Mette A.

Jordemodersamtaler

19 indlæg i dette emne

Så skal jeg til mit første jordemoder besøg idag. Er lidt spændt på hvordan det bliver, for jeg klikkede ikke vildt godt med min jordemoder sidste gang og synes besøgende var kedelige og ligegyldige. Dog er jeg også lidt nervøs, fordi jeg havde for meget sukker i min urin hele vejen igennem første graviditet, hvilket førte til et hav af glukose belastninger for at tjekke for sukkersyge. Så må vi se om det bliver det samme med denne graviditet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det gik over al forventning til samtalen idag! :yay Jeg har ikke fået den samme jm som sidst og jeg kan meget bedre lide hende her! Vi snakkede i ca 50 min, og jeg fik en masse ud af det!

Blodtryk og urinprøve var perfekt (hurra for ingen sukker i urinen! :yay) og nu glæder jeg mig bare til næste gang, hvor hun også skal mærke på maven og jeg måske får lov at høre hjertelyd :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SKUFFET er vist det ord der beskriver min oplevelse fra dagens jordemodersamtale.

Der blev målt blodtrykket og stixet urin og det var det. Ikke noget med at høre hjertelyd blive mærket på eller noget :-(

Så nu ser jeg bare frem til MD scanningen :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SKUFFET er vist det ord der beskriver min oplevelse fra dagens jordemodersamtale.

Der blev målt blodtrykket og stixet urin og det var det. Ikke noget med at høre hjertelyd blive mærket på eller noget :-(

Så nu ser jeg bare frem til MD scanningen :-)

Jeg blev jo heller ikke mærket på eller fik hørt hjertelyd, men jeg synes alligevel jeg fik en del ud af det, pga hun var så god at snakke med og oprigtigt interesserede sig for mig og mit tidligere forløb + historie.

Men gik det ellers godt derudover? Du fik ikke "skæld ud" som du havde frygtet pga vægten?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev jo heller ikke mærket på eller fik hørt hjertelyd, men jeg synes alligevel jeg fik en del ud af det, pga hun var så god at snakke med og oprigtigt interesserede sig for mig og mit tidligere forløb + historie.

Men gik det ellers godt derudover? Du fik ikke "skæld ud" som du havde frygtet pga vægten?

Nej for har tabt mig så jeg kun har taget 1,6 kg (tror jeg nok det er) på.

Men hun var tilgengæld efter mig i forhold til mine skiftende vagter. På mig virkede hun som typen der er lidt overbeskyttende hvor jeg mere er en "vi tager det som det kommer" Hun var sød nok det er slet ikke det, men jeg kan mærke at i sådan en situation har jeg brug for at være patienten og ikke den faglige kollega der selv kan læse /bestille blodprøver, tage div test mm.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg været til mit første jordemoder besøg, hun var rigtig sød, hun undrede sig lidt over at jeg først havde tid så sent er 20+3 idag.

Men så kunne hun da lytte til lillepigens fine hjerte der galoperende derud af :-D det var da toppen af besøget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg været til mit første jordemoder besøg, hun var rigtig sød, hun undrede sig lidt over at jeg først havde tid så sent er 20+3 idag.

Men så kunne hun da lytte til lillepigens fine hjerte der galoperende derud af :-D det var da toppen af besøget...

Ja, det kan jeg da godt forstå hun undrede sig over;-) men bedre sent end aldrig, som man siger! Ja, det er nemlig så skønt at høre babys hjertelyd!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg været til mit andet jm besøg idag. Han har en fin størrelse og er voldsomt aktiv, så det er jo meget godt. Hun mærkede på maven og lyttede til hjertelyd (altid så hyggeligt :biglove), og så snakkede vi lidt om fødslen. Jeg er lidt nervøs for den, pga. jeg fødte så hurtigt første gang. Så jeg er bange for hvis jeg ikke når ind på hospitalet denne gang inden jeg føder. Hun beroligede mig med at man typisk fornemmer noget under opsejling tidligere anden gang, og at jeg bare skulle ringe til fødegangen og bestille en ambulance så snart jeg mærkede nogen veer. Så nu føler jeg mig faktisk lidt mere rolig... Det skal nok gå :)

 

Men fik så at vide, at jeg stadig har bakterier i urinen (ret så mange endda - og er lige blevet behandlet for blærebetændelse i sidste uge, men det er så åbenbart ikke gået væk! :(), OG jeg havde aaaaalt for meget sukker i urinen! Jeg var jo til glukosebelastning på hospitalet i sidste uge også grundet sukker i urinen, men nu vil jm'eren så have jeg tager en til om en 4 ugers tid :(

Øv øv øv, det ser åbenbart ud til at jeg skal afsted til flere glukosebelastninger i denne graviditet også - på trods af at de altid har vist at jeg IKKE havde sukkersyge og alt var helt normalt! Suk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg været til mit andet jm besøg idag. Han har en fin størrelse og er voldsomt aktiv, så det er jo meget godt. Hun mærkede på maven og lyttede til hjertelyd (altid så hyggeligt :biglove), og så snakkede vi lidt om fødslen. Jeg er lidt nervøs for den, pga. jeg fødte så hurtigt første gang. Så jeg er bange for hvis jeg ikke når ind på hospitalet denne gang inden jeg føder. Hun beroligede mig med at man typisk fornemmer noget under opsejling tidligere anden gang, og at jeg bare skulle ringe til fødegangen og bestille en ambulance så snart jeg mærkede nogen veer. Så nu føler jeg mig faktisk lidt mere rolig... Det skal nok gå :)

 

Men fik så at vide, at jeg stadig har bakterier i urinen (ret så mange endda - og er lige blevet behandlet for blærebetændelse i sidste uge, men det er så åbenbart ikke gået væk! :(), OG jeg havde aaaaalt for meget sukker i urinen! Jeg var jo til glukosebelastning på hospitalet i sidste uge også grundet sukker i urinen, men nu vil jm'eren så have jeg tager en til om en 4 ugers tid :(

Øv øv øv, det ser åbenbart ud til at jeg skal afsted til flere glukosebelastninger i denne graviditet også - på trods af at de altid har vist at jeg IKKE havde sukkersyge og alt var helt normalt! Suk...

Det er da sent du har været til 2. Jm besøg, er det ikke? Jeg var afsted for omkring 3 uger siden, og jeg har termin en 11 dage efter dig.. Er det bare mig der er kommet afsted til 2. besøg i god tid? -det var hende selv der foreslog datoen.

Men jeg har haft samme bekymring som dig, hvor jm sagde, at de, der fødte hurtigt første gang, sjældent er dem der føder på landevejen, for de er så opmærksomme og bange for ikke at nå frem i tide. Og når vi nåede så langt at der skete noget (det mindste) skulle vi bare ringe ind og sige jeg var 2. gangs fødende og at første gang tog 3 timer, så skulle de nok være obs. på at jeg kom til med det samme og ikke ville blive bedt om at vente med at komme ind (som sidst).. -det lettede en tung byrde hos mig hvertfald.

Skal du en tur forbi lægen igen, hvis du har bakterier i urinen?

Jeg er selv glad for jeg slipper for glukosebelastninger, det lyder da ikke rart, men hånden på hjertet, vil du ikke hellere at de tjekker én gang for meget end én for lidt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da sent du har været til 2. Jm besøg, er det ikke? Jeg var afsted for omkring 3 uger siden, og jeg har termin en 11 dage efter dig.. Er det bare mig der er kommet afsted til 2. besøg i god tid? -det var hende selv der foreslog datoen.

Men jeg har haft samme bekymring som dig, hvor jm sagde, at de, der fødte hurtigt første gang, sjældent er dem der føder på landevejen, for de er så opmærksomme og bange for ikke at nå frem i tide. Og når vi nåede så langt at der skete noget (det mindste) skulle vi bare ringe ind og sige jeg var 2. gangs fødende og at første gang tog 3 timer, så skulle de nok være obs. på at jeg kom til med det samme og ikke ville blive bedt om at vente med at komme ind (som sidst).. -det lettede en tung byrde hos mig hvertfald.

Skal du en tur forbi lægen igen, hvis du har bakterier i urinen?

Jeg er selv glad for jeg slipper for glukosebelastninger, det lyder da ikke rart, men hånden på hjertet, vil du ikke hellere at de tjekker én gang for meget end én for lidt?

Aner ikke om det er sent. Da jeg var til første jm samtale sagde hun at næste samtale lå i uge 28 og så aftalte vi en tid med det samme. Den kom så til at ligge i uge 27, så jeg tænkte faktisk at jeg var lidt tidligt på den. Måske det varierer alt efter hvor i landet man bor?

Men jeg synes godt nok heller ikke det er mange samtaler/undersøgelser man har som andengangsgravid.

 

Jeg var en tur forbi lægen igår og blev sat i behandling med det samme. Så forsøger vi med behandling i dobbelt så lang tid denne gang og håber det kan slå alle bakterierne ihjel. Man bliver da lidt nervøs, når jeg jo faktisk ikke ved hvor længe jeg har gået med det og de siger det er så vigtigt at behandle med det samme, når man er gravid :( Men altså, lillemanden sparker som en gal derinde, så han burde vel have det godt nok.

 

Mht. glukosebelastninger, så jo, selvfølgelig er det bedst at være på den sikre side og få det tjekket løbende. Jeg har jo bare prøvet det så mange gange og har hver gang fået samme svar, så man tænker at der jo ikke vil være noget alligevel og så er det lidt spild af min tid og spild af ressourcer. Men man skal selvfølgelig løbende tjekke at jeg så ikke pludselig udvikler det - det skal nok passe at den gang jeg vælger at takke nej er den gang, hvor jeg så pludselig udvikler sukkersyge. Så jeg tager afsted igen - men forbeholder mig retten til at brokke mig over det :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har oss først lige været til 2 jordemoder besøg her i uge 28 og så skal jeg igen i uge 32, så det var oss hvad jeg fik at vide var normalt.

De tjekker jo det samme som lægen, og er jo dumt hvis det overlapper for meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har oss først lige været til 2 jordemoder besøg her i uge 28 og så skal jeg igen i uge 32, så det var oss hvad jeg fik at vide var normalt.

De tjekker jo det samme som lægen, og er jo dumt hvis det overlapper for meget.

Det er som om jeg har fået en ekstra tur hos jordemor så, for jeg skal også afsted i uge 28. Ikke at jeg klager, synes det er fint at blive holdt øje med, selv det kun lige er at mærke på maven og tjekke hjertelyd.

Er det iøvrigt normalt at baby allerede trapper ned på aktivitet i uge 25?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er som om jeg har fået en ekstra tur hos jordemor så, for jeg skal også afsted i uge 28. Ikke at jeg klager, synes det er fint at blive holdt øje med, selv det kun lige er at mærke på maven og tjekke hjertelyd.

Er det iøvrigt normalt at baby allerede trapper ned på aktivitet i uge 25?

Det kan jeg ærligt ikke huske fra hvornår det er normalt :unsure men hos mig har han ihvertfald ikke trappet ned, snarere det modsatte. Så jeg ville nok ringe til en jm og spørge for lige at være på den sikre side.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg ærligt ikke huske fra hvornår det er normalt :unsure men hos mig har han ihvertfald ikke trappet ned, snarere det modsatte. Så jeg ville nok ringe til en jm og spørge for lige at være på den sikre side.

Ja, det overvejede jeg nemlig at gøre, men at bange for at være pylret..

Prøver at give dem et kald på mandag så..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ikke nogen der synes man er pylret! Som jordemoderen sagde til fødselsforberedelse, der er ingen der kender sin krop og baby bedre end en selv!

Da jeg var inde forbi fødegangen, sagde hun til mig, at det var meget normalt at baby vendte rundt på sig ved 25 uge plus minus, hvilket gjorde at man måske ikke mærkede den lille lige så meget som før.

Men du skal endelig ringe hvis du er usikker, de er meget søde og lytter til en!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ikke nogen der synes man er pylret! Som jordemoderen sagde til fødselsforberedelse, der er ingen der kender sin krop og baby bedre end en selv!

Da jeg var inde forbi fødegangen, sagde hun til mig, at det var meget normalt at baby vendte rundt på sig ved 25 uge plus minus, hvilket gjorde at man måske ikke mærkede den lille lige så meget som før.

Men du skal endelig ringe hvis du er usikker, de er meget søde og lytter til en!

Efter at have ligget meget stille i lidt over en uges tid, er der fuld skrue igen. Så er ikke bekymret. Planen har hele tiden været at vi skulle en tur ind og blive scannet på fredag så storesøster kan få lov til at få et kig ind, så det holder vi fast i.

Hvordan går det ellers med jer? Jeg er Rhesus Neg. Og baby er positiv, så jeg skal ind og fejre min 30-års fødselsdag med en anti-D sprøjte.

:-/ nogen der har prøvet det og kan fortælle hvordan det er?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter at have ligget meget stille i lidt over en uges tid, er der fuld skrue igen. Så er ikke bekymret. Planen har hele tiden været at vi skulle en tur ind og blive scannet på fredag så storesøster kan få lov til at få et kig ind, så det holder vi fast i.

Hvordan går det ellers med jer? Jeg er Rhesus Neg. Og baby er positiv, så jeg skal ind og fejre min 30-års fødselsdag med en anti-D sprøjte.

:-/ nogen der har prøvet det og kan fortælle hvordan det er?

Hører godt nok til i oktober men det har jeg og det er ikke slemt. Jeg fik en stik i den ene balle og så var det det. Det værste var at jeg skulle blive siddende i 30 min før at se om jeg reagerede på den og fik derefter lov at gå hjem. Så tror ikke det er noget der ødelægger din runde dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter at have ligget meget stille i lidt over en uges tid, er der fuld skrue igen. Så er ikke bekymret. Planen har hele tiden været at vi skulle en tur ind og blive scannet på fredag så storesøster kan få lov til at få et kig ind, så det holder vi fast i.

Hvordan går det ellers med jer? Jeg er Rhesus Neg. Og baby er positiv, så jeg skal ind og fejre min 30-års fødselsdag med en anti-D sprøjte.

:-/ nogen der har prøvet det og kan fortælle hvordan det er?

Dejligt at du mærker meget liv igen :)

Håber du får en god skanning imorgen! Bliver spændende at se hvordan storesøster reagerer, hvor gammel er hun?

 

Her går det fint. Jeg er begyndt at få plukveer, når jeg lige laver lidt for meget, men ellers har jeg det faktisk lidt bedre. Vralter ikke helt så meget som jeg har haft gjort :lol og har ikke så mange smerter i bækkenet og forneden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hører godt nok til i oktober men det har jeg og det er ikke slemt. Jeg fik en stik i den ene balle og så var det det. Det værste var at jeg skulle blive siddende i 30 min før at se om jeg reagerede på den og fik derefter lov at gå hjem. Så tror ikke det er noget der ødelægger din runde dag :)

  

Ej, i ballen? Haha nå, så skal jeg da huske at tage de pæne trusser på :P men det er da altid noget, det ikke er værre end det.

Dejligt at du mærker meget liv igen :)

Håber du får en god skanning imorgen! Bliver spændende at se hvordan storesøster reagerer, hvor gammel er hun?

 

Her går det fint. Jeg er begyndt at få plukveer, når jeg lige laver lidt for meget, men ellers har jeg det faktisk lidt bedre. Vralter ikke helt så meget som jeg har haft gjort :lol og har ikke så mange smerter i bækkenet og forneden.

Ja, den giver den god gas derinde igen. Det var en fantastisk scanning, vi fik 3D og 4D og var derinde i omkring tre kvarter. Storesøster bliver 10 år om to ugers tid, så hun er en stor pige og kan jo forstå det hele. Hun glæder sig helt vildt, men har været meget tynget af bekymring for om der sker noget med babyen. Hun var med til scanning i september, hvor det desværre viste sig, at der ikke var noget hjerteblink mere, så det sidder lidt i hende.

I går fik vi heldigvis masser af liv, gab og vink at se, så hun har fået lidt ro på sindet.

Jeg har også døjet med plukveer og ondt i bækkenet, og er derfor gået ned på halv tid, det er simpelthen for hårdt at være i vuggestue på fuld tid. Så jeg har også nedsat vralteriet ;) det er nu meget rart hehe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER