Hvorforikke

Mangle på vitaminet ?

5 indlæg i dette emne

Hejsa...

Jeg har for lavt stofskifte, og derfor får jeg taget blodprøver hver 4 uge... Fik taget for 4 uger siden og blev sat op i stofskifte medicin.

Nu har jeg fået svar på dem fra sidste uge og er helt paf..

Stofskifte ok

D vitamin 10 skal være over 80

B 12 er på 90 og skal være over 200...

Skal have flere piller

Mn hvordan kan de være så lave når jeg i forvejen tager multi tab gravid

Er vildt forvirret .... Men mon ik det er rigtig nok

Mvh Rikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg mangler også af og til b12 og har været igennem en del læge udredning med det. Lægen endte med at konkludere at "sådan var jeg bare" og at jeg så kunne være obs på at tage det som tilskud. Såvidt jeg ved, kan jeg godt klare det med en multivitamin, men jeg har ekstra B-vitamin i skabet, hvis jeg mistænker at jeg er i underskud. :)

Hvorfor du mangler det på trods af multivitamin kan det være flere bud på:

- Nogen tror på, at forskellige mærker af vitamin kan være lettere eller sværere at optage. Jeg har selv været tilfreds med gravitamin, men føler omvendt at jeg får mere ud af mine vitaminer nu, hvor jeg tager spektrum fra solaray

- Nogen kan slet ikke optage b12 og skal derfor have det som indsprøjtning med jævne mellemrum.

- Nogen (som f.eks. mig) kan godt optage det, men har enten sværere ved at optage det end gennemsnittet, eller også bruger vi det hurtigere = øget behov for at tage det i pilleform.

Jeg ville nok bede lægen om at forklare/undersøge, hvorfor du mangler vitaminerne, men ellers ville jeg bare supplere med ekstra B-vitamin og se om ikke det hjalp. B-vitamin er vandopløseligt, så hvis du får for meget, vil det bare blive udskilt med urinen :)

D-vitamin ved jeg ikke en dyt om, men igen ville jeg nok først og fremmest bede lægen om en forklaring :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har fået begge slags på recept og så må jeg jo bare igang...

Men b12 vitamin skulle der være 80 dagligt behov

Og d vitamin er der 200 % af hvad man har behov for...

Men tænker om jeg normalt mangler :-))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh hvad, det sidste forstod jeg ikke? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan, af ukendte årsager ikke selv danne B12, min forældre kan/kunne heller ikke. Jeg optager ikke B12 via vitaminer, så jeg en injektion hver 3. Måned. Så som Barbamama også skriver, så er det sådan for nogle :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER