MBillen

Mor rhesus negativ og baby rhesus positiv?!

10 indlæg i dette emne

Halløj de damer!

Jeg vil gerne høre om der er nogen der har meninger, erfaringer og oplevelser med at være rhesus negativ hvor baby er rhesus positiv?

Hvad gør det, giver det komplikationer eller er det ligemeget?

Jeg har været til lægen idag og fundet ud af dette men min svenske jordemoder kunne ikke rigtig forklare sig, men hun bad om ekstra blodprøver og snakkede om nogle indsprøjtninger??

Jeg gik ud derfra idag og var meeeget forvirret, så tænkte at der måske var nogen herinde der vidste noget? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er negativ og Felix positiv. Jeg var på fødegangen for at få en anti d sprøjte og fik en igen efter fødslen. Man får den i DK omkring uge 28-28 stykker.

Hvis man ikke får sprøjten er det som jeg har forstået det først ved 2. Graviditet at det rigtig kan give komplikationer da kroppen vil danne antistoffer mod fosteret.

Kan ikke forstå at din jordemoder ikke vidste hvad det handler om for det er helt normalt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er negativ og Felix positiv. Jeg var på fødegangen for at få en anti d sprøjte og fik en igen efter fødslen. Man får den i DK omkring uge 28-28 stykker.

Hvis man ikke får sprøjten er det som jeg har forstået det først ved 2. Graviditet at det rigtig kan give komplikationer da kroppen vil danne antistoffer mod fosteret.

Kan ikke forstå at din jordemoder ikke vidste hvad det handler om for det er helt normalt

What she said.

Du kan risikere at danne rhesus antistoffer ved 2. Graviditet, forudsat at både 1. og 2. barn er rhesus positive. Det kan være farligt for fostret, da din krop så vil danne antistoffer mod det.

Idag giver man i dk en anti-D injektion under graviditeten og en efter fødslen, når man har konfirmeret babyens rhesus type.

Der er jo altid risiko ved en injektion af den type, men den er lille og du er jo på et sygehus af den grund.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gir ikke problemer nu, men hvis du ikke får den der anti-D indsprøjtning, så kan du risikerer at frastøde det næste barn i næste graviditet, hvis det også er rhesus positiv.

Det er altså helt normalt og meget kendt, så hvorfor har din jordemoder ikke styr på det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har allerede fået gode svar. Jeg er enig så bare sørg for at få din indsprøjtning :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er negativ og min datter er positiv. Så jeg fik en i uge 29 mener jeg. Og så en efter fødslen

men skulle gøre dem opmærksom på jeg skulle have den efter fødslen. Flere gange faktisk. Men jeg fik den :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det er første graviditet er der ingen ko på isen, men du skal have indsprøjtning efter fødslen (max 72 timer efter)

Nu er det på ingen måde for at skræmme, men blot fortælle hvor vigtig en indsprøjtning kan være. For jeg blev nemlig rhesusimmuniseret under 4. Graviditet.

Jeg aborterede ved 3. Graviditet og fik ingen indsprøjtning da jeg aborterede i 8. Uge. Det er der grænsen for indsprøjtning ligger og de vurderede at det så ikke var nødvendigt.

Men det betød en ret besværlig og lidt mental hård graviditet, da rhesusimmunisering er heftige sager.

Så for at slutte dette med en god slutning, så gik alt fint, jeg blev fulgt ekstra meget, en del scanninger (peakflow) ved fødselsoverlægen.. Og vi fik en sund lille dreng :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle de rigtig gode svar!

Det svenske system er ikke ligeså fancy som det danske, (har jeg indtryk af) så måske de bare ikke er uddannet til at vide sådanne ting, men det var jo lidt træls at gå ud derfra i sådan en forvirring :s

Igen, tusind tak. Jeg er blevet mere oplyst :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender godt nok ikke grunden, men vil bare lige sige at nogle steder (Irland hvor jeg foedte fx) gives kun en.

Nemlig den efter man har foedt. De tester babys blodtype med blod fra navlestrengen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle de rigtig gode svar!

Det svenske system er ikke ligeså fancy som det danske, (har jeg indtryk af) så måske de bare ikke er uddannet til at vide sådanne ting, men det var jo lidt træls at gå ud derfra i sådan en forvirring :s

Igen, tusind tak. Jeg er blevet mere oplyst :)

Træls at du ikke kunne få svar, virkede hun nyuddannet din jordemoder? Har selv født i Sverige for en måned siden og selvom nogen ting er anderledes så har jeg ikke indtryk af at de svenske jordemødre er dårligere uddannet. Har altid kunnet få svar på mine spørgsmål, inkl det tråden handler om, som så ikke blev aktuelt for mig.

Men håber da du får bedre oplevelser med din JM fremover

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER