Vinnus

hvilken vej er bedst?

10 indlæg i dette emne

Vi har fået to lejligheder med have i forslag.

Nr 1 har en lille have bagtil og lille foran. Der vender forhaven mod vest og baghave mod øst. Stuen ligger op til forhave med terrassedør.

Nr 2 har stor have bagtil (ca 2 m dybere) og lille foran. Her vender baghave mod nord og forhave mod syd.

Oveni skal det siges at den ligger sådan lidt i en fordybning. Det var lidt svært at vurdere her kl 8 hvor meget sol der vil komme i haven.

Umiddelbart virkede det ikke som så meget. Haven ligger dog lidt i læ af andre haver og rækkehuse ovenfor.

K siger at jeg ved bedst :rolleyes men jeg aner ikke så meget om den slags.

Er der nogen af jer som ved hvilken vej er bedst at sådan en have vender?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis man vil have mest sol det meste af dagen mener jeg haven skal være sydvestvendt... Men solen står jo op i øst, så kan du nok bedst selv vurdere hvilken vej den går rundt om huset...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man vil have mest sol det meste af dagen mener jeg haven skal være sydvestvendt... Men solen står jo op i øst, så kan du nok bedst selv vurdere hvilken vej den går rundt om huset...

Det er nemlig det.

Det var også mere med hvor.mørk og kølig den nordvendte have vil.være

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nemlig det.

Det var også mere med hvor.mørk og kølig den nordvendte have vil.være

Det kommer også an på hvor meget der skygger for haven.. Altså ligger haven imellem høje huse og kæmpe træer eller er det lave huse, der ligger rundt om. Om sommeren står solen jo højt på himlen, og så kan der sikkert godt komme sol ind i haven, men forår og efterår, er det nok ikke sol "opvarmet"..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har ikke mulighed for at gå forbi ved en kl. 13 -14 stykker for at se hvordan solen står og hvordan det skygger rundt omkring?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har ikke mulighed for at gå forbi ved en kl. 13 -14 stykker for at se hvordan solen står og hvordan det skygger rundt omkring?

Jo men så skal jeg lege havelusker igen ;)

Havde overvejet det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer også an på hvor meget der skygger for haven.. Altså ligger haven imellem høje huse og kæmpe træer eller er det lave huse, der ligger rundt om. Om sommeren står solen jo højt på himlen, og så kan der sikkert godt komme sol ind i haven, men forår og efterår, er det nok ikke sol "opvarmet"..

Der er hække men ingen træer.

For enden af haven er der en bakke hvor der oven på ligger andre rækkehuse. Fx vil de kunne se ned i haven fra deres vinduer. Men så skal de stå i vinduet på 1. Sal, så det tror jeg ikke er det store problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo men så skal jeg lege havelusker igen ;)

Havde overvejet det.

Synes da du skal være havelusker igen så :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at finde husene på google maps - hvis du er heldig kan du se skyggerne der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, ingen af delene er helt optimalt, synes jeg. Umiddelbart ville jeg vælge øst/vest med mindre den større have ved nord/syd er vigtig for jer. Så må I vælge nogle planter, som gerne vil vokse i skyggen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER