Barbamama

Samsovning :)

22 indlæg i dette emne

Ja ja, det er OVERHOVEDET ikke aktuelt herhjemme endnu :badgirl Men jeg tænker endel på det, og kunne godt tænke mig at høre nogle tanker, holdninger og evt erfaringer :)

Jeg er selv vokset op med, at det er lidt en selvfølge at man har sit eget værelse. Jeg fik dog tit lov til at sove på min storebrors værelse, og det var SÅ hyggeligt. Men der var helt afgjort hans værelse og mit. Og det har jeg ikke noget dårligt at sige om.

Alligevel går jeg og leger lidt med tanken om, når vi får flere børn, at have et børnesoveværelse og et (eller flere) børnelegeværelse.

Jeg har en stærk fornemmelse af, at Mar meget gerne vil sove med nogen (han ender altid i vores seng om natten og jo flere bamser og dukker han kan få med i seng desto bedre), så jeg forestiller mig, at han vil trives med at dele soveværelse med en lillebror/lillesøster. Jeg tænker, at det må være trygt og hyggeligt :7himmel Og så kunne man også lave et rigtigt soveværelse, der godt nok er i børnestil, men uden en masse legetøj til at forstyrre. Et roligt rum. Og så et vildt og tosset legerum hvor der ikke er en seng i vejen, når man tumler. :)

Men jeg kan også se udfordringer... Hvad nu, hvis den ene vågner om natten og vækker den anden? Hvad med når de har venner med hjem, er der så plads til alle? Duer det kun, hvis børnene er tæt på hinanden i alderen? Og hvordan kommer man "i gang"? Mar sover jo på eget værelse nu, og jeg går ud fra at lillebrøster sover hos os, indtil natamningerne er et overstået kapitel...

Måske er det slet ikke en god idé. Men jeg synes det er en interessant tanke, og vil i hvert fald gerne træffe et bevidst valg om det :)

Hvad tænker I andre? Er der nogen, der har erfaringer? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså nu har jeg ikke egne børn at erfare på endnu, men da jeg var au-pair i Norge, sov de 3 ældste børn på samme værelse (3-4 år og 2x 1 år)

Det fungerede faktisk rigtig godt! ;)

de sov allesammen på 1. Salen og så havde de et legeværelse i stueetagen som stødte op til køkkenet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine børn har hvert deres værelse. Sebastian har dog alligevel længe haft en madras liggende fast hos Cassandra. Hun har sovet i sin tremmeseng, men med ham ved siden af. Dog kun i hverdagene da de der skulle op samtidigt, men i weekenderne ville vi ikke risikere de vækkede hinanden.

Det fungerede fint, men Sebastian vil ikke rigtig mere og synes han sover bedst i sin egen seng.

De må gerne sove sammen igen hvis de har lyst, men min holdning er at det er rart de kan sige fra og have deres eget at trække sig tilbage til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har jo kun 1 barn, men min veninde har 2 med ca. 2 års mellemrum. Og de to har hver deres værelse, men de er hinandens bedste venner og sover rigtig tit sammen. Det er ikke noget forældrene har planlagt eller ønsket som sådan, men sådan er det blevet, og forældrene er da bare glade for at børnene er så glade for hinanden.

 

Jeg tænker rent praktisk, at det først skal være, når den lille sover igennem, og så kan man indføre det, hvis begge børnene er glade for det, men også respektere, hvis de så hellere vil have deres eget værelse - eller når de vil have det. Men altså, principielt synes jeg personligt, det er en rigtig god ide, hvis alle trives med det. Jeg kan i hvert fald ikke se noget galt i det:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karla sover hos os, selv om hun sagtens kunne få sit eget værelse. Hun kom på eget værelse da hun var 6 måneder, og efter et år rykkede vi hende ind til os - dog i egen seng. Hun sov aldrig rigtig godt alene, var evigheder om at falde i søvn (2-3 timer var ret normalt) og vågnede ofte mange gange og var ked. Omkring starten af året gik det dog helt i ged, så vi rykkede hendes seng ind til os, og efter knap 1-2 uger kunne hun falde i søvn selv og sov igennem, og har gjort det siden (dog ikke når hun har været syg ellef har haft en meget hård dag).

Her nu hvor vi lige er flyttet, har vi fra starten indrettet os sådan af Karla sover i samme rum som os, og det er helt naturligt at hun sover sammen med os. Når vi er ude sover hun gerne i samme seng som os, også selv om der er mulighed for barneseng eller andet. Og jeg elsker det. Det er så skønt at have hende sovende helt ind til mig, og jeg bliver aldrig træt af når hun i søvne møffer sig helt ind til mig og kommer med et "aah" - der er ingen tvivl om at det er der hun er aller mest tryg :biglove

Dog vil jeg ikke have hende mellem os i hverdagen, der sætter jeg grænsen. For selv om det er brand hyggeligt, så rumsterer hun en del i søvne, og jeg vil også gerne kunne sove i ske med min mand. Vores seng er dessuden kun 140 bred, så det kniber med pladsen.

Vi tager mellemvejen, og har hende tæt nok på til at kunne lytte til hende trække vejret og mumle i søvne, men langt nok væk til ikke at blive sparket i hovedet ;)

Vi har ikke snakket om hvad vi gør med det næste barn, men der er Karla nok 4-5 år, og meget kan ske inden da. Men den lille skal i hvert fald sove hos os indtil han eller hun sover igennem, og så tager vi dem derfra. Hvis aldersforskellen gør, at de er for forskellige vil jeg nok ikke presse på for at de skal sove sammen, men hvis de kan, synes jeg det er en god ide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror mange børn under 5 år meget gerne sover sammen og finder tryghed i det (kommer selvf. An på personlighed) men når de når skolealderen er det nok aktuelt at overveje at "skille" dem ad når de sover, hvis de ønsker det, og give dem deres eget.

Et SOVE værelse er i øvrigt en god ide, ved at der er undersøgelser der viser at børn der leger i deres seng i løbet af dagen, kan have svært ved at finde ro (man kan dog ved at fjerne sengetøj om dagen, sørge for at markere hvornår sengen skal soves i og hvornår den må leges i) - og så kan man jo vælge farver og lamper der stimulerer en roligt hvis man går op i sådan noget :)

Praktisk vil jeg også gerne høre erfaringer, hvis vi ikke får solgt inden nr. 2 er det nemlig en mulighed vi overvejer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har vi kun et boernevaerelse, som er ret aflangt og godt kan deles i to afdelinger, men de vil jo dele, hvis de er to. Saadan er det og jeg ser foerst udfordringer, naar aeldstebarnet bliver tweenie/teenager og kan faa et meget naturligt og forstaaeligt behov for privacy. Iaser hvis det er dreng og pige, taenker jeg. 

 

Mine to niecer deler vaerelse uden problemer og har gjort det siden de flyttede til Dk, hvor mindsten var 1,3 aar. Nu er mindsten saa 2,5. Det er der ikke de store udfordringer med, plus at de aledre boern efter sigende skulle sove mere tungt, saa mindsten vil ikke vaekke dem. Ikke observeret i praksis af gode grunde ;) 

 

Ovenpaa hos svigerinde og svoger, sover de allesammen i samme rum, opdelt, men det er et rum. De to mindste sover i en 140 cm seng. De har saa en deledreng paa 11, som har eget "vaerelse" i form af en hems i et andet rum. 

 

jeg tror, der er noget trygt i at sove sammen og mennesket er af natur flokdyr. Men jeg er da selv ret god til at sove for mig selv  :D Det haenger nu mest sammen med min lydsensibilitet, som deaktiveres efter et stykke tid som sovende, men kan genaktiveres ved f.eks. hoej snorken fra M's side eller Noah,der giver lyd. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er 100% for samsovning - om det er børn og forældre i samme værelse eller flere børn i samme værelse :)

 

Min bror og jeg delte soveværelse til jeg var en 10-12 år og så havde vi hvert vores legeværelse/stue, hvor vi kunne være når vi havde venner på besøg eller havde brug for, at være alene. Planen er, at Johan og Bella Gry også skal dele værelse, når de bliver ældre, lige nu sover de i vores seng, dog bliver Johan puttet i egen seng og så hentet ind, da han ikke kan finde ud af det, hvis han bliver puttet i vores seng fra start.. Det giver os alle en meget roligere nat, hvis vi ligger sammen. I min verden er det helt naturligt, at ville sove sammen med andre, da mennesket jo i grund er et flokdyr og de fleste voksne jeg kender sover også "bedre eller er mere trygge" hvis der ligger en anden person ved siden af, så tænker hvorfor skulle børn ikke have det på samme måde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er vokset op med køjeseng hvor min søster og jeg sov i og har kun positivt at sige om det. Jeg kan ikke huske hvor gammel jeg var, da vi fik hvert vores værelse, men min søster kunne helt sikkert læse, jeg kan ikke huske om jeg også kunne. Hun var 2,5 år ældre end mig.

Jeg kan huske da vi fik hvert vores værelse, men jeg husker det kun som spændende og ikke fordi jeg var træt af at dele værelse med hende - men jeg var jo også lillesøsteren, så måske hun har oplevet det anderledes?

Jeg har selv leget med tanken om samsovning, men nu bliver der desværre omkring 4 år mellem mine børn, og det tror jeg, jeg synes er for stor en aldersforskel. Specielt fordi vi har muligheden for at give dem hvert deres værelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine piger har altid ville sove sammen, selv da de havde hvert sit værelse. Der er knap 4 år imellem

Når de ene sover ude ved en veninde, så hører vi tit fra den anden at der er tomt. Så de nyder virkelig hinanden der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Luka og Kian har delt værelse siden Luka var lige over 5 og Kian 1 år gammel. De første par måneder sov de i hver sin seng, men meget hurtigt fandt Kian ud af hvordan han kom ud af tremmesengen og over til Luka (dobbelt seng) så vi pakkede tremmesengen sammen :-) Kian er nu 2 år og 3 1/2 måned og Luka 6 1/2 og de deler stadig seng.

At de deler seng er mere deres valg end vores, men værelse skal de uanset dele da vi ikke har andre muligheder. Deres soveværelse er mindre end vores så deres bliver hovedsagligt brugt som soveværelse, og vores har vi lavet om til "familierum".

Det eneste problem jeg kan komme på er at Kian ikke vil sove uden Luka. Indtil videre er det kun sket en gang men det kommer jo nok til at ske oftere efterhånden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

C og i delte værelse i et par år da vi flyttede hertil. Så havde de et soveværelse og et legeværelse. Der var de 5 og 7 år.

Efter et par år fik de hver deres værelse, men valgte tit at sove sammen alligevel. Nu er de 13 og 15, og jeg mene ikke det er mere end et års tid siden at de holdt op med at hive en ekstra madras ind på det ene værelse for at sove sammen. Også selvom de kan skændes så det brager i løbet af dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min svigerindes piger (på 5 og 7) har altid delt værelse, selvom de har haft hver deres. De ville simpelthen hellere sove sammen, så de har et legeværelse og et soveværelse og det har fungeret super for dem.

Til sommer skal den store starte i 1. klasse og hun er begyndt at snakke om at hun gerne vil have sit eget værelse, så det får hun vist i løbet af sommeren..

Min søsters drenge deler også værelse (3 og 5) og de er også rigtig glade for det. De har ingen andre mulighed lige nu, så det er jo bare sådan det er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har leget med tanken, at Sophia og Olivia skal dele værelse. Men med tanke på at vi ønsker at Olivia skal rykke ud af soveværelset når hun er omkring et halvt år, hvor jeg endnu ikke tror at hun vil dele sovevaner med Sophia (19.30 - 07.00), så har vi droppet det igen. Vi vil simpelthen ikke risikere at Olivia forstyrre Sophias søvn. Jeg tænker også på når hun skal lære at falde i søvn selv osv. osv.

 

Men når de en dag deler sengetid og sovevaner, så skal jeg da ikke afvise at et soveværelse og et legeværelse kunne være en mulighed. Når der nu kun er knap 20 mdr. imellem dem, så er det jo vores håb at de virkelig vil få glæde af hinanden, og det kan lige så godt være at dele værelse også. Men det skal være noget de selv vælger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi samsover. Pt alle i vores seng. Silke Elia har været i tremmesengen, men vi får bare alle den bedste søvn ved at hun ligger hos os. Hun har brug for trygheden og hånden på hjertet, så synes jeg også det er drøn hyggeligt. Tror ikke hun kommer ud før hun en dag selv beder om det. Vi har snakket om at købe en større seng, evt 240 så vi bedre kan være der.

Jeg har også selv brug for tryghed og har altid haft svært ved at sove alene, så for mig er det egentlig meget naturligt at Silke Elia har det på samme måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi samsover. Pt alle i vores seng. Silke Elia har været i tremmesengen, men vi får bare alle den bedste søvn ved at hun ligger hos os. Hun har brug for trygheden og hånden på hjertet, så synes jeg også det er drøn hyggeligt. Tror ikke hun kommer ud før hun en dag selv beder om det. Vi har snakket om at købe en større seng, evt 240 så vi bedre kan være der.

Jeg har også selv brug for tryghed og har altid haft svært ved at sove alene, så for mig er det egentlig meget naturligt at Silke Elia har det på samme måde.

 

Ditto  :ditto  og jeg elsker det.

 

Jeg har delt værelse med 2 af mine søstre, altså en af gangen. Og jeg elskede det. Om dagen kunne jeg godt synes det var træls at de også skulle lege derinde (fordi jeg altid har haft et stort behov for at være alene), men om natten har jeg altid elsket det. Vi havde så også "kun" et fælles værelse som var til både søvn og leg. Det var af værelsesmangel at vi sov sammen, ikke andet. Jeg sover også MEGET bedre sammen med J end alene, og kan f.eks. slet ikke falde i søvn i stressede situationer hvis jeg skal sove alene (jeg har haft slemme søvnproblemer, men har stort set ingen efter at jeg har mødt J). 

 

Jeg vil helt sikkert overveje at mine børn skal sove sammen, eller i hvert fald have mulighed for at sove sammen. Ligesom at vores soveværelsesdør altid vil være åben.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg delte værelse med min søster til jeg var 6 og hun var knap 4.

Det eneste jeg rigtig husker om det er, at jeg ikke kunne have mit legetøj i fred - fordi vi skulle dele alt - og at jeg var den store, så det var mig der skulle rydde op, også når det var min søster der havde rodet - hun var "den lille" og var ikke gammel nok til at kunne rydde op.

Derudover måtte jeg ikke lege derinde efter hun blev puttet, og jeg måtte ikke vække hende.

Så for min søster og jeg fungerede det ikke.

Jeg kan ikke vide hvordan det havde fungeret, hvis der havde været nogle andre rammer, men jeg tror at det kræver den rette indstilling fra forældrenes side, at man skal være obs på de udfordringer der kommer, og støtte dem i at være fælles om tingene og samarbejde. Selvfølgelig med hensyn til deres alder :)

Det vigtigste er nok, at det ikke må være en byrde for børnene, men at man gør hvad man kan for at gøre det til en god ting :)

Jeg kan sagtens se mine børn have et fælles soveværelse, men det skal være på nogle andre præmisser end dem vi havde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

 

Mine nevøer på 4 og 7 år har fælles værelse. Det fik de med tilhørende køjesenge for to år siden, da deres forældre (lidt uventet) fik barn nummer tre, men de sover altid sammen i nederste køje. Det synes de åbenbart er hyggeligst. De kan skændes så det brager men er også hinandens bedste venner selv om der er tre år i mellem dem. Det er da lidt skønt at de helst vil sove sammen :-)! 
 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er en fin tanke at børnene sover sammen, men jeg synes personligt, de skal være nogenlunde jævnaldrende,  og når de bliver ældre, skal de selv have lov til at vælge, om de vil. Hvis det altså er muligt. :)

 

Der er f.eks 10 år imellem min søster og jeg. Jeg ville ALDRIG have haft lyst til at sove med min søster. Jeg elsker hende overalt, men privatlivet, når man er barn, er også vigtigt, mener jeg.

 

Vores børn (forhåbentligt får vi eet mere), skal da have lov til at sove sammen, hvis de stadig får en ok nattesøvn af det. Men det er ikke noget jeg vil praktisere, blot fordi jeg synes tanken er hyggelig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er vokset op i et kæmpe hus, men har alligevel delt værelse med min storesøster (3 1/3 års forskel), imens vi var små - no problem:-)

Men måske jeg alligevel har syntes, at det var sjovere, end hun gjorde - for hendes børn har aldrig delt værelse, imens jeg regner med, at mine skal...;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8xwqlNb.jpg

Men det er da ret hyggeligt, når de sådan putter sammen. Heldigt jeg fik tvillinger, så de kan dele både værelse, seng og dyne - og nyde det! De er jo vant til at være helt tætte :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt, jeg misfortolkede fuldstændigt overskriften på den her tråd :D

Når jeg hører "samsovning" så tænker jeg at alle sover i en stor fælles seng (eller at mange senge er slået sammen) - jeg har aldrig tænkt på det som at børnene deler værelse..

 

Mine børn deler værelse, og det er både til at sove i, og til at lege i. Det har de altid gjort og kommer nok altid til :)

 

Her i forbindelse med en flytning blev vi nødt til at sove på gulvet alle sammen, slå vores madrasser sammen (4 stk) og ligge på stribe med den yngste i en køjeseng ved siden af, og det fungerede overraskende godt! Det var rigtig skønt at ligge ved siden af sine børn om natten, og vågne op sammen med dem om morgenen. Jeg synes ikke vi forstyrrede hinanden, for vi havde hver vores madras - personligt sover jeg utrolig dårligt hvis jeg har et barn liggende på samme madras, de ender med at fylde det hele :D

 

Så egentlig følte jeg i et godt stykke tid bagefter, at jeg saaagtens kunne sove sammen med mine børn en anden gang. Har endda overvejet at lave et fælles soverum, fordi det nettop var så hyggeligt. Det er dog indtil nu blevet ved tanken :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER