Barbamama

Tøj til jobsamtale

28 indlæg i dette emne

Tænker I over det, eller tager I "bare" noget pænt og ordentligt på, som I har det godt i?

Er der nogle gode dos and don'ts? :)

Sidst jeg var til jobsamtale (og det er ved at være ret mange år siden faktisk) blev jeg rådet til at tage noget blåt på, men jeg kan ikke huske hvorfor :huh

Jeg er også blevet rådet til at tage et stort tørklæde på, fordi jeg let blusser op på halsen :unsure

Har I andre noget bestemt på til jobsamtale? Selvom det "burde" være kvalifikationerne, der tæller, så er tøjet vel en del af førstehåndsindtrykket? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har haft pænt hverdagstøj på de gange jeg har været til samtale, men nu skal jeg jo i uniform i mit job på hospitaler, så det er jo ikke helt det samme ;)

Hvis du får jobbet, hvad vil du så have på til dagligt? Jakkesæt? Cowboybukser og en pæn top? Du skal jo se professionel ud, men hvad er det for en type klienter/patienter (hvad kalder man det?) du har med at gøre?

Er det arbejde med børn, tænker jeg stærke farver er en god ide, for så ser man måske lidt "sjovere" ud, men er det arbejde med alvorligt psykisk syge er afdæmpede farver eller sort/grå måske bedre, så man ser mere rolig ud..

Altså jeg ved det ikke helt, men sådan virker det oppe i mit hoved ;)

Jeg synes, at det lyder fornuftigt med et tørklæde hvis du blusser op på halsen, men jeg ville tage et lille pænt et på og ikke et kæmpe et..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah. Altså jeg har jo ikke lige en samtale på hånden, men drømmejobbet er ppr-psykolog ("skolepsykolog"). Så det er børn, forældre, lærere, pædagoger, ergoterapeuter, socialrådgivere og lignende, jeg ville arbejde sammen med (ingen patienter og jeg tror heller ikke, at man kalder dem klienter). :)

God pointe med, hvad for noget tøj, man har på i dagligdagen på jobbet. Og det er vel bare almindelige cowboybukser og en pæn bluse. Evt. Dæmpet kjole/nederdel. Har i hvert fald aldrig set nogen i jakkesæt.

Jeg tænker, at det er fast, at jeg skal have mine yndlingsjeans på. Og sko, der ejer jeg faktisk kun to par sko, der ikke er enten sandaler, meget højhælede eller helt udtrådte. Et par skideflotte men meget røde sneakers og et par sorte blondeballerinaer :unsure Jeg har hørt at rød er no-go til jobsamtale, men tænker lidt, at det måske er ok på fødderne, og de er sådan lidt sporty og friske. Spørgsmålet er så bare, hvad man kan sætte til dem, uden at det bliver for voldsomt :chin:

Jeg er nok ude i at købe en ny bluse. Enten en klassisk pæn sort skjorte til de røde sko, eller en blå "sommerlig" bluse til blondeballerinaerne. Men jeg ved ikke om det er helt skævt, jeg er altså ikke så skarp i det med tøj, og har I lang tid haft - og har stadig - et ret begrænset budget :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forslag med links er i øvrigt velkomne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er et par almindelige cowboybukser, jeg har:

oPIoTVg.jpg

Og disse sko:

OQ6rBmJ.jpg

BckPbXR.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og blusemæssigt har jeg haft kig på disse, uden dog at føle mig helt overbevist :unsure

UIrtPXh.jpg

V1Tvq8o.jpg

uKQH7kl.jpg

zGYinoI.jpg

JHBIE3A.jpg

(Den sidste er ret nedringet, så det vil kun være, hvis jeg kunne knappe den, så det "passer" uden at jeg omvendt bliver helt tillukket)

Tørklæder synes jeg ikke lige, jeg falder over, og heller ikke bluser der skriger på tørklæder udover de helt helt plain basic bluser :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Je tænker ballerinaer, cowboybukser og så en pæn bluse til. De røde sko er helt vildt fede, men du kan risikere, at lederen er en "typisk gammel" skolepsykolog - en mand med mørkegrønne fløjlsbukser eller en dame med kalvekrøs - som aldrig kunne gå i sådan noget. ;)

Jeg tror egentlig ikke, at tøjet betyder så forfærdelig meget, når det er en ppr-stilling (arbejder der selv som talepædagog). Så jeg synes det skal være noget, du synes er pænt og føler dig tilpas i, men som ikke er sådan, at det overskygger det, du siger.

Sidst jeg var til samtale, havde jeg et par mørke, stramme bukser på, en let, mørkeblå bluse med lidt mønster og et par grå, pæne sneakers. Og det passede egentlig meget godt ind.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fine toppe! Den første er måske lidt for spraglet til mig, men det er jo en smagssag. :) Jeg synes, du har ramt stilen ret godt. Bliserne kan jo både bruges til møder med ledere og med nogle af de mindre ressourcestærke familier, som vi jo også arbejder sammen med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal i hvert fald føle dig godt tilpas. Farver er vist underordnet men det må godt være klassisk, men ikke kedeligt.

For mig handler det om at vise hvem jeg er med tøjet, så det skal være MIT tøj, noget jeg kan finde på at have på, på en almindelig hverdag.

Sidst havde jeg en army grøn afslappet kjole på og sorte leggings og jeg fik jo så ikke jobbet, men blev kaldt ind igen til en anden stilling det samme sted så der havde jeg jeans og en grå T-shirt med "fald" i udskæringen og en sort top under.

Begge gange havde jeg sorte kanvas sko på.

Jeg tænker meget over det og ligger tøjet frem dagen før, nærmest nystrøget. Jeg tænker også over hvilken parfume: ikke for meget, men lige lidt fx på tørklædet, derudover skal det være en mild duft der kan berolige mig.

Hvis jeg havde en anden stil og godt turde stå udenfor, ville jeg stadig stå ved det til jobsamtalen om så det indebar orange øreringe på størrelse med en 5er, spraglede tunikaer med mindst 4 kontrast farver og sko med pailletter - for så ville det jo være "mig" men sådan er jeg ikke.

Jeg ville aldrig fungere i en skjorte, men jeg arbejder også med børn i en idræts institution :p men jeg syntes skjorter er pæne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig. :)

Og BTW: Fedt at du vil være ppr psykolog! Uden at kende dig særlig godt, så tror jeg du er sådan en psykolog jeg rigtig gerne ville arbejde sammen med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig. :)

Og BTW: Fedt at du vil være ppr psykolog! Uden at kende dig særlig godt, så tror jeg du er sådan en psykolog jeg rigtig gerne ville arbejde sammen med.

TUSIND TAK, det er bare LIGE noget der luner at høre :kiss :loveshower Håber der er flere, der har det sådan, så jeg kan få job :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og kloge ord om tøjet, piger :super

Altså jeg køber ikke noget, der ikke er mig :) Men som skoene måske illustrerer, så spænder jeg vist ret vidt :unsure

Jeg elsker det "dimsede", feminine, blomstrede, flagrende look. Når det lykkes mig at ramme det, og jeg har en god dag, så er jeg virkelig i mit es, når jeg er i flagrende kjoler og blomster og blonder :Blush F.eks. Har jeg lige købt denne: http://vila.dk/vila/long-dresses/forest-dress/14020065,da_DK,pd.html?dwvar_14020065_colorPattern=14020065_Pristine_409423&forceScope= som jeg ELSKER og kommer til at BO i til sommer. Og jeg får altid købt for mange hårblomster, haha.

MEN, jeg er ikke så god til at styre det feminine uden at det bliver for meget, og jeg synes ikke altid, at jeg er "petit" nok til stilen (Hvis jeg har høje hæle på, kommer jeg jo snildt over 1,80, og selvom jeg ikke føler mig decideret tyk, så er jeg heller ikke ligefrem spinkel), og så bliver det noget rod. Og derudover har jeg ret sensitive fødder... Så derfor er en god sneaker også lidt et must at have for mig, og så hopper jeg helst i jeans og en ret almindelig bluse. Og så er udfordringen for mig nok at finde en mellemvej mellem de to ting.

Jeg er rigtig glad for skjorter, det giver mig følelsen af at være feminin uden at jeg falder i "yvonne-fælden". Men bløde bluser med print er jeg også glad for. Det må bare ikke blive for sporty eller for "råt", så kan jeg ikke følge med...

Jeg er ret lun på den første kortærmede med det blå print, men ved ikke, om jeg egentlig synes at den er for mørk... Bum bum :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Je tænker ballerinaer, cowboybukser og så en pæn bluse til. De røde sko er helt vildt fede, men du kan risikere, at lederen er en "typisk gammel" skolepsykolog - en mand med mørkegrønne fløjlsbukser eller en dame med kalvekrøs - som aldrig kunne gå i sådan noget. ;)

Jeg tror egentlig ikke, at tøjet betyder så forfærdelig meget, når det er en ppr-stilling (arbejder der selv som talepædagog). Så jeg synes det skal være noget, du synes er pænt og føler dig tilpas i, men som ikke er sådan, at det overskygger det, du siger.

Sidst jeg var til samtale, havde jeg et par mørke, stramme bukser på, en let, mørkeblå bluse med lidt mønster og et par grå, pæne sneakers. Og det passede egentlig meget godt ind.

Fine toppe! Den første er måske lidt for spraglet til mig, men det er jo en smagssag. :) Jeg synes, du har ramt stilen ret godt. Bliserne kan jo både bruges til møder med ledere og med nogle af de mindre ressourcestærke familier, som vi jo også arbejder sammen med.

Dejligt at høre fra en fra ppr, at tøjet ikke har så meget betydning. I min praktik fik jeg også indtrykket af, at der var sådan rimeligt frit slag, men ja, det skal jo både være "pænt" og samtidig "venligt" så man netop ikke virker stiv og uimødekommende overfor familierne. :)

Haha grønne fløjlsbukser og kalvekrøs alligevel :D Jeg ved faktisk ikke hvordan lederen ser ud, der hvor jeg pt. har en ansøgning ude at "flyve". Jeg ved, at det et en kvinde, men har ikke kunnet finde billeder af hende...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik også rådet om blå skulle være beroligende at se på :)

Jeg har altid valgt noget der er mig og som jeg har det godt i.

Btw total fede sneaks! :biglove

Hvor er de fra? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik også rådet om blå skulle være beroligende at se på :)

Jeg har altid valgt noget der er mig og som jeg har det godt i.

Btw total fede sneaks! :biglove

Hvor er de fra? :)

Tak :kiss

De er fra B&Co købt i skoringen. De er dyre, men virkeligt lækre :blush

http://mobilsite.skoringen.dk/bco-705511_1.aspx

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm ok, hælder pt til en af følgende muligheder:

- Den langærmede sorte skjorte (evt. Hvid i stedet - har en yndig sort blondetop, jeg kunne tage på under?)

- Den blå mønstrede t-shirt

- En basic solgul bluse - det kom lige over mig - med et tørklæde jeg har i beige med forskelligt farvede blomster. Meget forår, meget mig, meget simpelt og alligevel med blomster. Hmm :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm ok, hælder pt til en af følgende muligheder:

- Den langærmede sorte skjorte (evt. Hvid i stedet - har en yndig sort blondetop, jeg kunne tage på under?)

- Den blå mønstrede t-shirt

- En basic solgul bluse - det kom lige over mig - med et tørklæde jeg har i beige med forskelligt farvede blomster. Meget forår, meget mig, meget simpelt og alligevel med blomster. Hmm :)

Jeg tænker det sidste og så med ballerinaerne :yay Det lyder så fint og forårsfrisk! Så krydser jeg for, du smart kommer til samtale ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det sidste helt klart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Solgul og beige tørklæde :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for råd og holdninger! :lovebk

Jeg satser på den gule :super Har dog også købt den blå. Den gule er superfin, men afslører også deller ret tydeligt :blush Så tænker gul hvis jeg har en "slank dag" og blå, hvis jeg er faldet i brød-fælden :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker det sidste og så med ballerinaerne :yay Det lyder så fint og forårsfrisk! Så krydser jeg for, du smart kommer til samtale ;)

Enig, det lyder så fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ser sådan ud:

vGo2UKF.jpg

Bortset fra det lidt udvaskede ansigt og selfie-vinklen selvfølgelig :D

Skjorten var for lille og den blå t shirt så ikke helt ud som ventet, så det er umiddelbart den gule, jeg regner med at bruge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er fiiiint! Har du fået indkaldelse til samtale?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er fiiiint! Har du fået indkaldelse til samtale?

Tak :) Og nej <_< Men jeg har heller ikke fået afslag, og min "insider" har ikke sagt, at de har kaldt ind (og det har hun ellers lovet at gøre, når det sker - men hun kan selvfølgelig have haft travlt). Så omend det svinder ind, så er der stadig håb. :goodluck

Og der er sidenhen dukket to nye job op, som også er virker rigtig spændende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :) Og nej <_< Men jeg har heller ikke fået afslag, og min "insider" har ikke sagt, at de har kaldt ind (og det har hun ellers lovet at gøre, når det sker - men hun kan selvfølgelig have haft travlt). Så omend det svinder ind, så er der stadig håb. :goodluck

Og der er sidenhen dukket to nye job op, som også er virker rigtig spændende :)

Fedt med de andre jobs :yay

Og vi satser bare på at de ikke har kaldt ind endnu :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER