, undgå hårvask for en periode medmindre barnet er meget beskidt" - som skrevet, så gjort, bortset fra at dette IKKE er en fase. Det har altid været sådan :(

Der kan gå op til uger imellem hårvask, fordi vi begge hader det og jeg må ikke nærme mig hende bagefter :boo

Jeg føler at jeg gør overgreb på min egen datter i denne situation, men nogle gange så skal hendes hår altså vaskes og så må det være sådan.

Jeg har forsøgt ALT! (Føles det som om)

Jeg har ladet det være, jeg har gjort det til en leg, jeg har "bare" gjort det og jeg har været pædagogisk og prøvet tusinde måder at fortælle hende at det er harmløst og hvordan vi gør det bedst. Det ender altid med en ulykkelig Maliva og en kæmpe dårlig samvittighed til mig :(

Så piger, hjælp. Hvad kan jeg gøre for at denne hårvask-oplevelse bliver god?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså da Ida havde en periode hvor hun ikke ville have vasket hår, så gjorde vi sådan at jeg gik med hende i bad og hun fik lov til at vaske mit hår med bruseren. Det hjalp. Siden den gang har vi ikke haft problemer med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal hendes hår vaskes med sæbe?

Ericas hår bliver kun skyllet og jeg synes ikke det behøver sæbe. Hun dypper selv pandehåret i vandet og så tager jeg nakken med en kop.

Hun får højst vasket hår med sæbe 1 gang hver anden måned, og det er oftest fordi hun har fået noget i det, som ikke kun kan skylles ud.

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med TiaK :ditto

Du skriver at hun skal stå med hovedet forover. Kan du ikke prøve at skylle det med en kop/lille legeskål, mens hun sidder i badekarret? Det virker måske mindre voldsomt.

Theo har heller aldrig været så begejstret for at få vand i hovedet, men nu hvor han er blevet så stor, så kan vi godt forklare ham, at han skal kigge op i loftet, så vi kan hælde vand over hans hår. Han får også et lille håndklæde til at holde over øjnene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt det i nævner ER prøvet.

Jeg skyller også kun håret med vand og vasker sjældent med sæbe, men hendes hår lugter så surt og fedter utroligt let, så hun har behov for at få det vasket med sæbe mindst 1 gang om måneden.

Maliva vil IKKE ha' skyllet det med en kop, det er forsøgt og hun gik i totalt panik. Hun vil hjertens gerne skylles vores hår, når vi er med i bad, men vi må ikke engang så meget som røre hendes.

Hun bliver så ked af det, hvis det sker. Vi kan godt få hende til at skylle selv, men der skylles hun kun nakken og ikke fronten og det er kun i 3 sekunder og så er hun færdig - mener hun.

Jeg skriver ikke at hun skal stå med hovedet forover, men jeg skriver at hun skal stå med hovedet bøjet - som i bøjet bagud, som vi selv gør, når vi vasker hår. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Min søn på 6 år har aldrig kunne lide at få vasket hår og der er også gået længe imellem til tider.

For ham hjælper det, at han sidder med et håndklæde foran øjnene og så siger han nogle gange stop til mig også skal han lige have en kort pause. Vi forsøger at han skal holde hovedet bagover så han får så lidt vand som muligt i øjnene/ansigtet, da det i høj grad er det han ikke bryder sig om.

Efterhånden som han er blevet ældre har det nogle gange hjulpet at han selv har gjort håret vådt.

For ham handler det om at han føler han har lidt kontrol, men han synes stadig ikke det er sjovt, men accepterer det dog.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn på 6 år har aldrig kunne lide at få vasket hår og der er også gået længe imellem til tider.

For ham hjælper det, at han sidder med et håndklæde foran øjnene og så siger han nogle gange stop til mig også skal han lige have en kort pause. Vi forsøger at han skal holde hovedet bagover så han får så lidt vand som muligt i øjnene/ansigtet, da det i høj grad er det han ikke bryder sig om.

Efterhånden som han er blevet ældre har det nogle gange hjulpet at han selv har gjort håret vådt.

For ham handler det om at han føler han har lidt kontrol, men han synes stadig ikke det er sjovt, men accepterer det dog.

Jeg tænker også at det handler om kontrol! Det er alligevel meget grænse overskridende for sådan en lille tut. Vand i øjne, ører og næse er ikke rart og de reagerer bare instinktivt.

Kan i arbejde på at hun selv bliver bedre til at skylle?

Ellers er tricket med kluden i loftet måske tilpas skør til at hun bliver afledt. (Jeg har ikke selv prøvet) men altså man tager en våd klud og kaster op i loftet så den bliver siddende og så skal hun kigge på den indtil den falder ned. Så kan man skylle imens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna er aldeles heller ikke fan af hårvask og det er faktisk primært fordi hun synes det er væmmeligt at få vand på/i ørerne.

Her får hun klud over øjnene og skal kigge op på mig under den og så tæller vi sammen til 10 imens jeg skyller.

Har du snakket med hende om, hvad det er hun ikke kan lide ved hårvask?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her tager jeg en klud, og vasker håret med.. Men hun får også kun sæbe i hvis det er møget meget til..

Men hvis jeg bruger sæbe, så bruger jeg stadigvæk den våde vaskeklud til at "dryppe" håret med..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du en ide om hvad det er, hun er bange for?

Vand i ansigtet? Vådt hår, fordi det er ubehageligt?

Hvis det handler om vand i hovedet, kunne en vaskehjelm måske hjælpe.

- jeg var angst for st få vand i ansigtet indtil jeg nærmest var voksen.

Jeg havde vaskehjelm på og en tør vaskeklud jeg kunne holde for øjnene.

Det hjalp rigtig meget..

Hvis det er det våde hår, ville jeg prøve at opmuntre med føntørren el..

Når du har fået vasket hår skal vi noget hyggeligt. Føntørre hår sammen ol..

Og måske kunne en tør- shampoo hjælpe i en træning periode. Så det i laaaaang tid "kun" skal skylles hurtigt. - senere længere tid - og tilsidst med sæbe..

Kan sagtens forstå det er frusterende..

- hvordan har hun det med at være i fx svømmehal ??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de mange råd og ideer.

 

Jeg ved ikke hvordan - men J har formået at få Maliva til at vaske sit eget hår. Uden sæbe dog, men hun synes det er ustyrligt morsomt nu, at stikke hovedet under bruseren, lukke øjnene og skylle håret.  :o  :blink  :huh  :tak

Så nu tager vi et skridt ad gangen og næste gang J går med i bad, der tror jeg at vi forsøger med at hun SELV få shampoo i hånden og får lov til at skumme ind. :unsure - selvfølgeligt, hvis hun er med på det. 

Det skal fungere i hendes tempo.

 

Maliva er generelt ikke glad for vand i ansigtet, medmindre hun selv kommer det i ansigtet.

Og vi har gjort vores bedste for ikke at "traumatiserer" badet for hende, på nogen måder - udover det hårvask - nogle gange, har vi simpelthen bare måtte få det hurtigt overstået (f.eks. da hun spiste pastasovs med håret o.lign.) 

 

Vi tager det stille og roligt og så HÅBER jeg, at jo ældre hun bliver - dets mindre vil faren for at skylle og vaske håret blive. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maliva har aldrig været i svømmehal - desværre..

Jeg ville ELSKE at tage hende med. 

Desværre er jeg bare ALT for blufærdig til at jeg kan gøre det - endnu..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det bare helt fantastisk at det har været en fest for hende at skylle håret selv :)

Er sikker på det nok skal lykkes, at hun selv vasker det :)

Nu ved jeg ikke hvor i bor, men måske i kan finde en svømmehal, som ikke har så mange besøgende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER