Betty87

Hård mave - hvad kan jeg gøre?

21 indlæg i dette emne

Liam er begyndt at få hård mave og synes faktisk uanset hvad jeg gør, så bliver det kun værre :(

Har i nogle gode fif til hvad der bør ungås og hvad jeg helt sikkert bør give ham? Ville jo rigtig gerne undgå medicin (lactulose og movicol) i første omgang..

Jeg har prøvet at give sveskemos - og han fik da også tynd afføring i ca 1,5 døgn, men så blev det hårdt igen :( Og jeg har hørt at de kun må få sveskemosen 2 gange i ugen, så det er jo kun en kortvarig løsning!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

JustMe har jo sagt det hele :P ville bare lige tilføje, at min læge anbefalede blommer og kiwier også som frugt der skulle være godt mod hård mave!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min sp sagde at det gør ikke noget at få sveskemos ofte i en kortere periode. Ellers er pæremos også godt for maven. For nogle er æblemos godt - for andre kan det stoppe. Banan er no-go hvis man får hård mave, det stopper totalt. Ris stopper maven...

Derudover ift kost skal man tænke mange fibre og masser af væske.

Når vi går til læge med Arons mave skal vi lave kostdagbog, og der kigger de på hvor meget kostfiber han spiser og hvor meget væske han drikker - og det er det sidste der er problemer med.

Ift fiber har jeg fået en brochure over hvad der indeholder hvor meget fiber, nogle skrøner omkring kostfibre osv. Den er super god! Ex er det en misforståelse at grovpasta nødvendigvis er sundere end alm pasta. Det interessante er fiberindholdet, og hvis det er den samme kornsort der er brugt, er det ligegyldigt hvor fint det er malet. En del toastbrød er tilsat fx klid som er meget fiberrigt, hvor megen grov-brød "bare" er sigtemel - dvs groft malet hvede.

Havregrød er super ift fibre, mørkt rugbrød (uden kerner) er godt ift fibre. Masser af frugt (dog ikke banan), og grøntsager.

Nu er Liam jo kun LIGE 6 mdr, så derfor er det lidt begrænset hvad man kan gøre ift maden udover at tænke fiber og væske, fordi han jo spiser så forholdsvis lidt "alm" mad vs. mælk. Og der er sveskemos og pæremos din ven :)

Ellers kan jeg fortælle at ift HVIS medicin bliver nødvendigt, så anbefaler mange børnelæger faktisk movicol over lactulose, fordi lactulose hiver væske ud af tarmen til afføringen (kan medføre mavekramper) mens movicol binder væsken i maden, så det påvirker ikke tarmene.

Tak for dit svar!! Han får pæremos hver dag i sin morgen grød, sveskegrød når det er meget slemt (hårde små kugler der kommer ud), vi undgår banan, han får ikke jern når han får fx broccolimos!!

Desuden ammer jeg ham 5 gange i døgnet ift væske og mælkebehov. Og så får han vand til alle 4 måltider - hvor han drikker ca 20-40ml pr måltid.. Og så tilbyder jeg ham vand hver gang han vågner fra lur og imellem aktiviteter (fx i skiftet mellem tumleleg til sangleg)

Men er der nogle grøntsager som er bedre at give ham end andre ifølge listen? Synes næsten ikke jeg kan få mere vand i ham..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JustMe har jo sagt det hele :P ville bare lige tilføje, at min læge anbefalede blommer og kiwier også som frugt der skulle være godt mod hård mave!

Nu er reglen jo svesker kun 2 gange i ugen (hvorfor ved jeg ikke, men tror det har noget med tarmens arbejde at høre - noget med at den kan blive "doven"), må man så godt give blommer nogle af de andre dage - eller giver det det samme om det er blommer eller svesker?

Kiwi venter vi lige lidt med - jeg er allergisk overfor citrusfrugter og indtil videre har Liam fulgt mit allergi-skema (udslæt og børneeksem) og det passer endda også med alderen :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh ja, det er rigtigt. Nu ER Svesker jo sådan set blommer, så det giver jo god mening ;) Kiwi var min ven under graviditeten da jeg tog jern ;)

Tørrede abrikoser (økologiske) sætter også gang i skidtet :) Änglemark har nogle "Soft Abricots" som er økologiske som er gode bløde for de små :) Aron ELSKER dem, de fedter bare så forfærdeligt :p

Kan være vi skal igang med tørrede abrikoser - men han spiser bare ikke ret meget af det sov han får at gnave i :/

Men måske jeg kan blende dem..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor kan det være at de kun må få svesker to gange om ugen? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er noget med at hvis man får svesker for meget kan det give en slap tarm. Min sp sagde til mig, at jeg skulle ikke være bekymret i overgangsperioden (altså de der 4-12 mdr) over at give svesker, men de må ikke få det hver dag i årevis :)

Okay, så her mens vi bøvler lidt (tror det er grøntsagsmosen!), så kan jeg godt veksle mellem sveske, pære og abrikos selvom det bliver lidt mere end 2 gange om ugen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan forstod jeg det! Aron fik pære-sveskemos hver dag i en god måneds tid.

Du er en sveske! :kram (Tøhø, get it?? :lol Man må gerne have dårlig humor inden kl. 7.. ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP siger det er absurd store mængder sveske man skal indtage før der sker noget med tarmen! 

 

Betty87 - husk endelig at bruge økologiske abrikoser. De er mørke og ser ikke specielt pæne ud, men de der flotte orange nogen.. De er bleget i chlor!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan lige kigge imorgen ift hvilke grøntsager der er fiberrige :-)

Tænker du kan lave mos af tørrede abrikoser på samme måde som du laver sveskemos?

Det ville bare være super!!

Jep, jeg må på jagt efter nogle abrikoser, så vi kan veksle lidt :)

Tusind tak fordi du tager dig tiden til at hjælpe :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP siger det er absurd store mængder sveske man skal indtage før der sker noget med tarmen!

Betty87 - husk endelig at bruge økologiske abrikoser. De er mørke og ser ikke specielt pæne ud, men de der flotte orange nogen.. De er bleget i chlor!

Det skal jeg huske! Liams kost er også 80 % økologisk, så det er ikke uvant at købe økologi til ham!

ADR! Bleget i chlor!! Føj da...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal jeg huske! Liams kost er også 80 % økologisk, så det er ikke uvant at købe økologi til ham!

ADR! Bleget i chlor!! Føj da...

 

Ja, det er mega klammo..! Elliots kost er også primært økologisk, men jeg har da ofte købt de der flotte orange abrikoser.. :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP siger det er absurd store mængder sveske man skal indtage før der sker noget med tarmen!

Betty87 - husk endelig at bruge økologiske abrikoser. De er mørke og ser ikke specielt pæne ud, men de der flotte orange nogen.. De er bleget i chlor!

Adr.. Chlor! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er mega klammo..! Elliots kost er også primært økologisk, men jeg har da ofte købt de der flotte orange abrikoser.. :blink

Det har jeg da også tidligere :blink Men ALDRIG mere!! Føj hvor er fødevareindustrien dog bare mega klam!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vigga får;

Sveskemos og sveske/æblemos

Kiwi

Figenstænger med figen og abrikos

Så groft brød som muligt

Undgår:

Hvidt brød

For meget banan

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP siger det er absurd store mængder sveske man skal indtage før der sker noget med tarmen! 

 

Betty87 - husk endelig at bruge økologiske abrikoser. De er mørke og ser ikke specielt pæne ud, men de der flotte orange nogen.. De er bleget i chlor!

 

 

Det skal jeg huske! Liams kost er også 80 % økologisk, så det er ikke uvant at købe økologi til ham!

ADR! Bleget i chlor!! Føj da...

 

 

Ja, det er mega klammo..! Elliots kost er også primært økologisk, men jeg har da ofte købt de der flotte orange abrikoser.. :blink

 

 

Adr.. Chlor! :blink

 

 

Det har jeg da også tidligere :blink Men ALDRIG mere!! Føj hvor er fødevareindustrien dog bare mega klam!!!

 

 

http://samvirke.dk/forbrug/brevkasse/abrikoser-bleget-klor.html

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Er han lige begyndt at få almindelig mad, eller er den hårde mave opstået efter I har været igang noget tid?

Da Sophia startede op på mos, fik hun altid en lille ammetår inden hun fik grød/mos og en lille tår bag efter. Tænkte at det ville glide bedre, og så var hun heller ikke hundesulten når vi skulle øve med mos/grød :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er han lige begyndt at få almindelig mad, eller er den hårde mave opstået efter I har været igang noget tid?

Da Sophia startede op på mos, fik hun altid en lille ammetår inden hun fik grød/mos og en lille tår bag efter. Tænkte at det ville glide bedre, og så var hun heller ikke hundesulten når vi skulle øve med mos/grød :)

Vi startede meget langsomt op med et par skefulde om dagen da han var 5 mdr og nu får han 3-4 små måltider om dagen - ca 1 dl grød, 1 dl grøntsagsmos og 1 dl grøntsagsmos med kød og så får han en lille portion frugtmos om eftermiddagen.. Han spiser sjældent op :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hva med rosiner - er det for tidligt?

Rosiner er en af de ting der sætter min søns mave i gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi startede på mad, fik Silke Elia af og til en hel sveske at tygge på/spise hvis maven lige skulle hjælpes lidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER